Gå til innhold

De jævla sparkesyklene som ligger strødd i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke MDG som har bestemt dette. De ønsker å regulere sparkesyklene.

Anonymkode: 5f12d...877

De sitter vel i "byregjeringen"? 

Anonymkode: 97114...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De sitter vel i "byregjeringen"? 

Anonymkode: 97114...e1f

Men byregjeringen har ikke myndighet til å bestemme over syklene, Frp da de satt med samferdselsstatsråden (han som rømte til USA) fratok lokalt selvråderett. Nå må Stortinget gå inn og opprette nye lover hvis det skal kunne gjøres noe som helst.

Anonymkode: 71136...b7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som de har litt våknere offentlig administrasjon i både Stavanger og Bergen når det kommer til dette fenomenet, ref. Tv2-nyhetene i går vedr. Bergen. Kanskje de faktisk bryr seg om innbyggerne sine der. Det gjør de ikke i Oslo.

Mulig det var noe galt med den, siden pipinga gikk berserk. Men da hadde det vært fint om firmaet (Voi i dette tilfellet) enten fanget det opp, at det gikk lettere å kontakte dem og aller helst at det ikke var mulig å slenge den rett utenfor noens bolig (tilfeldigvis under soveromsvindu). Eller i det hele tatt å slenge dem i veien for noen som helst slik at de kommer til å skade småbarnsmødre og -fedre, babyer, handikappede osv. osv.

TS

Anonymkode: 64f2f...a6c

Tror jeg seriøst hadde smelt den i veggen😂 Jeg liker de sparkesyklene da. Det går raskt og det er gøy. Jeg behandler de med respekt da, og kjører sakte på fortauet. Bruker de også ganske sjeldent.

Anonymkode: 0db3d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er disse menneskene som bruker dem som setter dem fra seg så idiotisk? Det starter jo egentlig der. Og det kan ikke være 1-2 idioter, men flokkmentalitet.

Opplevde selv på en sykkelvei, på bunnen av en lang bakke, der lå en sparkesykkel fraslengt på tvers. Hvis man ikke ser at dette har potensiale for å skade andre, så er man for stokk dum til å ferdes ute i samfunnet.

Regulering kan basere seg på hensynsløs adferd. Firmaene må logge hvor sparkesykler forlates, hvis farlig sted så blir kunden blokkert for fremtidig leie. I et felles blokkeringssystem.

Anonymkode: 3950c...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne sykkelstrøingen begynte samtidig...i fjor en gang(?), så tenkte jeg det må være subisidert på en eller annen måte.
Hvordan skal det ellers lønne seg?
Akkurat som med natur-raseringen fra vindturbingalskapen, som aldri ville være lønnsom uten subsidiering.
Hvor ellers kommer finansieringen av disse syklene, ødeleggelser, tap - de som havner i elver og kratt/kjerr uten å bli funnet igjen. Ja, jeg vet at folk betaler for å bruke dem, men de står mye stille også.

De er ikke gratis å produsere.  En typisk konsument-modell folk kjøper privat koster 3-4 tusen kr, men strøsyklene er proffere og mer solide modeller og dessuten med ekstra elektronikk, mobil-teknologi osv. Sikkert batteri med høyere kapasitet/kvalitet også.

Hva med appene folk installerer for å bruke syklene - gir de så lukrativ tilgang til overvåkning av mobildata på telefonene at dette er en stor verdi også?

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slask said:

Siden denne sykkelstrøingen begynte samtidig...i fjor en gang(?), så tenkte jeg det må være subisidert på en eller annen måte.
Hvordan skal det ellers lønne seg?
Akkurat som med natur-raseringen fra vindturbingalskapen, som aldri ville være lønnsom uten subsidiering.
Hvor ellers kommer finansieringen av disse syklene, ødeleggelser, tap - de som havner i elver og kratt/kjerr uten å bli funnet igjen. Ja, jeg vet at folk betaler for å bruke dem, men de står mye stille også.

De er ikke gratis å produsere.  En typisk konsument-modell folk kjøper privat koster 3-4 tusen kr, men strøsyklene er proffere og mer solide modeller og dessuten med ekstra elektronikk, mobil-teknologi osv. Sikkert batteri med høyere kapasitet/kvalitet også.

Hva med appene folk installerer for å bruke syklene - gir de så lukrativ tilgang til overvåkning av mobildata på telefonene at dette er en stor verdi også?

Forretningsplanen til alle disse firmaene er at de får tilgang til skattebetalernes lommebok - dvs du og jeg som får ikke engang a gå på fortauene i fred:

https://www.dinside.no/okonomi/ruter--tier--sant/71511809

 

Nå skjønner du hvorfor FrP er så ivrige og nektet a kommunene fikk regulere: privatisering til og med subsidiert at skattebetalere.

 

Anonymkode: a7c3c...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Forretningsplanen til alle disse firmaene er at de får tilgang til skattebetalernes lommebok - dvs du og jeg som får ikke engang a gå på fortauene i fred:

https://www.dinside.no/okonomi/ruter--tier--sant/71511809

 

Nå skjønner du hvorfor FrP er så ivrige og nektet a kommunene fikk regulere: privatisering til og med subsidiert at skattebetalere.

 

Anonymkode: a7c3c...210

Akkurat.
Jeg ser flere indikatorer på at det hele er en skattefinansiert svindel, en av mange.
https://www.dn.no/samferdsel/voi/elsparkesykler/elektriske-sparkesykler/voi-tapte-715-mill-kroner-i-fjor-tror-pa-lonnsomhet-i-2021/2-1-843802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bildeler kan erstattes. 
 

Det fins ingen penger i verden som kan erstatte liv. 

Anonymkode: c2536...823

Kom over denne nå, som du ser er det ikke bare å flytte de ut i veien 😉

https://nab.no/nyheter/samferdselsdepartementet-initiativ-med-sikte-pa-a-foresla-innstramminger-i-regelverket/19.21544

Anonymkode: 9d205...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom over denne nå, som du ser er det ikke bare å flytte de ut i veien 😉

https://nab.no/nyheter/samferdselsdepartementet-initiativ-med-sikte-pa-a-foresla-innstramminger-i-regelverket/19.21544

Anonymkode: 9d205...6a2

Jeg tar den sorgen den dagen jeg blir ferska av politiet😉

Anonymkode: c2536...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Virker som de har litt våknere offentlig administrasjon i både Stavanger og Bergen når det kommer til dette fenomenet, ref. Tv2-nyhetene i går vedr. Bergen. Kanskje de faktisk bryr seg om innbyggerne sine der. Det gjør de ikke i Oslo.

Mulig det var noe galt med den, siden pipinga gikk berserk. Men da hadde det vært fint om firmaet (Voi i dette tilfellet) enten fanget det opp, at det gikk lettere å kontakte dem og aller helst at det ikke var mulig å slenge den rett utenfor noens bolig (tilfeldigvis under soveromsvindu). Eller i det hele tatt å slenge dem i veien for noen som helst slik at de kommer til å skade småbarnsmødre og -fedre, babyer, handikappede osv. osv.

TS

Anonymkode: 64f2f...a6c

Det burde vært stativer som man må levere syklene på, for at betalingen skal avsluttes. Jeg er ikke ofte i Oslo, men da jeg var der sist lå de strødd over alt. 

Anonymkode: d4011...cdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke så godt, og har flere ganger snublet i de greiene der. Nå har det faktisk blitt sånn at jeg har begynt å kvie meg for å gå turer. Selskapenes eiere og ansatte gnir seg sikkert i hendene over det, en fotgjenger mindre til å hindre ferdsel for kundene deres 😔

Anonymkode: 28841...7f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke så godt, og har flere ganger snublet i de greiene der. Nå har det faktisk blitt sånn at jeg har begynt å kvie meg for å gå turer. Selskapenes eiere og ansatte gnir seg sikkert i hendene over det, en fotgjenger mindre til å hindre ferdsel for kundene deres 😔

Anonymkode: 28841...7f4

Dette gjør meg direkte sint å lese. Det er så jævlig lite greit! Min far hadde både grønn og grå stær og mot slutten  av livet så turte han ikke lenge er gå ut av døra fordi det var så vanskelig å orientere seg utendørs. At slike sykler som blir slengt overalt gjør det ekstra vanskelig for de som er synshemmede å bevege seg/komme fram .... 😡

Anonymkode: ed915...cd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at du nevner ikke FRp.

Grunnlaget til dette var lagt over manger år nå FrP styrte samferdselsdepartementet og vedtok at byene kunne ikke handheve dette etter lokale regler.

Ja altså samme Frp som ville privatisere alt inkludert fortauene og elsker bedrifter som skatter ikke og har ukjente eire i Cayman Islands, Bahamas osv.

Anonymkode: a7c3c...210

Da er de også nevnt. Veldig bra. Takk.

TS

Anonymkode: 64f2f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er de også nevnt. Veldig bra. Takk.

TS

Anonymkode: 64f2f...a6c

Ikke også - kun Frp. Dette skyldes kun Frp politikk av Frp sin statsråd.

Anonymkode: a7c3c...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke også - kun Frp. Dette skyldes kun Frp politikk av Frp sin statsråd.

Anonymkode: a7c3c...210

Vel... Dette må da kunne endres på. Det ble vel ikke vedtatt som grunnlovsparagraf, skrevet i stein og iverksatt/holdt tilsyn av sovende politikere i dag. Hvis vi skal tenke sånn, er det lett å fraskrive det sittende styret alt ansvar. Noe må gjøres, nå. I tillegg, er det jo ikke alle kommuner som er like slappe som Oslo. Regner med at denne statsrådens lovforslag ikke gjelder kun for Oslo. Og det er vel stortinget som til syvende og sist vedtar lover, ikke departementene som du sier.

Anonymkode: 64f2f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel... Dette må da kunne endres på. Det ble vel ikke vedtatt som grunnlovsparagraf, skrevet i stein og iverksatt/holdt tilsyn av sovende politikere i dag. Hvis vi skal tenke sånn, er det lett å fraskrive det sittende styret alt ansvar. Noe må gjøres, nå. I tillegg, er det jo ikke alle kommuner som er like slappe som Oslo. Regner med at denne statsrådens lovforslag ikke gjelder kun for Oslo. Og det er vel stortinget som til syvende og sist vedtar lover, ikke departementene som du sier.

Anonymkode: 64f2f...a6c

MDG (Une Bastholm) stilte forslag om å innføre lokal selvråderett for elsparkesyklene i fjor sommer, men Transportkomiteen på Stortinget sa tvert nei. Statsråd Hareide (KrF) ‘jobber’ imidlertid med saken nå, så får vi se da, hva han kommer frem til.. Det vil tydeligvis ta tid.

Anonymkode: 71136...b7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leder av Transportkomiteen er forøvrig Orten (H) og Bård Hoksrud (Frp). Hverken MDG eller KrF har representanter i komiteen, så dette kommer til å bli et spill for galleriet for å være den som vinner en løsning på problemet.

Anonymkode: 71136...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel... Dette må da kunne endres på. Det ble vel ikke vedtatt som grunnlovsparagraf, skrevet i stein og iverksatt/holdt tilsyn av sovende politikere i dag. 

Anonymkode: 64f2f...a6c

Frp sover ikke - med vilje har det skapt situasjonen.

FrP sin samferdselsdepartementet hindrer at kommunene få bestemme selv. 

Til og med trusler mot folk i opprør:

https://nab.no/nyheter/samferdselsdepartementet-initiativ-med-sikte-pa-a-foresla-innstramminger-i-regelverket/19.21544

Politikken til "folk flest"? Ja - om du er milliarder og eie akjene i sparkesykkel selskapet fra skatteparadis ja....

Hvorfor? Som alltid, følg pengene.

Samme gjengel rasere NSB også.

Anonymkode: a7c3c...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Jeg har vært i Oslo noen dager nå, og syntes det var ubehagelig med sparkesyklene som suste forbi nesten lydløst, og flere ungdommer herjet og lekte med dem. Et godt voksent ektepar kom rundt et hjørne og sneiet meg. Jeg har litt problemer med å raskt hoppe unna, kjente jeg ble stresset og følte det ubehagelig å bevege meg ute. Så og en liten unge tryne skikkelig over en som lå slengt i gaten. Ikke hyggelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg har vært i Oslo noen dager nå, og syntes det var ubehagelig med sparkesyklene som suste forbi nesten lydløst, og flere ungdommer herjet og lekte med dem. Et godt voksent ektepar kom rundt et hjørne og sneiet meg. Jeg har litt problemer med å raskt hoppe unna, kjente jeg ble stresset og følte det ubehagelig å bevege meg ute. Så og en liten unge tryne skikkelig over en som lå slengt i gaten. Ikke hyggelig. 

Ja, og mange av de som kjører sparkesykkel følger ingen regler. De kan finne på å kjøre hvor som helst for å komme frem fortest mulig. De kjører feks i veien, men så blir det rødt lys, så da kjører de plutselig opp på fortauet og over fotgjengerovergang, for så å sprette ned på veien igjen. Det er helt umulig å forholde seg til. I tillegg kjører de altfor fort på fortauet. 

Anonymkode: e30a0...f1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...