Gå til innhold

Er jeg norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sier at TS er norsk: Se på det motsatte da. Et par fra USA flytter til Norge. De skaffer seg norske pass, og får barn som er født i Norge, oppvokst i Norge og har norske pass. Disse barna er norske, ikke sant? Dere vil ikke påstå at de er amerikanske. 

Eller se på Alexander Rybakk. Dere ser på ham som norsk, ikke sant? Han er ikke en gang født i Norge. Men oppvokst her og med norsk pass. Foreldrene hans er fra Hviterussland, og han selv er født i Hviterussland. Men det var en nordmann som vant Grand Prix for oss, ikke sant? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er etnisk norsk, men født og oppvokst i amerika. Du har amerikansk statsborgerskap, og er amerikaner sånn sett. Sånn hadde det vært om du bestemte deg for å flytte til Norge og beholde det amerikanske statsborgerskapet også. 
 

Men hva du selv vil definere deg som, bestemmer du selv. 

Anonymkode: 57e76...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kaffefrøken skrev:

Hun er ikke en etnisk blanding. Hennes etnisitet er norsk. 

Dette er ikke svart og hvitt, mer sammensatt og komplisert. Veldig få mennesker er faktisk "rent" etnisk. Folk blander seg. 

Gråsonen: blandinger. Veldig mange mennesker tilhører hit, og disse er ikke mindre verdt! 

TS er litt som Marilyn Monroe: mange mener at hun var norsk, fordi faren Mortensen var norsk. 

Marilyn klinger ikke norsk, men vi kunne lett fornorske hennes navn til Lyn-Marie Mortensen. 

Fra et synspunkt TS er norsk, fra et annet synspunkt hun er amerikansk, basert på en helhetsvurdering - hun er en blanding! 

Derimot, Statsborgerloven liker ikke slike usikkerheter, så loven forenkler og definerer etnisiteten til visse kategorier! 

Ingen får sann pass som inneholder beskrivelsen "min etnisitet er en blanding av litt norsk og litt amerikansk"

...men, for å være helt ærlig, basert på fakta, den er virkeligheten! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver utrolig bra norsk til å aldri ha bodd i Norge. Det er imponerende.  😯  Foreldrene dine har gjort en god jobb med å lære deg opp i morsmålet! Om du er norsk? På papiret kanskje ikke , siden ikke har norsk pass eller bodd her,  men i kropp og sjel og tilhørighetsmessig, ja. Mannen til en jeg kjenner vokste opp i USA med norske foreldre. Hele familien  bor der forsatt,  mens han flyttet til Kristiansand på Sørlandet. Hun sier : mannen min er amerikansk og de feirer thanksgiving hvert år i Norge. Andre ganger sier hun at han er norsk.  Det viktigste er hva du føler deg selv 

Anonymkode: 47fc8...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si du er norskamerikaner 😊 du er begge deler 

Anonymkode: a6f56...850

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge foreldrene dine begge er norske så er du norsk. Du kan likevel være amerikansk statsborger, og dermed juridisk være amerikansk, men du er likefullt (etnisk) norsk. 

Anonymkode: 77efc...c31

Feil

Anonymkode: 70d42...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Energidronning skrev:

Dette er ikke svart og hvitt, mer sammensatt og komplisert. Veldig få mennesker er faktisk "rent" etnisk. Folk blander seg. 

Gråsonen: blandinger. Veldig mange mennesker tilhører hit, og disse er ikke mindre verdt! 

TS er litt som Marilyn Monroe: mange mener at hun var norsk, fordi faren Mortensen var norsk. 

Marilyn klinger ikke norsk, men vi kunne lett fornorske hennes navn til Lyn-Marie Mortensen. 

Fra et synspunkt TS er norsk, fra et annet synspunkt hun er amerikansk, basert på en helhetsvurdering - hun er en blanding! 

Derimot, Statsborgerloven liker ikke slike usikkerheter, så loven forenkler og definerer etnisiteten til visse kategorier! 

Ingen får sann pass som inneholder beskrivelsen "min etnisitet er en blanding av litt norsk og litt amerikansk"

...men, for å være helt ærlig, basert på fakta, den er virkeligheten! 

Jeg har aldri hørt eller lest noe sted at noen har ment at Marilyn Monroe var norsk. Men ja, hun hadde norske aner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil

Anonymkode: 70d42...4e5

For all del, ikke utbroder hva du synes er feil med dette 🙄 synes det høres veldig riktig ut 

Anonymkode: a6f56...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil

Anonymkode: 70d42...4e5

Care to elaborate?

Anonymkode: 77efc...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste for øvrig ikke at man kan registrere seg på KG om man er i utlandet - de gangene jeg har prøvd har jeg blitt avvist... 

Anonymkode: e3e3b...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste for øvrig ikke at man kan registrere seg på KG om man er i utlandet - de gangene jeg har prøvd har jeg blitt avvist... 

Anonymkode: e3e3b...e08

Hun har sikkert vært i Norge da. Når jeg er i utlandet er det ingen problemer med å logge seg inn. Ts er det hun føler seg som, norsk-amerikaner kanskje. 

Anonymkode: 9daad...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste for øvrig ikke at man kan registrere seg på KG om man er i utlandet - de gangene jeg har prøvd har jeg blitt avvist... 

Anonymkode: e3e3b...e08

Det går fint. Jeg har VPN og "er i utlandet" går fint å registrere for det.

Anonymkode: 77efc...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært født i et annet land enn USA, som f.eks. Tyskland, hadde jeg sagt norsk. Men jeg tenker du er en amerikaner fordi USA er en såkalt melting pot. Alle som kommer dit blir ansett som amerikanske med en gang.

Anonymkode: 8f33f...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hulderen skrev:

Dere som sier at TS er norsk: Se på det motsatte da. Et par fra USA flytter til Norge. De skaffer seg norske pass, og får barn som er født i Norge, oppvokst i Norge og har norske pass. Disse barna er norske, ikke sant? Dere vil ikke påstå at de er amerikanske. 

Eller se på Alexander Rybakk. Dere ser på ham som norsk, ikke sant? Han er ikke en gang født i Norge. Men oppvokst her og med norsk pass. Foreldrene hans er fra Hviterussland, og han selv er født i Hviterussland. Men det var en nordmann som vant Grand Prix for oss, ikke sant? 

Jeg har aldri sett på Alexander Rybak som norsk, ikke som barn engang da jeg så på Eurovision.

Anonymkode: 8f33f...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Hulderen skrev:

Dere som sier at TS er norsk: Se på det motsatte da. Et par fra USA flytter til Norge. De skaffer seg norske pass, og får barn som er født i Norge, oppvokst i Norge og har norske pass. Disse barna er norske, ikke sant? Dere vil ikke påstå at de er amerikanske. 

Eller se på Alexander Rybakk. Dere ser på ham som norsk, ikke sant? Han er ikke en gang født i Norge. Men oppvokst her og med norsk pass. Foreldrene hans er fra Hviterussland, og han selv er født i Hviterussland. Men det var en nordmann som vant Grand Prix for oss, ikke sant? 

Jeg forstår deg. Jeg forteller at jeg er amerikansk-norsk i vårt samfunn.

Anonymkode: bf985...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg. Jeg forteller at jeg er amerikansk-norsk i vårt samfunn.

Anonymkode: bf985...e61

Jeg mener at TS er amerikansk-norsk i samfunnet vårt. Da vedkommende er amerikaner som har norsk opphav.

Anonymkode: bf985...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er etnisk norsk, men du er amerikaner. 

Anonymkode: 1db97...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er etnisk norsk, men du er amerikaner. 

Anonymkode: 1db97...0df

Jepp.

Anonymkode: f40db...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...