Gå til innhold

Litteraturanbefalinger fra Øst-Europa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er med i en bokklubb hvor vi leser skjønnlitteratur fra ulike deler av verden. Det går på rundgang blant medlemmene å bestemme hvilken bok vi skal lese, og denne gangen er det min tur til å velge bok.

Jeg har veldig lyst til å bli litt bedre kjent med Øst-Europa, og kunne tenke meg å lese en bok skrevet av en øst-Europeisk forfatter, og helst en roman der handlingen også er lagt til Øst-Europa. Er nysgjerrig på Baltikum, Ukraina og Hviterussland, ettersom dette er en del av Europa som jeg har minimale kunnskaper om. Men Øst-Europa for øvrig er også av interesse.
I bokklubben leser vi kun skjønnlitteratur, og boken må være oversatt til norsk. Det må ikke nødvendigvis være en roman, det kan godt være en antologi eller novellesamling. I bokkkubben har vi en gang tidligere lest en eventyrsamling for barn, så vi er ganske åpne for ulike formater. 

Er det noen her inne som har noe å anbefale?  

Anonymkode: ec6c8...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

László Krasznahorkai (Ungarn) er vel en av de mest kritikerroste nålevende forfatterne fra Øst-Europa. 

Anonymkode: e6e36...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

László Krasznahorkai (Ungarn) er vel en av de mest kritikerroste nålevende forfatterne fra Øst-Europa. 

Anonymkode: e6e36...9e8

....hvis man definerer Øst-Europa litt vidt og regner med alle land under Sovjet og med slavisk innflytelse, bør jeg presisere - Ungarn regnes vel strengt tatt som Sentral-Europa geografisk :) 

Anonymkode: e6e36...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Magda Szabó, om Døren ikke appellerer til deg er flere av bøkene hennes oversatt til norsk, for eksempel Rådyret og Pilatus.

Andre forslag:

Medea og hennes døtre - Ljudmila Ulitskaja (Hviterussland)

Døden og pingvinen - Andrej Kurkov (Ukraina) 

Avbrutt april - Ismail Kadare (Albania)

Hvordan soldaten reparerer grammofonen -  Saša Stanišić (Bosnia)

Om litt eldre bøker er interessant finnes det jo en hel haug klassikere fra Russland, Tolstoj, Dostojevskij, Pasternak og Gorkij blant annet.

Eller så kan du kanskje se om Olga Tukarczuk kan være noe. Har ikke lest henne selv ennå, men hun er fjorårets nobelprisvinner.

Og med mine forslag så forutsetter jeg at definisjonen av Øst-Europa er de landene som lå bak jernteppet og i tillegg tilhører eller er påvirket av slavisk kultur. Men definisjonen varierer jo etter hva man ser på, som brukeren over meg påpeker. Man kan også stille spørsmål ved at jeg inkluderer forfattere fra Albania og det tidligere Jugoslavia, siden de aldri var en del av Sovjetunionen eller bufferstatene, men fulgte sin egen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy at det var kommet mange forslag her. Takk skal dere ha alle sammen! Akkurat nå er jeg egentlig mest på utkikk etter litteratur fra den nord-østre delen av kontinentet, men jeg tar gjerne i mot bokanbefalinger fra resten av Øst-Europa. Glemte å skrive sist at jeg helst er på utkikk etter litt nyere bøker, og ikke de typiske gamle klassikerne. Har såvidt lest litt om de bøkene/forfatterene dere foreslår, og det ser veldig interessant ut, så nå får jeg nok en lang liste med bøker jeg har lyst til å lese fremover. Blir nesten vanskelig å velge ut kun én bok for bokklubben. 

Anonymkode: ec6c8...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg dytter denne tråden litt i tilfelle noen har flere boktips. 🙂

Anonymkode: ec6c8...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilværelsens uutholdelige letthet av Milan Kundera var en stor leseropplevelse. Jeg leste den da den kom ut på norsk, rundt 1990. Forfatteren er tsjekkisk. 

Anonymkode: 46ba9...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Salamanderkrigen av Karel Capek er en bra bok

Den er ikke bra, den er eksepsjonelt bra! 

Anonymkode: 91f91...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Tilværelsens uutholdelige letthet av Milan Kundera, en av mine favorittbøker som er lest flere ganger. Den gir så mye å tanke over, setter ord på mange av de tingene jeg ofte har tenkt uten å formulere ordene for det. En klassiker.  

Ellers anbefales Herta Müller, I dag ville jeg helst ikke møtt meg selv.

Anonymkode: 9447a...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi tar Sovjetdefinisjonen på Øst Europa vil jeg absolutt anbefale Den hvite dampbåten av Tsjingiz Ajtmatov. Den er helt nydelig. Han var fra Kyrgistan. Hvem fulgte Doruntine hjem, av Ismail Kadare (fra Albania) er også veldig fin. Av nyere forfattere anbefaler jeg polske Olga Tokarczuk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...