Gå til innhold

SIAN utestengt fra Spleis - er "cancel culture" en trussel mot demokratiet?


nord og ned

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/utestengt-fra-spleis/72686823

Daglig leder Bjørn Kjetil Hellestræ i Spleis understreker overfor Dagbladet at Spleis og SpareBank1 tar avstand fra rasisme og hatefulle ytringer, og sier at de ikke ønsker å bidra til frykt.

- Vi beklager at dette har skjedd, og forstår at flere opplever de nevnte spleisene som støtende.

Han viser til at det i løpet av sommeren har vært to spleiser som har fått reaksjoner.

Hva blir det neste, at banken ikke vil gi SIAN bankkonto eller at strømleverandøren ikke ønsker selge strøm til SIANs kontorer?

Endret av nord og ned
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som føler seg bra av å glemme hva ytringsfrihet betyr. "Jeg er uenig med deg, men vil forsvare din rett til å ha din mening"

Jeg er faktisk ganske skremt av den meningskonformiteten som presses på oss. Er det lov å ha en Spleis til støtte for Pinsevenner eller miljøfornektere? 

Endret av Tiuren
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nord og ned skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/utestengt-fra-spleis/72686823

Daglig leder Bjørn Kjetil Hellestræ i Spleis understreker overfor Dagbladet at Spleis og SpareBank1 tar avstand fra rasisme og hatefulle ytringer, og sier at de ikke ønsker å bidra til frykt.

- Vi beklager at dette har skjedd, og forstår at flere opplever de nevnte spleisene som støtende.

Han viser til at det i løpet av sommeren har vært to spleiser som har fått reaksjoner.

Hva blir det neste, at banken ikke vil gi SIAN bankkonto eller at strømleverandøren ikke ønsker selge strøm til SIANs kontorer?

En lovlig organisasjon med meninger beskyttet av ytringsfriheten, kastes ut av Spleis fordi muslimer og venstre radikale som ikke liker meningene deres presser Spleis i knestående🤔  

Ja, haha du skal seriøst ikke se bort fra at det neste blir boikott av ting som strøm, kundeforhold i bank osv.

Slike saker som gjør at jeg stadig blir mer og mer høyrevridd av meg 😅

 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mistolker ofte ytringsfriheten og hva den innebærer. Ytringsfrihet betyr ikke ytringsplikt. I tillegg handler det først og fremst ikke om private aktører, men om at man ikke skal bli forfulgt av staten om man har kritiske meninger om styringsmaktene.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nudeldama skrev:

Folk mistolker ofte ytringsfriheten og hva den innebærer. Ytringsfrihet betyr ikke ytringsplikt. I tillegg handler det først og fremst ikke om private aktører, men om at man ikke skal bli forfulgt av staten om man har kritiske meninger om styringsmaktene.

Da regner man med at du også støtter frisør Hodnes rett til selv å velge hvilke kunder hun vil motta i salongen sin.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Nudeldama skrev:

Folk mistolker ofte ytringsfriheten og hva den innebærer. Ytringsfrihet betyr ikke ytringsplikt. I tillegg handler det først og fremst ikke om private aktører, men om at man ikke skal bli forfulgt av staten om man har kritiske meninger om styringsmaktene.

Ellers er det ganske alvorlig å nekte folk tilgang til nødvendig infrastruktur som banktjener, internett og strøm pga politiske meninger.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå støtter jeg overhode ikke Sian og hva de står for, men å utestenge de fra Spleis er vel kanskje i det drøyeste laget. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kimmern said:

Godt!

Ytringsfrihet støtter ikke hatefulle ytringer. 

Støtter ytringsfriheten konservative religiøse, eller marxister? Hva med de som hater SIAN, eller de som hater Israel? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

er "cancel culture" en trussel mot demokratiet?

Nei, cansel-kulturen har så mange (ulike) stemmer at de ikke blir tatt seriøst lengre. De angriper også sine egne. Tenker om noen måneder så er det ingen som gidder å bry seg lengre om slike utspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de bryter loven er det en sak for politiet, og de bør da selvfølgelig ikke ha mulighet til å få lovbruddene sponset. Hvis ikke synes jeg det er synd å innskrenke ytringsrommet såpass. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis er vel et privat selskap, såvidt jeg vet..? Så de kan vel selv bestemme hvem de ønsker skal benytte seg av sine tjenester.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, The Kavorka said:

Spleis er vel et privat selskap, såvidt jeg vet..? Så de kan vel selv bestemme hvem de ønsker skal benytte seg av sine tjenester.

Faktisk ikke, det kalles diskriminering. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kimmern skrev:

Det er SIAN og folk med lik tankegang og hat som har skapt de to norske terroristene.

 

Det er motsatt.

Samfunn nr.1 har ytringsfrihet.

Her er det mulig for folk som er imot og for innvandring å fremme sine meninger/tanker på like premisser - dvs. Via organisasjoner, tilgang til mainstream media som kanal for ytringer, demonstrasjoner og appeller etc.

 

Samfunn nr. 2 har ytringsfrihet for ytringer "de" liker. 

Her er alle aktiviteter nevnt i samfunn nr.1 mulig for de som er for innvandring, men praktisk talt samtlige av de er tatt vekk fra de som er imot innvandring:

-Såkalte politisk nøytrale medie-hus avviser kritiske leserinnlegg og en enhver innsendt sak relatert til innvandring.

-Utestengelse  fra nasjonale  plattformer som Spleis fordi gruppens meningsmotstandere - venstresiden og muslimer - presser på med sensur og drar rasisme/hat kortet mot alle og alt som er kritisk til innvandring. 

- Prøver de på lovlig vis å fremme sine ytringer med appeller, så møtes de  av meningsmotstandere som søker å kneble deres ytringsfrihet ved å overdøve de med trommer, skrik , skrål, og som går fysisk til verks med å kaste egg og lignende for å stoppe kjeften på sine meningsmotstandere. 

Osv osv osv. 

 

Samfunn nr.2 skaper garantert mer grobunn for opprør, hat og vold, hos mennesker som f.eks. i årevis først på lovlig måte med ord har forsøkt å delta i debatten, men har blitt sensurert og utestengt. Det samme gjelder hos de som i årevis passivt på sidelinjen har støttet og delt meningene deres, men ser at de ikke når frem. 

 

Jeg håper Ola Nordmann våkner opp før det er for sent og krever en saklig faktabasert tilnærming/offentlig diskusjon, relatert til innvandring fra ikke vestlige land og dens konsekvenser for det norske samfunnet. Hvor alle parter får like mye taletid og en like stor mikrofon til å ytre sine meninger.

 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kimmern skrev:

Godt!

Ytringsfrihet støtter ikke hatefulle ytringer. 

Men støtte til vold er greit? Vold er mye verre enn "hatefulle ytringer" (problemet med "hatefulle ytringer" er jo at det også innebærer en hel del synsing)

Spleis samler jo inn penger for å betale bøter for de som kastet gjenstander på SIAN. 

Hva slags beskjed er det å gi? Hvis du ikke liker det noen sier, så er det helt greit å ty til vold for å få de til holde kjeft?

Jeg er ingen "fan" av SIAN, men synes det er skremmende at folk ikke viser mer avsky mot dem som tydde til vold. Det er en direkte trussel mot ytringsfriheten.

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Kimmern skrev:

Det er SIAN og folk med lik tankegang og hat som har skapt de to norske terroristene.

 

Nei, det er berøringsangsten i media for alt det negative ikke vestlig innvandringen har medført som er årsaken til slike monstre. Det blir som med en trykkoker. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tiuren skrev:

Faktisk ikke, det kalles diskriminering. 

 Ikke nødvendigvis. En må spørre seg om hvem som drev med diskriminering først?  Ja en kan ha ulike meninger men ytringsfriheten har faktisk sine begrensninger. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kimmern said:

Godt!

Ytringsfrihet støtter ikke hatefulle ytringer. 

Nettopp det fri tale gjør, man beskytter ikke populær tale man beskyttelser upopulær tale. Man skal gi personer uansett hvem de er og hva de tror en plattform for debatt så folk vet hva motpart argumenter og eventuelle bevis er. For at demos skal fungere som regulator for demokratiet er det prima fakto essensielt at man påbyr fri tale for upopulære meninger i samfunnet. Noe som burde være lært ifra ungdoms-skolen med debatter og om patos, etos og logos og fall gruver som ad-hominen.        

I tyskland så nektet Weimar rep. fri tale til kommunistene og volk-bevegelsen som førte til at kommunistene kunne bestemme hvem som hadde fri tale med ekspandert lovverk som videre føre til at nazistene fikk kontrollen over lovverket og sensurerte alle.             

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fru Solsikke said:

Men støtte til vold er greit? Vold er mye verre enn "hatefulle ytringer" (problemet med "hatefulle ytringer" er jo at det også innebærer en hel del synsing)

Oppfordring til vold, vold og trussel er ikke fri tale og sett som handlinger i norsk lov. 

6 hours ago, Fru Solsikke said:

Spleis samler jo inn penger for å betale bøter for de som kastet gjenstander på SIAN. 

Hva slags beskjed er det å gi? Hvis du ikke liker det noen sier, så er det helt greit å ty til vold for å få de til holde kjeft?

SIAN har ikke en enste registret voldshandling eller oppfaring til vold, slik jeg har sett og media hadde vært på hugget i flere uker om SIAN hadde vært voldelige eller gitt ut trusler 

6 hours ago, Fru Solsikke said:

Jeg er ingen "fan" av SIAN, men synes det er skremmende at folk ikke viser mer avsky mot dem som tydde til vold. Det er en direkte trussel mot ytringsfriheten.

Det er svært viktig at SIAN kan ha en plattform der de kan ha debatt så vi kan se at de faller eller står på sine egne premisser eller brist på bevisene. NRK skulle gitt dem en plattform så folk (demos) vet hva de faktisk sier enn at man får vite ifra motpart hva de står for. 

Det største problemet i Norge er at media er ikke nøytral, og lever i sin egen ekkoverden som tvinger meg til finne flere nyhets kilder. Jeg måtte snakke og lese med flere personer ifra Gotland Sverige over facebook og twitter om rullestol voldtekt på asylmottak for å finne ut hva som skjedde, uken etter på så kom 200 feminister ifra Stockholm og et band for støtte for immigranter der lokale folk tydelig unngikk demonstrasjonen. Ordføreren på Vestby gikk i skjul i Stockholm i et halvt år.

Uten fri tale så kunne jeg ikke vite eller si noe om dette, det vi har i dag er kontrollert tale og en akademisk aktivist klasse som setter grensene hva som er akseptabelt. Så det er noe av det viktigste vi kan ha i dag er la SIAN tale i en offentlig debatt eller blir resultatene ikke gjøre det som i Weimar.                      

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...