Gå til innhold

Hva mener folk når de sier «dette har vi egentlig ikke råd til»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener folk når de sier «dette har vi egentlig ikke råd til»? Betyr de at de betaler med kredittkort eller overskrider budsjettet sitt? Hvis jeg ikke har råd til noe så kjøper jeg det ikke, eller sparer til jeg faktisk har råd. En kollega sa «i går ble det sushi på meg og ungene, det hadde vi egentlig ikke råd til...» 

Hva menes egentlig med dette? Hva legger dere i dette? 

Anonymkode: 1e3fe...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det betyr at de må være forsiktig med pengene frem til neste lønn?

Anonymkode: f03df...2b0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det gjerne går utover noe annet. 

"Neste handlerunde må vi handle litt billigere mat"

Eller kanskje:

"Jeg hadde egentlig ikke råd til så dyre sko til ungene, så jeg må vente en mnd før jeg fikser sko til meg selv"

Endret av Skogkløver
Skrivefeil
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke egentlig burde prioritert det.

Anonymkode: d79bf...1ce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger i det at da må jeg prioritere bort noe annet jeg har satt av penger til. 

Så med eksempelet med sushi kan det hende jeg hadde kjøpt det, men da hatt billigere middager resten av mnd. Eller kanskje utsatt å kjøpe meg en ny bukse jeg egentlig hadde planer om eller tilsvarende. 

Anonymkode: c5d1b...e93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man egentlig burde brukt pengene på noe annet, men hadde veldig lyst på deg og kjøpte det likevel. Må ikke nødvendigvis være kjøpt på kreditt for å "egentlig ikke ha råd til" noe. 

Anonymkode: 4762b...e2c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss betyr det at vi har pengene til det, men burde prioritert annerledes.

Anonymkode: b7610...142

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det om at jeg kanskje burde bruke 3500kr på å betale ned lånet, enn på en collecters edition av GoT.

Jeg har teknisk sett råd til det, men burde ikke «sløse» penger på noe, som jeg kun har lyst på. Men noen ganger så unner man seg noe man har lyst på også 😄

Anonymkode: 42e9f...eba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg tar meg råd og dropper noe annet den mnd. Kjøper nye sko til ungene eller ny sykkel og utsetter frisøretimen for eksempel. 

Anonymkode: ed68f...992

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det hele tiden, men jeg mener det ikke. Alt jeg kjøper har jeg råd til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For meg betyr dette at jeg likevel tar meg råd til det, da jeg mener at dette er så pass viktig, interessant at jeg nedprioriterer andre ting jeg ønsker meg.

Det betyr ikke at jeg kjøper noe som medfører at jeg ikke får betalt en regning til forfall.

Eksempel.

Jeg trenger nye sko og ny PC. Dette må jeg spare til og ønsker å kjøpe PC først.

Så dukker det opp et tilbud på sko som er så godt, og er kanskje noe dyrere enn hva jeg egentlig hadde tenkt meg, at jeg likevel kjøper skoene, vel vitende om at jeg nå må utsette PC kjøpet, og at jeg må spare en eller to måneder til før jeg får råd til PC-en.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så tenker vi at pengene heller kunne gått til nedbetaling av boliglån. Det kommer selvsagt an på hva det er «vi ikke har råd til».

 

 

Anonymkode: 0c62a...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe jeg aldri sier for jeg har igrunn råd til alt jeg velger å unne meg. Men jeg kan kjenne på følelsen av at jeg synes det er ødsling med penger de gangene jeg blåser 1500 kroner på en litt finere middag. Jeg tror mange kan lire av seg den frasen i tilsvarende situasjoner hvor man unner seg noe man strengt tatt har råd til, men synes er litt ekstravagant.

Anonymkode: 82f71...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener folk når de sier «dette har vi egentlig ikke råd til»? Betyr de at de betaler med kredittkort eller overskrider budsjettet sitt? Hvis jeg ikke har råd til noe så kjøper jeg det ikke, eller sparer til jeg faktisk har råd. En kollega sa «i går ble det sushi på meg og ungene, det hadde vi egentlig ikke råd til...» 

Hva menes egentlig med dette? Hva legger dere i dette? 

Anonymkode: 1e3fe...cb6

jeg mener at jeg egentlig ikke kan bruke penger på akkurat den tingen/maten akkurat nå siden jeg har litt lite penger fram til lønn og om jeg kjøper det likevel så vet jeg at det blir stramt fram til lønning feks.

Anonymkode: ced7c...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at de tar seg råd, men at det går ut over andre ting som også er viktig.

Anonymkode: a7fe5...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg sier dette når en uforutsett eller uplanlagt utgift dukker opp.

"Søren, PC'en konket, og PC må jeg ha, så da kjøpte jeg ny. Det har jeg egentlig ikke råd til". Kontra "I oktober skal jeg kjøpe PC, tenkte jeg, så da sparer jeg til det". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sagt "Dette har jeg egentlig ikke råd til" om noe jeg har bevilget meg, men som da går på bekostning av noe annet resten av måneden, før neste lønn. Man bruker kanskje penger som var øremerket noe annet, sånn at man har igjen bare akkurat nok til å klare seg resten av mnd. hvis man kutter ut noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...