Gå til innhold

Vet snart ikke hva vi skal gjøre med 16-åringen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi har feilet skikkelig i oppdragelsen. At vi har skjemt han bort.

På skolen, hos besteforeldre, hos venner etc så får han bare gode skussmål. De skryter av hvor flott, høflig og moden gutt vi har. Ingen har noe negativt å si. Han gjør det bra på skolen.

Hjemme er det ikke helt det samme. Han svarer oss foreldre surt og respektløst nesten hver gang vi snakker til han. Han bruker kjøkkenet flere ganger om dagen, og det er alltid et mas for å få han til å rydde opp ordentlig etter seg. På rommet hans ser det ut som en svinesti. Klær over alt, oppvask, tomflasker, bananskall og epleskrotter. Han er blid når han trenger noe fra oss. Han mener han klarer seg selv og at vi ikke trenger å bry oss borti hva han driver med og i livet hans.

Hva ville dere gjort hvis dette hadde vært deres sønn? Vi har satt i gang tiltak, men vil gjerne høre hva dere ville ha gjort. Jeg syns det er vanskelig ang grensesetting og konsekvenser i denne alderen.

Anonymkode: d1fc4...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo litt på hvordan dere kommer overens. Mannen sine foreldre skjønte heller "ingenting" av oppførselen hans når han var yngre, selv om alle andre ga han skryt. Det var utelukkende pga moren hans og at de rett og slett har et dårlig forhold/ikke passer sammen. Maser du mye om det samme? hakker? Er belærende?

Sier ikke at dere at det, men det var slik for mannen. Vi har et godt forhold til alle i familien hans, bortsett fra svigermor. Hun skjønner fortsatt ikke hvorfor han ikke tar kontakt med henne, selv om hun har blitt fortalt å skjerpe seg (hun hakker på alt mulig og han er aldri bra nok osv, måten han hoster på er også feil liksom).

 

Hvis dette ikke er ttilfellet, er det kanskje at dere bare går litt oppå hverandre? Blir nok bedre når han flytter ut og dere ikke tråkker hveranre på tærne

Anonymkode: 9a03e...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en normal tenåringsgutt😊. Først og fremst må han lære seg til å holde rommet i orden. 

Anonymkode: 0c6e1...992

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere har gjort det meste riktig når han hsr vett til å oppføre seg utenfor hjemmet. De fleste tenåringer har vel en periode der de er noen troll, man må bare være konsekvente i de avtaler og forventninger man har så går det seg nok til.🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager var det militærskole for slike. Vi lever i veike tider. 

Anonymkode: 45aee...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes da veldig normalt ut 😛

Positivt at han oppfører seg rundt andre, så tar han bare fram sine dårlige sider rundt dere som er de han er mest trygg på. Jeg tror ikke jeg har møtt en eneste tenåringsgutt som har hatt et ryddig soverom. Eller ryddet kjøkkenet etter seg, etter en av de tusen gangene de har brukt kjøkkenet i løpet av dagen 😛

Hvis han nå klarer seg selv så trenger han vel hverken penger, mobil, Internett fra dere? Hvis han får disse tingene fra dere så er det en mulighet å sette noen enkle regler for hva han skal bidra med for å få disse godene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...