Gå til innhold

Stramt tungebånd baby ??


99msms

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen erfaring med stramt tungebånd på sine barn? Hva slags symptomer var det? Fikk dere klippet det og hvordan ble det etter klipp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hadde stramt tungebånd. Ingen andre symptomer enn at ammingen var uutholdelig vond. Strålende smerter som gikk gjennom hele kroppen ved hvert måltid. Etter klipping bedret det seg over natten og ammingen gikk som en drøm. 

Anonymkode: 14b56...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene på min var ammingen var dødsvond, jeg hadde store sår. Konstant trøske og lav vektoppgang, korte soveøkter (tror jeg). Like før timen vi hadde til klipp bedret mye seg, så jeg var usikker på om vi skulle klippe likevel. men legen var så overbevisende at vi trodde det var det eneste rette. Jeg angret en del i ettertid, for den glade og fornøyde babyen vår ble en helt annen. Hun hadde jo mye smerter, for vi måtte jo åpne såret og tøye det hver 4. time i 6-8 uker. Måtte vekke om natta for å gjøre det samme, påføre en krem som jo var helt umulig. Vi måtte rett og slett gjøre babyen vår vondt. 

Vi ga oss etter 3-4 uker tror jeg det var. Fikk beskjed på kontroll at det var grodd for mye sammen, de reåpnet, men vi dreit i resten. Har ingen problemer i ettertid. Så jeg angrer på den lange vonde prosessen. 

Legen sa at det var klart stramt, og at jeg har stramt også. Men jeg fikk litt følelsen av at alle har stramt og at legen tjener penger på å klippe. 

Anonymkode: 7946d...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde synlig stramt tungebånd, hvem som helst kunne se at han ikke hadde nok bevegelighet i tunga. Strengen var liksom festet så langt frem at tunga hang fast i munngulvet. Det hadde jeg selv også som barn (og klippet). Den synlige strengen ble klippet da han var et par uker. 

Vi hadde aldri problem med ammingen, tvert i mot tror jeg heller han overspiste eller brukte amming som lindring for refluks.. Han spiste døgnet rundt, la på seg i rekordfart og var trillrund. Jeg merket at han «tygget» litt på brystknoppen men han hadde en metode som fungerte for ham (og jeg hadde mye melk, sikkert fordi vi ammet 12 timer i døgnet). 

Var mange tegn som gjorde meg sikker på at han fortsatt hadde stramt tungebånd, selv om strengen var klippet. Han hadde aldri tunga utforbi gommene, ikke en eneste gang. Han tok aldri smokk, brakk seg av å få den i munnen (prøvde i flere måneder, siden han var så ekstremt avhengig av brystet). Slet med innføring av fast føde, og det var det som gjorde at vi til slutt oppsøkte hjelp for å sjekke tungebåndet på ny. Han brakk seg av mat i munnen (feks smoothie), han spydde/brakk seg under hvert «måltid». Etter 3 mnd med tilvenning hadde vi ikke kommet noe videre, han klarte ikke spise babygrøt, fruktpuré, finmost middag.. Vi prøvde alt, men han klarte ikke flytte maten i munnen og svelge normalt (min observasjon). Han slet også mye med søvnen, sov veldig dårlig. 

Vi klippet ja, og merket stor bedring på mat etter klipp. Det er jo umulig å si hvordan månedene etter hadde vært om vi ikke klippet.. men vi kom jo ingen vei og visste at han sannsynligvis hadde stramt bakre tungebånd siden strengen var så stram og siden jeg har det selv og pga. symptomene.  
Kiropraktor og lege var enig. 

Har ikke turt å gjøre noe med tunga etter tøyeperioden var ferdig. Gleder meg til han blir eldre og vi kan sjekke tunga hans (når han forstår hva/hvorfor). Tøyingen var vanskelig og vi vet jo ikke om vi gjorde riktig/nok. Men det ble i alle fall en bedring! 
 

 

Anonymkode: b2a6b...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste hadde stramt tungebånd. Fikk det klippet da h*n var 6 måneder (fikk henvisning mye tidligere, men legen ville ikke klippe det da vi kom første gangen fordi «det var så smått inni der og han så ingen ting». 🙄

 

Anonymkode: 3a498...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp en Facebook gruppe. Husker ikke navnet. Der kan du legge ut bilde samt få tips til flinke leger. 
 

når jeg tok med min til fastlegen første gang, såg han bare dumt på meg. Med stor skepsis henviste han etter mitt ønske. Lite / mangelfull kunnskap om dette. 

Anonymkode: 42bae...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...