Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et nabolag der også mange narkomane er. De henger rundt Straxhuset, utenfor matbutikken, inne på matbutikkene, i parken,i gangtuneller og på bussen. 

Jeg har kjent et par narkomane privat, men det er vanskelig å beholde et vennskap med de. 

Har i løpet av de siste årene oppdaget at det er så mange som sympatiserer med narkomane. De får utdelt mat og klær, de blir inkludert i idrettslag og fotballag, folk synes det er så varme og fantastiske mennesker. 

Jeg synes ikke det.

Jeg er drittlei av at de endevender søppelbøttene mine, at de hele tiden prøver å stjele sykler i gaten, at de går rundt og kjenner på dører, at de kaster fra seg tomflasker, sprøytespisser og drit og lort i sandkasser på lekeplasser og blomsterbed. Jeg er dritt lei av at de hele tiden maser om å få låne mobiltelefonen, eller få litt penger, eller at de stopper min tenåringssønn om kveldene og prøver å ta fra han verdisaker.

De aller fleste av de var sikkert greie og gode mennesker før de havnet på kjøret, men de er det ikke nå 😐

 

Anonymkode: f12ee...dc0

  • Liker 30
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har medfølelse med narkomane fordi de er syke og ofte kommer fra en belastet bakgrunn. Rus kan være en mestringsstrategi for de som ikke har lært å regulere følelser i oppveksten. Man er veldig syk når følelser er så vanskelige å håndtere at man blir destruktiv, og jeg har empati med de som er psykisk syke. Likevel forsvinner medfølelsen om de skader andre, eller får barn inn i slike forhold og viderefører traumene. Rus/psykiatri er aldri en unnskyldning for å behandle folk dårlig.

 

 

Mange narkomane kommer fra møblerte hjem og har en fin oppvekst. Noen snubler inn i rusmiljøet tilfeldig, og så baller det på seg. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet er en sykdom. 

Anonymkode: e8bf6...85d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YtreYtterst

Avhengighet er en sykdom. Derfor har jeg sympati. Den kan være selvforskyldt, selvfølgelig, men jeg evner fortsatt å ha empati med mennesker som havner utenfor på den måten. Jeg innbiller meg derimot ikke at narkomane er varmere eller mer fantastiske enn andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke medfølelse for dem i det hele tatt, og synes noen av dem er en pest og en plage. Å komme fra vanskelige forhold er ingen unnskyldning, og som sagt over er det ikke alle narkomane som faktisk kommer fra slike hjem.

 

Anonymkode: 69d31...09d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de har avhengighet som de ikke kommer seg ut av! Noen er genetisk disponerte til å ikke takle ting som gjør deg avhengig så veldig godt. Det er nok mange som ønsker innerst inne å leve annderledes, men sitter fast i et mønster de ikke klarer å komme seg ut av. 

Anonymkode: 16ae4...c93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkomani er en sykdom som trenger behandling (frivillig eller på tvang, selvforskyldt eller påført). Mange rusmisbrukere kan ikke bedre enn nettopp det livet de lever. Og det er forferdelig trist å tenke på. Ja, de stjeler, ødelegger, skaper utrygghet der de befinner seg, men de fleste av dem er bare ute etter å få skaffe seg sin egen «medisin». Disse menneskene er dårligst stilt i samfunnet og et godt fungerende samfunn tar seg av de svakeste på en human måte. 

Mange kommuner i Norge mangler behandlings plasser. Mange av de som har søkt hjelp står i lange køer. Og noen rekker ikke å komme inn i det hele tatt. 

Anonymkode: 0670b...db1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille narkomane er kjempetrist, men de på plusstoff som truer og holder på kunne godt vært sent i Buchenwalt for min del. Jeg opplever mest av alt førstnevnte kategori, og føler inderlig medynk med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange andre svake grupper i samfunnet som burde fått oppmerksomhet og støtte, og som ikke gjør en flue fortred. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Uatskillelig said:

Jeg har medfølelse med narkomane fordi de er syke og ofte kommer fra en belastet bakgrunn. Rus kan være en mestringsstrategi for de som ikke har lært å regulere følelser i oppveksten. Man er veldig syk når følelser er så vanskelige å håndtere at man blir destruktiv, og jeg har empati med de som er psykisk syke. Likevel forsvinner medfølelsen om de skader andre, eller får barn inn i slike forhold og viderefører traumene. Rus/psykiatri er aldri en unnskyldning for å behandle folk dårlig.

Dop og alkohol forandrer hjernen og hvordan man relaterer seg til andre og verden forøvrig. Det er som å leve i en alternativ virkelig (mareritt) hvor egentlig ingenting annet enn rusen betyr noe. Den dårlige oppførselen er ikke nødvendigvis et resultat av bevisste valg, men etter som man gradvis havner ned i gjørma så senkes ubevisst standardene for hva man kan akseptere å gjøre både mot seg selv og andre. Når reptilhjerne har tattover er det ikke så mye rom for finesser som anstendighet.

Anonymkode: 296b6...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når reptilhjerne har tattover

Er det ikke en kjent konspirasjonsteori, at mange av verdens mest mektigste mennesker er egentlig reptiler i forkledning?

Anonymkode: 0fee8...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dop og alkohol forandrer hjernen og hvordan man relaterer seg til andre og verden forøvrig. Det er som å leve i en alternativ virkelig (mareritt) hvor egentlig ingenting annet enn rusen betyr noe. Den dårlige oppførselen er ikke nødvendigvis et resultat av bevisste valg, men etter som man gradvis havner ned i gjørma så senkes ubevisst standardene for hva man kan akseptere å gjøre både mot seg selv og andre. Når reptilhjerne har tattover er det ikke så mye rom for finesser som anstendighet.

Anonymkode: 296b6...e2b

Absolutt, og jeg fornekter ikke det, men jeg mener likevel at man har ansvar for å gi barn en trygg oppvekst uten rus. Om man ruser seg og har barn, så mister jeg sympati. Barn skal IKKE vokse opp sånn, og den voksne er ene og alene skyld i det.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange narkomane kommer fra møblerte hjem og har en fin oppvekst. Noen snubler inn i rusmiljøet tilfeldig, og så baller det på seg. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

Akkurat det der er en myte. Det kan godt ha vært møblert, men de aller fleste ramler ikke inn i et rusmiljø ved en tilfeldighet. Ingen av de jeg har møtt har fortalt om en lykkelig barndom.

Anonymkode: 296b6...e2b

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det ikke en kjent konspirasjonsteori, at mange av verdens mest mektigste mennesker er egentlig reptiler i forkledning?

Anonymkode: 0fee8...9a6

Det vet jeg ikke, men ikke umulig ;)

Anonymkode: 296b6...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig said:

Absolutt, og jeg fornekter ikke det, men jeg mener likevel at man har ansvar for å gi barn en trygg oppvekst uten rus. Om man ruser seg og har barn, så mister jeg sympati. Barn skal IKKE vokse opp sånn, og den voksne er ene og alene skyld i det.

 

Ja, selvfølgelig har man ansvar for det. Tror forøvrig at det er mye elendighet i såkalte møblerte hjem hvor fasaden og jobb dekker over for rus og vold. Det er vanskeligere for folk som har et åpenlyst rusproblem å gå under radaren.

Anonymkode: 296b6...e2b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange narkomane kommer fra møblerte hjem og har en fin oppvekst. Noen snubler inn i rusmiljøet tilfeldig, og så baller det på seg. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

Det er et fåtall. Og man kan slite med mye selvom man kommer fra "møblerte hjem og en fin oppvekst."

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor må de som jobber i barnehagen lete gjennom uteområdet og samle inn alle sprøytene som ligger der før de kan slippe ut barna. De narkomane har det sikkert tøft altså men det er vanskelig å ha sympati med folk som ikke en gang gidder å ta med seg det smittefarlige avfallet sitt noen meter til søppelbøtta. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange andre svake grupper i samfunnet som burde fått oppmerksomhet og støtte, og som ikke gjør en flue fortred. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

Hvorfor setter du svake grupper opp mot hverandre? At man har sympati for narkomane betyr ikke at man ikke har det for f.eks funksjonshemmede barn

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det der er en myte. Det kan godt ha vært møblert, men de aller fleste ramler ikke inn i et rusmiljø ved en tilfeldighet. Ingen av de jeg har møtt har fortalt om en lykkelig barndom.

Anonymkode: 296b6...e2b

Ts her.

Jo det finnes sånne narkomane. 

Jeg bor i en bydel der de ofte kommer inn i oppgangen vår, og setter sprøyter. Da må jeg gå ut å snakke med de og få de bort. Flere har fortalt meg om livet sitt, og noen av jentene sier selv de har ingen unnskylding for at de har havnet på kjøret.

De er vokst opp i et godt hjem med gode foreldre og søsken og har ingenting å klage på, sier de. 

Kjæresten min er vokst opp med to kompiser som han har gått i barnehage og skole med, han kjenner både de og familien veldig godt. Begge guttene var velfungerende i barne og ungdomsårene, drev med idrett, spilte i korps..

De prøvde hasj sånn som mange andre inkl kjæresten min men klarte ikke å stoppe der, så de ble fristet til å prøve sterkere stoffer og skled ut. 

Begge to havnet på kjøret i slutten av 20-årene, den ene døde i fjor av overdose, den andre holder fortsatt koken.. 

Kjæresten min er vokst opp i et dysfunksjonelt hjem med foreldre som har skreket og brølt til hverandre. Dårlig økonomi og en bror som ruset seg, men kjæresten min har ikke blitt narkoman. Han røyket hasj når han var yngre, men så ble han voksen, tok utdannelse og begynte å jobbe og har aldri snudd seg tilbake. 

Anonymkode: f12ee...dc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...