Gå til innhold

De jævla sparkesyklene som ligger strødd i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel på tv2 at det går visst an å tagge/male over QR-koden slik at man ikke får brukt disse. Mer effektivt og bedre enn å flytte de bort fra fortauene. 
 

Ja, jeg leste at de får fikset disse ila to dager, men om de må rydde inn mange nok hver gang, vil det merkes på inntjeningen. Etterhvert vil de forhåpentligvis forstå at disse elsparkesyklene er en plage og gjøre noe.

Anonymkode: c2536...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/30/2020 at 3:40 PM, AnonymBruker said:

Ikke også - kun Frp. Dette skyldes kun Frp politikk av Frp sin statsråd.

Anonymkode: a7c3c...210

🙈

Anonymkode: b03c7...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte disse sparkesyklene å komme? Hvem/ hvilke folk fikk ideen til å produsere disse? Har det vært populært i andre land/ USA en stund? 

Anonymkode: 998fd...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når MDG får bestemme. Penger til sparkesykler gis ut,  penger til andre viktige ting strammes inn. Jeg har lenge lurt på hva de tenkte med når de innførte dette. De måtte vel forstå at sparkesykler er livsfarlige og at ingen ville sette de på plass. Folk setter ikke på plass andre ting så hvorfor skulle det begynne med dette?

Anonymkode: 6d2f0...d9b

Er MDG for sparkesykler? Kan ikke tenke meg noe mer miljøsvinaktig og forsøplende farkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send klage til fylkesmannen, skriv at praksisen er et brudd på universell utforming og likestillingsloven.

Rettssakene har handlet om kommunens rett til å regulere kommersiell virksomhet på offentlig grunn og midlertidig stans av salg. Universell utforming, som er beskrevet ved lov, har jeg ikke hørt et pip om.

Anonymkode: d12f5...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når begynte disse sparkesyklene å komme? Hvem/ hvilke folk fikk ideen til å produsere disse? Har det vært populært i andre land/ USA en stund? 

Anonymkode: 998fd...e74

Jeg var innlagt på sykehus mellom mars og mai i fjor, og da jeg "kom ut" fra sykehuset var plutselig sparkesyklene der. 

5 timer siden, kvinneguide skrev:

Er MDG for sparkesykler? Kan ikke tenke meg noe mer miljøsvinaktig og forsøplende farkost.

Jeg er en av dem som misliker partiet MDG. Misliker dem sterkt, faktisk, men det er ikke MDG som skal ha skylden for dette sparkesykkelhelvetet. Det er flere byer, og ikke bare Oslo som sliter med denne galskapen. Det å skylde på MDG hjelper ikke saken på noen som helst måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Outlander skrev:

Ikke morsomt, og da mener jeg hovedsakelig humoren din.

Uansett, det er nå Krf som har samferdselsministerposten. De er åpenbart totalt ubrukelige. Å si "dette er ikke greit" og "folk må være voksne" er ren latskap fra politikernes side. Det eneste dette partiet duger til er å tømme statskassen med sin unyttige bistandspolitikk, ingenting annet. Så har man kritisert Krf også i tråden.

Ser bra ut at Mdg's Arild Hermstad tilsynelatende vil gjøre noe med dette, men klok av skade når det gjelder Oslo kommune så får jubelen vente, tror det ikke før jeg ser det.

TS

Anonymkode: 64f2f...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gid så prektig og uskyldsren denne Voi-dama prøver å fremstå i NrK, bl.a. Jeg tok kontakt med den såkalte kundeservicen deres, fikk omsider et slags svar fra langtvekkistan på engelsk, fra anonym uten signatur, om at hen hadde gitt beskjed til deres "ansvarlige team", hva nå det er, at de skal se på saken. Deretter var saken avsluttet. Nei, den der bedriften er ikke seriøs, så noe sympati fra meg får hun ikke. Og mer tips om hvordan hun skal drive et firma, for så å høste kredit fra det, får hun heller ikke.

Anonymkode: 64f2f...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Outlander said:

 

Quote

– Tålmodigheten vår er brukt opp. Vi hadde forventet at selskapene tok samfunnsansvar for å hindre at dette oppsto. I stedet har konkurransen tilspisset seg, sier Hermstad.

Dette er jo latterlig. Selskaper har dårlige moraler og gjøre ingenting som er ikke lovpålagt. Ikke minst selskaper som fra starten har ingen hjemme bortsett fra en skatteparadis, har ingen kontor i Oslo, ingen ansatte, driver med uidentifisert tredeparter me uidentifiserte biler, og har ikke engang en vakttelefon i Oslo.

Hva f...ellers forventer man fra slike selkaper?

 

Anonymkode: a7c3c...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor norske myndigheter ikke klarer å følge modellen til andre storbyer i utlandet. I for eksempel Los Angeles finnes det utleie av elsparkesykler. Før man i det hele tatt kan bruke elsparkesykkel måtte man legge inn førerkort. Alle sparkesyklene var i tillegg sperret fra å kunne brukes på alle offentlige  sykkelveier og gangveier. Resultat: Syklistene var nødt til å kjøre i trafikken sammen med øvrig trafikk. I steden for å kjøre over gående på gangveien. 

I tillegg: Når man skulle parkere el-sykkelen igjen var man nødt til å ta et fotografi med telefonen sin for å bevise at man faktisk har satt fra seg sykkelen på en forsvarlig måte. For eksempel inntil en vegg, eller annen plass, slik at blinde eller svaksynte ikke får noen problemer.                            

Anonymkode: 52b21...412

Los Angeles har kanskje en god løsning på problemet. Blir imidlertid litt oppgitt på den ensidige kritikken mot utleieselskapene, fordi problemet ene og alene er norske (og sikkert noen ikke norske) borgere sin "lavintelligente" bruk og parkering. Det hele er et holdningsproblem. Norsk giddesløshet på sitt værste. Absolutt alle brukere av disse elsparkesykklene kjenner til problemet, men de driter en lang marsj i det og bare slenger dem i fra seg der de stopper, i stedet for å kjøre litt ut av veien/fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mr X skrev:

Los Angeles har kanskje en god løsning på problemet. Blir imidlertid litt oppgitt på den ensidige kritikken mot utleieselskapene, fordi problemet ene og alene er norske (og sikkert noen ikke norske) borgere sin "lavintelligente" bruk og parkering. Det hele er et holdningsproblem. Norsk giddesløshet på sitt værste. Absolutt alle brukere av disse elsparkesykklene kjenner til problemet, men de driter en lang marsj i det og bare slenger dem i fra seg der de stopper, i stedet for å kjøre litt ut av veien/fortauet.

Jaha, hvor er det den foregår?

Anonymkode: 64f2f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg lest litt på den såkalte aksjonsgruppa på fb. Altså...

For det første så driver de og "aksjonerer" ved å rydde elsparkesyklene pent på plass på rekke og rad, bort fra sjenerende plassering. Hallo, nå har jo Oslo kommune endelig sagt seg villig til å rydde og fjerne elsparkesykler som ligger henslengt (ikke pent oppstilt). Kan vi ikke bare la dem utføre dette da? Snakk om å gjøre folk en bjørnetjeneste, og ikke minst gjøre utleiefirmaene og Oslo kommune en ryddetjeneste. 

For det andre. Det ble en veldig oppsving i denne saken rett etter at denne tråden startet. Men tror du ikke gubbene og kjerringene på fb-gruppa tar hele æren for å ha fått i gang dette, nei for det finnes jo ikke noe annet på SoMe. Samtidig som de rydder for kommunen, og samtidig som de i de siste dagene har stjålet haugevis med argumenter og poenger fra denne tråden (bortsett fra den dumme ryddeaksjonen). 

Er det mulig? Nå som disse selvforherligende smartingene har brukt helga på å rydde, noe deres admin mener er en kontroversiell aksjon, så blir det vel ikke mye ut av opplegget som ihvertfall jeg så frem til fra kommunens, firmaene og myndighetenes side.

Anonymkode: 64f2f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2020 at 4:33 PM, AnonymBruker said:

Ok, nå har jeg lest litt på den såkalte aksjonsgruppa på fb. Altså...

 

Anonymkode: 64f2f...a6c

konta hva - såkalte "grønne mobilitets firmaer" som gjør fortauene vanskelige å navigere og frakter utallige sparkesyker rundt byen i umarkerte diesel lastebiler som står ofte tomgangskjørte of forurenser byen nesten døgn rundt?

Anonymkode: a7c3c...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

konta hva - såkalte "grønne mobilitets firmaer" som gjør fortauene vanskelige å navigere og frakter utallige sparkesyker rundt byen i umarkerte diesel lastebiler som står ofte tomgangskjørte of forurenser byen nesten døgn rundt?

Anonymkode: a7c3c...210

Skjønte overhodet ikke spørsmålet ditt. Men de hvite dieselbilene uten logo som henter sparkesyklene for reparering og klargjøring (og kun det) er ikke miljøvennlige. Det er IKKE miljøvennlig med sparkesyklene, på grunn av bl.a. dette. Det er bare enda et tåpelig aspekt ved sparkesyklene, som ikke er sykler. La oss kalle dem scootere (som firmaet Voi gjør i svaret jeg fikk på engelsk fra en uidentifisert kundeservicemedarbeider fra et uidentifisert land), eller det norske "skutere".

----

Jeg synes i utgangspunktet at DB og VG er henholdsvis venstrevridd og høyrevridd søppelavis, men her har D-bladets artikkel en grei oversikt over skuterproblemet:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-stramme-inn-regelverket

Opphavet er at en virkelighetsfjern regjering har bestemt å definere disse kjøretøyene for sykkel per se. Elsparkesyklene/skuterne er like mye sykkel som katten. De frakter folk, uten at man trenger å verken trø eller sparke for å komme seg fra a til å.

"De likner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy, sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) stolt for to år siden." Den samme skøyeren som syntes det var lurt å ansette ørten tommeltvinnende direktører i bane ditt & datt i en effektiviseringsreform, og avsette (?) folk på gulvet som faktisk gjorde en jobb. Hva blir det neste? Definerer fly som sykkel slik at de fremstår mer miljøvennlige? 

Videre sier nåværende samferdselsminister Hareide:

"De gir positiv mobilitet, de er miljøvennlige og vi ønsker å ha dem der". Positiv mobilitet, nei. Ikke i form av trim eller trafikksikkerhet. Eneste som er positivt, er at det er gøy for dem som bruker dem. "Mer moro i hverdagen". Men det er mye som er moro, og jeg unner selvsagt alle å ha det gøy, men det er nå en grunn til at det finnes regler rundt alt som er gøy også. Miljøvennlige, nei. Dette har vi snakket om. Varebilene, som henter dem for reparasjoner, det at de ligger strødd rundt, osv.

Hareide har også uttalt at skuterne er viktige. Eh nei, det er de strengt tatt ikke.

Har imidlertid et lite håp om at Hareide klarer å rydde opp i dette. Men som nevnt før, tror det ikke før jeg ser det. Nå lovet MDG i Oslo før forrige helg at denne uka skulle de virkelig gå igang med kraftige tiltak, og som ventet ble det ingenting av når det kom til stykket.

 

Følg med på Twitter, Oslo politiet (ops), der kan dere se hvor "viktig" skuterne er for bybildet og livskvaliteten. Daglig tweetes det om flere ulykker og nestenulykker grunnet disse fartøyene.

Anonymkode: 64f2f...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^En liten rettelse: hovedårsaken er visst tiltaket avbyråkratisering, som gjør at Oslo kommune ikke får gjort noe med det. Men det kan også dreie seg om den sedvanlige katt og mus-leken der politikerne skylder på hverandre, slik at ingenting blir fullført.

Anonymkode: 64f2f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge H og FrP har flertall i Transportkomiteen på Stortinget så ser ikke jeg hvordan Hareide (KrF) skal klare å finne en løsning som FrP godtar. Det er nødt til å bli en politisk hestehandel der KrF lover å støtte FrP på noe annet, hvor FrP til gjengjeld gjør sine folk i Transportkomiteen mer smørblide. 

Anonymkode: 71136...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge H og FrP har flertall i Transportkomiteen på Stortinget så ser ikke jeg hvordan Hareide (KrF) skal klare å finne en løsning som FrP godtar. Det er nødt til å bli en politisk hestehandel der KrF lover å støtte FrP på noe annet, hvor FrP til gjengjeld gjør sine folk i Transportkomiteen mer smørblide. 

Anonymkode: 71136...b7b

Dette handler ikke om hjem har flertalet. Loven per i dag kan kun tolkes at byene må sikrer at fortauene er ryddet, elsykkelfirmaene kan ikke lag butikk av å har fortauene strødd me deres utstyr - og ikke minst at regjeringen MÅ IKKE hindre at byene sørge for at ALL får gå på fortauene uten problemer.

https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42

Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven)

§ 1.Formål

Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne, og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.

Loven skal bidra til nedbygging av samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer og hindre at nye skapes.

 

§ 13.Bevisbyrde

Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 6, 7, 8, 9 eller 12, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen, sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.

 

Anonymkode: a7c3c...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...