Gjest Mindy Skrevet 7. juli 2005 #1 Del Skrevet 7. juli 2005 Det ser ut til at jeg blir singel etter 3 års samboerskap og 2 tette barn. Jeg har mistet jobben min og fødselspermisjonen går ut i august. Jeg har veldig lyst til å begynne på skole. Er det noen som vet hva jeg har krav på av stønader osv.? Er det mulig å få støtte til å gå på skole, hva med bostøtte eller annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #2 Del Skrevet 7. juli 2005 Du har krav på endel: overgangsstønad utregnet etter inntekt, barnebidrag fra far utregnet fra din og hans inntekt, støtte til barnehage (inntil 66%) hvis du har barnehagebarn, bostøtte blir også utregnet etter inntekt/boligutgifter, kontantstøtte hvis du ikke har barn i barnehage og de er under 3 år, dobbel barnetrygd (der har jeg kun erfaring fra ett barn, så der er jeg usikker hvor mye det er når det er to barn). Tror du har krav på endel mer hvis du er student, men det er jeg ikke sikker på. Kontakt ditt trygdekontor for hjelp. Det er en jungel av papir og lover, så her trenger du hjelp og hold tungen rett i munnen :-? Lykke til! Du tar nå et steg som er tøft å ta, men det skal ikke være økonomien som stopper deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 7. juli 2005 #3 Del Skrevet 7. juli 2005 Det er riktig det som blir sagt over, men man får ikke dobbel barnetrygd, man får èn barnetrygd ekstra dersom man er alene med omsorgen for barn. Lykke til, dette fikser du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 7. juli 2005 #4 Del Skrevet 7. juli 2005 Full overgangsstønad utgjør ca 9000 skattepliktig. I første omgang kan du kreve stønad til barnetilsyn hos trygdekontoret (ca 60% av utg.) (ikke skatt). De fleste kommuner har også tilbud om friplass/redusert betaling for bhg/sfo. Hør med servicekontoret. Som student vil du også kunne motta utdanningsstønad mens du mottar overgangsstønad (fra trygd). Som riktig nevnt mottar du en ekstra banetrygd. Det vil si at har du et barn mottar du dobbel, har du (og det skrev du jo) to barn vil du motta barnetrygd for 3 osv... Gjør deg også obs på at du som enslig forsørger skal liknes i en annen skatteklasse, som vil gi deg vesentlig lavere skatte-trekk. Mitt råd til deg er å be om et møte på trygdekontor og servicekontor. Når dere flytter fra hverandre ta kontakt med likningskontoret for endring av skattekort. (tror faktisk at du kan få gjort det på nett...). Bostønad har jeg ingen erfaring med, men vet at du søker via servicekontoret. Ønsker deg lykke til i tiden som kommer. vet at det er en tøff tid, og lett å miste oversikt over alle instanser som bør kontaktes. NB: trygdekontoret har et eget hefte som heter "enslig forsørger" (eller noe liknende) Det er verdt å se på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 8. juli 2005 #5 Del Skrevet 8. juli 2005 Jeg tror ikke du har rett til støtte til utdanning dersom du faktisk har skole/utdanning fra før. Etter hva jeg forstår så er det blitt mye strengere når det gjelder overgangsstønad enn det var før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå