Gå til innhold

Er det mer flått nå enn før i tiden?


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa

Sim overskriften: Er det mer flått nå enn før i tiden? Man leser stadig om folk som har blitt bitt, det er nyheter og advarsler om det, men hørte aldri noe om det for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig. Jeg visste ikke hva flått var før inntil noen få år siden.

Anonymkode: e2340...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er det samme, men nå opplyses det om alt hele tiden, med bilder og skremsler.
Før var flott bare noe som oppsto om sommeren og som var helt vanlig. Lite hyl og skrik. Man fjernet dem bare. 
Personlig har jeg hatt flått sittende fast i kroppen i sommersesongen hele livet. Har fått "ring" rundt bittet, men
har aldri vært syk. Har også sjekket meg for sikkerhetens skyld både hos lege og grundig på sykehus.
                                              Jeg er frisk. :) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 15.7.2020 den 8.20, Hoppetaujenta skrev:

Jeg vil si at det er det samme, men nå opplyses det om alt hele tiden, med bilder og skremsler.
Før var flott bare noe som oppsto om sommeren og som var helt vanlig. Lite hyl og skrik. Man fjernet dem bare. 
Personlig har jeg hatt flått sittende fast i kroppen i sommersesongen hele livet. Har fått "ring" rundt bittet, men
har aldri vært syk. Har også sjekket meg for sikkerhetens skyld både hos lege og grundig på sykehus.
                                              Jeg er frisk. :) 

Men kan det hende at det finnes flere typer flått i dag, enn tidligere? 

Så bra at du ikke har blitt syk, skummelt med flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen områder langs kysten har det vært flått i mange tiår, og vel så det. Der er nok situasjonen ganske uendret. Men flåtten sprer seg stadig lenger innover i innlandet, og også nordover. Så utbredelsesområdet øker i størrelse år for år, trolig på grunn av varmere vintre.

Anonymkode: 36407...c5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått har det alltid vært, men tidligere holdt den i hovedsak til i kystnære strøk. Også nordpå. Har ei venninne på 74 år som vokste opp på kysten av Troms, og hun forteller at det var mengder av flått også da.

Jeg som bodde i Oppland, så aldri en flått da jeg var barn på 70 tallet. Det var heller ikke noe tema hos besteforeldrene mine som hadde dyr, og trolig ville ha sagt noe om disse småjævlene. 

Så på 90 tallet engang begynte vi å se flått en sjelden gang, og da vi flyttet til Buskerud og fikk hund, så vi den stadig oftere. Nå må vi se over hundene daglig for ikke å overse flåtten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så kaldt og langvarig kaldt lengre. Derfor brer flåtten seg oppover fra kyststrøkene. Midt Telemark feks, var aldri et problem med flått der for 30 år siden. Nå er det det dessverre.

Vet om flere som får flått på seg av dem som jobber eller er mye ute, som feks bønder, som har plukket mange av seg i løpet av en dag. Ikke noe drama rundt det. 

men jeg er litt mer skeptisk til å rulle rundt i åkern nå liksom. Fikk borreliose av en liten tur i skogen for noe år siden.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...