Gå til innhold

Kalorifattig frokost og lunsj


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om (grov) brødskive er det du liker og føler metter mest, så er det fint å spise til frokost. Å erstatte det med sukrin, fun light og annet faenskap som nevnes her, er i hvert fall ikke måten å holde et bra og lystbetont kosthold i lengden.

Jeg spiser to skiver dansk rugbrød med pålegg til frokost, og har holdt vekta i fem år nå. Pøser heller på med masse grønnsaker til middag om jeg er skikkelig sulten senere på dagen. Holder meg til den ene fiskefileten og de to potetene som er innenfor riktig middagsstørrelse, men har masse brokkoli, gulrøtter og salat tilgjengelig. Da bruker jeg å være forsynt til slutt. 

Mange av oss starter dagen best med en solid frokost. Vi har jo forskjellige liv og yrker også. Noen som bare arbeider rolig på pc kan sikkert greie seg med kaffe og vann til frokost, mens en sykepleier som går rett på tunge løft og mye stress kanskje trenger de brødskivene i magen. 

Anonymkode: 03091...dbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
hva er din go-to frokost og lunsj som er kalorifattig. 
 

Prøver å redusere vekta litt, men etter jeg begynte å telle kalorier ser jeg at brødskiver til frokost/lunsj utgjør veldig mye kalorier. Vil heller spare det til middag. 
 

Men er litt lite fantasifull. Så noe som er enkelt å lage i stand. 

Anonymkode: 40089...57f

Knekkebrød med litt lettmajones og kokt skinke. 

Anonymkode: 3db84...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha mindre kalorier enn det i følge Lifesum. Så da synes jeg det er kjipt om 400 kalorier går bort på frokost og 400 til på lunsj. Som det for blir med 2 brødskiver med smør og pålegg. Da har jeg bare igjen 600 kalorier til resten av dagen. Synes det er vanskelig. 

Jeg er forsåvidt vant til å ikke spise frokost, men på hjemmekontor blir jeg sulten tidligere enn når jeg er på jobben. Skal gå ned ca 5kg som jeg har lagt på meg i løpet av korona. 

Anonymkode: 40089...57f

Lifesum er dårlig på å kalkulere da den kun går på vekt og høyde. Søk opp "tdee calculator" - det er en kalkulator som regner ut ca hvor mye du forbrenner i løpet av en dag basert på ikke bare kjønn, vekt og høyde, men også aktivitetsnivå og eventuell trening. Slike kalkulatorer er nok heller ikke helt nøyaktige, men mer enn lifesum vil jeg påstå. 

Ellers vil jeg anbefale å gjerne spise mer mettende frokost/lunsj, slik at du får mer ut av kaloriene. Havregrøt, chiapudding, omelett, mager kesam med bær eller smoothie f.eks. Om du bare er fryktelig glad i brødmat så kan det lønne seg å bytte det ut med knekkebrød heller, og ha et proteinrikt pålegg (jeg er veldig glad i makrell i tomat, egg og diverse magre kjøttpålegg.) Om du i tillegg bytter ut smør med lettsmør, majones med lettmajones, melk med lettmelk osv, vil du komme langt. 

Personlig så foretrekker jeg å heller spise tre kaloririke måltider, enn seks kalorifattige. Men en frokost jeg er veldig glad i som tilfeldigvis ikke inneholder allverdens med kalorier er så enkelt som to knekkebrød med kyllingpålegg, lettmajones og agurk, samt litt oppskåret frukt på siden (er veldig glad i melon!) 

Endret av Lisa Rowe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe og snus... Er ingen frokostspiser. Men lunch spiser jeg som regel 1 skive med masse pålegg (gjerne ost, skinke og tomater og agurk) , en frukt, en yoghurt og mer kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett eller egg og bacon. Metter kjempelenge. 

Anonymkode: e4772...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omelett eller egg og bacon. Metter kjempelenge. 

Anonymkode: e4772...1d7

Passer vel ikke i kategorien kalorifattig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo kutte ut smør på brødskiva? Ellers kan du jo lage omelett med champignon da sopp har veldig lite kalorier og metter syns jeg. Jeg spiste mye salat da jeg måtte gå ned noen kg for noen år tilbake. Kylling, egg og sopp og tunfisk-salater. Sunt og mettende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havregrøt kokt på vann med en skje blåbærsyltetøy i :) Pluss en frukt.

Anonymkode: 74df0...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser gjerne 3 wasa husmann knekkebrød med gulost, philadelphia ost eller vegetarpostei. Eller så tar jeg en yoghurt med litt nøtter, eller et hjemmelaget grovt rundtstykke. Havregryn lagd på vann med en banan på er også topp :) 

Anonymkode: b1d70...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips! 
 

i dag lagde jeg noe godt. Lompe med litt smøreost (margerost jalapeño), kyllingskinke, masse spinat, tomat, paprika og spirer og rullet sammen. Veldig godt, og to sånne ble jeg passe mett på 163 kalorier! 

Anonymkode: 40089...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis egg til frokost :)   Det har jeg alltid sagt, og nå oppdaget jeg litt tilfeldig at flere er enige med meg 😄

https://forskning.no/forebyggende-helse-overvekt-mat/slankere-med-egg/962405

https://www.kk.no/helse/dette-bor-du-spise-til-frokost-for-a-holde-deg-slank/69523582

Anonymkode: e672f...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, dropp i alle fall smør på skiven.

Spis helst knekkebrød, eller gjør som Lavkarbofolk og spis et salatblad med pålegg, jeg ble overrasket over godt det er!

Egg er supert, og mettende. Jeg er veldig glad i ost til frokost, men da løper kcal ganske fort, samtidig blir jeg mett ganske fort også... Grøt (jeg foretrekker kjøleskapsgrøt med bær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hver morgen; 180 gram mager cottagecheese, 1/2 eple i terninger, kanel, sukrin gold, 30g Zero vaniljesaus og en ts peanøttsmør. Himmelsk godt og svært mettende. I tillegg er det et balansert måltid sånn næringsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.7.2020 den 21.00, Bayley skrev:

Samme hver morgen; 180 gram mager cottagecheese, 1/2 eple i terninger, kanel, sukrin gold, 30g Zero vaniljesaus og en ts peanøttsmør. Himmelsk godt og svært mettende. I tillegg er det et balansert måltid sånn næringsmessig. 

Hvir mange kalorier er dette ca?

Anonymkode: 3a3d1...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 21.00, Bayley skrev:

Samme hver morgen; 180 gram mager cottagecheese, 1/2 eple i terninger, kanel, sukrin gold, 30g Zero vaniljesaus og en ts peanøttsmør. Himmelsk godt og svært mettende. I tillegg er det et balansert måltid sånn næringsmessig. 

Sukrin og Zero vaniljesaus er ekstremt usunt og kan sabotere en sunn vekt på sikt. Hva med å bytte det ut med en ts sukker eller honning/lønnesirup? :)

Anonymkode: 17963...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2020 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg er litt rart, for jeg blir mer sulten av havregrøt. Lager på melk med noe bær normalt. men når jeg har spist det så går det en halvtime og jeg er skrubbsulten :ler:  Motsatt av hva alle andre sier om havregrøt :P 

Anonymkode: 40089...57f

Jeg også, blodsukkeret som faller og jeg kjennes sulten - Blir mye mindre sulten hvis jeg bare tar kaffe med litt   omega3 olje og melk i til frokost.

Anonymkode: f2ce6...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sukrin og Zero vaniljesaus er ekstremt usunt og kan sabotere en sunn vekt på sikt. Hva med å bytte det ut med en ts sukker eller honning/lønnesirup? :)

Anonymkode: 17963...32d

Hva er det som er usunt her?

Sukker og lønnesirup....glykemisk indeks bryr du deg ikke om eller.....?

ukrin er Norges første og mest kjente varemerke for sukkeralkoholen erytritol. Erytritol finnes naturlig i blant annet pærer, druer, melon og sopp.[1] Sukrin kom på det norske markedet i 2007, og ble landets første sukkererstatning som er både naturlig og kalorifri. Erytritol inneholder ingen kalorier som tas opp av kroppen, og studier viser at det heller ikke har noen påvirkning på blodsukkernivået.[2][3][4]

Anonymkode: f2ce6...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små mengder sukker utgjør ikke så mye forskjell.

Og naturlig/ikke-naturlig spiller ikke så stor rolle. Uansett er det på ingen måte naturlig å spise sukkeralkoholer som er ekstrahert fra frukt gjennom industrielle prosesser.

Anonymkode: 17963...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Små mengder sukker utgjør ikke så mye forskjell.

Og naturlig/ikke-naturlig spiller ikke så stor rolle. Uansett er det på ingen måte naturlig å spise sukkeralkoholer som er ekstrahert fra frukt gjennom industrielle prosesser.

Anonymkode: 17963...32d

Hvordan tror du sukker og lønnesirup har kommet seg inn i forpakning da, hvis de ikke har vært igjennom industrielle prosesser? 

Anonymkode: f2ce6...513

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du sukker og lønnesirup har kommet seg inn i forpakning da, hvis de ikke har vært igjennom industrielle prosesser? 

Anonymkode: f2ce6...513

Lønnesirup er bare minimalt prosessert. Sukker er heller ikke særlig prosessert, for det utgjør jo størstedelen av sukkerbeten.

Om man inntar sukrin bare i form av de plantene det forekommer i, er det garantert ikke usunt. Men sannsynligvis er det sånn at for å få i seg 1 ts sukrin, så må man spise flere titalls kilo av pærer, sopp, osv. Og det er jo ikke sunt.

Anonymkode: 17963...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...