Gå til innhold

Er jeg norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. TS er IKKE norsk. Hun har IKKE norsk statsborgerskap.

Anonymkode: bf985...e61

Ok ro ned

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt du er norsk, men født og oppvokst i USA 😊

Anonymkode: fa7c9...255

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. TS er IKKE norsk. Hun har IKKE norsk statsborgerskap.

Anonymkode: bf985...e61

Så tanten min som et født og oppvokst her i Norge, men giftet seg i USA og fikk amerikansk statsborgerskap er ikke norsk lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ny medlem skrev:

Du skriver ivertfall veldig bra norsk. Og det at du skriver på kvinneguiden vil jeg si er veldig norskt😂 Høres ut som du føler en kulturell tilhørlighet her. Så jeg vil si du er begge kanskje? Både norsk og amerikansk? 

 

Jeg gikk på norsk skole, og lærte å skrive norsk.

Anonymkode: cd8d5...66a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Så tanten min som et født og oppvokst her i Norge, men giftet seg i USA og fikk amerikansk statsborgerskap er ikke norsk lenger? 

Nå er ikke jeg den du siterer, men jeg tenker i alle fall at det blir annerledes. Da er man jo født og oppvokst i Norge. Det er ikke TS. 

Anonymkode: 755f8...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på norsk skole, og lærte å skrive norsk.

Anonymkode: cd8d5...66a

Norsk skole her i Norge eller sånn norsk skole i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Så tanten min som et født og oppvokst her i Norge, men giftet seg i USA og fikk amerikansk statsborgerskap er ikke norsk lenger? 

Det må være entydig definisjon på ordet "norsk". Hva betyr norsk for deg?

For meg betyr det samme som nasjonalitet (altså hvilken pass du har).

Anonymkode: bf985...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ny medlem skrev:

Norsk skole her i Norge eller sånn norsk skole i USA?

Vi har norsk skole i USA, hvor det bor mange mennesker fra Norge. Lærer litt fra bestemor også, når jeg er på besøk.

Anonymkode: cd8d5...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du siterer, men jeg tenker i alle fall at det blir annerledes. Da er man jo født og oppvokst i Norge. Det er ikke TS. 

Anonymkode: 755f8...bf8

Så du mener jeg ikke er norsk.

Anonymkode: cd8d5...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil jeg si.

For min del ble jeg født i statene av norske foreldre. Jeg bodde der bare et år, men har vært så mange ganger tilbake at jeg har mistet tellingen (40+). Jeg har dobbelt statsborgerskap, men anser meg som norsk med amerikansk statsborgerskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har rett til å kalle deg både norsk og amerikansk, og det er opp til deg selv å definere det.

Anonymkode: 01fb4...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du er hva du selv føler deg som. Jeg er halvt polsk halvt norsk, født og oppvokst i Norge og har bodd i Norge hele livet, med den argumentasjonen flere her inne bruker så er jeg ifølge dem 100% norsk og ikke ett snev polakk og det stemmer jo ikke. Jeg er jo norsk og jeg har ikke særlig mye av den polske kulturen min i meg, men jeg vil aldri bli helt norsk for en del av meg vil alltid ha en liten flik av Polen i seg. Jeg er jo ikke som en gjennomsnittlig norsk turist når jeg drar til Polen, selv om jeg ikke har polsk statsborgerskap. Jeg kan jo språket og reiser jo hjem til familien der, og jeg orker seriøst ikke å reise til storbyene der lengre for jeg syns det har blitt for mye turister der og at kulturen forsvinner, og jeg ferierer de samme stedene det bare er etniske polakker som vet om liksom. Dessuten lager jeg polsk mat her hjemme i Norge og bruker oppskrifter jeg har fått fra familie i Polen. Så hvordan kan jeg være 100% norsk? Jeg tenker og oppfører meg som en nordmann da, så jeg kunne nok aldri passert som en polakk i Polen.
 

Det som jeg opplever at er gjengs oppfatning blant oss med multikulturell bakgrunn(de jeg har møtt ihvertfall) er at det er individuelt hvor norsk man føler seg eller hvor utlending man føler seg og at det ikke finnes noe fasit på hva man er, men at man med den bakgrunnen man har kan definere seg selv ut i fra hva man identifiserer seg med. Jeg og søsknene mine definerer oss ulikt selv om vi har lik bakgrunn. Med din bakgrunn TS vil jeg si at du kan kalle deg hva du føler passer best med hva du føler deg som, om du føler deg som en amerikaner er det det du er og om du føler deg norsk er det det du er. Det står ingenting i veien for at du kan kalle deg selv norsk når så mye av kulturen og bakgrunnen din er her i fra. Det står heller ingenting i veien for at du kan kalle deg selv en amerikaner. Hva tenker du selv? Føler du deg norsk eller føler du deg som en amerikaner? Eller noe midt i mellom? Du er forresten veldig heldig som har fått muligheten til å lære norsk så godt som du viser i denne tråden her, hadde aldri gjettet at du ikke var norsk ut i fra hvordan du skriver. Jeg lærte dessverre aldri polsk flytende og det har alltid vært ett savn.

Anonymkode: 90ae8...f61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er etnisk norsk, men så lenge du ikke har norsk statsborgerskap så er du amerikaner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

du er som NATO. en blanding. ikke helt amerikansk, ikke helt europeisk, ikke rent norsk heller...

noe inni mellom, du kan kalle deg kulturelt som nord-atlantisk! kanskje si: fra Atlantis? 

jeg synes at din etnisk blanding er "cool"🙃!!! 

multikulturell bakgrunn kan være mer spennende enn å være rent mono-etnisk bakgrunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Energidronning skrev:

du er som NATO. en blanding. ikke helt amerikansk, ikke helt europeisk, ikke rent norsk heller...

noe inni mellom, du kan kalle deg kulturelt som nord-atlantisk! kanskje si: fra Atlantis? 

jeg synes at din etnisk blanding er "cool"🙃!!! 

multikulturell bakgrunn kan være mer spennende enn å være rent mono-etnisk bakgrunn. 

 

Hun er ikke en etnisk blanding. Hennes etnisitet er norsk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun har IKKE norsk statsborgerskap.

Anonymkode: bf985...e61

Statsborgerskap sier ikke noe om etnisiteten din lengre. Stammer begge foreldre fra Norge, så er hn norsk. Hvem som helst kan ha statsborgerskap. 

 

Anonymkode: e50f2...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i USA. Mine foreldre er født og oppvokst i Norge, men de flyttet til USA og har ikke lenger norsk statsborgerskap (uten å gå nærmere innpå hvorfor). Jeg bor sammen med mine foreldre i USA. Har vært på besøk i Norge noen ganger.

Er jeg norsk?

Anonymkode: cd8d5...66a

Du er amerikansk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...