Gå til innhold

Shahid Rasool - hvordan får han holde på?


maskinisten

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen i Dagbladet i går, der Hanne-Karine (45) med sosionomskjerf går rett i sosionomfella og lar seg lure av de (krokodille)tåredryppende historiene til kriminell ungdom som føler seg dårlig behandlet av politiet. Vel, det er mulig foreldrene deres har vært litt slappe på å lære barna hva politiet driver med, noe som kanskje kan unnskyldes med at politi utenfor vest-Europa sjeldent kan stoles på, men det er faktisk samfunnsoppdraget til politiet å stanse kriminell aktivitet.

Men det var faktisk ikke dette som interesserte meg mest. Det var navnet Shahid Rasool som satte i gang maskineriet hos meg. Hvorfor var dette navnet så kjent? I artikkelen blir han simpelthen omtalt som eks-gangster, som om han skulle vært en kul, men relativt ufarlig fyr. Et kjapt Google-søk gir svaret: Shahid Rasool ble på 90-tallet dømt for 157 lovbrudd som innebar blant annet vold, trusler, ran og kidnapping. Han ble dømt til 12 års fengsel med 5 års sikring, altså forvaring. Han ble ansett som så farlig for det norske samfunnet at han fikk en straff som teoretisk sett kan gjøres uendelig dersom vilkårene er til stede.

Denne mannen er i dag leder for Norges Thaiboksing Forbund og eier Fighters Gym, en kampsportklubb der barn og ungdom får være medlemmer. Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at en person som har blitt dømt til sikring for blant annet vold og kidnapping tillates å drive en kampsportklubb, være lederen for forbundet deres og ikke minst ha noe som helst med barn og ungdom å gjøre. Det er helt horribelt at barn og ungdom som allerede er i en særdeles utsatt posisjon ved å vokse opp i områder som Mortensrud skal ha farlige kriminelle som Rasool som forbilder. Han innrømmet tross alt i januar at den avdøde i Prinsdalsdrapet, Halil Kara, var på gymmen daglig. Dette var en mann som var dømt for vold i 2019 hvor han fikk 7 måneders straff, og tiltalt for vold i 2017. Kara har likevel utrolig nok greid å jobbe som lærervikar, men det er en annen sak.

Dette viser bare hva slags folk som henger hos Rasool. Han er ikke ferdig med det kriminelle livet, han har bare funnet en plattform der han ser ut som en frelser. Man kommer seg nemlig ikke ut av et slikt miljø uten å bytte navn og flykte landet.

Endret av maskinisten
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Han har en livserfaring som gjør at han når inn til kidsa som er på en dårlig sti. På en måte hverken sosionomer eller politi klarer. Altså, mange av de som havner på utsiden av samfunnet mangler så mye basic kompetanse at det må intensiv innsats til for å få de på rett vei. Man kan fornekte det, eller tilrettelegge på flest mulig til at flere får delta i samfunnet.

Anonymkode: e583d...ca2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Han har en livserfaring som gjør at han når inn til kidsa som er på en dårlig sti. På en måte hverken sosionomer eller politi klarer. Altså, mange av de som havner på utsiden av samfunnet mangler så mye basic kompetanse at det må intensiv innsats til for å få de på rett vei. Man kan fornekte det, eller tilrettelegge på flest mulig til at flere får delta i samfunnet.

Anonymkode: e583d...ca2

Enig i dette. 

 

TS: skjønner ikke hva du syter over. Mortensrud/Holmlia etc er på vei til å bli ghetto så det er bare å glemme de stedene der. Disse stedene er snart på nivå med det vi ser i Sverige. 

 

 

Anonymkode: 8fa11...3f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Han har en livserfaring som gjør at han når inn til kidsa som er på en dårlig sti. På en måte hverken sosionomer eller politi klarer. Altså, mange av de som havner på utsiden av samfunnet mangler så mye basic kompetanse at det må intensiv innsats til for å få de på rett vei. Man kan fornekte det, eller tilrettelegge på flest mulig til at flere får delta i samfunnet.

Anonymkode: e583d...ca2

Synes du det er greit at dømte overgripere får drive i idrettsklubber, bare fordi de er gode med barn?

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. 

 

TS: skjønner ikke hva du syter over. Mortensrud/Holmlia etc er på vei til å bli ghetto så det er bare å glemme de stedene der. Disse stedene er snart på nivå med det vi ser i Sverige. 

Anonymkode: 8fa11...3f4

Det er jo nettopp fordi man er i ferd med å miste kontroll på disse stedene at jeg er særdeles skeptisk til at man har tillatt et slikt menneske å skulle være forbildet for barn og ungdom i området.

Det at han får være instruktør og leder forteller egentlig bare disse ungdommene at selv om du skader masse folk og generelt er et forjævlig menneske i mange år, så kommer Norge til å ta vare på deg og sy puter under armene på deg.

Er jo ikke rart at disse ungdommene griner til Dagbladet når politiet gjør jobben sin, nemlig å stanse kriminalitet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mistet kontrollen for mange år siden, pga ubrukelige politikere.

Bare vent å se hvordan Oslo ser ut om 10år....

Anonymkode: 01ba6...e83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir voksne og forandrer seg. Shaid R. er antakelig en av dem som gjør den beste jobben for og med ungdommene.

Anonymkode: 50d5b...45d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir voksne og forandrer seg. Shaid R. er antakelig en av dem som gjør den beste jobben for og med ungdommene.

Anonymkode: 50d5b...45d

Så du tenker at det er greit at dømte overgripere jobber som trenere og instruktører for barna dine, bare fordi de er så flinke med barn?

Shahid Rasool er en forvaringsdømt voldsmann. Han har ingenting å gjøre som leder og instruktør innen kampsport. Han har ingenting å gjøre med noe som har med barn å gjøre.

Dette står på Idrettsforbundet sine nettsider om vandel:

«I en slik attest vil det fremgå om den som er omfattet av attesten er siktet, tiltalt, har vedtatt
forelegg eller er dømt for overtredelse av alvorlige lovbrudd som seksualforbrytelser, vold- og narkotikaforbrytelser.»

«Idretten krever fremvisning av politiattest uten anmerkninger fra alle personer over 15 år som utfører oppgaver som innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming. Det gjøres for å bidra til at slike oppgaver kun utføres av skikkede personer, gjennom at personer som kan utgjøre en risiko for overgrep eller skadelig innflytelse forhindres fra å påta seg slike oppdrag.»

«Dersom det er anmerkninger knyttet til attesten, eller attesten ikke er fremvist, er det ikke anledning til å la vedkommende utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.«

Endret av maskinisten
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i området og tar kollektiv til og fra. Jeg har tidligere lurt på hvorfor ikke politiet bare burer inne disse pøblene. 
 

Men etter at jeg begynte å prate med ungdommene så har de mye frustrasjoner og er misforstått. Ingen fritidsklubber å være på, ikke kan de være hjemme hos noen eller seg selv pga de bor trangt. De blir stadig mistenkeliggjort av politiet og av folk ellers. 
 

Det er godt at noen gir disse ungdommene en sjanse. For det vil gagne samfunnet mye mer. De er et lett offer for de store kriminelle. 

Anonymkode: 1dd6b...572

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt at noen gir disse ungdommene en sjanse

Du mener oppriktig at det er godt at en yrkeskriminell torpedo med en forvaringsdom er ansvarlig for å gi utsatt ungdom veiledning i livet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Han har en livserfaring som gjør at han når inn til kidsa som er på en dårlig sti. På en måte hverken sosionomer eller politi klarer. Altså, mange av de som havner på utsiden av samfunnet mangler så mye basic kompetanse at det må intensiv innsats til for å få de på rett vei. Man kan fornekte det, eller tilrettelegge på flest mulig til at flere får delta i samfunnet.

Anonymkode: e583d...ca2

Hvor naiv går det an å bli? Ville du selv sendt dine egne barn dit hver eneste ettermiddag for å henge ut med treneren og alle ungdommene der? Det er ekstremt mye ungdomskriminalitet og mange ungdomskriminelle på Mortensrud!

Jeg tenker at denne Rasool kan ha endret seg så mye han bare vil, men at hans tidligere handlinger burde holdt ham utenfor slike arenaer for tid og evighet! For alt vi vet kan han nå være from som et lam, men han kan jo like godt ha funnet en måte å utnytte et ekstremt naivt norsk samfunn. Et samfunn han tidligere ikke har respektert i det hele tatt. Hvem tror helt seriøst på at mannen er en frelser nå? 

Det er litt som å sende barna på koranskole hos en tidligere ekstremist/terrorist eller på svømmetrening med en tidligere pedofilidømt/overgriper. Ville du trodd dem bare fordi de hadde sonet straffen sin og lovet bot og bedring?

Anonymkode: fe216...403

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortensrud og Oslo generelt er et av verdens tryggeste byer. Så langt fra ghetto som man komme.

At noen ungdommer slåss litt forandrer ikke det. 

Anonymkode: edaf0...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha en med erfaring, som veit hvor gærnt det kan gå enn en hvitsnipp politimann som ikke har gjort noe feil i livet. Var nettopp en sånn "kriminell" som fikk skikk på sønnen min for 20 år siden. 

Denne personen har sitti inne i 25 år tilsammen pga vold, ran og rusmisbruk. Han kom ut etter siste dom og snudde om på livet sitt. Han tok utdannelse innenfor rus og blei støttekontakt for mange. 

Jeg har hatt barnevern, politiet og bup inne i bildet for å få hjelp. Ingen kunne hjelpe. Barnevernet ville sende sønnen min vekk fordi de mente han trengte hjelp av andre. 

Men der satte jeg en stopper. Kom i kontakt med demme såkalte kriminelle og tok sjansen. Han jobber iherdig, tro ut på natta og fant sønnen min hvis han stakk av. Han gjorde virkelig alt. Etter et år begynte det å skje forandringer. De kom litt etter litt.

Nå er sønnen min utdannet advokat, far til tre og gift. Uten denne kriminelle som ikke valgte å dømme, men å kun gi hjelp. Lytte og spørre om ting  reddet livet til sønnen min. Han har snudd om livet til mange.

Så ja, heller en kriminell som vil snu om livet sitt og hjelpe deg når ingen andre kan. 

Anonymkode: 05d82...624

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom i kontakt med demme såkalte kriminelle

Såkalt kriminelle?

Anonymkode: edaf0...3ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. 

TS: skjønner ikke hva du syter over. Mortensrud/Holmlia etc er på vei til å bli ghetto så det er bare å glemme de stedene der. Disse stedene er snart på nivå med det vi ser i Sverige. 

Anonymkode: 8fa11...3f4

Forsøket ditt på å bidra i debatten....

Innlegget er ryddet for svar til slettet innlegg.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får frysninger av navnet Shahid Rasool. Da vi var i slutten av tenårene, var en venninne av meg sammen med ham i lang tid. Hvis han fikk besøk hjemme, måtte hun gå inn på kjøkkenet og lukke døren, og være der så lenge besøket varte. Den gangen trodde hun det var fordi han var muslim og ikke ville at andre menn skulle se henne. Senere skjønte vi jo at det var fordi han ikke ville hun skulle se alle hans kriminelle forbindelser og gjengmedlemmer..... 

Alt det han er dømt for er sannsynligvis bare toppen av isfjellet av hva han faktisk har gjort av forbrytelser og kriminelle handlinger i sitt liv. 

Venninnen min er sjeleglad for at hun kom seg bort fra han til slutt. Det er mange, mange år siden de var sammen.

 

Anonymkode: 36155...12b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får frysninger av navnet Shahid Rasool. Da vi var i slutten av tenårene, var en venninne av meg sammen med ham i lang tid. Hvis han fikk besøk hjemme, måtte hun gå inn på kjøkkenet og lukke døren, og være der så lenge besøket varte. Den gangen trodde hun det var fordi han var muslim og ikke ville at andre menn skulle se henne. Senere skjønte vi jo at det var fordi han ikke ville hun skulle se alle hans kriminelle forbindelser og gjengmedlemmer..... 

Alt det han er dømt for er sannsynligvis bare toppen av isfjellet av hva han faktisk har gjort av forbrytelser og kriminelle handlinger i sitt liv. 

Venninnen min er sjeleglad for at hun kom seg bort fra han til slutt. Det er mange, mange år siden de var sammen.

 

Anonymkode: 36155...12b

Jeg vet ikke om vi har samme venninne, men jeg er 100% enig, og også med ts. Denne fyren har bare funnet en ny måte å svindle til seg på. Han blir aldri normal. Grøsser over artikkelen han klarte å få i Dagbladet da datteren ble begravet, han brukte bare begravelsen til å høste sympati med krokodilletårer.

Anonymkode: d899f...afa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får frysninger av navnet Shahid Rasool. Da vi var i slutten av tenårene, var en venninne av meg sammen med ham i lang tid. Hvis han fikk besøk hjemme, måtte hun gå inn på kjøkkenet og lukke døren, og være der så lenge besøket varte. Den gangen trodde hun det var fordi han var muslim og ikke ville at andre menn skulle se henne. Senere skjønte vi jo at det var fordi han ikke ville hun skulle se alle hans kriminelle forbindelser og gjengmedlemmer..... 

Anonymkode: 36155...12b

Jeg stusser litt over at hun tilsynelatende aksepterte hva hun trodde var årsaken til at hun måtte låse seg inn på kjøkkenet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jeg stusser litt over at hun tilsynelatende aksepterte hva hun trodde var årsaken til at hun måtte låse seg inn på kjøkkenet.

Er det noe å stusse over? Opplevde det samme selv. Hadde muslimsk samboer. Måtte gå på rommet og være der om han fikk besøk. Han gav uttrykk for at de er menn og kan titte osv... Han oppførte seg som om han eide meg, og jeg trodde det skulle være sånn. Er utrolig hva man finner seg i i et forhold...

Anonymkode: 4e017...785

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i kjølvannet av disse personene, er traumatiserte ofre som INGEN hører noe fra. 

 

 

 

Anonymkode: b3fdc...2dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe å stusse over? Opplevde det samme selv. Hadde muslimsk samboer. Måtte gå på rommet og være der om han fikk besøk. Han gav uttrykk for at de er menn og kan titte osv... Han oppførte seg som om han eide meg, og jeg trodde det skulle være sånn. Er utrolig hva man finner seg i i et forhold...

Anonymkode: 4e017...785

Jeg spør av ren nysgjerrighet, hadde du godtatt dette av en etnisk norsk mann?

Anonymkode: b3fdc...2dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...