Gå til innhold

Hvor gammelt mener du barnet må være før det kan være alene hjemme noen timer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7-8 på dagtid. Minst 2-3 år senere på kveldstid.

Anonymkode: 2cadd...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen her var hjemme en time eller to etter skolen, før vi kom fra jobb, fra hun var 7. Etter eget ønske.

Hun var klar for det og fikset det fint. Andre er kanskje klare før, mens andre ikke er klare før senere. Individuelt, avhengig av hva barnet selv tør og vil og er modent nok til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 år på dagtid

13 på kveldstif

Anonymkode: 96247...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seksåringen har akkurat begynt å få være litt alene, igår kanskje halvannen time mens vi kjørte bort noe avfall og handlet. Har nettopp fått mobil og vet han kan ringe hvis det er noe. Begynner på skolen om en mnd og kommer til å være noe alene etter skolen, så er best å bare komme i gang med det. Han er så langt veldig komfortabel med det.

Anonymkode: 54fec...74d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra barnet kan klare seg selv kan det være hjemme alene litt. Er det å sørge for at ovnen ikke brenner ut så det blir kaldt, eller å lage enkel mat om hen blir sulten. Of så må barnet kunne nødnumrene og kunne få tak i foreldrene sine. 

Anonymkode: dfe06...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modenhet har meir å sei enn enn biologisk alder. Men omtrent 7 år, litt på dagtid. 

Anonymkode: f25d9...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på barnet (selvstendighet), stedet dere bor på (strøk, om det er et farlig eller trygt strøk) og på eventuelle naboer (om de er kjente eller ukjente, og evt. kan steppe inn om noe skulle skje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Kan ikke gi noe alder, jeg fikk lov fra jeg var 8 til å låse meg inn alene, melde meg ut av SFO og lage meg middag, mens broren min var 15 før han fikk lov til å steke mat alene😆.

noen er tidlig selvstendig andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av barnets selvstendighet og hvor dere bor, men generelt mener jeg barn bør kunne være litt alene fra de begynner på skolen. 

Anonymkode: e0926...145

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...