Gå til innhold

Dere som ikke liker å feire jul, bursdag ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om dere har noen å feire med, hva er grunnen ?

Anonymkode: 4a85f...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jul ser jeg ikke poenget med. Er ikke religiøs. Men gjør det for barnas skyld. 

Bursdag og slik, vil ikke ha den type oppmerksomhet. 

Anonymkode: 68604...17f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke feirer bursdag er nok fordi jeg vokste opp i Jehovas Vitner fram til jeg var 11 og har aldri sett noe poeng med å feire bursdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul: stress og mas, folk styrer for mye så da trekker jeg meg naturlig unna..

buradag: for mye oppmerksomhet, liker ikke det trives alene med ro rundt meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul: dårlige minner fra barndommen (ikke alkoholrelatert). Var overlykkelig da jeg fikk turnusjobb og skulle jobbe julaften.

Bursdag: dårlige minner fra barndommen pga regelen om at alle jentene i klassen måtte inviteres. Var det opp til meg hadde jeg ikke invitert noen fra klassen i det hele tatt, men flere fra parallellklassene og årskullene over og under.

Anonymkode: df456...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul synes jeg er hyggelig, men jeg misliker at det er så ekstremt mye fokus på gaver og ting. Jul kunne gjerne vært bare hyggelige samlinger med familie og venner. Jeg blir litt uvel av overfloden av forbruk.

Bursdag ser jeg ikke på som noe spesielt. Det er bare en vanlig dag for meg. Er ikke en prestasjon jeg har gjort at jeg ble født. Heia min mor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er det greit å følge med strømmen og gjøre ting alle andre gjør, fordi alle andre gjør dem.
Styrte opp i lettbåt om en er passasjer på Titanic og den synker f. eks. Veldig god grunn....men ellers i livet
liker jeg å tenke meg frem til hva som passer best for meg og finne ut hva slags grunner jeg har for å gjøre, 
eller ikke gjøre ting og tang. Livet er fullt av aktiviteter som alle andre gjør, men passer det for meg? Det er noe
som jeg liker å finne ut av og så, når jeg har bestemt meg...så lever jeg det livet. Min variant av livet, fordi
det passer for meg. Et skreddersydd liv. 

Alle disse meningsløse feiringene som kommer og går. Ofte er det bare overfladiskhet. Det skal se fint ut
og det blir massevis av glinsende bilder på FB og instagram av det, så alle kan se at det var vellykket. Alle smilte.
Besteklærne og finserviset, bestemors sølvbestikk til to hundre mennesker. Veldig dyrt. Finere enn naboens. 
Det betyr ingenting for meg. 

Tviler på at veldig mange setter seg ned og kjenner i sitt hjerte på grunnene til at vi feirer frigjøringsdagen, 
eller andre merkedager som faktisk har en grunn bak seg. Tviler på at folk har rolige takknemlighetsmarkeringer
hvor alt det gode kommer innenfra og ikke har mengder av glinsende innpakningspapir som fyller stua...
Nei, jeg tror dessverre ikke det. Vår del av verden er overfladisk og jeg ønsker ikke å være det. Kjenner jeg det ikke
i hjerterota mi, så "feirer jeg" ikke. Jeg er faktisk glad for at jeg har dette synet på ting og slipper å lide meg igjennom
hele kvelder med mange mennesker og alt styret som følger. Jeg har gjort alt sammen år etter år, men det var før. 
Som menneske har en sine stadier som en går igjennom, som en skal forsere, for å finne ut av hvem en er.
Jeg har gjennomgått flere hamskifter og blir mere og mere sann mot meg selv. Det kjennes godt å gjøre det slik.

Jeg pleier heller ikke å si dette høyt, for det er lite forståelse for annerledeshet der ute. En av våre nye landsmenn
kjørte varer til meg i fjor rundt juletider og han sa hade og god jul...og i befippelsen sa jeg at...jeg feirer ikke jul, men
takk....han rettet seg opp og stirret på meg. Kanskje jeg var den første som sa dette på hans rute og religion var viktig
for ham? Vet ikke, men...jeg forsøker å huske å blende inn i slike situasjoner, uten for mye forklaringer.

Det er oftest det beste.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tangent skrev:

Er ikke en prestasjon jeg har gjort at jeg ble født. 

Hmm...jo, vet du det tror jeg faktisk at de aller fleste kan si at det er. Vi har alle med stort besvær og mye smerte blitt presset fra total varm trygghet, gjennom et nåløye og ut i livet. Det var like mye jobb for babyene som det var for mødrene. Jeg sier heller gratulerer med livet! Hvis en tenker på starten av det hele, så var det en kamp om å få de to bestanddelene til å finne hverandre og klare å smelte sammen i rette øyeblikk før de andre hordene nådde frem...og så startet det store eventyret for oss alle. Det er en grunn til å være glade for at vi faktisk sitter her i dag. En ekte dyp livsglede er bra nok. En trenger ikke å kjøpe seg en splitter ny mobil som en ikke trenger hvert år for det om.  ;)  

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2020 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Jul ser jeg ikke poenget med. Er ikke religiøs. Men gjør det for barnas skyld. 

Bursdag og slik, vil ikke ha den type oppmerksomhet. 

Anonymkode: 68604...17f

Opprinnelig hadde ikke julen noe med kristendommen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er bare stress. Det er halvsøsken, stesøsken, 8 besteforeldre som alle vil ha besøk, liker ikke julemat noe særlig. Feirer jul for gavene skyld. 

Bursdag er bare en dag, den feirer jeg for mammas skyld fordi hun har lyst til å feire meg. Jeg går med på det for gavene og kaken. 

Anonymkode: 42c73...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julefeiring med familien synes jeg er veldig hyggelig - og det hjelper jo at jeg alltid er gjest ;) Bursdag feirer jeg sjelden fordi jeg synes det er mye styr å arrangere - jeg har ikke plass til å ha selskap hjemme, jeg har ikke én stor vennegjeng hvor alle går godt sammen og stemningen automatisk blir god (og la oss ikke begynne å snakke om dette med å invitere partnere eller ikke...), jeg er ikke så veldig festmenneske og har ikke noe behov for å stå i sentrum, og synes egentlig ikke bursdag er så viktig i det store og hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul på grunn av negative assosiasjoner fra jeg var barn.

Bursdag fordi jeg ikke ser på det som en grunn til å feire. Jeg inviterer aldri på min egen bursdag, men folk inviterer seg selv, og da har jeg vel bakt en kake eller to. Jeg ser ikke på det som noe å feire at man blir eldre. Å bli eldre medfører at jeg fortsatt ikke får utrettet noe i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdag liker jeg ikke å feire fordi jeg misliker at jeg har levd med sykdommen min et år lengre. At jeg har gått glipp av et år til med et normalt liv.

 

Julen syntes jeg ikke så mye om fordi det var aldri trivelig å måtte fly frem og tilbake mellom foreldre som ikke kunne samarbeide. Som bare snakket drit om hverandre, og gaver man ikke fikk lov å ta med videre fordi de måtte være hos den foreldrene. 

 

Som voksen foretrekker jeg å være alene på sånne dager, og heller gjøre stas på meg selv og lage jul bare for meg selv. Da slipper jeg å bli skuffet.

Anonymkode: 2259b...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg ser bare ikke poenget i å feire, rett og slett.

Hadde masse koselige julefeiringer da jeg var liten, men siden jeg ble voksen og flyttet for meg selv har det ikke hatt noen betydning. Hadde jeg hatt barn hadde det garantert vært annerledes, men det har jeg ikke og skal heller aldri ha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul med egen familie blir bare krangling, jul

hos samboers familie er slitsomt med masse mennesker, barn og gavepress. Jeg liker ikke feire bursdag fordi jeg er redd for å ha høye forventningen og for å bli skuffet. De siste årene har jeg bare gått ut for å spise med samboeren min og liker den løsningen godt ☺️

Anonymkode: a2c63...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dobbelt opp med feiringer i Desember ettersom jeg også har bursdag da.

Alt med jul og bursdag var stas da jeg var yngre, men nå som jeg er i 20 åra begynner det å bli litt vel døvt. Har alltid elsket julen, mest pga stemningen...men også litt pga gavene da. I de senere åra har det bare blitt fullstendig deprimerende. Kun fyll og fanteri, ingen ordentlig samhold og overhodet ikke slik det var som da jeg var ung. Grunnen til at jeg ikke feirer bursdag er ganske simpel; jeg har ingen å feire den med. Ingen feirer den for meg heller, og det forlanger jeg ikke heller. Det hadde bare vært koselig med en genuin bursdagshilsen med ordentlige venner, presanger, god stemning og hygge. Sist gang jeg inviterte til noe slikt dukket ingen av de inviterte opp. Det var et stort skuff og jeg gidder ikke flere skuffelser i livet mitt. De har jeg allerede nok av. Vil avskaffe hele vintersesongen egentlig. Det gjør meg bare vondt

Anonymkode: 769b4...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bursdager: Liker ikke oppmerksomheten og er vokst opp i familie der bursdager generelt ikke var noen "big deal". Var overlykkelig da jeg fylte 10  og erklærte meg for stor til å feire bursdag :fnise: . 

Jul: Koselig da jeg var barn, stress og mas nå. Kjenner på presset om at jeg "må" besøke familien og hater intenst å reise med fly på den tiden av året. Hjelper ikke så mye at min far døde ved juletider et år heller. Forbinder jul med sykdom og bekymringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om 100 år ruler muslimene landet. Tipper barnebarna deres vil savne jul, påske og 17 mai da!

Anonymkode: dd191...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det bare som helt vanlige dager. Leser som regel til eksamen på bursdag, og på julaften kan jeg fint ta meg en vakt på jobb. Det er moren min som bryr seg om slikt, så jeg legger alltid litt i hennes bursdager og er opptatt av at hun har noen å være med på julaften. 

Anonymkode: 0cd62...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...