Gå til innhold

Hvordan få fatt på penger fort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finn.no.. om du har noe av verdi. Elektronikk er lett å selge, iPad/iPhone ol går fort unna. Eventuelt designvesker eller lignende. 

Anonymkode: 2a63a...019

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, isw skrev:

Jada.

Lag et budsjett og spar en buffer. Så enkelt at alle kan gjøre det. Om man ikke gjør det er man ansvarsløs og problemene er din egen skyld.

Men hvis inntekten er 15.000 og nødvendige utgifter er 18.000 i måneden, hva da? Skal hun la være å spise, bo i en hule i skogen eller selge rumpa si, eventuelt selge undertøyet sitt til idioten over her? 
 

Det er ikke så enkelt som at alle økonomiske problemer skyldes sløsing.

Det er nettopp det! Tror mange her ikke har opplevd å ha veldig trang økonomi. Plutselig så skjer det noe ekstra og da går plutselig matbudsjettet. 

Anonymkode: 5fdb3...212

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det! Tror mange her ikke har opplevd å ha veldig trang økonomi. Plutselig så skjer det noe ekstra og da går plutselig matbudsjettet. 

Anonymkode: 5fdb3...212

Enig. 
 

Jeg tror folk har sett for mye på Luksusfellen. Min erfaring med mennesker med dårlig økonomi er ofte en veldig annen enn det. De fleste kan sikkert bruke mindre, men mange lever faktisk på et eksistensminimum kostnadsmessig og fortjener ikke denne fordømmelsen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
20 minutter siden, isw skrev:

Jada.

Lag et budsjett og spar en buffer. Så enkelt at alle kan gjøre det. Om man ikke gjør det er man ansvarsløs og problemene er din egen skyld.

Men hvis inntekten er 15.000 og nødvendige utgifter er 18.000 i måneden, hva da? Skal hun la være å spise, bo i en hule i skogen eller selge rumpa si, eventuelt selge undertøyet sitt til idioten over her? 
 

Det er ikke så enkelt som at alle økonomiske problemer skyldes sløsing.

Jeg er HELT ENIG med deg.

MEN: hvis inntekten er 5/6 av utgiftene som et varig problem må man treffe tiltak:

1) Kutte utgifter
2) Øke inntekt
eller kombinere 1 og 2.

Man kan ikke stikke hodet i sanden og håpe at neste måned blir bedre.

Selvsagt hjelper ikke det de neste 14 dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe litt ekstra? Så du ikke havner i denne situasjonen igjen. Jeg jobber i hele ferien fra min faste jobb. For å få litt inn på sparekonto 

Anonymkode: b6d4d...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det! Tror mange her ikke har opplevd å ha veldig trang økonomi. Plutselig så skjer det noe ekstra og da går plutselig matbudsjettet. 

Anonymkode: 5fdb3...212

Jo jeg har opplevd det. Det er helt forferdelig. Makaroni med ketchup er ikke godt!

Nettopp derfor må TS og alle andre med problemer, etter at denne ukens akutte problem er løst, se på hvordan det kan unngås i fremtiden. Det som ofte er problemet med økonomiske utfordringer er at de raner deg fra langsiktig tankegang fordi alt fokus blir på å løse den akutte krisen.

Jeg vet også veldig godt at enkelte ikke klarer å snu økonomien fordi det ikke lar seg gjøre å øke inntekt eller kutte utgift ytterligere. Men de fleste klarer å unngå at kjøleskapet er tomt før kontoen hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg er HELT ENIG med deg.

MEN: hvis inntekten er 5/6 av utgiftene som et varig problem må man treffe tiltak:

1) Kutte utgifter
2) Øke inntekt
eller kombinere 1 og 2.

Man kan ikke stikke hodet i sanden og håpe at neste måned blir bedre.

Selvsagt hjelper ikke det de neste 14 dagene. 

Det er jeg helt enig i. 
 

Men jeg synes det er ganske typisk ut fra disse trådene her på forumet, som det er hundrevis av, at alle blir møtt av såkalt «vellykkede» folk at det kun er så enkelt som å spare opp en buffer. Av en eller annen grunn tror jeg ikke helt på alle som skriver her. Typisk har hun og mannen en samlet inntekt på 1,8 mill i året og de klarer seg fint på 1.000 kroner i uken i mat. Som er like enkelt for alle. Da er det jo enkelt å spare 30.000 i måneden. 
 

Det jeg derimot ser mye av, er de som akkurat får økonomien til å gå rundt, som pådrar seg lån ved ekstraordinære kostnader og derfor kommer i en ond spiral. Ofte er dessverre gjeldsordning den eneste løsningen i sånne tilfeller hvis gjelden har blitt uhåndterlig. Ofte er det sykdom som er årsak til lav inntekt, slik at den ikke kan økes så enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Selge noe på finn! Det er utrolig hvor fort hundrelappene blir til tusener. Du har garantert noe du ikke MÅ ha

Spørre noen venner om du kan vaske noe, sitte barnevakt, være sjåfør etc

Legge ut på småjobber på finn

Spørre om forskudd på lønn

Spørre venner og familie om du kan spise hos dem noen ganger 

Hold deg unna forbrukslån


For å ikke havne i fella neste måned, se over alle utgiftene dine og lær deg hvor pengene går. 

Anonymkode: 21663...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, isw skrev:

Det er jeg helt enig i. 
 

Men jeg synes det er ganske typisk ut fra disse trådene her på forumet, som det er hundrevis av, at alle blir møtt av såkalt «vellykkede» folk at det kun er så enkelt som å spare opp en buffer. Av en eller annen grunn tror jeg ikke helt på alle som skriver her. Typisk har hun og mannen en samlet inntekt på 1,8 mill i året og de klarer seg fint på 1.000 kroner i uken i mat. Som er like enkelt for alle. Da er det jo enkelt å spare 30.000 i måneden. 
 

Det jeg derimot ser mye av, er de som akkurat får økonomien til å gå rundt, som pådrar seg lån ved ekstraordinære kostnader og derfor kommer i en ond spiral. Ofte er dessverre gjeldsordning den eneste løsningen i sånne tilfeller hvis gjelden har blitt uhåndterlig. Ofte er det sykdom som er årsak til lav inntekt, slik at den ikke kan økes så enkelt.

Selv om jeg også er enig med deg, vil jeg påpeke at bufferkonto ikke er bare for de rike. Jeg skal ikke påstå at "alle kan" eller at det "bare er" å spare 500 kr/mnd. når det ikke går rundt. Men hvis man greier det så står man ikke helt på bar bakke den dagen vaskemaskinen oppgir ånden midt i siste skylling. 

Jeg husker da kjøleskapet mitt for noen år siden bare takket for seg, hvor deilig det var at jeg for første gang bare kunne gå inn på en nettside og bestille for jeg hadde penger stående! Det var og er ikke fordi jeg sparer 30.000 /mnd til buffer, men fordi jeg sparer jevnt. Men jeg erkjenner at det ikke er mulig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Selv om jeg også er enig med deg, vil jeg påpeke at bufferkonto ikke er bare for de rike. Jeg skal ikke påstå at "alle kan" eller at det "bare er" å spare 500 kr/mnd. når det ikke går rundt. Men hvis man greier det så står man ikke helt på bar bakke den dagen vaskemaskinen oppgir ånden midt i siste skylling. 

Jeg husker da kjøleskapet mitt for noen år siden bare takket for seg, hvor deilig det var at jeg for første gang bare kunne gå inn på en nettside og bestille for jeg hadde penger stående! Det var og er ikke fordi jeg sparer 30.000 /mnd til buffer, men fordi jeg sparer jevnt. Men jeg erkjenner at det ikke er mulig for alle.

Ja, alle burde ha en buffer og de fleste kan klare det, men jeg reagerer bare på dette med «jævla idiot, ikke ta forbrukslån og få deg en buffer, det er så enkelt!»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg står med 6 kr på konto og ikke en smule mat i hus i 14 dager, og er bare rimelig fortvilet. Av typen tåredryppende.

Anonymkode: 3d990...a09

ferratum pleier å låne ut til alle. Men renta er sinnssyk. 

Dere som moraliserer kan holde kjeft. 

Anonymkode: ff6a4...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er smått desperat, og sjekker opp alt av smslån og idiotiske løsninger, men jeg trenger 2000 til et forbrukslån, og aner søren meg ikke hvordan jeg skal gjøre dette? Noen som vet råd?

Anonymkode: 3d990...a09

Har du snakket med banken din? Dersom du har fast inntekt og god historikk kan det være de lar deg overtrekke lønnskonto. Type 10-15% rente, men det er jo et lite beløp du låner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan evt. sjekke opp når din lokale frelsearmee har matutdeling. Du kan ringe de og høre om de har noe mat å avse til deg, jeg ville hørt med de denne uka, fortest mulig evt. da de ofte har matutdeling kun annenhver uke. Eller ta kontakt med nav som flere over her skriver. 

Anonymkode: 310a1...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kreditor og informer om at du ikke har mulighet til å betale nå, men vil betale så snart du får lønn. Kreditorer er som regel veldig samarbeidsvillige så lenge man tar kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...