Gå til innhold

Dement far som kjører bil uten lappen. Hva kan vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par år siden hadde min far (nå 81 år gammel) slag, og utviklet symptomer veldig lik demens. Korttidsminnes er nesten helt borte, og det er generelt store blokker av tid som er borte.

Siden den gang, har han ikke fått fornyet sertifikatet. Men han har fortsatt bil, og nøkkel. Vi i familien har tatt nøkkelen fra han, men her om dagen fant vi ut at han må ha funnet en reservenøkkel, og kjører rundt. 

Hva kan man gjøre, sånn rent juridisk sett? Gå til politiet, og melde i fra? 

Tenker jo at han i verste fall blir å kjøre på noen, eller krasje. 

På grunn at hukommelsen, så tror han 100% at han fortsatt ha lappen. Det er helt umulig å overbevise han om noe annet. 

Anonymkode: 1bcad...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet dere hvem legen hans  er? Ellers ville jeg ringt fylkeslegen eller hva det heter og tatt en prat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fra ham bilen. Selg den eller parker den et sted han ikke finner den.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Vet dere hvem legen hans  er? Ellers ville jeg ringt fylkeslegen eller hva det heter og tatt en prat.

Dette er et godt tips rent juridisk. Er det veldig ille ville jeg brukt nødrett og tatt fra han bilen til fylkeslegen hadde fått gjort det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring politi, fastlegen og fylkesmannen. Og få solgt bil og legg bort nøkler.

Anonymkode: 1161c...c73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ta kontakt med legen hans. Han må til utredning for kognitiv svikt slik at dere får en diagnose. Dere kan på medisinsk grunnlag søke om å bli hans verge for å ivareta han og hans interesser.

Les her:

https://www.fylkesmannen.no/nb/Vergemal/

Anonymkode: 1f427...833

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nøklene fort som fy! 

Anonymkode: 0c5ef...b4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enkelt, dere må ta fra han bilen.

Anonymkode: b3f65...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må til en samtykkekompetansevurdering, har han ikke i sikt i omfanget av sin diagnose og hvs slags risiko det utgjør å kjøre bil, mangler han samtykkekompetanse på akkurat dette. Da kan bilen fjernes for hans og andres sikkerhet. Men ta nøklene fra han uansett. 

Anonymkode: 03b25...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med han har verge grunnet sykdomsbildet, så da kan dere selge bilen da det er i hans (relle) beste interesser. 

Anonymkode: 240fb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok bilen til min bestemor i samme situasjon. Hun husket ikke at hun hadde mistet lappen, og var livsfarlig i trafikken. Pappa bare dro ned og hentet bilen og nøklene, og sa at han skulle låne den for at jeg skulle øvelseskjøre (jeg var 17).

Hun ringte uansett 3 ganger om dagen for å spørre pappa hvor bilen var det neste året omtrent, så han kunne nok sagt hva om helst til henne. 🤷‍♀️

Anonymkode: b0dd7...588

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er livsfarlig. Begynn med å ta nøklene og ring legen! 

Anonymkode: ac833...171

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsle lege, og i mellomtiden tar dere nøkkelen eller en sikring i bilsen, slik noen over her foreslår. 
denne generasjonen har mye tiltro til legen sin, som regel, så begynn der.

Anonymkode: 4461e...8cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg var/er i denne situasjonen. De tok alle bilnøklene som fantes til den bilen. Kontaktet også lege uten at legen gjorde noe særlig med saken. Dersom forelderen på en eller annen måte skulle få tak i en nøkkel og setter seg bak rattet så er planen til venninna mi å ringe politiet. 

Anonymkode: 9612c...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rent juridisk er det ikke lov å bare «ta» bilen. Det er tyveri.

Ville varslet lege og politi, og fått råd derfra videre. Hvis det er akutt ville jeg koblet fra batteriet så han ikke får startet bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et par år siden hadde min far (nå 81 år gammel) slag, og utviklet symptomer veldig lik demens. Korttidsminnes er nesten helt borte, og det er generelt store blokker av tid som er borte.

Siden den gang, har han ikke fått fornyet sertifikatet. Men han har fortsatt bil, og nøkkel. Vi i familien har tatt nøkkelen fra han, men her om dagen fant vi ut at han må ha funnet en reservenøkkel, og kjører rundt. 

Hva kan man gjøre, sånn rent juridisk sett? Gå til politiet, og melde i fra? 

Tenker jo at han i verste fall blir å kjøre på noen, eller krasje. 

På grunn at hukommelsen, så tror han 100% at han fortsatt ha lappen. Det er helt umulig å overbevise han om noe annet. 

Anonymkode: 1bcad...8b9

Du kan da ikke helt seriøst spørre hva dere skal gjøre??

Den ENESTE dere kan gjøre er å sørge for at han ikke har tilgang til noen bil - djeeeezez....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, isw skrev:

Rent juridisk er det ikke lov å bare «ta» bilen. Det er tyveri.

Ville varslet lege og politi, og fått råd derfra videre. Hvis det er akutt ville jeg koblet fra batteriet så han ikke får startet bilen. 

Kan ikke det regnes som nødrett da? 

Anonymkode: dff48...4bc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en sikring på bilen, deretter varsle legen. Hadde ikke brydd meg om det var lov eller ikke, han her høres ikke ut som han er istand til å gjøre noe med det uansett. 

Anonymkode: 52272...96d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...