Gå til innhold

Bibelgruppe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske ny i en menighet, og har fått tilbud om å bli med i en bibelgruppe som har møter hjemme hos hverandre annenhver uke. Er litt usikker på hva det egentlig er. Er det veldig dyptpløyende og grundig analyse og diskusjon rundt hvert eneste ord som står i Bibelen, eller er det mest en skravlegruppe der man kan snakke litt om løst og fast? Er det rom for at man ikke møter hver gang, eller bør man helst møte så ofte som mulig?

Anonymkode: 715be...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble ikke ferdig med å skrive, men dultet borti enter-knappen. 

Jeg vil veldig gjerne høre om deres erfaringer med å gå i en fast Bibelgruppe. Har det gitt dere mye, eller føles det mest som en forpliktelse og som en oppgave man er nødt til å gjøre? Er det ofte godt sosialt samhold i disse gruppene, slik at man f.eks. kan møtes utenom samlingene for å ta en kopp kaffe eller gå en tur e.l.? 

Anonymkode: 715be...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei. Det er umulig å svare på hvordan din bibelgruppe er, men jeg har veldig god erfaring. Jeg har vært med i to og det har vært rom for litt åpen skravling, men også åndelig føde og bibelstudier. Man blir veldig godt kjent med hverandre og venner nesten automatisk i en sånn setting. For meg er det noe jeg alltid ser frem til og ikke en forpliktelse i det hele tatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leder en slik gruppe og kan bekrefte det Heip sier. Det vil jo variere fra gruppe til gruppe nøyaktig hvordan det gjennomføres, i gruppen min er det småprat først, før en går over på tema, som vanligvis er relatert til siste preken, og så tilbake til småprat. Er ikke uvanlig det er så hyggelig at vi ender opp langt over tida, og vi treffes ofte ellers også. 

Det er null problem å være borte av og til, ting dukker opp, og er gruppa er dårlig match med personligheter bør det også være åpenhet for å kunne bytte til en annen gruppe. Vil anbefale å teste det, får i verste fall en kaffekopp eller to ut av det. 

Anonymkode: 6ac6d...e89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å delta på slike grupper til neste år. Det vil komme frem nye skrifter som er blitt hemmeligholdt av Vatikanet. Det betyr at svært mye av nyere skrifter i  bibelen og endel andre trosretninger er fulle av feil. Det er bedre at du oppretter en privat kontakt med Gud på privat nivå, enn å gå inn i studiegrupper med ukurrant kunnskap.

Det vil også pågå en utrensking av pedofile fra mange religiøse grupper verden over, også i Norge, så om du ikke har tilknytning til noe av dette bør du holde deg unna slik at du ikke blir innblandet i noe du vil holde deg unna.

Anonymkode: 73e62...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ventet med å delta på slike grupper til neste år. Det vil komme frem nye skrifter som er blitt hemmeligholdt av Vatikanet. Det betyr at svært mye av nyere skrifter i  bibelen og endel andre trosretninger er fulle av feil. Det er bedre at du oppretter en privat kontakt med Gud på privat nivå, enn å gå inn i studiegrupper med ukurrant kunnskap.

Det vil også pågå en utrensking av pedofile fra mange religiøse grupper verden over, også i Norge, så om du ikke har tilknytning til noe av dette bør du holde deg unna slik at du ikke blir innblandet i noe du vil holde deg unna.

?

Anonymkode: 68fdc...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en bibelgruppe være som en KRL skoletime?

Eller det kan hende det er mer som en filosofisk gruppe hvor store spørsmål stilles og for personlig utvikling bare at bibelen brukes som en veiledning

Anonymkode: c968e...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2020 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Såpass ja 🙄

Når det gjelder kirkens problemer med seksualmoral blant geistlige så er det ikke pedofili, men homofili det handler om. Nesten all denne styggedommen har foregått mellom prest og unge menn (typ over puberteten). Dette er selvfølgelig ingen bortforklaring eller unnskyldning. Det er vemmelig, umoralsk og straffbart, men dersom man skal omtale problemet og forsøke å løse det må man definere det korrekt først.

Homolobby er dessverre et problem kirken har slitt med siden kulturrevolusjonen på 60-tallet. Kirkens lære er imidlertid utilskitnet av dette, men det er noe vi må rydde opp i snarest. Pave Frans har forsøkt å ta tak i dette, og det vil videreføres av hans etterfølger.

Når det gjelder disse skriftene du mener å ha hørt om er det bare konspiratorisk sprøyt.

(Hva har dette egentlig alt dette med TS sitt innlegg om bibelgruppe å gjøre?)

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...