Gå til innhold

Hva er «for fint» antrekk som bryllupsgjest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pynt deg og kos deg. Ved å pynte deg gjør du ære på brudeparet, du gjør deg flid som gjest. Kun hvis du er superkjendis trenger du å tenke på å tone ned for å ikke stjele brudens oppmerksomhet. Er du en vanlig person, kjør på! Klart man pynter seg og fikser håret til bryllup!

Anonymkode: e35b6...bda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånt som disse jentene ville klikket over og kanskje kommet med spydigheter for...


Men begynner å se at reglene ikke er så strenge som jeg fryktet, og at jeg ikke bør la meg styre av hva de kanskje kan komme til å henge seg opp i.

Anonymkode: 0aec3...a24

Reglene kan være ganske «strenge» men det går vanligvis i omvendt retning, at du SKAL være pyntet og bruke kjoler du kun bruker i tilsvarende sammenhenger. Bryllup er en festdag og hvis du ikke kan bruke din fineste kjole i en sånn anledning så vet ikke jeg.

Høres ut som de venninnene ikke helt har peiling på etikette i bryllup.
Men, igjen, det pleier å stå kleskode i invitasjonen. Står det «Smoking» så betyr det lang, pyntet og pen kjole, i det kaliberet som du kanskje må få sydd, leid eller har én av som sjelden blir brukt.
 

Står det «mørk dress» er det ørlite mer uformelt, ikke gulvlang kjole og du kan ha korte ermer. Hvis du da kommer i en kjole som er tilsvarende brudekjole i utforming, bare i en annen farge, så kan du bli sett litt rart på. Uansett så er det mange som bommer litt på kleskoder. Personlig syns jeg at akkurat i bryllup så er det bedre å være litt for pyntet hvis du er usikker, enn å være underdressed. Men innenfor rimelighetens grenser, selvsagt 

Anonymkode: 564d4...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reglene kan være ganske «strenge» men det går vanligvis i omvendt retning, at du SKAL være pyntet og bruke kjoler du kun bruker i tilsvarende sammenhenger. Bryllup er en festdag og hvis du ikke kan bruke din fineste kjole i en sånn anledning så vet ikke jeg.

Høres ut som de venninnene ikke helt har peiling på etikette i bryllup.
Men, igjen, det pleier å stå kleskode i invitasjonen. Står det «Smoking» så betyr det lang, pyntet og pen kjole, i det kaliberet som du kanskje må få sydd, leid eller har én av som sjelden blir brukt.
 

Står det «mørk dress» er det ørlite mer uformelt, ikke gulvlang kjole og du kan ha korte ermer. Hvis du da kommer i en kjole som er tilsvarende brudekjole i utforming, bare i en annen farge, så kan du bli sett litt rart på. Uansett så er det mange som bommer litt på kleskoder. Personlig syns jeg at akkurat i bryllup så er det bedre å være litt for pyntet hvis du er usikker, enn å være underdressed. Men innenfor rimelighetens grenser, selvsagt 

Anonymkode: 564d4...bf4

Takk, det var godt å høre. Nå føler jeg meg trygg på at jeg er godt innenfor reglene. Det kan godt hende at hun som reagerte kun har vært i litt uformelle bryllup, typ vanlig sommerkjole, og trodde at alle bryllup er sånn. 

Anonymkode: 0aec3...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, nå føler jeg meg tryggere!

Hun jeg snakket med mente at det var «feil» med fotsid kjole, og at bare bruden fikk lov til å ha det. Er det noen andre her som har hørt om en sånn regel, eller er det bare tull?

Anonymkode: 0aec3...a24

Det har jeg aldri hørt hverfall. Hadde en fotsid lys/dus tettsittende kjole som gjest i bryllup selv, og det er nok ingen problem 🙂 Gå som du vil, så lenge det ikke er hvitt, svart og rødt som du nevner 💃💃

Anonymkode: 81777...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres innafor ut. Jeg ville kanskje ikke ha dratt til frisør og fått satt opp håret og bitt sminket profesjonelt, men er helt innafor å krølle håret og pynte seg.

Anonymkode: 35aa4...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bryllupene jeg har vært i er det knelang eller fotsid kjole som gjelder. De aller fleste har fotsid. 

Anonymkode: 5ceb8...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lys rosa, fotsid, stiv og blank kjole høres litt galla ut der andre kanskje kommer i sommerens motekjoler (mye mønster, løse stoffer og kapper). Kommer an på hva det står på invitasjonen, og så kan du spørre bruden. Litt teit hvis din kjole ligner på hennes, mens forlover og alle andre gjester har en annen type klær? Ellers synes jeg jo at folk skal gå kledd som de vil.

Når.det gjelder andre kvinners holdning til deg, kan det være mye annet enn misunnelse. Hvis man er en gjeng sammen av begge kjønn og har en fin kveld med mye latter og god stemning, kan en som er veldig flørtete og "knise knise lille meg" bli helt "off". Noen bringer liksom sexy oppførsel inn i helt feil situasjoner, og drar "på sjekkern på byen"-oppførsel inn der det egentlig er helt avslappa og hyggelig. Det kan handle om litt dårlige sosiale antenner hos den som flørter (kan være mann eller kvinne).

Kan det være at du har kledd deg litt "upassende" før, altså bomma på "pyntenivå"?

Anonymkode: 21eb2...860

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig overrasket over hvor høye tanker det er mulig å ha om seg selv. :laugh:

Anonymkode: 2f23d...d54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lys rosa, fotsid, stiv og blank kjole høres litt galla ut der andre kanskje kommer i sommerens motekjoler (mye mønster, løse stoffer og kapper). Kommer an på hva det står på invitasjonen, og så kan du spørre bruden. Litt teit hvis din kjole ligner på hennes, mens forlover og alle andre gjester har en annen type klær? Ellers synes jeg jo at folk skal gå kledd som de vil.

Når.det gjelder andre kvinners holdning til deg, kan det være mye annet enn misunnelse. Hvis man er en gjeng sammen av begge kjønn og har en fin kveld med mye latter og god stemning, kan en som er veldig flørtete og "knise knise lille meg" bli helt "off". Noen bringer liksom sexy oppførsel inn i helt feil situasjoner, og drar "på sjekkern på byen"-oppførsel inn der det egentlig er helt avslappa og hyggelig. Det kan handle om litt dårlige sosiale antenner hos den som flørter (kan være mann eller kvinne).

Kan det være at du har kledd deg litt "upassende" før, altså bomma på "pyntenivå"?

Anonymkode: 21eb2...860

Jeg liker å pynte meg og å føle meg velstelt, det er det ingen tvil om. Jeg er ofte den som er mest pyntet i forskjellige situasjoner, men synes det er innafor så lenge det ikke går over streken og blir «feil» ut i fra settingen. Jeg har f.eks. ikke lyst til å være mer eller mindre pyntet enn de andre gjestene i bryllupet fordi det er ikke dagen for å skille seg ut. Pleier ellers aldri å gå i «sexy» klær, men går etter en feminin og classy stil med fine kvalitetsting. Ellers oppfører jeg meg ganske så normalt, men jeg pleier å være åpen og blid, og det kan være så enkelt som at dette gjør at menn tør å ta kontakt med meg i motsetning til sure folk. 

Anonymkode: 0aec3...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller problemet her er at du ikke kommer så godt overens med den venninnen du prater om. 

Anonymkode: bea89...0c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kleskoden? Det er det som avgjør.

Anonymkode: 8883a...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror heller problemet her er at du ikke kommer så godt overens med den venninnen du prater om. 

Anonymkode: bea89...0c8

Ja, det kan godt hende at du har rett. Vet ikke om hun er sånn mot alle, men føler at hun hele tiden «leter» etter grunner til å bli irritert over meg, og at det ofte er småting. Har ofte følt meg baksnakket av henne og at hun prøver å få med andre som aldri hadde tenkt på den måten selv. Jeg vil bare ikke gi henne noen «grunn» til å irritere seg og snakke. På fest kommer alltid gutter bort for å prate med meg, og da ser jeg at hun blir provosert. 

Den kjolen jeg skal ha kunne lett vært en brudekjole om den hadde vært hvit, da det er en formell ballkjole/gallakjole. Og den er jo litt iøyefallende på grunn av designet. Jeg oppfatter dette som et «fint» bryllup, men de har skrevet «smoking» i invitasjonen, noe som kan bety ganske forskjellige ting i forskjellige kretser. Etter å ha lest svarene her antar jeg at folk sikkert kommer til å ha kjoler i prisklassen fra 1.000-10.000+, tror (håper) jeg. Begynner i hvert fall å bli trygg på at jeg ikke har dummet meg ut med å kjøpe for dyr/fin kjole. 

Anonymkode: 0aec3...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lys rosa, fotsid, stiv og blank kjole høres litt galla ut der andre kanskje kommer i sommerens motekjoler (mye mønster, løse stoffer og kapper). Kommer an på hva det står på invitasjonen, og så kan du spørre bruden. Litt teit hvis din kjole ligner på hennes, mens forlover og alle andre gjester har en annen type klær? Ellers synes jeg jo at folk skal gå kledd som de vil.

Når.det gjelder andre kvinners holdning til deg, kan det være mye annet enn misunnelse. Hvis man er en gjeng sammen av begge kjønn og har en fin kveld med mye latter og god stemning, kan en som er veldig flørtete og "knise knise lille meg" bli helt "off". Noen bringer liksom sexy oppførsel inn i helt feil situasjoner, og drar "på sjekkern på byen"-oppførsel inn der det egentlig er helt avslappa og hyggelig. Det kan handle om litt dårlige sosiale antenner hos den som flørter (kan være mann eller kvinne).

Kan det være at du har kledd deg litt "upassende" før, altså bomma på "pyntenivå"?

Anonymkode: 21eb2...860

Hæ? Knise, knise, lille meg? Er det liksom sexy oppførsel? Verden vil bedras. 

Anonymkode: b6b0d...2e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Knise, knise, lille meg? Er det liksom sexy oppførsel? Verden vil bedras. 

Anonymkode: b6b0d...2e6

Kunne sikkert skrevet en utførlig avhandling 😅 Poenget var bare flørtende oppførsel, mange måter å gjøre det på, dette var én type.

Anonymkode: 21eb2...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyserosa kjole er kanskje ikke helt innafor? Hvis den i det hele tatt kan gi assosiasjoner til den hvite brudekjolen.

Anonymkode: 98788...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lys rosa er det snakk om? Om det kan forveksles med brudekjole er den for lys.

Anonymkode: 3b9d0...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor gamle er dere? 19...? Rar problemstilling. Jeg er litt over 30, har vært i en del bryllup de siste par årene og har aldri opplevd at gjesters antrekk har vært noe tema blant folk i selskapet. De fleste er voksne og helt innforstått med at folk pynter seg på ulike måter. Noen kommer i knelange coctailkjoler, andre i fotside aftenkjoler, gamle tante Gerd med dårlig helse har kanskje dratt på seg en svart bukse og en litt hverdagslig blazer. Om det mot formodning skulle være en teit drama-jentegjeng tilstede som hvisker i et hjørne så er det ikke noe man bør gidde å forholde seg til. 

En glitrende ballkjole med langt slep eller et lårkort Playboy-outfit hadde kanskje fått noen til å kikke en ekstra gang, men ellers tror jeg du kan være trygg på at de fleste (i hvert fall de normale) gjestenes oppmerksomhet hovedsakelig vil være rettet mot brudeparet. 

Anonymkode: ca66b...3ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man helst skal ha fotsid kjole i bryllup, evt til knærne. Jeg blir helt matt av de som stiller i kjempe korte tettsittende kjoler. Tror poenget er at man ikke skal stille i en kjole som kunne blitt tatt for å være en brudekjole, eller rødt fordi det fra gammelt av var et symbol på at du hadde hatt seksuell omgang med brudgommen 😅 har likevel vært i bryllup hvor kommende svigermor gikk i rød kjole, ingen som ba hun ta den av 😝 er kjolen så lyserosa at den nesten er hvit så ville jeg nok revurdert den, ellers så er det vel bare å kjøre på og feire brudeparet 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjest vil aldri klare å overstråle bruden, uansett hva gjesten har på seg.

Så ikke vær redd for å være "for fin", du kan aldri konkurrere med bruden uansett.

Anonymkode: 0859a...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kjolen ikke er hvit, for kort eller for utringa/avslørende bruker jo det meste være greit. Hvis brudeparet er veldig nøye ville de vel ha skrevet en mer detaljert dresskode, men du kan jo spørre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...