Gå til innhold

Etikette ved bruk av ladestasjoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal ut på vår første langtur med el-bilen vår straks. Vanligvis lader vi bare hjemme, så vi er ikke så godt kjent med etiketten rundt bruk av hurtigladere. 

Jeg har skjønt at man av mange grunner ikke bør lade til mer enn 80%, og det er greit. 

Hvordan fungerer egentlig «kø-ordningen»? Si at det er to hurtigladere på en ladeplass. Stiller man seg i kø til den første ledige, eller til en bestemt lader? Hva hvis det kommer noen som «må» ha en bestemt lader (var borti en gang at en spurte om jeg kunne bruke en av de andre laderne fordi han måtte ha en spesiell kontakt. Det er for meg uproblematisk ved flere ledige ladere), skal de slippe foran eller må de vente på sin tur?

Hva hvis man velger å benytte vanlig stikkontakt/type 2-lader mens man venter, mister man plassen i køen da?

Anonymkode: 2545b...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter det jeg har observert i sommer er det ingenting som heter etikette i den bransjen.... Etikette ble utviklet når folk tenkte konsekvenser, men nå når "nybilrike" Audioter har kommet seg ut av byen og skal lade er det bare kaos.

Men en kø pr stasjon (2-3 ladere) der man tar den neste ledige ville nok vært det mest fornuftige? Eller et elektronisk kølapp system (gratis ide for app utviklere). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først på plass får først lade. En kø hvor neste ledige går til første i køene.

Må en ha en bestemt lader stiller vedkommende seg i samme kø og slipper ev. de bak foran seg til rett lader er ledig.

Kun lade over 80% hvis det ikke er kø, eller det ikke finnes noen andre muligheter for å komme fram til målet.

Anonymkode: 84d3f...58f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Soul tidligere, og da var det meningsløst å lade over 80% på hurtiglader. Altfor tregt og dyrt. Vet ikke hvordan dette er blitt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da vanligvis 10-20 hurtigladere på en stasjon. Aldri opplevd kø.

Anonymkode: 71ff8...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10-20? På min nærmeste ladestasjon er det 4. Velkommen til verden utenfor storbyen.

Anonymkode: eb7fb...871

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Har kjørt Oslo-Stavanger i dag, forøvrig uten noen form for ladekø. 

Maks antall hurtigladere var 4 på de stedene vi stoppet. På Høydalsmo var det én med Chademo, som vi må bruke. Kjører man Tesla stiller det seg annerledes med de store «parkene» med hurtigladere. 

Anonymkode: 2545b...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis? Det er kun på Tesla SC man finner så mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...