Gå til innhold

18 år - det er tungt å være ung og gravid....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, noen som kan komme med noen oppmuntrende historier fra da evt du var en ung mor? Jeg er ei 18 år gammel jente, fått jobb og er ferdig på skolen (yrkesfaglinja). Er nå 7 måneder gravid, og har møtt noen med fordommer opp igjennom månedene, mens jeg har vært gravid.
 

De tråkker meg ned, mener jeg ikke klarer å bli mor, for ung og umoden og ødelegger livet mitt. Har fått trusler om at de skal melde inn i barnevernet, hva som er grunnlaget - det vet jeg ikke.

Jeg og barnefar har vært sammen i 2 år. Vi leier hus sammen og eier hver vår bil, samt fast jobb og jeg er lærling. 

Hva kan jeg gjøre for å kunne klare og ignorere mye av den unødvendige negativiteten, som baksnakkingen og mobbingen?
 

Har ignorert det store deler, men som tidligere mobbeoffer, så føles det utrolig vondt og tungt at de drar mitt barn i det.
 

Orker ikke negativitet i denne tråden, så hold deg for god for dine egne meninger hvis de ikke er til hjelp.

Anonymkode: 3d152...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, noen som kan komme med noen oppmuntrende historier fra da evt du var en ung mor? Jeg er ei 18 år gammel jente, fått jobb og er ferdig på skolen (yrkesfaglinja). Er nå 7 måneder gravid, og har møtt noen med fordommer opp igjennom månedene, mens jeg har vært gravid.
 

De tråkker meg ned, mener jeg ikke klarer å bli mor, for ung og umoden og ødelegger livet mitt. Har fått trusler om at de skal melde inn i barnevernet, hva som er grunnlaget - det vet jeg ikke.

Jeg og barnefar har vært sammen i 2 år. Vi leier hus sammen og eier hver vår bil, samt fast jobb og jeg er lærling. 

Hva kan jeg gjøre for å kunne klare og ignorere mye av den unødvendige negativiteten, som baksnakkingen og mobbingen?
 

Har ignorert det store deler, men som tidligere mobbeoffer, så føles det utrolig vondt og tungt at de drar mitt barn i det.
 

Orker ikke negativitet i denne tråden, så hold deg for god for dine egne meninger hvis de ikke er til hjelp.

Anonymkode: 3d152...94c

Dere har imponerende mye på stell for å være så unge (jeg antar at samboeren din er på din alder siden du ikke skriver noe om det). 

Selv er jeg barnløs, men en venninne av meg fikk barn som 17 åring. Han var et par år eldre. I starten bodde de hjemme hos hennes foreldre, til de fikk sitt eget. De har klart seg godt. Fikk flere barn senere, og har nå feiret sølvbryllup. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du hva? Drit i dem. Ta det på din kappe at du skal motbevise dem og vær den beste mamman som du kan være! 
 

jeg fikk også barn som 18 åring, men var alene og leide en liten leilighet. I ettertid har jeg utdanna meg, og fått alt på stell, og det gikk så bra! Uavhengig av hva andre sa eller måtte tenke. 
Og gjett hva, etter man får barn så greier man å bry seg litt mindre om hva andre tenker:) 

lykke til! Dette har jeg tro på at kommer til å gå bra:) 

ps; vær ikke redd for bekymringsmelding, dersom noen sender en blir du nok fort avdekt som en ikke-sak dersom det er tilfelle:)

Anonymkode: 73bc7...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hulderen skrev:

Dere har imponerende mye på stell for å være så unge (jeg antar at samboeren din er på din alder siden du ikke skriver noe om det). 

Selv er jeg barnløs, men en venninne av meg fikk barn som 17 åring. Han var et par år eldre. I starten bodde de hjemme hos hennes foreldre, til de fikk sitt eget. De har klart seg godt. Fikk flere barn senere, og har nå feiret sølvbryllup. 

For en nydelig solskinnshistorie❤️ Det var grunnen til at vi ville beholde. Vi begge er ferdig på skolen, eget sted å bo og vi har det bra sammen, heldigvis. 
 

Bare veldig leit at mange kaster sine egne meninger etter oss, basert på alder. Er så redd det skal gå utover datteren vår.

Anonymkode: 3d152...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikser du TS ❤️ Jeg vet det ikke er lett, men hev deg over bygdesladderet! Håper du har gode folk rundt deg som støtter deg ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veit du hva? Drit i dem. Ta det på din kappe at du skal motbevise dem og vær den beste mamman som du kan være! 
 

jeg fikk også barn som 18 åring, men var alene og leide en liten leilighet. I ettertid har jeg utdanna meg, og fått alt på stell, og det gikk så bra! Uavhengig av hva andre sa eller måtte tenke. 
Og gjett hva, etter man får barn så greier man å bry seg litt mindre om hva andre tenker:) 

lykke til! Dette har jeg tro på at kommer til å gå bra:) 

ps; vær ikke redd for bekymringsmelding, dersom noen sender en blir du nok fort avdekt som en ikke-sak dersom det er tilfelle:)

Anonymkode: 73bc7...a84

Takk for oppmuntrende svar!❤️ 

Blir bare så lei meg og bekymret av at noen truer med å sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Det er de som gjør meg så redd for å vise fram babykulen min i offentligheten. Jeg ble et offer i blind vold for litt over 1 år siden, og er livredd for å bli angrepet igjen. 

Anonymkode: 3d152...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flinke dere er, det kommer til å gå kjempefint :) som tidligere mobbeoffer er det vanskelig å "la det prelle av", men DU vet best hva som er riktig for deg, ditt barn og deres familie, og det kommer til å gå såå fint. Mange tilfeller av unge foreldre som fikser det vel så bra som de mer voksne (i alder altså, modenhet har ikke alltid med det å gjøre) 🙂 lykke til og gratulerer 

Anonymkode: 67c55...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah skrev:

Dette fikser du TS ❤️ Jeg vet det ikke er lett, men hev deg over bygdesladderet! Håper du har gode folk rundt deg som støtter deg ❤️

Heldigvis har jeg gode venner og familie ❤️  Har dessverre bare en side av familien, da den andre siden har ignorert oss helt fullstendig. Er ikke så godt likt av svigermor, som er veldig psykisk syk. Hun er tross alt bygdedyret her vi bor, og det er så slitsomt...Vi har prøvd å ordne opp, men hun er den typen som overtenker veldig og bruker sinnet sitt på kjæresten min.

Anonymkode: 3d152...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dere har tatt et gjennomtenkt valg og har alt på stell! Vet det kan være vanskelig, men forsøk å fokusere på alle gode kommentarer og forsøk å ignorer de negative. Kanskje du kan skrive alle gode kommentarer ned i ei lita skrivebok? Gjerne andre positive ting også. Ta den fram når noen har kommet med en sleivete kommentar og du behøver å fokusere på det gode. 

Lykke til videre! 🌷

Anonymkode: 02ee7...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis har jeg gode venner og familie ❤️  Har dessverre bare en side av familien, da den andre siden har ignorert oss helt fullstendig. Er ikke så godt likt av svigermor, som er veldig psykisk syk. Hun er tross alt bygdedyret her vi bor, og det er så slitsomt...Vi har prøvd å ordne opp, men hun er den typen som overtenker veldig og bruker sinnet sitt på kjæresten min.

Anonymkode: 3d152...94c

Da er det kanskje bedre å bare kutte henne ut en periode ❤️ Ta vare på dere selv nå ❤️ Dette fikser du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flinke dere er, det kommer til å gå kjempefint :) som tidligere mobbeoffer er det vanskelig å "la det prelle av", men DU vet best hva som er riktig for deg, ditt barn og deres familie, og det kommer til å gå såå fint. Mange tilfeller av unge foreldre som fikser det vel så bra som de mer voksne (i alder altså, modenhet har ikke alltid med det å gjøre) 🙂 lykke til og gratulerer 

Anonymkode: 67c55...442

Tusen takk❤️

Anonymkode: 3d152...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om dere har tatt et gjennomtenkt valg og har alt på stell! Vet det kan være vanskelig, men forsøk å fokusere på alle gode kommentarer og forsøk å ignorer de negative. Kanskje du kan skrive alle gode kommentarer ned i ei lita skrivebok? Gjerne andre positive ting også. Ta den fram når noen har kommet med en sleivete kommentar og du behøver å fokusere på det gode. 

Lykke til videre! 🌷

Anonymkode: 02ee7...8af

Det var en veldig god ide! Skal ta det med meg videre når jeg har dårlige dager som nå. Tusen takk❤️

Anonymkode: 3d152...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Da er det kanskje bedre å bare kutte henne ut en periode ❤️ Ta vare på dere selv nå ❤️ Dette fikser du!

Vi prøver alt vi kan å kutte henne ut, men da sladrer hun dessverre mer om oss, og spesielt meg... :( Tusen takk for oppmuntrende ord ❤️

Anonymkode: 3d152...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med graviditeten. For en flott tid dere har fremfor dere. Jeg fikk ikke barn tidlig. Heller sent. Og for meg var det riktig fordi jeg trengte tiden. Men kjære vene, det er jo ikke riktig for alle andre å gjøre slik som meg. 

En stor fordel med å få barn tidlig, som jeg dessverre ikke forstod, er at da får du mye mer tid med barnet ditt før du dør (og besteforeldre dør). Høres litt morbid ut å skrive det slik. Men barna mine er det viktigste og vil ha de i livet mitt så lenge jeg kan. Besteforeldrene til barna er gamle, så de får ikke den kontakten eller tiden sammen. Jeg hadde fått barn tidligere om jeg hadde forstått dette. Men presset om å ha «alt på stell» tok meg og da tok det tid for meg å få barn.

ønsker dere all lykke og kos deg med den fine familien dere lager sammen:)

Anonymkode: aa196...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en god ide å flytte? Med tanke på mobbing, blind vold og trusler om barnevern. Høres ut som et grusomt sted. Flytt ca 2 timer unna, slik at det er langt nok unna, samtidig ikke så langt fra familien som kan besøke dere jevnlig. Stå på! Dette klarer dere ❤️ snart får dere møte deres lille skatt! 

Anonymkode: ebc27...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøver alt vi kan å kutte henne ut, men da sladrer hun dessverre mer om oss, og spesielt meg... :( Tusen takk for oppmuntrende ord ❤️

Anonymkode: 3d152...94c

Slikt er alltid så kjipt 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare hold deg unna de som lager negativitet og drittslenging mot deg/ dere. 
tenk på deg selv og babyen i magen og ikke bry deg om de som prøver å ødelegge. 
lettere sagt enn gjort. Men ikke la de få informasjon om deg og ikke del bekymringene dine til de. 
prøv å nyt den siste delen av svangerskapet og lad opp til fødsel og tiden etterpå. 
 

Anonymkode: 8871b...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hold deg unna de som lager negativitet og drittslenging mot deg/ dere. 
tenk på deg selv og babyen i magen og ikke bry deg om de som prøver å ødelegge. 
lettere sagt enn gjort. Men ikke la de få informasjon om deg og ikke del bekymringene dine til de. 
prøv å nyt den siste delen av svangerskapet og lad opp til fødsel og tiden etterpå. 
 

Anonymkode: 8871b...e5a

Da skal jeg prøve det. Har sluttet å være på sosiale medier, hvor de får informasjon om meg, til tross for private profiler. :) Prøver veldig hardt å ikke bry meg, men har en tendens til å overtenke....

Tusen takk for svar❤️

Anonymkode: 3d152...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært en god ide å flytte? Med tanke på mobbing, blind vold og trusler om barnevern. Høres ut som et grusomt sted. Flytt ca 2 timer unna, slik at det er langt nok unna, samtidig ikke så langt fra familien som kan besøke dere jevnlig. Stå på! Dette klarer dere ❤️ snart får dere møte deres lille skatt! 

Anonymkode: ebc27...de4

Vi vil prøve å flytte, men har ikke lyktes med å finne noe. Vi blir litt bindet til dette stedet fordi vi har jobb og lærlingplass her. :( Men en gang jeg er ferdig med lærlingtida, så vil jeg flytte. Takler ikke det her mer. Har slitet veldig mye siden 2015. 
 

Ja, det er en veldig forferdelig bygd, med mye sladder og slemme folk.

 

Takk for oppmuntringen❤️

Anonymkode: 3d152...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, noen som kan komme med noen oppmuntrende historier fra da evt du var en ung mor? Jeg er ei 18 år gammel jente, fått jobb og er ferdig på skolen (yrkesfaglinja). Er nå 7 måneder gravid, og har møtt noen med fordommer opp igjennom månedene, mens jeg har vært gravid.
 

De tråkker meg ned, mener jeg ikke klarer å bli mor, for ung og umoden og ødelegger livet mitt. Har fått trusler om at de skal melde inn i barnevernet, hva som er grunnlaget - det vet jeg ikke.

Jeg og barnefar har vært sammen i 2 år. Vi leier hus sammen og eier hver vår bil, samt fast jobb og jeg er lærling. 

Hva kan jeg gjøre for å kunne klare og ignorere mye av den unødvendige negativiteten, som baksnakkingen og mobbingen?
 

Har ignorert det store deler, men som tidligere mobbeoffer, så føles det utrolig vondt og tungt at de drar mitt barn i det.
 

Orker ikke negativitet i denne tråden, så hold deg for god for dine egne meninger hvis de ikke er til hjelp.

Anonymkode: 3d152...94c

Kan skjønne deg. Ser ung ut så fikk høre mange kommentarer på at jeg var en ung mor. Da jeg sa at dette var nummer to så ble kommentarene verre for de trodde at jeg var maks 19. Jeg er snart 28, men koste meg litt slik de holdt på. 

Eneste gangene man ikke får sure kommentarer om en graviditet er om man er har vært lenge i et forhold, har full jobb, er rundt 26-30. Likevel kan det komme sure kommentarer av å være for stor eller for liten. 

Anonymkode: e144d...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...