Gå til innhold

Han ønsker at jeg skal velge en annen forlover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min kommende mann skal gifte oss om et år. Vi har vært forlovet i to år og siden det skjedde har det vært klart for meg og bestevenninna mi at hun skal være forloveren min. Vi har vært hverandres nærmeste siden vi var 16 og støttet hverandre gjennom alt. Jeg var blant annet vært alvorlig syk og da jeg ble frisk var hun den eneste av venninnene mine som var igjen. I går kom det fra mannen at han virkelig ikke ønsker å ha samboeren hennes i bryllupet og egentlig ikke hun heller. Dette på grunn av noen greier som skjedde for et år siden. Jeg forstår han egentlig, men hun er jo min aller nærmeste venninne og jeg vil ha henne der i tillegg til at jeg er ganske sikker på at det blir tøft å bevare vennskapet om hun ikke får en invitasjon. Jeg har også alltid følt at han ikke har vært så begeistra for det paret, så jeg mistenker at det som skjedde for et år siden bare har forsterket det veldig og at han ikke hadde syntes det var så ille om det var et annet par. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 61bef...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville forklart han at dette er din aller beste venninne. At hun alltid har stilt opp for deg og gir deg mye støtte. At han må prøve å se bort fra mannen hennes og ignorere han og heller tenke på at venninnen støtter deg og hjelper dem begge med bryllupet. 

Kanskje mannen hennes kan sitte med vennene deres rundt bordet? Så kan venninnen sitte med deg. Så slipper mannen din å hennes å se hverandre? 

Men nå vet jeg ikke hva som skjedde for ett år siden. Det kan ha en innvirkning i meningen min. 

Anonymkode: c0071...9c2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt han dette med at når du var alvorlig syk så var hun den eneste som stilte opp? Det er litt vanskelig å forstå at han mener det er irrelevant, i hvert fall hvis han bryr seg om deg.

Men som de over sier, det kan ha betydning hva samboeren hennes gjorde mot han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det være så mange nyanser, at det er umulig å si hvem som har rett. 

Men, på nøytralt grunnlag; Er episoden så ille at venninna di forstår det om hun blir invitert uten kjæreste? Er det en løsning at alle venner blir invitert alene? Kan venninna di sitte sammen med samboeren på vennebordet i stedet for på hovedbordet? Alternativt at følge til forlovere sitter på vennebord? 

Ellers er mitt tips at et bryllup er ikke viktig nok om det er relasjoner som blir ødelagt på grunn av det. Er dette et vanskelig tema mellom dere og mellom deg og din venninne ville jeg droppet det formelle bryllupet. 

Anonymkode: de59f...141

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ville jeg ha sagt at han må respektere at du vil ha bestevenninnen din til forlover, men det kommer jo an på hva som skjedde for et år siden. Også på hva slags bryllup dere skal ha og hvordan mannen til bestevenninnen din er. Dvs. hvis dere skal ha et såpass stort bryllup at mannen til bestevenninnen din kommer til å "forsvinne" og være en av mengden, får mannen din svelge denne kamelen. Men hvis det er et mindre bryllup og/eller mannen til bestevenninnen er typen til å gjøre så mye av seg at han dominerer eller ødelegger hele bryllupet, da skjønner jeg forloveden din.

Men så må du tenke på hva det å droppe venninnen din som forlover kommer til å gjøre med vennskapet deres. Hvis du velger en annen, kan det være skadelig, i verste fall ødelegge vennskapet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) I går kom det fra mannen at han virkelig ikke ønsker å ha samboeren hennes i bryllupet og egentlig ikke hun heller. Dette på grunn av noen greier som skjedde for et år siden. Jeg forstår han egentlig, men hun er jo min aller nærmeste venninne og jeg vil ha henne der (...)

Det kommer an på hvor alvorlig det som skjedde egentlig var. Er det rimelig at mannen din ikke ønsker at ha samboeren i brylluppet. Det er du som kjenner ham best - ville han be deg velge en annen forlover hvis han ikke mente det seriøst? Du sier du faktisk forstår ham, så han hefter seg vel ikke bare i bagateller? 

Anonymkode: 6129c...277

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva som skjedde. Enkelte ting kan være så graverende at det at disse menneskenes er til stede vil ødelegge din manns bryllup. Men det skal veldig mye til altså, og det må være virkelig alvorlige ting som har hendt. Er det kun en filleting, har han ikke noe han skulle ha sagt her, da bare sutrer han.

Hinte litt om hva som skjedde? Det er lettere å gi deg svar da.

Anonymkode: 68367...c1e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er helt meningsløs så lenge du ikke forteller hva som skjedde for et år siden. 

Anonymkode: 22328...af8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte for å føye til en ting;

Hvordan er han ellers? Har han sterke meninger om hva dere gjør, hvem dere omgås? Flere personer han misliker, og gir uttrykk for å mislike? 

Er dette et sjeldent utspill fra han, og noe han tok opp på en rolig og saklig måte, der han også er ute etter å finne gode løsninger? 

Eller er dette typisk han, å komme med krav? 

I sistnevnte tilfelle ville jeg satt ned foten tydelig, og sett hvordan han da reagerte. Jeg har ei venninne som levde i den type forhold, og det er ødeleggende på sikt, man blir stadig mer usikker på seg selv, og sitter til slutt igjen uten venninner og familie, og er helt avhengig av mannen. 

Jeg kan selv se at det er personer i min omgangskrets mannen ikke er begeistra for, slik vil det alltid være da mennesker er forskjellige. Men selvfølgelig respekterer han at jeg har mine relasjoner, og oppfører seg som en voksen i forhold til det.

Anonymkode: de59f...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg følte for å føye til en ting;

Hvordan er han ellers? Har han sterke meninger om hva dere gjør, hvem dere omgås? Flere personer han misliker, og gir uttrykk for å mislike? 

Er dette et sjeldent utspill fra han, og noe han tok opp på en rolig og saklig måte, der han også er ute etter å finne gode løsninger? 

Eller er dette typisk han, å komme med krav? 

I sistnevnte tilfelle ville jeg satt ned foten tydelig, og sett hvordan han da reagerte. Jeg har ei venninne som levde i den type forhold, og det er ødeleggende på sikt, man blir stadig mer usikker på seg selv, og sitter til slutt igjen uten venninner og familie, og er helt avhengig av mannen. 

Jeg kan selv se at det er personer i min omgangskrets mannen ikke er begeistra for, slik vil det alltid være da mennesker er forskjellige. Men selvfølgelig respekterer han at jeg har mine relasjoner, og oppfører seg som en voksen i forhold til det.

Anonymkode: de59f...141

Disse spørsmålene er velfig viktige! Ellers er det umulig å si noe uten å vite hva samboeren hennes gjorde. 

Anonymkode: b5c20...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så sent svar! Det som skjedde for et år siden var at kjæresten til venninna mi gjorde noe som kan tolkes som at han prøvde seg på meg. Jeg tror egentlig ikke at det var det han gjorde, men mannen mener at ingen mann ville tatt på en dame slik uten intensjoner. Kjæresten til venninna mi var sørpefull og tok meg litt vel mye på låret og holdt rundt meg selv om jeg alltid fjerna armen hans. Venninna mi var til stede da. Dette skjedde uten at mannen min var med, men jeg fortalte både han og venninna mi om det og at jeg syntes det var upassende. Nå ønsker ikke mannen at jeg skal dra til de alene mer og han ønsker heller ikke å være med dit, de bor ca to timer unna oss.

Vi skal ha et bryllup med ca 30 gjester for de som lurte på det. 

Jeg vil så gjerne respektere min kommende manns ønske, men det er også vondt å måtte såre venninna mi så for det.

Anonymkode: 61bef...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager så sent svar! Det som skjedde for et år siden var at kjæresten til venninna mi gjorde noe som kan tolkes som at han prøvde seg på meg. Jeg tror egentlig ikke at det var det han gjorde, men mannen mener at ingen mann ville tatt på en dame slik uten intensjoner. Kjæresten til venninna mi var sørpefull og tok meg litt vel mye på låret og holdt rundt meg selv om jeg alltid fjerna armen hans. Venninna mi var til stede da. Dette skjedde uten at mannen min var med, men jeg fortalte både han og venninna mi om det og at jeg syntes det var upassende. Nå ønsker ikke mannen at jeg skal dra til de alene mer og han ønsker heller ikke å være med dit, de bor ca to timer unna oss.

Vi skal ha et bryllup med ca 30 gjester for de som lurte på det. 

Jeg vil så gjerne respektere min kommende manns ønske, men det er også vondt å måtte såre venninna mi så for det.

Anonymkode: 61bef...0fa

Eg skjønner ikke helt hvorfor han er sur på vennina di? Her høres det ut som at mannen til vennina di tok på deg og ikke henne, eller tar jeg helt feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen var sørpe full. Ikke sikkert han husker stort av det en gang. Hvem har vel ikke gjort dumme ting i fylla ?

Jeg synes reaksjonen til din forlovede er barnslig og en smule overdrevet. Vil du virkelig miste venninnen din pga dette ?  Hun blir nok veldig såret over ikke å få være forlover, og heller ikke bli invitert. Sånn behandler man ikke sine venner.

Synes du skal ta en alvorsprat med din forlovede om dette. Det er ikke grunn god nok til å la være å invitere. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet mener jeg det er grunn til å vurdere å droppe å invitere ham, selv om KG mener man aldri skal "splitte par". Venninna di må du selvsagt beholde som forlover. Hvorfor er hun fremdeles sammen med ham? Har hun snakket noe med ham angående om han husker hendelsen?

Anonymkode: a6b16...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tvil, men lener mot at du må snakke med mannen din og forklare at ja, den episoden var upassende - men ikke utilgivelig. 

Som jeg forstår problemet har du og mannen ulik oppfatning av alvorsgraden av det som skjedde. Men du alene var til stede. Når du forklarer at din oppfatning var at det absolutt ikke var alvorlig ment, så stoler mannen ikke på deg. Han insisterer på at hans oppfattelse/fortolking må være rett. Det er et større problem (IMO) enn at noen 'tok deg litt vel mye på låret' på en fuktig kvell. (Forutsatt at 'fuktig kvell' ikke hender 2-3 ganger i uken) . 

Anonymkode: 6129c...277

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke det er god nok grunn til å ødelegge et vennskap. 

Har opplevd noe tilsvarende, mye mer direkte enn det du her beskriver. Og mannen er heldigvis mann nok til å være trygg i eget forhold. Like fyren gjør han nok aldri, men han klarer helt fint å heve seg over det i enhver sammenheng. 

Og helt ærlig, når vi møtes er det mest flaut for den som klarte den fadesen.

Anonymkode: de59f...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke problemet her. Du inviterer din beste venninne som forlover og hun sitter ved ditt bord, nærme deg.

Hennes samboer er ikke invitert.

Anonymkode: b44e1...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er i tvil, men lener mot at du må snakke med mannen din og forklare at ja, den episoden var upassende - men ikke utilgivelig. 

Som jeg forstår problemet har du og mannen ulik oppfatning av alvorsgraden av det som skjedde. Men du alene var til stede. Når du forklarer at din oppfatning var at det absolutt ikke var alvorlig ment, så stoler mannen ikke på deg. Han insisterer på at hans oppfattelse/fortolking må være rett. Det er et større problem (IMO) enn at noen 'tok deg litt vel mye på låret' på en fuktig kvell. (Forutsatt at 'fuktig kvell' ikke hender 2-3 ganger i uken) . 

Anonymkode: 6129c...277

HELT enig! Godt sagt!

Anonymkode: b5c20...e2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i tvil, men lener mot at du må snakke med mannen din og forklare at ja, den episoden var upassende - men ikke utilgivelig. 

Som jeg forstår problemet har du og mannen ulik oppfatning av alvorsgraden av det som skjedde. Men du alene var til stede. Når du forklarer at din oppfatning var at det absolutt ikke var alvorlig ment, så stoler mannen ikke på deg. Han insisterer på at hans oppfattelse/fortolking må være rett. Det er et større problem (IMO) enn at noen 'tok deg litt vel mye på låret' på en fuktig kvell. (Forutsatt at 'fuktig kvell' ikke hender 2-3 ganger i uken) . 

Anonymkode: 6129c...277

Helt enig!

Endret av melonen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...