Gå til innhold

Hva er «for fint» antrekk som bryllupsgjest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Personlig synes jeg man helst skal ha fotsid kjole i bryllup, evt til knærne. Jeg blir helt matt av de som stiller i kjempe korte tettsittende kjoler. Tror poenget er at man ikke skal stille i en kjole som kunne blitt tatt for å være en brudekjole, eller rødt fordi det fra gammelt av var et symbol på at du hadde hatt seksuell omgang med brudgommen 😅 har likevel vært i bryllup hvor kommende svigermor gikk i rød kjole, ingen som ba hun ta den av 😝 er kjolen så lyserosa at den nesten er hvit så ville jeg nok revurdert den, ellers så er det vel bare å kjøre på og feire brudeparet 😄

Det der er noe fra nyere amerikansk kultur/filmer, ikke særlig gammelt i det hele tatt. I Norge er det ingen tradisjon for ikke å ha rød kjole i bryllup.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.7.2020 den 1.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en fin kjole som jeg hadde tenkt å ha i et bryllup, men etter å ha beskrevet den til en venninne så mente hun at jeg måtte passe meg for ikke å være «for fin» og «konkurrere» med bruden om å være finest. Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, og kjøpte faktisk kjolen fordi jeg var redd for å ikke være formell/pyntet nok. Jeg trodde det meste gikk så lenge det var formelt og ikke hvitt eller rødt... men det finnes visst flere uskrevne regler skjønner jeg...

Kjolen er minimalistisk og fotsid med 3/4 lange ermer, litt brystkasse men ikke kløft. Fargen er ensfarget lyserosa. Problemet er (eventuelt) at det er en dyr designerkjole med pene snitt, og i ekte silke, noe som gir stoffet et lett skinn.

Jeg kan også legge til at jenter har blitt sjalu/sure på meg før fordi jeg naturlig får oppmerksomhet fra menn. Jeg er ikke redd for at bruden selv skal føle seg oversett (det kommer hun ikke til å bli og hun kommer til å se aldeles nyderlig ut selv), men jeg tenker mer på enkelte venninner av henne som jeg vet liker å være «politi» for sosiale regler. Jeg ønsker ikke å gi dem en unnskyldning for å komme med sarkastiske slengkommentarer, eller snakke bak ryggen min.

 

Kan jeg ha en sånn kjole i bryllup? 

 


Oppfølgingsspørsmål: 
Kan jeg sminke og pynte håret mitt slik jeg vanligvis ville gjort i en formell setting, eller bør jeg tone det helt ned for å unngå å bli «for fin»? Kan jeg krølle håret? Bør det settes opp eller henge ned? Kan jeg ha en utsmykket hårspenne, eller blir det feil? 

 

 

Anonymkode: 0aec3...a24

Som oppegående menneske er det vår alles plikt å vise fingeren til sosial kontroll. Vil du at dine barn skal vokse opp i en verden der man føyer seg etter sosial kontroll? Eller en der man ler folk opp i ansiktet om de forsøker utøve den? Dersom det siste: start arbeidet nå. Le dem opp i ansiktet. 

Kle deg i hva pokker du vil. Og ta konsekvensene sammen med ansvaret for å gjøre verden et bedre sted. 

Anonymkode: 8d59d...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker den kjolen høres fin ut jeg 🙂

Bryllup er ikke alltid lett. Jeg er en stille, sjenert person som aldri stikker meg frem, men ofte får positiv respons på utseendet mitt. En gang i et bryllup fikk jeg høre at jeg var jo så fin i dag at jeg kunne vært bruden. Jeg gikk i en knelang, blå kjole. Så.. Noen ganger blir ikke ting riktig uansett. 

Gå med kjolen og kos deg 🙂

Anonymkode: 1e66f...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2020 den 1.46, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, nå føler jeg meg tryggere!

Hun jeg snakket med mente at det var «feil» med fotsid kjole, og at bare bruden fikk lov til å ha det. Er det noen andre her som har hørt om en sånn regel, eller er det bare tull?

Anonymkode: 0aec3...a24

Kommer jo litt an på type bryllup/kleskode. Er det et lite hagebryllup og antrekk er «sommerlig pent», høres det litt mye ut. Men nå hater jeg selv å føle meg overpyntet da. Dersom du føler kjolen er litt på grensen, ville jeg tonet ned med løst hår feks. Jeg vil gjerne se bilde av kjolen, den høres fin ut (bortsett fra at fargen kanskje ikke er helt min smak)

Anonymkode: 436c2...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nesten få se kjolen :) Men med kleskode: smoking, tenker jeg at du er innenfor.

Anonymkode: 0fb12...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lys rosa er det snakk om? Om det kan forveksles med brudekjole er den for lys.

Anonymkode: 3b9d0...61c

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere? 19...? Rar problemstilling. Jeg er litt over 30, har vært i en del bryllup de siste par årene og har aldri opplevd at gjesters antrekk har vært noe tema blant folk i selskapet. De fleste er voksne og helt innforstått med at folk pynter seg på ulike måter. Noen kommer i knelange coctailkjoler, andre i fotside aftenkjoler, gamle tante Gerd med dårlig helse har kanskje dratt på seg en svart bukse og en litt hverdagslig blazer. Om det mot formodning skulle være en teit drama-jentegjeng tilstede som hvisker i et hjørne så er det ikke noe man bør gidde å forholde seg til. 

En glitrende ballkjole med langt slep eller et lårkort Playboy-outfit hadde kanskje fått noen til å kikke en ekstra gang, men ellers tror jeg du kan være trygg på at de fleste (i hvert fall de normale) gjestenes oppmerksomhet hovedsakelig vil være rettet mot brudeparet. 

Anonymkode: ca66b...3ca

Det er en ballkjole med et skikkelig skjørt, men ikke noe slep eller blonder eller noe sånt. Fargen er ikke noe problem, men designet kunne vært en (om noe enkel) brudekjole HVIS den hadde vært hvit. 

Anonymkode: 0aec3...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Det er en ballkjole med et skikkelig skjørt, men ikke noe slep eller blonder eller noe sånt. Fargen er ikke noe problem, men designet kunne vært en (om noe enkel) brudekjole HVIS den hadde vært hvit. 

Anonymkode: 0aec3...a24

Da spør jeg igjen, hvor lys rosa. For er den lys nok kan den være brudekjole med rosa og. Og hva legger du i skikkelig skjørt. Mener du ordentlig eller mener du ballkjole all the way?

Anonymkode: 3b9d0...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg føler at jeg har lært masse om dress code ved bryllup, og begynner å føle meg trygg på at hvis denne jenta kommer med noen snerpete kommentarer om kjolen min, så har jeg fortsatt mitt på det rene.

Anonymkode: 0aec3...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da spør jeg igjen, hvor lys rosa. For er den lys nok kan den være brudekjole med rosa og. Og hva legger du i skikkelig skjørt. Mener du ordentlig eller mener du ballkjole all the way?

Anonymkode: 3b9d0...61c

Det er en ballkjole, skjørtet har flere lag og folder, men ikke sånn gigantisk som typiske brudekjoler. Men det finnes nok «enkle» brudekjoler som kan ha sånn skjørt (noen gifter seg jo bare i en hvit ballkjole og ikke en «brudekjole»). Den er ikke så lys rosa at den ser hvit ut. Den er mer pastellrosa. 

Anonymkode: 0aec3...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ballkjole, skjørtet har flere lag og folder, men ikke sånn gigantisk som typiske brudekjoler. Men det finnes nok «enkle» brudekjoler som kan ha sånn skjørt (noen gifter seg jo bare i en hvit ballkjole og ikke en «brudekjole»). Den er ikke så lys rosa at den ser hvit ut. Den er mer pastellrosa. 

Anonymkode: 0aec3...a24

Jeg hadde droppet denne kjolen. Særlig dersom du er i et dramamiljø. For min egen del hadde jeg følt meg for overpyntet og flau.

Anonymkode: 436c2...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere? 19...? Rar problemstilling.


 

Anonymkode: ca66b...3ca

Nesten, vi er i starten av 20-årene, og noen litt yngere. Det er sikkert sånt som man tenker mindre på med alderen, men det er flere i omgangskretsen her som er veldig opptatt av sosiale regler, f.eks. hva folk har på seg, hvilke gaver de tar med i selskap, og hva folk skriver til hverandre på sosiale medier. Det er ganske smalt hva som aksepteres, så det skal ikke så mye til for å bryte en eller annen sosial regel.

Anonymkode: 0aec3...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være 100% sikker kan du sende bilde av kjolen til bruden og spørre henne om det er ok å bruke den. Det er tross alt brudeparets dag.

Anonymkode: e51f6...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLESKODE I BRYLLUP

PENT:  Den minst formelle kleskoden. Romantiske, blomstrete kjoler i en lengde du liker (styr unna kort-kort, dette er ikke dagen for å flashe atributter). Menn kan ha lys sommerdress.

MØRK DRESS:  Dette er en mindre formell kleskode i bryllup – her er valget ditt; knelangt, langt eller buksedress. Gutta må ha mørk dress.

SMOKING:  Ikke fullt så formell som galla. Du kan gjerne ha lang kjole, men her er det også lov med en kortere variant; en klassisk coctail-lengde (til knærne) er helt innafor. Menn skal ha smoking.

GALLA:  Dette er den mest formelle kleskoden i bryllup. Her er det lang kjole (den  fineste du har!) som gjelder. Menn skal ha kjole og hvitt.

Utover dette lar man være å komme i noe som ligner på en brudekjole, uansett kleskode 😄

Anonymkode: ef62b...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

51633ACC-83B7-47F8-A936-017B46E6F010.jpeg

78A1549F-2F49-4E0C-9F08-DA4297B6F1E4.jpeg

Anonymkode: be807...532

Fin kjole, men hvorfor poster du den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...