Gå til innhold

Kritisering av skrivefeil her på KG

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynner å seg meg rimelig lei av alle som kritiserer debatanter som ikke kan vise til 6 i norsk. 
Jaja, hvis jeg er så lei de, hvorfor slutter jeg ikke å lese? For det første så må jeg første lese innlegget før jeg vet at det er der. For det andre går det utover andre og det er ingen spesiell god følelse å bli kritisert for det.

Hvorfor kritisere skrivefeilene? Hva tjener du på det? Er du så mye bedre enn alle andre?

Er det ikke et ordtak som går noen som dette:
"Du ser flisa i broren din sitt øye, men du ser ikke bjelka i ditt eget"

Anonymkode: 89eb7...79d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er folk uten argumenter som gjør det.

Anonymkode: 8ce0f...e2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å seg meg rimelig lei av alle som kritiserer debatanter som ikke kan vise til 6 i norsk. 
Jaja, hvis jeg er så lei de, hvorfor slutter jeg ikke å lese? For det første så må jeg første lese innlegget før jeg vet at det er der. For det andre går det utover andre og det er ingen spesiell god følelse å bli kritisert for det.

Hvorfor kritisere skrivefeilene? Hva tjener du på det? Er du så mye bedre enn alle andre?

Er det ikke et ordtak som går noen som dette:
"Du ser flisa i broren din sitt øye, men du ser ikke bjelka i ditt eget"

Anonymkode: 89eb7...79d

Ha,ha, det er virkelig ikke bare skrivefeil som kritiseres her.  Uansett hva det handler om så er det alltid noen som må kritisere 😁 Det kommer aldri til å endre seg, så det beste er bare å overse det du ikke liker, og fortsette videre...

Anonymkode: 5d0f2...41f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er greit jeg, så lærer man å skrive riktig. Jeg synes det er fint hvis jeg blir gjort oppmerksom på mine egne skrivefeil, for jeg er ikke feilfri. Men man kan godt tilføre debatten noe mer samtidig, ikke bare komme med kritikk. Sånn som jeg gjør nå. 

(Debattanter). 

Anonymkode: 5c679...0b5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaprikorn

Når vi alle går rundt med ei ordbok i lomma som redigerer teksten vi skriver mens vi skriver den, da skal det godt gjøres å skrive feil. Det brenner jo ingen steder når man diskuterer ting med tilfeldige folk på nettet. Hvorfor ikke ta ti-femten sekunder til å se over hva man har skrevet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit jeg, så lærer man å skrive riktig. Jeg synes det er fint hvis jeg blir gjort oppmerksom på mine egne skrivefeil, for jeg er ikke feilfri. Men man kan godt tilføre debatten noe mer samtidig, ikke bare komme med kritikk. Sånn som jeg gjør nå. 

(Debattanter). 

Anonymkode: 5c679...0b5

La oss late som at dysleksi ikke eksisterer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan dere lese dette ?

word-jumble-meme.jpg?resize=715,536

Er du intelligent nok vil du forstå poenget med dette innlegget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaprikorn
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss late som at dysleksi ikke eksisterer.

Jeg har dysleksi, og norsk er ikke mitt hovedmål. Prøv igjen. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan dere lese dette ?

Det er forskjell på intelligente skrivefeil, og skrivefeil som kommer av at folk ikke vet forskjell på og og å, når og da, skje og sje osv. Når man skriver "hav kjenner du" så er det en klar tastefeil, mens skriver man "hva skjenner du" da kan man ikke norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere lese dette ?

Det forutsetter at første og siste bokstav er riktige, og alle bokstaver er med i ordene. Men det skjer ikke hver gang.

Anonymkode: 9a4ca...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt at jeg har skrevet feil. Det er bra! For det lærer jeg av( er ikke norsk)

Må ærlig si at jeg syns at det er veldig mange som ikke kan skrive her inne. Påfallende mange. Syns det kan være direkte forstyrrende. Vet ikke om noen nettsteder/forum hvor brukere skriver så mye feil. Vær glad for at folk sier ifra, og det er ikke synd på dere. Voksne folk må kunne skrive uten å ha stavefeil og alt mulig.

Dette gjelder ikke dem som har dysleksi 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom innlegget er rotete og usammenhengende i tillegg til å inneholde en drøss med skrivefeil, kan det være vanskelig å forstå hva brukeren faktisk vil frem til.

Anonymkode: 52711...bc3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har blitt fortalt at jeg har skrevet feil. Det er bra! For det lærer jeg av( er ikke norsk)

Må ærlig si at jeg syns at det er veldig mange som ikke kan skrive her inne. Påfallende mange. Syns det kan være direkte forstyrrende. Vet ikke om noen nettsteder/forum hvor brukere skriver så mye feil. Vær glad for at folk sier ifra, og det er ikke synd på dere. Voksne folk må kunne skrive uten å ha stavefeil og alt mulig.

Dette gjelder ikke dem som har dysleksi 

Men korleis kan brukarane av forumet vite om ein debattant har dysleksi? 

Eg har lagt merke til at det er ein del kritikk av skrivefeil, og eg synes dette er ein uting. Det må vere lov å skrive innlegg sjølv om ein ikkje skriv feilfritt. Eg vil tru fenomenet med å påpeike feil har litt med å vere førstemann å gjere, dvs. den første til å oppdage at der er skrivefeil. (Eg sjekka at det skal vere punktum i "dvs"😊)

Anonymkode: 390c7...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs helt på feilene. Å kritisere tastefeil er ganske meningsløst. Konsekvente feil basert på kunnskapsløshet eller latskap er noe annet, og SMS-språk/dialekt bryter faktisk med forumets retningslinjer.

Anonymkode: edf06...e87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men korleis kan brukarane av forumet vite om ein debattant har dysleksi? 

Eg har lagt merke til at det er ein del kritikk av skrivefeil, og eg synes dette er ein uting. Det må vere lov å skrive innlegg sjølv om ein ikkje skriv feilfritt. Eg vil tru fenomenet med å påpeike feil har litt med å vere førstemann å gjere, dvs. den første til å oppdage at der er skrivefeil. (Eg sjekka at det skal vere punktum i "dvs"😊)

Anonymkode: 390c7...189

Jeg tror de fleste ser om det er dysleksi. Ja, selvfølgelig skal alle få skrive innlegg, men de ødelegger for seg selv når de har tullete feil som "spørte"(spurte), saKt, Urasjonell ( det heter irrasjonell. Alle disse u-ene folk slenger på foran et ord) Dette har ikke noe med dysleksi å gjøre! 

Med å ødelegge for seg selv, mener jeg at de kan fremstå som dumme og stakkarslige. Jeg syns de bør ta til seg "kritikk" istedenfor å syte. Voksne folk! 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er svært få her som kritiserer skrivefeil. De blir derimot påpekt, og folk må da selvsagt oppfatte dette som kritikk.

Anonymkode: bac8d...690

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er så sant! Det er trist at det er så mange mennesker som kritiserer andre fordi de har noen skrivefeil... Finnes det ikke andre, mer viktige ting å irritere seg over? Ingen skriver feilfritt hele tiden, selv om det er en del mennesker som ikke tør å innrømme det...

Endret av Banankaka04
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos å putte "U" foran ord. Akkurat nå leste jeg om ei som ikke likte "Ustemning" Altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Apropos å putte "U" foran ord. Akkurat nå leste jeg om ei som ikke likte "Ustemning" Altså! 

Haha, «ustemning»! Det sier seg jo selv at det ikke heter det!

Anonymkode: ee32e...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men det er ganske mye av det her inne faktisk. Skjønner ikke at de kan tro sånt er riktig! Det er jo ikke sånn at de har lest det så mange andre plasser, så de lager seg liksom ord. Merkelig! 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, SoWhat? skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk et godkjent ord:

https://naob.no/ordbok/ustemning

Anonymkode: 52711...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...