Gå til innhold

Tall som begynner med sifferet 1 er ca. 30 % av alle tall i regnskaper osv, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste et sted at en god sjekk for om f.eks et regnskap inneholder fiktive tall er at en mengde tilfeldig utvalgte naturlige tall vil nesten alltid 30 % av tallene begynne med sifferet en(1). Har over lengre tid testet dette på jobben, hvor jeg kan hente ut det jeg har skrevet i løpet av dagen med totalsum og det hele. Og det stemmer. Hvis jeg har under 15 tall å gå ut i fra varierer prosentandelen fra 25 til 35. Men ettersom jeg får flere tall stabiliserer det seg rundt 30%. Faktisk rett i overkant. Der jeg leste dette hadde de ikke noen fullgod forklaring på dette. Er det noen her som har en slags forklaring? Eller en god ide?

Anonymkode: 04fee...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt forenklet kan man si at tall som starter med 1 må dobles (100 % økning) før første siffer endres. 

Mens om første siffer er 2 så er det nok med 50% økning. 

Men Benfords lov gjelder ikke for alle tall. Fødselsdato er et eksempel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lett å forklare dette, gjennom noen eksempler. Begynn med tallet 100, øk det med 10 %, helt til rett før du passerer 1000. Du vil være gjennom 25 tall på veien, inkludert 100, hvor 8 av 25 (32 %) begynner med 1. 

Om man begynner med f.eks 500 i stedet for 100, og også øker med 10 % og tar de 25 første tallene, så vil fremdeles omtrent det samme skje, 7 av 25 (28 %).
 

Tar man for seg flere tall på denne måten, så vil man havne nær 30 %.

Anonymkode: 04fee...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er også lett å forklare dette, gjennom noen eksempler. Begynn med tallet 100, øk det med 10 %, helt til rett før du passerer 1000. Du vil være gjennom 25 tall på veien, inkludert 100, hvor 8 av 25 (32 %) begynner med 1. 

Om man begynner med f.eks 500 i stedet for 100, og også øker med 10 % og tar de 25 første tallene, så vil fremdeles omtrent det samme skje, 7 av 25 (28 %).
 

Tar man for seg flere tall på denne måten, så vil man havne nær 30 %.

Anonymkode: 04fee...995

Dette var altså noe jeg fant et sted og ikke noe jeg kom på selv.

Anonymkode: 04fee...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...