Gå til innhold

Hvor uvanlig er det at en 2åring våkner på natten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er 2 år og 5 mnd og våkner fremdeles 1 til flere ganger på natten. Som oftest er det 1 oppvåkning og deretter roping/lett skriking ca hvert 10.min i 1 times tid.

Forsøkte å ta det opp på helsestasjonen men det var helt på tampen av timen og gutten var allerede kjempe lei og utålmodig så fikk liksom ingen gode råd...

 

Men kjenner jeg er litt lei av disse oppvåkningene og de fleste rundt oss med småbarn reagerer med "hææ våkner han enda på natta??"

Anonymkode: d5f50...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke uvanlig at de våkner, men at han våkner hvert 10. Min er litt rart..har du prøvd å ligge hos han etter oppvåkning nr 1?

Min på 5 kan også våkne om natta. En liten kos på senga ohså sovner han igjen. 

Min på snart 2 våkner også. Trenger som regel bare koseklut og smokk for å sovne igjen. 

Anonymkode: a244e...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig at de våkner, men at han våkner hvert 10. Min er litt rart..har du prøvd å ligge hos han etter oppvåkning nr 1?

Min på 5 kan også våkne om natta. En liten kos på senga ohså sovner han igjen. 

Min på snart 2 våkner også. Trenger som regel bare koseklut og smokk for å sovne igjen. 

Anonymkode: a244e...3ae

Det er ikke hver natt at han våkner hvert 10.minutt og det er som regel tidlig på natten. Da er det akkurat som om han våkner til hver gang han sovner (er jo bare inne og trøster og så ut igjen så vet jo ikke med sikkerhet..) og da skjer det ca hvert 10 minutt i over 1 time. Noen ganger kan det gå 20 minutter mellom også. Er disse nettene som er værst..

Han virker lei seg ved disse oppvåkningene så vi trøster jo. Men når man sovner selv iløpet av de 10-20 minuttene og det skjer over 1 time så blir man jo fort lei og man sliter med å sovne igjen når barnet endelig har sovnet. Eller hvem vet, kanskje han våkner igjen snart...

Anonymkode: d5f50...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt meg ved siden av han. Barn trenger nærhet om natta også :)

Anonymkode: a244e...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig, dessverre :) prøv å gi han trygghet, ligg ved siden av han når han har det slik eller ta han med inn i din seng. Om du sovner gjør ingen ting, av og til trenger de oss bare mer enn andre dager :) er mye som skjer i hodene på de små, og mamma og pappas trygghet er det ingenting som slår :)

Anonymkode: 0def0...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mellomste på 3,5 år våkner fortsatt 2-3 ganger per natt. I tillegg til minstemann på 1,5 år våkner og så flere ganger 😅 men eldstemann sov natten gjennom fra hun var baby. 

Så svaret på spørsmålet ditt er at det er vanlig at en 2 åring fortsatt våkner på natt. Like vanlig som at de sover natten gjennom. Noen er heldige der mens andre mindre heldige. 

Anonymkode: 1a0f9...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 2 åring våkner 10 ganger per natt😑 Det er ekstremt! Han har store soveproblemer men det er overhodet ikke uvanlig at 2 åringer våkner om natten. De som sperrer opp øynene når de hører at din 2 åring våkner en gang pr natt, kan ta seg en bolle😆😒

Anonymkode: 8c6f7...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover han på dagtid og evt  hvor lenge? 
Når mine begynte å tulle og våkne på natta  eller våkne ekstremt tidlig  på morningen så måtte vi korte ned soving på dag eller  kutte det ut helt. Da ble det mere soving på natta.  Da var tilfeller ved sykdom selvfølgelig som spilte inn og. 

Anonymkode: 2035b...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt meg på madrass på rommet 😊 Gjorde det når barna hadde slike perioder da de var små. La bare en hånd på dem og strøk dem mens jeg halvsov. Bedre enn å fly inn og ut av rommet og ikke få sove selv. 

Anonymkode: 3f134...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med andre, men for meg er det normalt. Alle mine 5 har våknet på natt lenge. Evt stått opp når det i mine øyne fremdeles er natt ( før 6)

Anonymkode: 45823...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er langt mer vanlig enn uvanlig. Lin på 3,5 har nå begynt å sove rundt, men ikke hver natt.

Anonymkode: cef71...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Alt opp til fem oppvåkninger har vi på femåringen her. Sove uten oppvåkninger ofte begynte de med rundt treårsalder, men på starten av kvelden frem til kl 23-00 er det en del uro. 

Anonymkode: b911f...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt glad for å lese at det er flere som har det slik.

Angående samsoving..det fungerer rett og slett ikke. Han ligger forøvrig i sprinkelseng enda men planlegger juniorseng til høsten. Har tatt han med i vår seng noen ganger men det ender med at ingen får sove og at barnet vil tilbake i sin egen seng (faktisk!) og da sovner han..

Anonymkode: d5f50...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...