Jump to content
AnonymBruker

Spiser du frukost? Er frukost viktig eller ikke? (Slanking og sunn livsstil)

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg er ikke noe frukostmenneske, men skulle sånn ønske jeg var det!! Synes det virker som en super start på dagen med en god og næringsrik frukost. 

På den andre siden: alle snakker om at regneskapet er så enkelt. Kcal inn, kcal ut. 
Er det virkelig så enkelt?

Kan det være at frukosten er viktig likevel, selv om det er en gammel myte som mange vil til livs?

Las artikkelen på KK.no, som handler om frukost. Og begynte å tenke at kaaaaaanskje burde jeg spise frukost likevel? 🤔

Link til KK-artikkelen:

https://www.kk.no/helse/dette-bor-du-spise-til-frokost-for-a-holde-deg-slank/69523582

Anonymkode: 24bd1...7d8

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det at frokost er noe man må spise, er en gammel myte som er avlivet gang på gang. Det var en myte som oppsto av "forskning" finansiert av Kellogs - storprodusenten av frokostblandinger.. 

BARN har en fordel av å spise frokost. Det er vist at barn konsentrerer seg bedre på skolen om de har spist frokost. Men barn er i vekst, og har en annen metabolisme enn voksne. 

Voksne trenger overhodet ikke spiser frokost om de ikke ønsker det. Jeg spiser aldri frokost.

Kaloriregnskapet er så enkelt om du tenker på når på døgnet man spiser, ja. Man forbrenner ikke noe mer om man spiser kalorier tidlig på dagen versus om man venter til lunsj med å spise. 

Anonymkode: a8ce2...62c

AnonymBruker

Jeg spiser etter 16:8, 16 timers faste, 8 timer med 3 måltid og 2 frukt/snacks.

Mine åtte timer begynner ikke før kl. 13, så jeg spiser aldri frokost. Jeg har aldri følt at dette har hatt en negativ effekt på vekttap og lignende.

Anonymkode: 81695...423

AnonymBruker

FrOkosten er ikke viktig. Så lenge kroppen din er vant til å ikke spise frokost så fungerer det for deg. Jeg har hoppet over frokosten og går ned i vekt. Fordi jeg får i meg mindre kalorier. 

Anonymkode: b831a...dd8

AnonymBruker

Det med at man MÅ spise frokost, er vel først og fordi enkelte ernæringseksperter tror at dersom man ikke gjør det, har man lettere for å kjøpe seg boller og sjokolade  om formiddagen. Rådet er altså først og fremst for å unngå at folk gjør dårlige valg.

Følg Marit Kolby Zinöcker på Instagram! Hun forklarer mye om det som har med forbrenning, måltidshyppighet, osv. å gjøre.

Hun kan også høres på Tore Sagens podcast.

Anonymkode: eb234...745

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hoppet over frokosten og går ned i vekt. Fordi jeg får i meg mindre kalorier. 

Anonymkode: b831a...dd8

Det er ikke bare fordi du får i deg mindre kalorier, men også fordi man forbrenner mer fett når det går lang tid mellom kveldens siste kaloriinntak og neste dags første kaloriinntak.

(Jeg skriver kaloriinntak, for det hjelper ikke så mye om du drikker noe kaloriholdig, som f.eks. alkohol, juice, kaffe med melk, i perioden mellom kveldens siste måltid og neste dags første måltid. Bare vann, svart kaffe og te uten sukker kan inntas i denne perioden. Ellers brytes fasten og kroppen begynner å fordøye i stedet for å forbrenne fett.)

Anonymkode: eb234...745

Annonse

AnonymBruker

Har aldri pleid å spise frokost. Mitt første måltid er 11.30 til lunsj på jobben. Ikke noe problem. Enkelte dager tar jeg meg er knekkebrød eller en banan før det. 
Mens på hjemmekontor med corona har mannen laget frokost til meg hver dag + lunsj og jeg har gått opp i vekt, for jef spiser jo er ekstra måltid. 

Anonymkode: 5886a...e21

AnonymBruker

Anbefaler deg å lese litt om autofagi. Det ser ut til at det er gode helseeffekter av å gå en god stund mellom måltider, f.eks. 16:8 som noen nevner over her. Kroppen kvitter seg med gamle, ødelagte celler når man går en stund uten mat. Dette skjer ikke når man konstant bombarderer kroppen med små måltider.

Anonymkode: 6425d...3c6

Oktobr

Spiser nesten aldri frokost, føler jeg har mer energi når jeg ikke gjør det. Hvis jeg spiser frokost får jeg bare lyst til å gå og legge meg igjen. Men ELSKER frokostmat, så spiser det gjerne til både lunsj og middag.

AnonymBruker

Jeg spiser tre solide måltider om dagen.  ca. 08.00, 13.30 og 19.00. Sønnen min spiser bare to, kl. 12.00 og 19.00  Det er de tidene kroppene våre vil ha mat 😄 Flere av mine venner spiser 5 ganger om dagen, men da spiser de selvfølgelig mindre mat pr. måltid.  Jeg tror det funker best å følge det som føles naturlig, ikke henge seg opp i at man må spise frokost eller et visst antall måltider i løpet av en dag. 

Anonymkode: 0a53c...cac

AnonymBruker

Er ikke sulten på morgenen, sparer heller de kaloriene så jeg kan spise snacks på kvelden 😄

Anonymkode: dd5a9...4b0

AnonymBruker

Har ikke så god matlyst om morgenen, men blir kvalm og svimmel om jeg ikke spiser noe. Så pleier spise en skyr til frokost, da holder det fram til lunsj og det er lett å få ned om morgenen. 

Anonymkode: 1f6bb...f8f

addict

Å spise frokost er en taktikk, ikke en regel. Mange overspiser hvis de blir alt for sultne og klarer ikke å spise moderat igjennom dagen hvis de går sultne. De klarer derfor å spise ofte og mindre hvis de får mat i magen. 

Andre, som meg selv, klarer helt fint og gå med tom mage til lunsj. For meg så er det en bedre taktikk å kunne spise større og færre måltider enn å spise ofte og lite. Har gått ned 30 kilo. 

Velg den taktikken som passer deg best. En kalori er en kalori. 

Annonse

AnonymBruker

Tenker det er individuelt hva som fungerer best for den enkeltes kropp.

Selv er jeg sjeldent sulten om morgenen, og er jeg sulten er et lite knekkebrød med ost nok.  Vet jeg at jeg må tidlig ut av huset for å gjøre noe spiser jeg for å ikke bli sulten og ukonsentrert på et ugunstig tidspunkt (eller for å ikke bli kvalm på bussen, noe jeg fort blir på tom mage).  Da jeg gikk skole/skal på jobb osv er derfor en lett frokost en del av morgenrutinene. Er jeg hjemme hele dagen kan jeg av og til holde på med mitt og ikke kjenne meg sulten før klokka nærmer seg 15. 

Anonymkode: cf008...300

AnonymBruker

Kan legge til at selv om jeg ikke er sulten om morgenen....  Står jeg opp til dekket frokostbord med god mat blir øynene sultne og begynner å pirke i magen for å vekke den, og da kan jeg forsyne meg godt. XD

Anonymkode: cf008...300

AnonymBruker

Jeg spiser alltid frokost, må ha det alså! Er ikke sulten med en gang jeg står opp, men innen 1 time har jeg en liten skål havregryn m/melk før jeg kjører til jobb. Har alltid det, i alle år. Har alltid vært tynn. 

Anonymkode: 0c1c2...ce4

AnonymBruker

Har aldri matlyst før langt utover formiddagen, så jeg har knapt spist frokost siden barneskolen.

Anonymkode: 5200c...7e7

AnonymBruker

Kan forøvrig legge til at jeg blir MER sulten av å spise frokost. Spiser jeg frokost, er jeg halvgal av sult igjen allerede lenge før lunsj. Spiser jeg ikke frokost, er det null problem å gå til lunsj og til og med middag uten å bli sulten. 

Så å spise frokost fører til at jeg spiser mye MER i løpet av en dag, og i tillegg plages mye mer med sult. 

Anonymkode: a8ce2...62c

AnonymBruker

Spiser ikke frokost, jeg driver med intermittent faste, 16:8, 18:6, 24+. Spiser som oftest ikke før rundt kl. 16:00, gjerne senere. Føler meg mye friskere, sterkere, og mer fokusert nå enn når jeg spiste frokost. Vekta viser også en positiv endring. 

Anonymkode: 4eb49...69b

Navani

Jeg er alltid sulten på morgenen, men drikker både en kopp te og kaffe før jeg spiser :) Kroppen min liker mat for å komme i gang.