Gå til innhold

Hvorfor brenner fjøs ned til grunnen..?


*Fomle*

Anbefalte innlegg

Nå er det ny sak igjen, med 300 griser som brant inne. Helt forferdelig! Hvordan er det mulig at fjøs stadig vekk brenner ned slik, følger ikke bonden med på dyrene sine..? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nala79

Det kan være skitne ventilasjonsanlegg som tar fyr.. eller annet elektrisk som tar fyr.. er vel stort sett sånne ting. Dyr lever ofte dessverre i altfor dårlige kår :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er nok knyttet til psyken til dyrene i fjøset, og bondens kunnskap og kompetanse til å avdekke psykologisk syke eller depresive griser/dyr. Og passer en ikke godt nok på der da så har du plutselig en pyroman gris eller depresive høns der som prøver å brenne ned hele gården.

Og her føler jeg at mattilsynet, felleskjøpet og ikke minst regjeringen har sovet i timen. Hvor er fokuset? Hvorfor er det ingen som snakker om dette? Hvor langt skal det gå før noen får dette på dagsorden?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det brann i elektrisk anlegg. Det sprer seg raskt, bare tenk i en grisefjøs så mye spon og høy det er. Tørt, store åpne rom og god ventilasjon. Sier seg selv at en brann blir voldsom. 
 

Tro meg, som bonde. Det der er alle bønders store mareritt. Vi er glade i dyrene våre, det er livet vårt og jobben vår.

 

Sikkerhet er viktig i landbruket, og jeg regner med at i den fjøsen, som i min, er det godt brannvarslingssystem, som sjekkes årlig.

Det er ikke lett å redde ut dyr heller, store dyr i full panikk, som garantert ikke vil springe ut i det ukjente for dem.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke superstrengt tilsyn med elektrisk anlegg o.l. for i det hele tatt å få lov å drive slik drift..? Trodde det jeg 🙄 Jeg og trodde bøndene var glad i dyrene sine, og da gjorde sitt ypperste for å sette sikkerhet høyt. Men så hører jeg likevel en god del lignende saker ila året. Da er det noe som ikke er greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, *Fomle* skrev:

Er det ikke superstrengt tilsyn med elektrisk anlegg o.l. for i det hele tatt å få lov å drive slik drift..? Trodde det jeg 🙄 Jeg og trodde bøndene var glad i dyrene sine, og da gjorde sitt ypperste for å sette sikkerhet høyt. Men så hører jeg likevel en god del lignende saker ila året. Da er det noe som ikke er greit. 

Kan man si om vanlige bolighus også.

"Trodde mennesker var glade i barna sine, allikevel brenner hus ned. Da er det noe som ikke er greit." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *Fomle* said:

Er det ikke superstrengt tilsyn med elektrisk anlegg o.l. for i det hele tatt å få lov å drive slik drift..? Trodde det jeg 🙄 Jeg og trodde bøndene var glad i dyrene sine, og da gjorde sitt ypperste for å sette sikkerhet høyt. Men så hører jeg likevel en god del lignende saker ila året. Da er det noe som ikke er greit. 

Trenden er at det brenner langt mindre nå enn før.  Men, driftsbygninger er og blir et krevende miljø. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/branntrenden-landbruket-er-snudd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en artikkel om temaet: https://dyrevern.no/landbruksdyr/tusenvis-av-dyr-dor-i-brann-hvert-ar/ Den bekrefter at ca 70 % av brannene starter i det elektriske anlegget og det fremgår også at det tydeligvis ikke har vært krav om brannalarm i landbruksbygninger før relativt nylig (!!). Tydeligvis trengs strengere regler om tilsyn av el-anlegg i landbruksbygninger: det virker jo ikke som det er like strengt som for bygg hvor mennesker oppholder seg og det er tydeligvis heller ikke noe krav om automatisk slokkeanlegg/sprinkling. Rapporten som ble utarbeidet om dette i 2002 konkluderte med at brannsikkerheten i husdyrbygg i Norge er dårligere enn andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Om det fortsatt er slik vet jeg ikke, men det er jo litt rart om man er slappere på dette i Norge? Det er jo helt klart et dyrevelferdsproblem siden det er såpass mange fjøsbranner hvert år og et stort antall dyr som lider en forferdelig død pga. dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader så provoserende! Stakkars dyrene, helt utrolig at det ikke har blitt tatt tak i for lengst, særlig når vi alle hører om episoder gang på gang i media. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lakserosa skrev:

Her er det en artikkel om temaet: https://dyrevern.no/landbruksdyr/tusenvis-av-dyr-dor-i-brann-hvert-ar/ Den bekrefter at ca 70 % av brannene starter i det elektriske anlegget og det fremgår også at det tydeligvis ikke har vært krav om brannalarm i landbruksbygninger før relativt nylig (!!). Tydeligvis trengs strengere regler om tilsyn av el-anlegg i landbruksbygninger: det virker jo ikke som det er like strengt som for bygg hvor mennesker oppholder seg og det er tydeligvis heller ikke noe krav om automatisk slokkeanlegg/sprinkling. Rapporten som ble utarbeidet om dette i 2002 konkluderte med at brannsikkerheten i husdyrbygg i Norge er dårligere enn andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Om det fortsatt er slik vet jeg ikke, men det er jo litt rart om man er slappere på dette i Norge? Det er jo helt klart et dyrevelferdsproblem siden det er såpass mange fjøsbranner hvert år og et stort antall dyr som lider en forferdelig død pga. dette. 

Det er krav til full gjennomgang av det elektriske anlegget hvert 2 eller 3 år, ved siden av årlig kontroll av brannvarslingsanlegget, rapporten du henviser til er også fra 2002 altså 18 år gammel, fra en organisasjon som har en politisk agenda om at vi alle skal være veganere, mye har skjedd siden da, bla krav til brannvarslingsannlegg 

Endret av Apis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

..rapporten du henviser til er også fra 2002 altså 18 år gammel, fra en organisasjon som har en politisk agenda om at vi alle skal være veganere, mye har skjedd siden da, bla krav til brannvarslingsannlegg 

At rapporten var fra 2002 fremgår av mitt innlegg. Ser ikke helt hvilken relevans det har at rapporten er utarbeidet av Dyrevernalliansen - det er vel ingenting som tilsier at noe i rapporten ikke var riktig? Jeg syns TS har stilt et betimelig spørsmål og artikkelen jeg henviste til inneholder forklaringer på hvorfor disse brannene har oppstått. Ser man på statistikken her: https://www.lbk.no/landbruksbranner/brannstatistikk/, som viser at antall husdyrbranner ble kraftig redusert fra 2015 så kan det jo virke som om dette kravet om kontroll hvert tredje år kan ha blitt innført ca da. Så nå virker jo status å være at man har fått innført regler som forebygger brann på en god måte, men kanskje at man fortsatt ikke har krav om automatiske brannslokkingsanlegg som hindrer at brannene får et stort omfang når de først oppstår? Gjetning fra min side selvfølgelig - men forsøk på å svare på spørsmålet TS har stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *Fomle* skrev:

Er det ikke superstrengt tilsyn med elektrisk anlegg o.l. for i det hele tatt å få lov å drive slik drift..? Trodde det jeg 🙄 Jeg og trodde bøndene var glad i dyrene sine, og da gjorde sitt ypperste for å sette sikkerhet høyt. Men så hører jeg likevel en god del lignende saker ila året. Da er det noe som ikke er greit. 

Ja, det er strengt, å det kontrolleres ofte. 
 

Selvfølgelig vil det skje, bolighus brenner også både titt og ofte. Jeg vet ikke med hva du mener som ikke er greit. Alt som er elektrisk kan brenne, uansett hvor nøye man er, det kan man ikke gjøre noe med. Kan ikke drive en fjøs uten elektrisitet, for uten det... da kan vi begynne å snakke om dyrevelferd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Lakserosa skrev:

At rapporten var fra 2002 fremgår av mitt innlegg. Ser ikke helt hvilken relevans det har at rapporten er utarbeidet av Dyrevernalliansen - det er vel ingenting som tilsier at noe i rapporten ikke var riktig? Jeg syns TS har stilt et betimelig spørsmål og artikkelen jeg henviste til inneholder forklaringer på hvorfor disse brannene har oppstått. Ser man på statistikken her: https://www.lbk.no/landbruksbranner/brannstatistikk/, som viser at antall husdyrbranner ble kraftig redusert fra 2015 så kan det jo virke som om dette kravet om kontroll hvert tredje år kan ha blitt innført ca da. Så nå virker jo status å være at man har fått innført regler som forebygger brann på en god måte, men kanskje at man fortsatt ikke har krav om automatiske brannslokkingsanlegg som hindrer at brannene får et stort omfang når de først oppstår? Gjetning fra min side selvfølgelig - men forsøk på å svare på spørsmålet TS har stilt.

Dyrevernalliansen er en av de største trusselene mot god dyrevelferd i norske fjøs, de har en agenda og jobber politisk mot hold av husdyr, på veien ditt så støtter de bla avlivning av drektige mordyr, med det resultat at det ufødte avkommet blir kvalt i mors liv, desverre verdt vitne til det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjøsene burde vært mindre, med færre dyr og bedre plass. Og nødutganger så det blir lettere å redde dyr ut. Med mindre fjøs hadde det ikke vært så mange dyr som hadde brent inne, og ikke så mange som måtte reddes heller. Og med flere nødutganger kunne man åpnet sånn at man fikk ut flest mulig. Det burde også være påbudt med brannalarm tilkoblet brannvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...