Gå til innhold

Mindre viktige ting å tenke på ved bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gifter oss neste sommer og har så langt dato, kirke, lokale og fotograf. Kjole begynner jeg å lete etter i august-september, og vi skal begynne å se etter catering nå snart. Jeg føler derfor vi har grei kontroll på de "store" viktige tingene tilbryllupet. Men jeg kjenner jeg er litt overveldet og har vanskelig med å få oversikt over alle de "mindre" tingene som også må ordnes. Tenker da på alt fra pynt til musikk, bordplassering og innkjøp av ringer (kun eksempler). 

Så det jeg lurer på er er det noe dere angrer på at dere ikke tenkte på når dere giftet dere, evt. motsatt, noe dere stresset mye med som viste seg å ikke være så viktig likevel? 

Anonymkode: 5a6ab...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stresset ikke over noe for å være ærlig. Men viste seg at nattmat (pølser i brød) servert ca kl 23 var en stor hit, og at 10 eller 12 kaker på 60 personer var veldig mye. Bedre med for mye enn for lite da.

Musikk var en spotify-liste, og folk gikk og endret musikk hele tida. Litt irriterende når man hadde brukt noen timer på å lage lista, men greit nok. 

Folk bryr seg ikke så mye om pynt så lenge det ser fint ut, ville heller ha sørget for at maten er veldig bra, talene holdes korte, og at toastmaster har kontroll på tida. Smakte maten på forhånd, men den skuffet faktisk litt selve dagen siden de da lagde til 60 ikke til to. Hadde photobooth som var gøy, og kom mange gøye bilder derfra utover kvelden (hadde bare et eget rom med speilrefleks og litt props klare). Å frakte gaver fra lokale til noens hjem (deres eller foreldre/forlover) er også noe som bør planlegges, noen må ha plass i en bil og må ta jobben før man gå fra lokalet. Og hvis dere skal ha gaveåpner, spør i god tid på forhånd og ikke på selve dagen. 

Trenger dere felles transport til eller fra lokalet? Det er noe å tenke på om det ligger landlig til. Sett opp maxitaxi eller liten buss, så gjestene ikke trenger å tenke på å holde seg edru hvis dere serverer alkohol.

Angrer på at det ikke ble familiebilder, det ble ikke prioritert. Nå er jeg skilt, dette bryllupet var for 8-9 år siden. Jeg og forloveden planlegger bryllup, og da er familiebilder omtrent høyest på lista. Sammen med et veldig lite selskap med kun nærmeste familie og venner :) Har hatt det store bryllupet, og jeg syns ikke det var gøy å planlegge, og mannen er heldigvis med på lite bryllup. 

Anonymkode: ae746...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk til et gruppebilde hvor alle gjestene var med. Det er veldig kjekt i etterkant!

Plasser folk som kjenner hverandre sammen. I de tilfellene det ikke er mulig (for eksempel hvis noen kommer alene) bør man tenke over alder, interesser, jobb osv. Bryllup er ikke et sted hvor man skal tvinge folk til å bli kjent med noen nye, som de aldri kommer til å se igjen. Og ikke splitt par. 

Gi maks taletid. Vi gav 5 minutter til brudens far, brudgommens mor og brudgom. Alle andre fikk 3 minutter. I tidsplanen var det satt av hhv 7 og 5 minutter til hver taler (avhengig av «kategori»).

For all del, ryggstø! Har sittet 4 timer på benk under en bryllupsmiddag... huff!

Finn pynt som passer til lokalet. Det er lite vits i å dynge på med stearinlys dersom lokalet er lyst og luftig og dere gifter dere rundt midtsommer. Dette tenkte ikke jeg på (vi var i et svært lokale med vinduer som gikk fra gulv til tak på to av veggene + takvinduer, vi giftet oss rett før St. Hans), så vi byttet ut alle planlagte telys med mini-sukkulenter. Det ble veldig fint! 

Ha nok, men ikke for mange kaker. Hos oss ble det som var av hjemmebakst glemt, så det var kanskje litt lite kake. Fant ikke ut av det før dagen etter. Veldig dumt, både for gjester og de som hadde bakt!

Hvis dere har råd og mulighet: live musikk! Vi var så heldige og fikk trommet sammen et mini-storband - stor suksess! Da de var ferdige spilte vi fra Spotify fra en liste som vi hadde fått hjelp til å sette sammen. 

Anonymkode: f4ab4...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en maks-tid for taler hvis dere tror mange vil holde tale. Og ha en god toastmaster som ikke er redd for å gi beskjed i forkant og underveis hvis det skulle være noe. Er ikke gøy om maks-tid for taler er 5 minutter også holder onkel på med en 20min lang tale slik at middagen som akkurat er på vei blir kald før man får spist. 

Når vi skal gifte oss så vet vi at mange vil holde tale. Begges foreldre er skilt. Og vi vet at alle fire vil holde tale (de kommer ikke til å holde sammen da de ikke kommer så godt overrens lengre). Vi har også  besteforeldre og de vil også holde tale. Utenom det er det forlovere og søsken. Altså 10 taler utenom talene vi selv skal holde for hverandre. Vi vet tanter/onkler og noen venner også ønsker å holde tale, men det blir for mye. Og det er som regel veldig kjekt for brudeparet, men ikke så gøy for andre å lytte og lytte og lytte. Vi har derfor tenkt å gi beskjed om at vi skal lage en bok hvor de som ønsker kan skrive noen ord eller legge ved bilder. Da har de mulighet til å forberede seg de som vil og ta med noe de kan lime inn, eller de som ønsker kan skrive noe der og da. 

Nattmat er et must! Det er også greit å ha noen skåler chips rundt om når selve festen starter. Spesielt om det er alkohol. 

Husk å gi beskjed om frist for å gi beskjed om allergier. Vet flere allergikere glemmer det selv. Det er jo deres problem, men kjedelig om en kusine som er allergisk mot nøtter automatisk tenker at dere tar hensyn til det, også spiser hun av desserten som likevel inneholder nøtter. 

Ellers kan det være gøy å lage til et album og ha polaroidkamera. Hvis av en eller annen grunn dere blir forsinket pga fotografering eller noe uforutsett skjer så har gjestene noe de kan styre på med. Det kan også være greit å lage til en liten aktivitetskrok dersom barn er invitert. Med f.eks litt tegnesaker, puslespill el. Noe som ikke bråker...

Tenk litt på musikken. Dere skal jo selvsagt få ha musikk dere liker, men det er ikke gøy om mange liker noe helt annet også blir dansegulvet tomt. Det kan godt være en god blanding. 

Bordplassering. Ikke vær kjip. Jeg har nada lyst til å bli kjent med min kusines mann sin familie. Ingenting i mot å sitte med noen ukjente, men alle bør få sitte med noen de kjenner fra før av. Tenk også litt på kjemi. Ikke plasser de fotballinteresserte kompisene sammen med to venninner som hater å prate om slikt. Sørg også for at single ikke vil føle seg ENDA mer singel. Så ikke bruk de til å fylle opp "ledige" plasser her og der. F.eks må en ikke sitte annenhver mann og kvinne. Det er bedre gjestene får sitte slik at de har det kjekt. 

Pynt. Ha bordpynt som ikke er for høye. Gjestene må kunne se hverandre. 

Ha vinservietter (som fjerner flekker) lett tilgjengelig der hvor dere sitter. Kjedelig om en plutselig griser litt. Da kan man klare å få vekk det verste. 

Transport. Spesielt om det er et stykke fra vielsen til lokalet. 

Hvis dere tror det vil ta litt tid pga fotografering ol, så ville jeg sørget for at det er noe å lite å bite i når gjestene ankommer. Enkle kanapeer/fingermat og gjerne mugger med vann. 

Anonymkode: 0869b...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett en maks-tid for taler hvis dere tror mange vil holde tale. Og ha en god toastmaster som ikke er redd for å gi beskjed i forkant og underveis hvis det skulle være noe. Er ikke gøy om maks-tid for taler er 5 minutter også holder onkel på med en 20min lang tale slik at middagen som akkurat er på vei blir kald før man får spist. 

Når vi skal gifte oss så vet vi at mange vil holde tale. Begges foreldre er skilt. Og vi vet at alle fire vil holde tale (de kommer ikke til å holde sammen da de ikke kommer så godt overrens lengre). Vi har også  besteforeldre og de vil også holde tale. Utenom det er det forlovere og søsken. Altså 10 taler utenom talene vi selv skal holde for hverandre. Vi vet tanter/onkler og noen venner også ønsker å holde tale, men det blir for mye. Og det er som regel veldig kjekt for brudeparet, men ikke så gøy for andre å lytte og lytte og lytte. Vi har derfor tenkt å gi beskjed om at vi skal lage en bok hvor de som ønsker kan skrive noen ord eller legge ved bilder. Da har de mulighet til å forberede seg de som vil og ta med noe de kan lime inn, eller de som ønsker kan skrive noe der og da. 

Nattmat er et must! Det er også greit å ha noen skåler chips rundt om når selve festen starter. Spesielt om det er alkohol. 

Husk å gi beskjed om frist for å gi beskjed om allergier. Vet flere allergikere glemmer det selv. Det er jo deres problem, men kjedelig om en kusine som er allergisk mot nøtter automatisk tenker at dere tar hensyn til det, også spiser hun av desserten som likevel inneholder nøtter. 

Ellers kan det være gøy å lage til et album og ha polaroidkamera. Hvis av en eller annen grunn dere blir forsinket pga fotografering eller noe uforutsett skjer så har gjestene noe de kan styre på med. Det kan også være greit å lage til en liten aktivitetskrok dersom barn er invitert. Med f.eks litt tegnesaker, puslespill el. Noe som ikke bråker...

Tenk litt på musikken. Dere skal jo selvsagt få ha musikk dere liker, men det er ikke gøy om mange liker noe helt annet også blir dansegulvet tomt. Det kan godt være en god blanding. 

Bordplassering. Ikke vær kjip. Jeg har nada lyst til å bli kjent med min kusines mann sin familie. Ingenting i mot å sitte med noen ukjente, men alle bør få sitte med noen de kjenner fra før av. Tenk også litt på kjemi. Ikke plasser de fotballinteresserte kompisene sammen med to venninner som hater å prate om slikt. Sørg også for at single ikke vil føle seg ENDA mer singel. Så ikke bruk de til å fylle opp "ledige" plasser her og der. F.eks må en ikke sitte annenhver mann og kvinne. Det er bedre gjestene får sitte slik at de har det kjekt. 

Pynt. Ha bordpynt som ikke er for høye. Gjestene må kunne se hverandre. 

Ha vinservietter (som fjerner flekker) lett tilgjengelig der hvor dere sitter. Kjedelig om en plutselig griser litt. Da kan man klare å få vekk det verste. 

Transport. Spesielt om det er et stykke fra vielsen til lokalet. 

Hvis dere tror det vil ta litt tid pga fotografering ol, så ville jeg sørget for at det er noe å lite å bite i når gjestene ankommer. Enkle kanapeer/fingermat og gjerne mugger med vann. 

Anonymkode: 0869b...7f7

Enig i alt. Kom på en ting til angående taler: om man er redd for at det skal bli mange og lange, be om at talere melder seg i forkant. Minn gjerne på om at fristen nærmer seg når den gjør det. Om det er noen man tror eller gjerne vil at skal holde tale kan man spørre dem. På denne måten fikk vi «bare» 11 taler, og vi slapp at tante Anniken nedi sitt 5. vinglass la ut om når hun så mannen min for første gang etter at han ble født.

Jeg vet at noen åpner for at uanmeldte taler kan holdes når middagen er over og selve festen er igang, men etter min mening dreper det ofte god stemning. 

Anonymkode: f4ab4...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...