AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #21 Del Skrevet 14. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer tydeligvis for mye av folk. Du svarte mitt i innlegg, som var et svar til innlegg nummer 6, som var som følger: «Strawberry er ikke fordi de vokser på strå(det gjør de da heller ikke), men fordi det har vært vanlig å tre markjordbær på strå når man ikke hadde noe å plukke dem i.» Vedkommende mener altså dette er den eneste sanne årsaken til navnet. Jeg mener det er den minst sannsynlige av de flere alternativene som andre kilder viser til. Videre slår jeg fast at opphavet ikke er det viktige, men derimot dagens tolkning av ordet. Virkelig veldig vanskelig å skjønne, gitt. Anonymkode: e7c9a...40e Og hva er dagens tolkning av ordet? Anonymkode: 629ea...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #22 Del Skrevet 14. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva er dagens tolkning av ordet? Anonymkode: 629ea...2d3 Den oppgav jeg i åpningsinnlegget i denne tråden. Er det virkelig uvanlig å forvente at folk leser åpningsinnlegget? Om du er uenig, tror du f.eks alle engelskspråklige ville sagt «det er nok fordi det var vanlig å plukke markjordbær og tre dem på strå» om de ble spurt om den logiske forklaringen på navnet? Anonymkode: e7c9a...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #23 Del Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den oppgav jeg i åpningsinnlegget i denne tråden. Er det virkelig uvanlig å forvente at folk leser åpningsinnlegget? Anonymkode: e7c9a...40e Det er jo ikke dagens tolkning, det er din tolkning. 🤦♂️ 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er uenig, tror du f.eks alle engelskspråklige ville sagt «det er nok fordi det var vanlig å plukke markjordbær og tre dem på strå» om de ble spurt om den logiske forklaringen på navnet? Anonymkode: e7c9a...40e Nei, det vet jeg at de ikke hadde. I likhet med at jeg vet at ikke alle villet kommet med din tolkning. Anonymkode: 629ea...2d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 14. juli 2020 #24 Del Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at man har et godt navn, internasjonalt brukt, som kunne vært benyttet: stråbær. Anonymkode: e7c9a...40e Trenger ikke være internasjonalt for å bli forstått. Dessuten mistenker jeg at erdbeer og jordbær å være eldre enn strawberry. Svenskene derimot kaller det for smultron. Men hva mener du om markjordbær? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. juli 2020 #25 Del Skrevet 14. juli 2020 Jeg sier bare Fragaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #26 Del Skrevet 14. juli 2020 4 minutter siden, stan skrev: Trenger ikke være internasjonalt for å bli forstått. Dessuten mistenker jeg at erdbeer og jordbær å være eldre enn strawberry. Svenskene derimot kaller det for smultron. Men hva mener du om markjordbær? Smultron er markjordbær. Jordgubb er jordbær. Anonymkode: 32032...bc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 14. juli 2020 #27 Del Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smultron er markjordbær. Jordgubb er jordbær. Anonymkode: 32032...bc5 Vet det. Men markjordbær er da virkelig et smør - på-flesk navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #28 Del Skrevet 14. juli 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke dagens tolkning, det er din tolkning. 🤦♂️ Nei, det vet jeg at de ikke hadde. I likhet med at jeg vet at ikke alle villet kommet med din tolkning. Anonymkode: 629ea...2d3 Ja, så nå tror du jeg har sagt at absolutt alle de drøyt 400 millioner med engelsk som førstespråk ville gått for min tolkning. Utrolig. Hva tror du flertallet ville sagt? Anonymkode: e7c9a...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #29 Del Skrevet 14. juli 2020 16 minutter siden, stan skrev: Vet det. Men markjordbær er da virkelig et smør - på-flesk navn. Sant nok! Men tilbake til HI, de vokser da ikke på strå, de har stilk! Så egentlig så er det vel det riktige navnet det latinske, som er nevnt lengre opp i tråden her. Anonymkode: 32032...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. juli 2020 #30 Del Skrevet 14. juli 2020 På svensk har de et enda dummere navn; jordgubbar. Hva søren har de bærene med gubber å gjøre? JORDgubbar?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #31 Del Skrevet 14. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, så nå tror du jeg har sagt at absolutt alle de drøyt 400 millioner med engelsk som førstespråk ville gått for min tolkning. Utrolig. Hva tror du flertallet ville sagt? Anonymkode: e7c9a...40e Av oss to, hvem var det som begynte å dra inn at alle måtte si det samme? Hint: se innlegget under. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den oppgav jeg i åpningsinnlegget i denne tråden. Er det virkelig uvanlig å forvente at folk leser åpningsinnlegget? Om du er uenig, tror du f.eks alle engelskspråklige ville sagt «det er nok fordi det var vanlig å plukke markjordbær og tre dem på strå» om de ble spurt om den logiske forklaringen på navnet? Anonymkode: e7c9a...40e Anonymkode: 629ea...2d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #32 Del Skrevet 14. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av oss to, hvem var det som begynte å dra inn at alle måtte si det samme? Hint: se innlegget under. Anonymkode: 629ea...2d3 Jeg trekker tilbake den, det er uansett på siden. Hva slags tolkning tror du flertallet ville gått for? Anonymkode: e7c9a...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #33 Del Skrevet 14. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trekker tilbake den, det er uansett på siden. Hva slags tolkning tror du flertallet ville gått for? Anonymkode: e7c9a...40e Hva jeg, eller du, tror om den saken er irrelevant. Det fremkommer tydelig, både fra trådens svar og kildene det vises til, at tolkningen ikke er èntydig. Anonymkode: 629ea...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå