Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som husker massakeren i Sarajevo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I april 1992 til oktober 1993 så for Mušan "Coca" Topalović og hans bande ganske så uforstyrret frem i Sarajevo, i det de kidnappet sivile som de tok med til Kazani og drepte dem der. Mellom 200-400 serbiske sivilister, kvinner, barn, menn, ble drept på denne måten. Ikke fordi de utgjorde noen trussel mot noen, ikke for å ha gjort noe galt eller kriminelt, men rett og slett fordi de var serbere, rett og slett fordi de ikke var muslimer.

Idag finnes det nesten ingen artikler om dette, knapt nok noen på engelsk en gang.

Coca ble til slutt drept, i oktober 1993. Av bosniske politistyrker. Den offisielle grunnen var at han skal ha forsøkt å fly. Noe som er rart, med tanke på at han fikk en garanti fra Alija Izetbegović om at han ville bli satt fri igjen.

According to Munir Alibabić, Central Security Service Director for the Bosnian government during the Siege of Sarajevo, Caco was eliminated not because he was an out-of-control commander but because he had become a political liability for Alija Izetbegović and his inner circle: Caco knew too much and could implicate SDA political leaders who were accomplices in his dirty work.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mušan_Topalović

I desember 1996 ble Mušans lik gravd opp for å gravlegges på ny, denne gangen med æresmarkering og helteforklaring.

I Bosnia hyller de altså en som drepte sivile i hundretalls som helt.

Hvorfor er det ingen som husker massakrene han og gjengen hans sto bak?

https://en.wikipedia.org/wiki/Kazani_pit_killings

Anonymkode: 204b5...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så rart man finner lite om dette på internett, siden internett ikke var særlig utbredt og vanlig i 1992. Først noen år senere ble internett allemannseie. Jeg fikk min første hjemme-pc i 1998. Tror internett var begynt å bre seg i befolkningen kanskje 2-3 år før det.

"

1992

World Wide Web lanseres av CERN."

1992-1993 var nok før internett tok av og ble vanlig, så artikler om temaet er artikler som er lagt inn i ettertid antageligvis. Jeg husker saken godt fra nyhetene den gangen, da jeg var godt voksen på begynnelsen av nitti-tallet (i tjueårene).

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Det er ikke så rart man finner lite om dette på internett, siden internett ikke var særlig utbredt og vanlig i 1992. Først noen år senere ble internett allemannseie. Jeg fikk min første hjemme-pc i 1998. Tror internett var begynt å bre seg i befolkningen kanskje 2-3 år før det.

1992-1993 var nok før internett tok av og ble vanlig, så artikler om temaet er artikler som er lagt inn i ettertid antageligvis. Jeg husker saken godt fra nyhetene den gangen, da jeg var godt voksen på begynnelsen av nitti-tallet (i tjueårene).

Det er ekstremt mye på Internett som ikke er fra internettets tid da så det argumentet ser jeg virkelig ikke... 

Anonymkode: 5bef0...586

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Jeg husker pga sangen, direkte historien husker jeg ikke så mye om, gikk på barneskolen på 90-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutalt. Er inngift med en pakistanere. Husker flere av mine slektninger ifra Pakistan, som var i Forsvaret og FN - styrker fortalte om brutale overgrep fra Serbere. Serbere var som dyr, og plaffet ned bosniakkere som var ubevæpnede.. Ikke var de særlig snille mot kroatiere. For ett brutalt dyrisk folkegruppe serbere er, og drepe ubevæpna menn. Er så nedrig og feigt. Finnes vel ingen blant det slaviske folket som er mer feige enn serbere. 

Anonymkode: 28e2e...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg husker godt på at nederlenderne gav Srebenitcza over til serberne uten kamp.

Caco stjal til og med biler fra UNPROFOR uten at noen stoppet han. Det var da det ble hett rundt ørene på Izetbegović. Men der var ingen som forsvarte serberne eller gjorde noe for serberne. Serberne ble gitt over til Caco og banden hans uten noen protester.

Anonymkode: 204b5...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Caco stjal til og med biler fra UNPROFOR uten at noen stoppet han. Det var da det ble hett rundt ørene på Izetbegović. Men der var ingen som forsvarte serberne eller gjorde noe for serberne. Serberne ble gitt over til Caco og banden hans uten noen protester.

Anonymkode: 204b5...c5e

Serberne er det liksom så synd på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Brutalt. Er inngift med en pakistanere. Husker flere av mine slektninger ifra Pakistan, som var i Forsvaret og FN - styrker fortalte om brutale overgrep fra Serbere. Serbere var som dyr, og plaffet ned bosniakkere som var ubevæpnede.. Ikke var de særlig snille mot kroatiere. For ett brutalt dyrisk folkegruppe serbere er, og drepe ubevæpna menn. Er så nedrig og feigt. Finnes vel ingen blant det slaviske folket som er mer feige enn serbere. 

Anonymkode: 28e2e...bd6

Caco var bosnisk muslim. Han drepte serbiske sivile. Ikke omvendt, han var ikke serber som drepte bosniske muslimer. Du har virkelig ikke fått med deg hva som skjedde i Sarajevo.

Anonymkode: 204b5...c5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnnaW skrev:

Jeg husker pga sangen, direkte historien husker jeg ikke så mye om, gikk på barneskolen på 90-tallet

Skulle til å si det samme! Var det ikke barnestjernen Kine eller noe sånt? 

Anonymkode: 794f0...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye politikk. USA nevner jo nesten ikke sine globale overgrep i sine historiebøker, og disse blir jo tonet ned i Norske historiebøker. Kina, Saudi-Arabia og Tyrkia legger jo internasjonalt press på andre land for at de ikke skal snakke om sine overgrep som f.eks folkemordene i Armenia. Folkemordene i Sarajevo har vel mye med øst Vs. vest å gjøre.

Anonymkode: 8fffd...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Serberne er det liksom så synd på?

Du støtter Caco? Du ser på Caco som en helt?

Anonymkode: 204b5...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Caco var bosnisk muslim. Han drepte serbiske sivile. Ikke omvendt, han var ikke serber som drepte bosniske muslimer. Du har virkelig ikke fått med deg hva som skjedde i Sarajevo.

Anonymkode: 204b5...c5e

Nå er ikke Serberne kjent for å være de snilleste i klassen. Er en grunn til at Nato og Bill Clinton bombet de sønder og sammen.

Anonymkode: 28e2e...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du støtter Caco? Du ser på Caco som en helt?

Anonymkode: 204b5...c5e

Skrev jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Skrev jeg det?

Det hørtes slik ut, ja. Du støtter altså Caco og forbryterbanden hans?

Anonymkode: 204b5...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hørtes slik ut, ja. Du støtter altså Caco og forbryterbanden hans?

Anonymkode: 204b5...c5e

Jeg skrev ingenting om Caco overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke Serberne kjent for å være de snilleste i klassen. Er en grunn til at Nato og Bill Clinton bombet de sønder og sammen.

Anonymkode: 28e2e...bd6

Vet nå ikke det. Er nå stort sett muslimene som bringer død og elendighet hvor en de drar.

Anonymkode: 2a73b...3ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke Serberne kjent for å være de snilleste i klassen. Er en grunn til at Nato og Bill Clinton bombet de sønder og sammen.

Anonymkode: 28e2e...bd6

Blant disse var det også bosniske serbere som kjempet for Bosnia og Herzegovinas uavhengighet. De ble drept fordi de var serbere. Ikke fordi de gjort noe galt.

Du ser på Caco som en helt?

Anonymkode: 204b5...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg skrev ingenting om Caco overhodet. 

Om noen fordømmer jødene når noen skriver om holocaust så sier det noe om vedkommendes ståsted.

Når du fordømmer sivile ofre for Caco og forbryterbanden hans så sier det noe om ditt ståsted.

Anonymkode: 204b5...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

One commander of the Bosnian army’s 10th Mountain Brigade, Musan Topalovic, known universally by his nickname Caco, may have killed hundreds of Serbs before his death in 1993. Transcripts from the 1994 trial of 12 of Caco’s men were published for the first time this month in two Sarajevo publications. They brought back chilling memories that most Sarajevans had wanted to forget, or pretended they did not know.

The men told of rounding up Serb civilians, beating and killing them and often slitting their throats before dumping them in a mass grave at the Kazani pit, a natural crevice on the outskirts of Sarajevo.

Caco was arrested and killed in October 1993 after authorities apparently decided that he was out of control. Last year, he was reburied in the kind of Muslim ceremony reserved for heroes.

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1997-nov-28-mn-58557-story.html

Anonymkode: 204b5...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...