Gå til innhold

Har universet eksistert for alltid? Hva tenker du?


Banankaka04

Anbefalte innlegg

Har universet eksistert for alltid? Ingen vet noe med sikkerhet, men det finnes mange forskjellige teorier... Hva tenker du? Jeg klarer ikke å forestille meg at det ikke var noen ting før universet ble til... Noe må det vel ha vært... eller? Var det virkelig ingen farger, ingen lyder, ingen eksistens, absolutt ingenting? Den teorien virker ikke akkurat så veldig sannsynlig, spør du meg... Samtidig klarer jeg ikke å forestille meg at universet har eksistert for alltid, at universet ikke har en start, men kanskje det er fordi vi mennesker er vante med at alt har en begynnelse og slutt... Dersom tid ikke har eksistert for alltid, kan det være logisk at universet ikke har en start, men det er ikke lett å si... Har universet en ende? Hva er utenfor universet? Er det et annet univers? Kommer universet til å eksistere for alltid? Det at universet kanskje ikke har en slutt, og kommer til å eksistere for alltid, synes jeg er skremmende å tenke på, og det at vi mennesker kanskje bare lever én gang før vi forsvinner og aldri skal eksistere igjen, er bare enda mer skremmende å tenke på, men jeg synes også at det er et veldig spennende tema å reflektere rundt... Er det bare meg som mener at det ikke er logisk at universet ble til ut av ingenting? Gjerne del noen av tankene dine rundt dette temaet i kommentarfeltet!

Endret av Banankaka04
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Universet har alltid eksistert ... og kommer alltid til å eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er logisk å tenke at universet oppstod fra ingenting. Det er en viktig grunn til at jeg tror på Gud. The big bang er vel det mange tenker er starten på universet. Men jeg tror ikke det kan ha oppstått av ingenting som helst, det må jo være en utløsende faktor i så fall. 

Anonymkode: 3f8ce...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Banankaka04 skrev:

Har universet eksistert for alltid? Ingen vet noe med sikkerhet, men det finnes mange forskjellige teorier... Hva tenker du? Jeg klarer ikke å forestille meg at det ikke var noen ting før universet ble til... Noe må det vel ha vært... eller? Var det virkelig ingen farger, ingen lyder, ingen eksistens, absolutt ingenting? Den teorien virker ikke akkurat så veldig sannsynlig, spør du meg... Samtidig klarer jeg ikke å forestille meg at universet har eksistert for alltid, at universet ikke har en start, men kanskje det er fordi vi mennesker er vante med at alt har en begynnelse og slutt... Dersom tid ikke har eksistert for alltid, kan det være logisk at universet ikke har en start, men det er ikke lett å si... Har universet en ende? Hva er utenfor universet? Er det et annet univers? Kommer universet til å eksistere for alltid? Det at universet kanskje ikke har en slutt, og kommer til å eksistere for alltid, synes jeg er skremmende å tenke på, og det at vi mennesker kanskje bare lever én gang før vi forsvinner og aldri skal eksistere igjen, er bare enda mer skremmende å tenke på, men jeg synes også at det er et veldig spennende tema å reflektere rundt... Er det bare meg som mener at det ikke er logisk at universet ble til ut av ingenting? Gjerne del noen av tankene dine rundt dette temaet i kommentarfeltet!

Har universitetet eksistert for alltid, og kommer alltid til å eksistere da? 

Anonymkode: 2b2c7...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er logisk å tenke at universet oppstod fra ingenting. Det er en viktig grunn til at jeg tror på Gud. The big bang er vel det mange tenker er starten på universet. Men jeg tror ikke det kan ha oppstått av ingenting som helst, det må jo være en utløsende faktor i så fall. 

Anonymkode: 3f8ce...945

Hvem skapte så god? Det kan vell ikke bare dukke opp av seg selv det heller? Universet er sin egen skaper tror jeg.

Anonymkode: e509f...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid er et konsept som tilhører universet, uten universet er det heller ingen tid. Så "for alltid" gir ingen mening uten universet

Anonymkode: d7622...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skapte så god? Det kan vell ikke bare dukke opp av seg selv det heller? Universet er sin egen skaper tror jeg.

Anonymkode: e509f...7a4

Gud har alltid eksistert...

Anonymkode: bec6b...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skapte så god? Det kan vell ikke bare dukke opp av seg selv det heller? Universet er sin egen skaper tror jeg.

Anonymkode: e509f...7a4

Hvis vi går ut fra at universet har sin start en gang. Det er vel umulig at noe oppstår utfra ingenting med universets lover. At universet skapte seg selv fra ingenting, når det må følge sine egne lover, går vel ikke an. MEN om det fantes noe som ikke fulgte disse universets lover, noe som alltid har fantes. Det er en mulighet, og det er Gud tror jeg. Hele greia med Gud er at han IKKE følger universets lover, men er utenfor alt dette. 

Eneste andre mulighet, er at universet alltid har eksistert. Men går det egentlig an når universet må følge sine egne lover? 

Anonymkode: 3f8ce...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare en vitenskaplig teori om det, og den sier at universet ble til for 13,8 milliarder år siden. Alternative påstander er knapt verd å kalles hypoteser. Big Bang-teorien sier for øvrig ikke at det oppstod av ingenting i den forstand folk flest mener med ingenting.

Anonymkode: d3a45...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle ellers eksistert.. En vegg fylt av vegg, hva var utenfor veggen. Og når vi først er inne på det, om det var en ende på universet, hva er utenfor, og hva er utenfor det igjen. Noe må jo være noe et eller annet sted. Dette er spørsmål som kan drive en til vanvidd. Ingenting kan eksistere uten noe. Hvordan kan noe ende noe sted, noe må være utenfor noe.. Om universet utviderer seg, supert, men hva utvider det seg inn i? ...Uendelighet.. Svaret er uendelighet, man trenger ikke prøve forstå det, kan bli gal av mindre hehe.. Bare akseptere at det er noe vi ikke vet, eller gruble ivei. Svaret er 42!

Anonymkode: 0c72f...5ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes bare en vitenskaplig teori om det, og den sier at universet ble til for 13,8 milliarder år siden. Alternative påstander er knapt verd å kalles hypoteser. Big Bang-teorien sier for øvrig ikke at det oppstod av ingenting i den forstand folk flest mener med ingenting.

Anonymkode: d3a45...21f

Så vidt jeg vet fins det ingen veldig bra vitenskapelige forslag til hva som har utløst big bang. Hva fantes før universet som var opphav til big bang om ikke ingenting? Eller hva sier teorien om det mener du? Er ikke 100% oppdatert her så du må gjerne utdype dette hvis du kjenner teorien godt :)

Anonymkode: 3f8ce...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble skapt av the big bang.

Anonymkode: b0911...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ble skapt av the big bang.

Anonymkode: b0911...d4b

Men hva skapte The Big Bang?

Anonymkode: 36971...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skapte The Big Bang?

Anonymkode: 36971...f1e

Det var nil i første posisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Gud som skapte the big bang. Det var Gud, som sprengte seg selv i milliarder av biter som sendte seg selv i alle retninger, for å skape universet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig interessant spørmål som jeg har tenkt mye på. Men alt gudepratet gjør at tråden blir uinteressant.

Anonymkode: c54e1...ab4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2020 den 16.23, Banankaka04 skrev:

Har universet eksistert for alltid? Ingen vet noe med sikkerhet, men det finnes mange forskjellige teorier... Hva tenker du? Jeg klarer ikke å forestille meg at det ikke var noen ting før universet ble til... Noe må det vel ha vært... eller? Var det virkelig ingen farger, ingen lyder, ingen eksistens, absolutt ingenting? Den teorien virker ikke akkurat så veldig sannsynlig, spør du meg... Samtidig klarer jeg ikke å forestille meg at universet har eksistert for alltid, at universet ikke har en start, men kanskje det er fordi vi mennesker er vante med at alt har en begynnelse og slutt... Dersom tid ikke har eksistert for alltid, kan det være logisk at universet ikke har en start, men det er ikke lett å si... Har universet en ende? Hva er utenfor universet? Er det et annet univers? Kommer universet til å eksistere for alltid? Det at universet kanskje ikke har en slutt, og kommer til å eksistere for alltid, synes jeg er skremmende å tenke på, og det at vi mennesker kanskje bare lever én gang før vi forsvinner og aldri skal eksistere igjen, er bare enda mer skremmende å tenke på, men jeg synes også at det er et veldig spennende tema å reflektere rundt... Er det bare meg som mener at det ikke er logisk at universet ble til ut av ingenting? Gjerne del noen av tankene dine rundt dette temaet i kommentarfeltet!

Farger og lyder (etc) eksisterer fortsatt ikke 😅
Det er kun Vibrasjoner som hjernen din tolker via elektriske signaler, og gir deg et subjektivt bilde av verden.

Universet er hovedsakelig en suppe vibrerende bølger frem til vesener som oss kommer inn og dekoder det.

Og når du innser at universet er helt avhengig av deg for å oppleve all dets prakt, blir du brått ikke en uskyldig brikke ift. spørsmålet du stiller 😉
 

Har universet alltid eksistert? Dagens fysikere sannsyngjør et multivers i høyere grad enn ét univers. Så at universene starter (ekspanderer) og slutter (komprimerer) er ikke utenkelig, men at det ligger et evigvarende fundament i bunnen av alt dette er heller ikke utenkelig.

Og nei, jeg tenker ikke på «Han Gud», som folk i tråden har sansen for..

Eksistensen er et særdeles intrikat & sofistikert kompleks, og din egen bevissthet er med på leken..!

Endret av Veslemøy22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant spørmål som jeg har tenkt mye på. Men alt gudepratet gjør at tråden blir uinteressant.

Anonymkode: c54e1...ab4

Hvorfor er det så ille å tro på en Gud egentlig? Hvorfor er det så usannsynlig at det kan eksistere en Gud?

Anonymkode: 3f8ce...945

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2020 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Hvem skapte så god? Det kan vell ikke bare dukke opp av seg selv det heller? Universet er sin egen skaper tror jeg.

Anonymkode: e509f...7a4

Hvis det hadde vært så enkelt å forstå hvor Gud kom fra, så er han ikke Gud.

Anonymkode: c2c34...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...