Gå til innhold

Får bare mer og mer cyster. Hva gjør jeg galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde OK hud, med en og annen liten kvise, og en månedlig hormonkvise på haka. Har fet hud. Ville prøve meg på hudpleie for å redusere tiden hormonkvisa varte, samt forebygge rynker osv. Jeg er 31.

Jeg kjøpte og brukte produktene under. Startet gradvis med ett produkt i uken, så to ganger de neste to, tre ganger de neste tre etc.

Morgen
Rens: Cosmica Sensitive Mischellar Gel. 
Serum: OT Niacinamide+Zink. 
Solkrem: LRP anthelios uren hud

Kveld. 
Rens: samme som over. 
Serum: COSRX BHA Power Liquid. 
Krem: av og til ingenting, av og til CeraVe Facial Lotion

Har brukt det nå i tre mnd, og jeg har fått cystisk akne i tinningen og langs kjeven. Jeg har cyster hvor jeg aldri har hatt det før. Tidligere fikk jeg dype kviser, men som kom opp «til slutt», mens disse lumrer under huden for evig, og gjør veldig vondt.

Hva gjør jeg galt, hva må jeg endre? Burde jeg bare vaske med vann som jeg gjorde før... Jeg er livredd for å bli full av aknearr.. Foreløpig er det bare misfarge i huden etter dem, og det kan vel gjøres noe med.

Bare for å nevne det: jeg spiser og drikker sunt, men det har blitt ekstra søtsaker nå i ferien. Jeg skifter putetrekk ofte, snakker ikke med mobilen i ansiktet, er obs på å ikke ta meg i ansiktet osv.

Jeg er 100 % sikker på at jeg har fet hud, og at jeg ikke har dehydrert hud som trenger ekstra fukt og derfor er fet. Det har jeg fått bekreftet av hudpleier tidligere. Jeg har prøvd å bruke krem i tillegg til solkrem eller på kvelden, men ender bare opp med skikkelig skikkelig greasy hud og enda verre akne. På kvelden føles huden myk og god etter BHA, og jeg har derfor ikke alltid på hudkrem etterpå. Våkner verken med fet eller tørr hud på morgenen.

Hva kan jeg gjøre? Er hudlege eneste alternativ? Vi prøver på barn, så jeg kan ikke gå på iso-kur. 

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært flink med å bruke skrubb for å fjerne døde hudceller? Hvis man har et lag av døde hudceller, kan det blokkere porer og føre til kviser. 

Anonymkode: cf1c0...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått tilbake til det du gjorde før om dette startet med det nye regimet

Anonymkode: 099d7...2df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

i samme situasjon. Tror kanskje jeg bare ikke tåler så godt salicylic acid, eller at der er for høy dose. Det er 4% av det i den BHAen du bruker, det tilsvarer 2% vanlig salicylic acid. Jeg har prøce både COSRX og BHA til Paulas Choice. Begge gav meg cyster. Hver gang jeg brukte den kom det en cyste 1-2 dager etterpå.

Har sluttet nå for å teste den med kun 1% salicylic acid. Funker ikke den heller så dropper jeg det og går heller for mandelic acid fra The Ordinary (brukt det før uten problemer+ tar mandelpeeling hos hudpleier hver 8 uke) og/eller acelaic acid. 

Jeg har ganske normal ut nå etter isotretinoin for noen år siden, før var den mer fet. Men jeg får fremdeles kviser jevnlig derfor ville jeg forsøke salicylic. Funker dessverre ikke for alle. Det kan alltids være purging, men høres ut som er nye plasser og pågått for lenge til å være det, i tillegg ikke verdt det om man får masse arr. 

Kan også være niacinamide, og den skal ikke gi deg purging så er det den så dropp den helt eller bruk mye mindre. Mange reagerer på denne.

Anonymkode: 0dc4c...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kviser hvis jeg vasker for godt og fjerner for mye av hudens eget fettlag. Bare en tanke.. 

Anonymkode: 0b706...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får kviser hvis jeg vasker for godt og fjerner for mye av hudens eget fettlag. Bare en tanke.. 

Anonymkode: 0b706...923

Jeg bruker en mild rens, og har definitivt fettlag igjen etterpå.

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gjort det du gjorde før. Bare vann, hvis det var det.

Anonymkode: 960c5...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se på ett par videoer fra kanalen Hyram på youtube, han er veldig flink og har testet veldig mange merker. Han er spesielt opptatt av ingredienser og forklarer veldig nøye hva han liker og hvorfor :)

Anonymkode: 22199...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjalp meg med fet/uren hud med hormonelle utbrudd var å kutte ut foundation og concealer, samt et ganske høyt inntak av sunt fett i kosten. Jeg tar nattlysolje hver dag i tillegg til tran. Jeg spiser også mye fet fisk, avokado, litt nøtter, linfrø og slike ting. Jeg drikker også mye vann. 

Jeg tror huden kan bli stressa av for mye produkter som "krangler" med hverandre, i tillegg til forurensning/byluft. 

Anonymkode: d5225...70f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker solkrem må man rense huden ordentlig (to ganger). Kanskje rensen din ikke renser godt nok? Eller kanskje den ikke er helt riktig for deg. Hva med en rensemelk i tillegg? Som f.eks La Roche-Posay, eller Cerave sin hydrating cleanser? Ikke dyre, og har lest masse bra om de. Lyko har, i tillegg til apotek.

Jeg har lest fra flere at de ikke tåler niacinemiden+zinc til The Ordinary, så kanskje et annet serum kunne funket for deg? Det er allerede niacinemide (vitamin B) i den Cerave kremen, kanskje det er nok hvis du bruker den fast på kvelden? Og noen tåler jo faktisk ikke niacinemide så godt. Det samme med syrer, det varierer veldig hvilken man tåler. Kanskje et vitamin C serum kunne funket for deg isteden? Kanskje du har blitt dehydrert etter hvert? Huden forandrer seg med hvordan man har det, så hvis du går gjennom stress (og vi har jo alle hatt en litt annerledes tid i det siste), så kan det også være dette som gjør at du reagerer.

Når jeg først tok tak i huden min for flere år siden, roet den seg veldig når jeg blant annet begynte med Serozinc (en spray du har på etter cleanser - og evt toner). Jeg har derimot fet, men så og si konstant dehydrert hud (særlig nå etter mye frem og tilbake i hvor jeg har oppholdt meg, tørre boliger etc).

Jeg har forresten samme solkrem og får også jævlig hud av den. Har du prøvd en annen for å se om det kan være den? Den funker fantastisk for noen, men ikke for andre, så jeg tror jeg skal prøve Pai eller Ren sin. Eller Supergoop, Thank You Farmer eller noe.

Jeg føler med deg, det er slitsomt når huden forvirrer en. Noen er mer reaktive enn andre, og som sagt, livet skjer og stress skjer så det kan gå veldig opp og ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, DamselDistress skrev:

ikke alle tåler niacinamid😬

Hm. Det visste jeg ikke. Er det ikke en superingrediens? Jeg bruker egentlig produktet mest for zink, for det gjør at ansiktet mitt ikke blir greasy. Kanskje jeg skal kutte det ut først og se om det hjelper. Kjedelig om det er salisylsyre jeg ikke tåler. 

Anonymkode: e54b5...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjalp meg med fet/uren hud med hormonelle utbrudd var å kutte ut foundation og concealer, samt et ganske høyt inntak av sunt fett i kosten. Jeg tar nattlysolje hver dag i tillegg til tran. Jeg spiser også mye fet fisk, avokado, litt nøtter, linfrø og slike ting. Jeg drikker også mye vann. 

Jeg tror huden kan bli stressa av for mye produkter som "krangler" med hverandre, i tillegg til forurensning/byluft. 

Anonymkode: d5225...70f

Bruker ikke sminke! Spiser mye fet fisk, fete melkeprodukter og nøtter, samt tar tran, men så leste jeg at melkeprodukter også kan føre til akne, så det burde jeg kanskje kutte ut.

Hva er nattlysolje? Skal Google det.

Jeg bor «på bygda», så tror ikke lufta er så forurenset, men tror du kan ha rett i at produktene krangler. 

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Når man bruker solkrem må man rense huden ordentlig (to ganger). Kanskje rensen din ikke renser godt nok? Eller kanskje den ikke er helt riktig for deg. Hva med en rensemelk i tillegg? Som f.eks La Roche-Posay, eller Cerave sin hydrating cleanser? Ikke dyre, og har lest masse bra om de. Lyko har, i tillegg til apotek.

Jeg prøvde oljerens, men det gav meg bare en stor forverring av utbruddene. Føler at ansiktet blir rent nok av rensen, pleier å ta to runder med den.

Synes egentlig rensen min er veldig god, så har ikke så lyst til å bytte den ut. Men det er verd et forsøk. 

21 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Jeg har lest fra flere at de ikke tåler niacinemiden+zinc til The Ordinary, så kanskje et annet serum kunne funket for deg? Det er allerede niacinemide (vitamin B) i den Cerave kremen, kanskje det er nok hvis du bruker den fast på kvelden? Og noen tåler jo faktisk ikke niacinemide så godt. Det samme med syrer, det varierer veldig hvilken man tåler. Kanskje et vitamin C serum kunne funket for deg isteden? Kanskje du har blitt dehydrert etter hvert? Huden forandrer seg med hvordan man har det, så hvis du går gjennom stress (og vi har jo alle hatt en litt annerledes tid i det siste), så kan det også være dette som gjør at du reagerer.

Jeg tror ikke det, altså. Jeg har fet hud etter dusjen. Den er aldri stram. Jeg får kviseutbrudd når jeg tar på krem. Jeg har hatt fet hud hele livet, og annet enn de voldsomme cystene jeg har nå, så føles huden rimelig lik.

Jeg brukte et C-vitaminserum tidligere, og vsr fornøyd med det. Så kanskje jeg skal bytte tilbake til det istedenfor. Takk for tips!

21 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Når jeg først tok tak i huden min for flere år siden, roet den seg veldig når jeg blant annet begynte med Serozinc (en spray du har på etter cleanser - og evt toner). Jeg har derimot fet, men så og si konstant dehydrert hud (særlig nå etter mye frem og tilbake i hvor jeg har oppholdt meg, tørre boliger etc).

Skal sjekke den ut, men er veldig sikker på at huden min ikke er dehydrert altså. 

21 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Jeg har forresten samme solkrem og får også jævlig hud av den. Har du prøvd en annen for å se om det kan være den? Den funker fantastisk for noen, men ikke for andre, så jeg tror jeg skal prøve Pai eller Ren sin. Eller Supergoop, Thank You Farmer eller noe.

Åh, har ikke tenkt over at det kan være den. Hm. Det er egentlig den beste solkremen jeg noen sinne har brukt. Den svir ikke, holder huden tørr uten å gi meg en allergisk reaksjon og ja, jeg elsker den. Haha. Håper virkelig ikke det er den.

Jeg våkner stort sett med utbrudd. Huden er «fin« på kvelden, og så våkner jeg med en gigacyste på morgenen. Kan det bety at det er kveldsproduktet som er skylda? Håper det!

21 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Jeg føler med deg, det er slitsomt når huden forvirrer en. Noen er mer reaktive enn andre, og som sagt, livet skjer og stress skjer så det kan gå veldig opp og ned.

 

Ja, veldig slitsomt. Skulle tro man hadde finere hud i starten av tredveårene enn i tenårene. 

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt mye lesing men anbefaler deg å lese dette. Det er absolutt verdt det. Det er lettlest, interessant og kan muligens hjelpe!

Mistenker at du har fungal acne. Jeg slet også med hormonkviser, og tror FA-kviser og hormonkviser ofte kommer hånd i hånd. Har ikke FA lengre men innimellom en "halvdau" hormonkvise som prøver seg.

https://simpleskincarescience.com/pityrosporum-folliculitis-treatment-malassezia-cure/

Anonymkode: a155f...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ikke sminke! Spiser mye fet fisk, fete melkeprodukter og nøtter, samt tar tran, men så leste jeg at melkeprodukter også kan føre til akne, så det burde jeg kanskje kutte ut.

Hva er nattlysolje? Skal Google det.

Jeg bor «på bygda», så tror ikke lufta er så forurenset, men tror du kan ha rett i at produktene krangler. 

Anonymkode: e54b5...342

Mange får kviser av melkeprodukter. 

Anonymkode: 5ed36...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ikke sminke! Spiser mye fet fisk, fete melkeprodukter og nøtter, samt tar tran, men så leste jeg at melkeprodukter også kan føre til akne, så det burde jeg kanskje kutte ut.

Hva er nattlysolje? Skal Google det.

Jeg bor «på bygda», så tror ikke lufta er så forurenset, men tror du kan ha rett i at produktene krangler. 

Anonymkode: e54b5...342

Ikke kutt ut melkeprodukter uten anbefaling fra en lege/hudlege i allefall :)  Det er så mye tullete råd om kosthold på sosiale medier at man kan bli tullete av mindre. Vi får i oss jod i melkeprodukter og det trenger vi! 

Nattlysolje er omega 6, altså fettsyre. Jeg bruker denne https://www.life.no/produkter/kvinne-mann/nattlysolje/life-nattlysolje-120-kap?gclid=CjwKCAjw9vn4BRBaEiwAh0muDCcbYU1bzTRyMgmLS20f5JGg2DhZjVxUjXNlaW-GAP_xED2Si_ZJRxoCDD0QAvD_BwE

Jeg er ingen fantast men jeg er glad jeg prøvde et naturprodukt før jeg begynte med sterkere saker. Dette fungerte tross alt for meg :)

Anonymkode: d5225...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt mye lesing men anbefaler deg å lese dette. Det er absolutt verdt det. Det er lettlest, interessant og kan muligens hjelpe!

Mistenker at du har fungal acne. Jeg slet også med hormonkviser, og tror FA-kviser og hormonkviser ofte kommer hånd i hånd. Har ikke FA lengre men innimellom en "halvdau" hormonkvise som prøver seg.

https://simpleskincarescience.com/pityrosporum-folliculitis-treatment-malassezia-cure/

Anonymkode: a155f...43f

Er ikke fungal akne typisk nupper i panna? Det er jo ikke akne, sånn sett? Jeg får dype cyster i kjeveområdet, det virker jo som det er noe helt annet. Jeg vet ikke. Skal sjekke ut linken. Takk!

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange får kviser av melkeprodukter. 

Anonymkode: 5ed36...622

Ja, jeg leste også det, så skal prøve å trappe ned. Har små barn, så det blir mye middager basert på melk, men vi får bare bli litt kreative. 

Anonymkode: e54b5...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kutt ut melkeprodukter uten anbefaling fra en lege/hudlege i allefall :)  Det er så mye tullete råd om kosthold på sosiale medier at man kan bli tullete av mindre. Vi får i oss jod i melkeprodukter og det trenger vi! 

Nattlysolje er omega 6, altså fettsyre. Jeg bruker denne https://www.life.no/produkter/kvinne-mann/nattlysolje/life-nattlysolje-120-kap?gclid=CjwKCAjw9vn4BRBaEiwAh0muDCcbYU1bzTRyMgmLS20f5JGg2DhZjVxUjXNlaW-GAP_xED2Si_ZJRxoCDD0QAvD_BwE

Jeg er ingen fantast men jeg er glad jeg prøvde et naturprodukt før jeg begynte med sterkere saker. Dette fungerte tross alt for meg :)

Anonymkode: d5225...70f

Jod kan man få i seg gjennom havremelk også, da. Må ikke være meieriprodukter. Vi spiser også mye hvit fisk, i tillegg til at jeg tar jod-tilskudd, så jeg tror vi skal klare oss uten.

Men nattlysolje virker interessant. Hadde vært helt topp om det var så enkelt, så er verd et forsøk. 

Anonymkode: e54b5...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...