Gå til innhold

Dere med hytte og katt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør dere med katten når dere drar på hyttetur? 

Vi bruker hytten relativt ofte, året rundt, både helger og lengre ferier.

Det siste tiåret har alltid et av barna våre vært hemme, når de etterhvert ble store nok til det. Nå til høsten flyr sistemann ut av redet. Dvs ingen som kan være med katten

Vi har prøvd å ta katten med, men den er av natur ekstremt nervøs, og har nok best av å få være på et fast sted. Kjøpt katten via dyrebeskyttelsen, kan være grunner til den ekstreme nervøsiteten. 

Hvordan løser dere andre hytteeiere dette? Vi har ikke familie/venner vi kan be om å se til den annenhver helg året rundt... synes dette blir vanskelig. 

Anonymkode: a5630...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hyttenaboer har med kattene sine :) kanskje det er noe som går seg til om man gjør det ofte nok?

Anonymkode: 4446d...e9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før hadde jeg ikke noen til å passe, så brukte en «petsitter». De var innom og hygget med katten (innekatt), sjekket at den hadde mat og vann og tok inn posten. Betalte 300 pr dag, så omtrent samme som kattepensjonat. Men opplevde at katten min likte bedre å være hjemme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hyttenaboer har med kattene sine :) kanskje det er noe som går seg til om man gjør det ofte nok?

Anonymkode: 4446d...e9e

Det var det vi tenkte først, at det ville gå seg til. Ser virkelig ikke sånn ut. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Thea82 said:

Der jeg bodde før hadde jeg ikke noen til å passe, så brukte en «petsitter». De var innom og hygget med katten (innekatt), sjekket at den hadde mat og vann og tok inn posten. Betalte 300 pr dag, så omtrent samme som kattepensjonat. Men opplevde at katten min likte bedre å være hjemme. 

Jeg har hørt om slike sittere. Det finnes ingen her vi bor akkurat nå. Og jeg tenker man skal stole bra mye på folk. 😮 .Men hadde kanskje vært en løsning om tilbudet fantes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker litt i samme bane. Vi tar med katten på hytta men har den på pensjonat i ferier og ved lengre turer.

Nå vurderer vi å gå til anskaffelse av en katt til, i håp om at de da kanskje kan være hjemme alene sammen slik at de har selskap.  Må da ha katteluke og noen som gir de mat og kos hver dag. Her har vi heldigvis mange naboer som vi kan spørre. 
sitter langt inne å reise fra de å la de være alene i lengre tid men pensjonat koster en del.

Anonymkode: 527de...57e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi tar katten med, ikke veldig fornøyd med bilturen men spretter ut av buret i det vi kommer frem og er strålende fornøyd. Hjemturen er verre fordi hun er innekatt hjemme.

Anonymkode: cb155...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi tar katten med, ikke veldig fornøyd med bilturen men spretter ut av buret i det vi kommer frem og er strålende fornøyd. Hjemturen er verre fordi hun er innekatt hjemme.

Men hun går inn i buret frivillig på hytte før vi drar hjem, tror hun er redd for å ikke være med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt med katten på hytta, men hjemreisen har ofte blitt veldig forsinket fordi pus har nektet å komme når vi skulle dra hjem. Jeg er helt sikker på at pus skjønte det når vi begynte å pakke sammen, for da gjemte han seg, f eks under hytte eller oppe i et tre. En gang satt vi og ventet til kl ett om natta før han kom 😂

Anonymkode: bd489...19c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De sier at katter knytter seg til steder, og hunder knytter seg til folk. Derfor vil det ofte være vanskeligere for katter å flytte. Vi hadde alltid med katten på hytta, og hun gikk fritt der. Ville prøvd igjen og igjen. Hun får ikke traumer av det, men vil kanskje gradvis venne seg til det. Alternativene er vel da å være hjemme alene med en kattepasser som kommer inn for å kose og mate, eller å måtte være hos en annen familie, som ikke er noe bedre enn hytta.

Anonymkode: 12b7c...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten betaler dere noen for å passe katten eller så dropper dere å dra på hytta hele tiden.

Anonymkode: 717fb...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere på hytta kun helg? Det vil si fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag? En innekatt kan klare seg fint to døgn alene hjemme. Vi er ikke ofte borte hele helger, oftest fra lørdag formiddag til søndag ettermiddag, og katten vår er alene hjemme. Det har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: f95ed...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar med mine og de har hele kjelleren for seg selv. Ingen får lov til å gå ned dit på dagtid for å forstyrre dem. Joda, det blir litt støy fra barna og hundene, men de takler det. Jeg går ned dit et par ganger om dagen for å kose med de og for å holde dem med selskap. Jeg har soverommet mitt der altså, de er ikke alene 24/7 i kjelleren. Har funnet ut at det beste er å la de være i fred på et eget sted. I stedet for å tvinge dem til å være i stuen med oss andre. Etter dag 3-4 så ligger de frivillig i trappen og følger med på alle som kommer å går, og de tillater at folk stopper og koser med dem. Men de nekter å gå helt opp og jeg tvinger dem ikke. Døren er alltid åpen og de får gå som de selv vil. 

Har hatt utekatt på hytta før, en ble drept og den andre måtte være inne. Er for mange rovdyr der, så det er ikke trygt og hun siste foretrakk kjelleren også. 

Anonymkode: 347af...ada

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere på hytta kun helg? Det vil si fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag? En innekatt kan klare seg fint to døgn alene hjemme. Vi er ikke ofte borte hele helger, oftest fra lørdag formiddag til søndag ettermiddag, og katten vår er alene hjemme. Det har aldri vært noe problem. 

Dette er ikke greit! Det er ulovlig og du kan få en stor bot om det blir oppdaget og jeg håper det blir oppdaget. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/na-kan-uansvarlige-dyreeiere-fa-bot-1.12439513#:~:text=Mattilsynet%3A – Kan koste deg 17.000,du nå reaksjoner fra Mattilsynet.&text=Loven sier at alle dyr,minst en gang i døgnet.

Du bryter loven slik du holder på og det er ikke greit! Og jo, det ER et problem! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke greit! Det er ulovlig og du kan få en stor bot om det blir oppdaget og jeg håper det blir oppdaget. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/na-kan-uansvarlige-dyreeiere-fa-bot-1.12439513#:~:text=Mattilsynet%3A – Kan koste deg 17.000,du nå reaksjoner fra Mattilsynet.&text=Loven sier at alle dyr,minst en gang i døgnet.

Du bryter loven slik du holder på og det er ikke greit! Og jo, det ER et problem! 

😂😂 Han er ikke alene mer enn over natten. Det går helt utmerket. Hvis jeg er borte fra fredag til søndag får han tilsyn. Han er 14 år gammel, og frisk som en fisk. Pass på dine egne dyr du, så passer jeg på mine 👌🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 Han er ikke alene mer enn over natten. Det går helt utmerket. Hvis jeg er borte fra fredag til søndag får han tilsyn. Han er 14 år gammel, og frisk som en fisk. Pass på dine egne dyr du, så passer jeg på mine 👌🏻

Nå er det jo du som skriver at innekatter fint klarer seg alene fra fredag til søndag...

Anonymkode: 1db46...629

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/25/2020 at 1:35 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker katten trenger tilsyn i løpet av 24 timer. Mye som kan skje. Vi har katteluke hjemme, så om vi hadde fått noen til å se til den så kunne den vært hjemme om helgene. ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer de hytteiende naboenes katter når de er på helgeturer og ferier siden min egen helse ikke tillater de store utskeielsene. Men å passe en katt, dvs. slippe ut og inn, mate den og kose litt greier jeg. Kanskje du også har en slik nabo som du ikke vet om? Forslaget mitt er at du legger ut en forespørsel på en egnet FB-gruppe som f.eks. omfatter ditt nabolag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar katten med. Det går så fint, egentlig. Hun hater bilturen men ellers er vant til reisen. Hun er 12 år gammel kastrert hunkatt, innekatt av egen vilje. Dvs hun får lov å gå ut men går ikke lengre enn terrassen, verken der vi bor eller på hytta. Hun er kosen og rolig men ikke av den tøffe typen.

Første gang vi tok henne med, kjøpte vi Feelaway spray for kattene skulle kjenne seg igjen. Nå er det helt tydelig at hun kjenner seg igjen når hun kommer hit, sover alltid på samme plass. 

Før, da vi hadde to katter, lot vi de være hjemme alene fra fredag til søndag uten problem. Nå har vi små barn og drar heller på lengre turer, og tar henne med. Vi må kjøre i 4 timer til hytta. 

Anonymkode: 339f5...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...