Gå til innhold

Hvem har vikeplikt.

bjone

Anbefalte innlegg

Må si jeg ble litt usikker da jeg diskuterte dette med en kompis av meg.

Ikke se på bilene som står i feltene. Er mer interessert i å vite hvem som har vikeplikt når jeg står til høyre og skal svinge da til høyre. Bak meg kommer det en sykkel som skal rett fram. Så hva er riktig? Skal jeg stoppe? Sykkelen var uansett bak meg når jeg begynte å svinge.

Screenshot_20200723-212021_Maps-01.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke sånne sykkelfelt «hellige»? 
utrolig skummelt spør du meg, har et slikt felt her jeg bor og kjører daglig. Må følge meget godt med..

Anonymkode: 96d2d...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt for trafikk som befinner seg i det feltet du vil skifte fil til eller krysse. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har vikeplikt. Du krysser jo feltet hans, og begge har grønt lys.

Anonymkode: 7857b...1b9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har vikeplikt, du krysser feltet til syklisten og har derfor vikeplikt på lik linje som om du lå i feltet helt til venstre og ville inn i feltet ved siden av. 

Anonymkode: 383b5...12d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt for syklisten. Og han kjører selvsagt på med alt han har uansett om han selv har vikeplikt eller ikke, og uansett rødt eller grønt lys. Spesielt i dette området... så vær forsiktig med dem uansett!

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært bekymringsverdig at folk med førerkort er usikre på dette. Du har selvfølgelig vikeplikt!

Endret av Traktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:

Svært bekymringsverdig at folk med førerkort er usikre på dette. Du har selvfølgelig vikeplikt!

Jeg er gla for svar jeg får  angående det jeg spør om. Men du har ingen grunn til se på meg som en dårlig person for det..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bjone skrev:

Jeg er gla for svar jeg får  angående det jeg spør om. Men du har ingen grunn til se på meg som en dårlig person for det..

Du blir ikke sett på som en dårlig person, men en dårlig sjåfør

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bjone skrev:

Nå må du ikke bli så fort fornærmet da. Brukeren sa ikke at du var en dårlig person, men stilte spørsmål til dine ferdigheter i forhold til trafikkreglene dersom du har førerkort. For da er dette noe du skal kunne, og har ingenting med din person å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bjone skrev:

Nei, jeg ser ikke på deg som en dårlig person, men en dårlig sjåfør. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, Traktor skrev:

Enda mer bekymringsverdig at folk er skråsikre på noe og derav utrolig spydige mot en som av usikkerhet spør om noe, men tar feil.

Anonymkode: 7df7e...c66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer bekymringsverdig at folk er skråsikre på noe og derav utrolig spydige mot en som av usikkerhet spør om noe, men tar feil.

Anonymkode: 7df7e...c66

Ja, ha? Forklar. Forøvrig ikke noe spydig med å være bekymret over at folk med førerkort ikke kan helt grunnleggende trafikkregler.

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikepliktsbrudd er vel en av de vanligste årsaker til kollisjoner og, så det er absolutt grunn til å være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
30 minutter siden, bjone said:

Rart man kan bli forvirret.

Screenshot_20200723-211518_Chrome.jpg

Du blander sykkelfelt og sykkelvei nå. Sykkelvei er sidestilt med gangvei, dvs man har vikeplikt på sykkel når man går ut av sykkelvei.

Bildet i HI er av et sykkelfelt. Det er et kjørefelt på lik linje med andre kjørefelt, bortsett at det kun er for sykler.

Anonymkode: 52ced...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaiminator
3 minutter siden, Traktor said:

Ja, ha? Forklar.

49 minutter siden, bjone said:

Må si jeg ble litt usikker da jeg diskuterte dette med en kompis av meg.

Ikke se på bilene som står i feltene. Er mer interessert i å vite hvem som har vikeplikt når jeg står til høyre og skal svinge da til høyre. Bak meg kommer det en sykkel som skal rett fram. Så hva er riktig? Skal jeg stoppe? Sykkelen var uansett bak meg når jeg begynte å svinge.

Screenshot_20200723-212021_Maps-01.jpeg

36 minutter siden, Traktor said:

32 minutter siden, Gidavmeg said:

Du blir ikke sett på som en dårlig person, men en dårlig sjåfør

27 minutter siden, Traktor said:

Nei, jeg ser ikke på deg som en dårlig person, men en dårlig sjåfør. 

5 minutter siden, Traktor said:

Ja, ha? Forklar.

32 minutter siden, bjone said:

Rart man kan bli forvirret.

Screenshot_20200723-211518_Chrome.jpg

Som du kan se så er det lett å bli forvirret når det på GJENSIDIGE sine sider helt klart og tydelig står at syklisten har vikeplikt, IKKE bilisten. Så her har vi flere institusjoner med motstridende informasjon, og TS er en dårlig sjåfør fordi hen spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaiminator skrev:

Som du kan se så er det lett å bli forvirret når det på GJENSIDIGE sine sider helt klart og tydelig står at syklisten har vikeplikt, IKKE bilisten. Så her har vi flere institusjoner med motstridende informasjon, og TS er en dårlig sjåfør fordi hen spør?

Forklar hvorfor jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...