Gå til innhold

Går alt for korte turer med hunden. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg som en elendig hundeeier. Hunden får alt for korte turer. Jeg har rett og slett bare vært lat og det har gått utover hunden. Hunden er forsåvidt rolig. Men jeg merker den sikkert vil leke mer. Og jeg merker hunden kan virke litt mer utålmodig/og virker litt lei seg. Kan være litt vilter når jeg har besøk. 

Noe av årsaken til min late side er nok at jeg har lagt en del på meg og fått vesentlig dårligere kondis. 

Nå må jeg skjerpe meg! Hvor lenge bør turene vare? Og hvilke type turer? Hvordan kan jeg aktivisere hunden både inne og ute i hagen? Vil forsøke gå lengre turer hver dag, men tenker det kanskje blir en stor overgang i starten. 

Anonymkode: e8393...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker minimum en time pr dag. Og flere tisseturer. Om du har noen mate dager som du sier, så er mental stimulering gull verdt. Gjemme godbiter i stuen, hive en håndfull med tørrfor i hagen slik at hunden må lete, kjøpe inn snusematte/slikkematte, fylle en kong med fryst leverpostei, gjemme kyllingbiter inni en pappeske med forskjellige ting eller inni flere håndklær. 

Anonymkode: 7963b...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden liker apportleker, kan du aktivisere hunden mye uten at du selv må røre deg veldig. Vet om mange som leker mye med ball når de ikke orker eller kan gå/løpe/sykle tur med hunden. 

Anonymkode: 04ba7...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten vanskelig å si hvor lange turer hunden trenger da du ikke sier noe om rase. Det er forskjell på en husky og en chihuahua 😉 

Anonymkode: 04ba7...33d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hunden liker apportleker, kan du aktivisere hunden mye uten at du selv må røre deg veldig. Vet om mange som leker mye med ball når de ikke orker eller kan gå/løpe/sykle tur med hunden. 

Anonymkode: 04ba7...33d

Og resultatet er at de kan ende opp ball-/pinnegale hunder. Det er faktisk vondt å se hunder som er helt opphengt i slik "lek"! 

Ellers er det vanskelig å svare TS når vi ikke vet noe om hvor mye tur hun eller han går nå og hva slags rase det er. Noen raser trenger mye fysisk aktivitet mens andre trenger mindre. Hva slags aktivitet som stimulerer hunden kan også variere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har en hunde-lekeplass i nærheten? Det elsker min hund. Jeg tar med kaffe og sitter å slapper av. 

Ellers har jeg noen som låner hunden av og til på lengre fjellturer. Kanskje det er noe du har mulighet til?

Anonymkode: b257d...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skal på jobb får hunden minst en halv times tur før arbeidstid og minst en times tur etter. Siden vi har have er det ikke alltid jeg tar en kveldstur, men ofte tar vi en halvtimes tur før vi legger oss også.

I dag har vi bare hatt en tur fordi jeg fikk en uventet fridag, men den var på nesten to timer, noe i skog og noe langs vei.

Jeg har en liten rase, men jeg syns den fortjener gode turer uansett, jeg ser ikke helt poenget i å ha hund hvis man ikke skal gå tur med dem?

Anonymkode: c8c89...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesearbeid er en fantastisk aktiviseringsform hvor hundene får brukt hodet og nesa, og passer kjempefint kombinert med tur. 

En enkel måte å starte er godbitsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er det tisseturer og minst en time med tur om dagen. Da varierer vi mellom rolig gåtur, løpe løs, tur hvor hunden trekker i trekksele, leke søk etter ball / godbiter, trene på triks, sykkeltur / kickbike, skitur, gå å sniffe der andre hunder har vært eller leke med andre hunder. I helgene prøver jeg å være ute med hundene minst 4-5 timer i strekk, ofte finner vi oss en plass å gå til hvor vi også kan tenne bål / spise mat og slappe av. 

Har du venner med hund? Kanskje dere kan gå tur sammen? Eller kanskje du kan finne noen å gå tur med i nabolaget? Jeg har fått mange fine bekjente på den måten. Hva med å dra til hundepark? Prøve sykling sammen? Trene på noen nye triks? Ta buss / trikk og gå tur på plasser dere ikke har vært før? Melde dere på kurs? Ellers er det jo en fantastisk mulighet til å få bedre kondisjon og ta av noen kilo når du har en turkamerat som er med deg hvor som helst. Hunden din fortjener så mye tur og oppmerksomhet som mulig. Selvfølgelig kan man ta fridager her og der, men hvis du er som meg så er det vondt å sitte med dårlig samvittighet fordi man kunne gjort mer med bikkja.

Anonymkode: 2515e...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble elsykkel redningen.

Nå er vi oppe i 12-15km turer i skogen, og voffen har fått enormt mer energi.

 

Anonymkode: 55ba8...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men nå får jeg lyst til å si skjerp deg! Ta deg selv i nakken og gjør en innsats for deg selv og hunden. Du bør gå minst en times tur hver dag, hvorfor skal du ikke orke eller få til det? 

Ikke ha samvittighet til å la hunden ligge inne uten mosjon, det vil gjøre den deprimert eller begynne med unoter. Legg inn en rutine, planlegg hvor du skal gå og ikke gi etter for at kropp eller hode forteller deg at du skal droppe det. 

Hunden vil hjelpe deg å komme tilbake i form. 

Anonymkode: 27d56...c4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg som en elendig hundeeier. Hunden får alt for korte turer. Jeg har rett og slett bare vært lat og det har gått utover hunden. Hunden er forsåvidt rolig. Men jeg merker den sikkert vil leke mer. Og jeg merker hunden kan virke litt mer utålmodig/og virker litt lei seg. Kan være litt vilter når jeg har besøk. 

Noe av årsaken til min late side er nok at jeg har lagt en del på meg og fått vesentlig dårligere kondis. 

Nå må jeg skjerpe meg! Hvor lenge bør turene vare? Og hvilke type turer? Hvordan kan jeg aktivisere hunden både inne og ute i hagen? Vil forsøke gå lengre turer hver dag, men tenker det kanskje blir en stor overgang i starten. 

Anonymkode: e8393...299

Tenker å gå lengre turer men det vil bli for stor overgang? ... For hunden..? For den tåler fint en slik overgang. Det er veldig bra du har hund for da blir du nødt til å gå tur og merker hvor begrensende det er å bli tung, slik at du tar grep om egen helse. Det er lettere å ta grep når det er litt ekstra vekt enn når det blir mye..

Anonymkode: 605c2...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...