Gå til innhold

Får bare mer og mer cyster. Hva gjør jeg galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke fungal akne typisk nupper i panna? Det er jo ikke akne, sånn sett? Jeg får dype cyster i kjeveområdet, det virker jo som det er noe helt annet. Jeg vet ikke. Skal sjekke ut linken. Takk!

Anonymkode: e54b5...342

Jo det også! Det er mye forskjellig. Noen får dype grupper av fungal akne på kinnene også. Jeg slet med hormonkviser/FA rundt haka/kjeve og det ene øyebrynet i mange år. Vi snakker dyptsittende, pulserende, gigabetende cyster. Husker de "dunket" og ble varme når jeg bøyde hodet ned. Før de eksploderte (hvis de gjorde) ble de så pressende at de gjerne ble sånn rød-lilla i huden. Og dagevis med puss og dritt nåe de først "åpnet" seg. Huden min på haka er helt herpa i ettertid.

Hadde også "tunneller" mellom de. For de kom gjerne 2-3 samtidig på det verste.

Husker en ved øyebrynet som hadde en liten nabo og når jeg klemte ut pusset på den som var åpnet, kunne jeg kjennne en slags tunnell mellom de som det "tøt" fra. Fyfan for noe hærk. Jeg hadde dette fra rundt 25-30 års alderen. 

Jeg har lest at fet melk, noen typer yoghurt og kefir er greit (og i noen tilfeller bra!) mens lettmelk/skumma melk osv er verstingene for de som får kviser av melk. Jeg tåler kefir heldigvis. Og tar meg en milkshale innimellom. Må jo leve også, haha.

Om du tror FA kan være problemet, så gir jeg gjerne tips om produktene jeg bruker.

Anonymkode: a155f...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest hele tråden, men anbefaler Dr Dray på youtube.

 

Anonymkode: 7d238...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det også! Det er mye forskjellig. Noen får dype grupper av fungal akne på kinnene også. Jeg slet med hormonkviser/FA rundt haka/kjeve og det ene øyebrynet i mange år. Vi snakker dyptsittende, pulserende, gigabetende cyster. Husker de "dunket" og ble varme når jeg bøyde hodet ned. Før de eksploderte (hvis de gjorde) ble de så pressende at de gjerne ble sånn rød-lilla i huden. Og dagevis med puss og dritt nåe de først "åpnet" seg. Huden min på haka er helt herpa i ettertid.

Hadde også "tunneller" mellom de. For de kom gjerne 2-3 samtidig på det verste.

Husker en ved øyebrynet som hadde en liten nabo og når jeg klemte ut pusset på den som var åpnet, kunne jeg kjennne en slags tunnell mellom de som det "tøt" fra. Fyfan for noe hærk. Jeg hadde dette fra rundt 25-30 års alderen. 

Jeg har lest at fet melk, noen typer yoghurt og kefir er greit (og i noen tilfeller bra!) mens lettmelk/skumma melk osv er verstingene for de som får kviser av melk. Jeg tåler kefir heldigvis. Og tar meg en milkshale innimellom. Må jo leve også, haha.

Om du tror FA kan være problemet, så gir jeg gjerne tips om produktene jeg bruker.

Anonymkode: a155f...43f

Hm. Hvorfor er det forskjell skummet vs fet melk? Får håpe det stemmer, for da trenger vi ikke endre særlig på kosthold. Spiser tross alt ikke lett-produkter.

Gjerne kom med tips, så kan jeg sjekke det ut 😊

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut både niacinamide på morgen og BHA på kveld, og nå er huden min så fet at jeg har tørket ansiktet med papir flere ganger ila morgenen og ettermiddagen. Dette er helt grusomt. Kjenner det renner olje i øyekroken... Jeg trenger virkelig et produkt med zink for å kontrollere alt dette fettet 😓

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Hm. Hvorfor er det forskjell skummet vs fet melk? Får håpe det stemmer, for da trenger vi ikke endre særlig på kosthold. Spiser tross alt ikke lett-produkter.

Gjerne kom med tips, så kan jeg sjekke det ut 😊

Anonymkode: e54b5...342

Det er noe med hva som er igjen/fjernet/lagt til melka mener jeg å huske. Noen reagerer uansett, men skal visst ikke være så farlig med fetere melkeprodukter. Og spes ikke kefir og lignende. 

Jeg bruker en Avene gentle facial cleanser til å rense huden om kvelden. (bruker bare vann om morran for tiden.). Avene fåes på apotek.

Bruker Peter Thomas Roth Squalane oil + Sebamed Clear Face Gel. (Den heter noe litt annerledes i norske apotek, men det er et lignende navn. Og det er bare navnet som er annerledes) til fuktighet. Syns de fyller hverandre ut veldig bra.

Ellers kan man også bruke Avene Thermal Spring Water for litt ekstra fuktighet. 

Har også Paula's Choice Skin Perfecting BHA. Den har en ingrediens som ikke er fungal akne-trygg, men det er jo en BHA så det pleier være greit. Men tror neste gang skal jeg finne en som er helt trygg. Denne bruker jeg ikke så ofte, for det er ganske kraftig (og dyr!).

Som "maske" bruker jeg De La Cruz Sulfur ointment (kjøpt på iHerb før sjappa ble helt merkelig). Det er da altså sulfur, så det lukter råtne egg osv, men jeg syns det lukter litt godt. :P Eller, ikke godt men litt interessant. Vet andre hater lukta! Pleier smøre den på huden i fjeset før jeg dusjer og så vaske den av helt sist. 

Igjen, den linken om FA /Malessezia er utrolig interessant og har hjulpet meg masse.

De andre tingene har jeg fått tak i på apoteker, blivakker og skincity.

 

Anonymkode: a155f...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye du kan gjøre når du først har en hud som er typisk cyste kviser. Er iallfall det jeg har fått beskjed om, mine har og blitt mye verre de siste årene, er i 30 årene, men har og PCOS jeg da. Eneste som kan være løsningen for oss som har denne huden er iso kur, men det er ikke jeg interessert i for det er for mange bivirkninger til at det veier opp for grei hud som blir ditt i gjen når man er ferdig med kuren.

Anonymkode: 0b768...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så mye du kan gjøre når du først har en hud som er typisk cyste kviser. Er iallfall det jeg har fått beskjed om, mine har og blitt mye verre de siste årene, er i 30 årene, men har og PCOS jeg da. Eneste som kan være løsningen for oss som har denne huden er iso kur, men det er ikke jeg interessert i for det er for mange bivirkninger til at det veier opp for grei hud som blir ditt i gjen når man er ferdig med kuren.

Anonymkode: 0b768...485

Hva er PCOS? Ser så mange skriver det.

Anonymkode: 5ed36...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er PCOS? Ser så mange skriver det.

Anonymkode: 5ed36...622

En sykdom.

Anonymkode: b0a15...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å gå tilbake til det du gjorde før. Evt gå til hudpleier som kan finne ut hva som passer for deg. 
 

Slet selv med cystiske kviser i ansikt, hals og rygg. Fant rette akupunktør og ble kvitt kvisene for første gang som 30 åring. Det vil si det kom ikke nye. Måtte fjerne de som allerede var der med laser. 2 år uten cystiske kviser nå.
 

Jeg selv får kviser av å bruke pudder. Selv Jane Iredale som skal være bra for dårlig hud. 

Anonymkode: 39a9c...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Bruker ikke sminke! Spiser mye fet fisk, fete melkeprodukter og nøtter, samt tar tran, men så leste jeg at melkeprodukter også kan føre til akne, så det burde jeg kanskje kutte ut.

Hva er nattlysolje? Skal Google det.

Jeg bor «på bygda», så tror ikke lufta er så forurenset, men tror du kan ha rett i at produktene krangler. 

Anonymkode: e54b5...342

Med mindre dette ble lest i seriøs forskning (ikke bare 1 liten studie som er påvirket av forskeren, tro meg dette er normalt, men flere som sier det samme) eller fra hudlege/allmennlege så ikke kutt melka uten å tilføre likegode kilder til viktige mineraler!

Blir skremt hvor lett folk generelt tar på helsa og kostholdet, vær så snill og ikke vær en av dem.

Anonymkode: b0a15...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kviser, akne og byller i hele ansiktet, verst i kinn og på rygg. Tok en kvisekur i form av sterke medisiner som hjalp noe, men har alltid hatt akne. Over en tiårsperiode hadde jeg prøvd ut rens og krem fra apoteket, hudpleie på resept, antibiotika, koreansk hudpleie, amerikansk hudpleie, "norsk" hudpleie, kutte ut og tilført ulike ting i kosten... 

Hva hjalp? Å kutte ut alle disse rutinene, kastet ut alt av produkter med syrer, masker og rens, og sluttet å lese meg opp på alt mulig rundt hudpleie og produkter. Etter flere tusen kroner rett i vasken og fortsatt tendenser til akne rundt menstruasjonen så var jeg lei. Det gikk 1-2 måneder før jeg oppdaget stor forskjell. Nå vasker jeg ansikt med vann og bruker olje til å fjerne sminke hvis det ikke blir borte. Kun et lett lag med foundation i pudderform. 

Angående kosthold, så fulgte jeg anbefalingene om fet fisk, begynte med tran i perioder, drakk mer vann, kun 1 lørdag i uken, spiste generelt renere, sunnere og fetere mat. Nå lager jeg mer og mer mat fra bunnen, det var overraskende billigere og enklere enn jeg trodde. Gikk faktisk litt ned i vekt og fikk litt mer energi enn før i tillegg, var ikke overvektig men hadde et par kilo ekstra. 

Anonymkode: b0a15...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke til en hudlege?

Deretter finner du en hudpleier som kan gi deg riktig behandling med riktige produkter, istedenfor å kjøpe masse produkter som du ikke vet er riktige for huden din? 

Anonymkode: 54eb2...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre dette ble lest i seriøs forskning (ikke bare 1 liten studie som er påvirket av forskeren, tro meg dette er normalt, men flere som sier det samme) eller fra hudlege/allmennlege så ikke kutt melka uten å tilføre likegode kilder til viktige mineraler!

Blir skremt hvor lett folk generelt tar på helsa og kostholdet, vær så snill og ikke vær en av dem.

Anonymkode: b0a15...c18

Det er jo mulig å få like gode kilder til viktige mineraler på andre måter enn (ku)melk, da.

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du ikke til en hudlege?

Deretter finner du en hudpleier som kan gi deg riktig behandling med riktige produkter, istedenfor å kjøpe masse produkter som du ikke vet er riktige for huden din? 

Anonymkode: 54eb2...00f

Fordi jeg ikke har råd. Hvis du ser på produktene mine, så er de både billige og drøy i bruk. Hudlege og hudpleier er alt for dyrt i den økonomiske situasjonen jeg er i for øyeblikket. Jeg er nyutdannet, ikke fått jobb enda, og har familie å forsørge. Så fort jeg får en jobb skal jeg prioritere huden, altså. 

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henvisning til hudlege og be om isotretionin.  Problemet ditt kommer innenifra, mest sannsynlig pga overproduksjon av talg. Ikke kast bort mer penger på hudpleie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Apocalypte skrev:

Få henvisning til hudlege og be om isotretionin.  Problemet ditt kommer innenifra, mest sannsynlig pga overproduksjon av talg. Ikke kast bort mer penger på hudpleie. 

Jeg kan ikke ta isotretinon, for da kan jeg ikke bli gravid før 6 måneder etter avsluttet kur. Vi planlegger barn i nærmeste fremtid, og det passer ikke å utsette det.

Jeg har utvilsomt overproduksjon av talk. Blir helt seig i ansiktet, og får skikkelig fet hodebunn 12 timer etter sist dusj. Men ja, jeg kan ikke ta isotretinon enda.

Men! Oppdatering: Jeg har sluttet med Niacinamide+Zink og BHA, og huden min er allerede mye bedre. Cystene har forsvunnet og nå er det bare noen arr igjen. Har lest litt erfaringer fra folk med samme hudtype og hudproblemer som meg, og mange av dem får store reaksjoner på Niacinamide+Zink. Så jeg tror det er den som har vært synderen. Jeg tenker derfor å prøve å innføre BHA igjen når huden er fin igjen, for jeg likte resultatet den gav i form av mindre porer på nesen. 

Anonymkode: e54b5...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...