Gå til innhold

Fra fedme til normalt liv, går det an?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fedme og er på vei ned med fokus på en varig endring. Vanlig mat, unner meg det meste, men skipper feks et knekkerbrød om jeg vet middagen den dagen er litt ekstra fet. Det går veldig fint og føles uanstrengt og fint - dessuten gjør samboer det samme. 
 

Men overalt leser jeg to ting som jeg kjenner er tunge å ta med videre: 

1. «Å gå ned i vekt er lett, det er å bli der som er vanskelig». Jeg synes ikke å gå ned i vekt har vært lett tidligere, hvordan skal jeg ha sjans til å holde på det da? 
2. 99% av alle overvektige som går ned går opp igjen minst det samme. Du er like optimistisk hver gang men det er bare å glemme det, du kommer til å mislykkes.
 

Så på pessimistiske dager jeg, hva er poenget? Man er tydeligvis dømt til å feile uansett i følge statistikken. 
 

Har du klart gå ned varig? Hvor lenge, hvor mye? Jeg vil gjerne høre noen gladhistorier!

Anonymkode: 75535...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det går an, men det handler om en livsstilsendring, ikke bare å kytte ut et knekkebrød, du kommer ikke til å rase ned i vekt av det. Så klart alt hjelper, men ikke ha urealistiske forventninger heller. Du må begynne å leve sunnere rett og slett. Det er ikke en "kur" du tar også går man tilbake til usunn livsstil igjen. Du må gjøre permanente forandringer. 

Det finnes mye inspo på youtube f.eks. han her som har gått ned masse 

han legger ut masse videoer om disse temaene og om trening.  

Anonymkode: 6e66a...d03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har en varig nedgang enda, men jeg har gått ned 30 kilo. Hadde BMI på 35,4 som kvalifiserer til alvorlig fedme. Nå er jeg normalvektig. 

 

Jeg har jobbet svært mye med meg selv, psyken og grunnen til at jeg ble overvektig. Hvis du vil lese litt mer i dybden om akkurat det så har jeg postet deler av det i dagboken min som du finner under Treningsdagbok her inne. Slanking, mageskinn og bukplastikk-dagboken. Eller noe sånt. Henviser dit fordi det er litt for mye å skrive inn i en tråd 😊

 

Du bestemmer selv hva du vil få ut av vektreduksjonen din. Hvis du ansvarliggjør deg selv og lærer deg grunnen til overvekten din i prosessen så vet du hva du kan gjøre annerledes. Også i prosessen med å holde vekten. Det er en enrom mental reise, men du kontrollerer den helt selv ❤️ Ikke hør på de nautene som prøver å trykke deg ned, du har kontroll over ditt eget liv og bestemmer 😊 IKKE alle andre. Jeg skal love deg at alle som sier slike ting har mest sannsynlig prøvd. Og feilet. Eller ikke prøvd helhjertet nok. Og det trenger ikke å være deg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at greier du å holde vekten i et år greier kroppen å bli vant til den nye vekten. Fram til da vil kroppen på en måte kjempe for å gå opp. Så det er viktig å være bevisst på dette. Det er opp til hver enkelt å ikke gå tilbake til gamle vaner etc. Klarer man det, klarer man det :)

Anonymkode: a1250...fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det går an, men det handler om en livsstilsendring, ikke bare å kytte ut et knekkebrød, du kommer ikke til å rase ned i vekt av det. Så klart alt hjelper, men ikke ha urealistiske forventninger heller. Du må begynne å leve sunnere rett og slett. Det er ikke en "kur" du tar også går man tilbake til usunn livsstil igjen. Du må gjøre permanente forandringer. 

Det finnes mye inspo på youtube f.eks. han her som har gått ned masse 

han legger ut masse videoer om disse temaene og om trening.  

Anonymkode: 6e66a...d03

Tusen takk! For ordens skyld: jeg går 1300 kalorier i underskudd hver dag og jobber med å lage meg en matbok sånn at mat jeg veier skriver jeg ned kalorier på så jeg får oversikt - og kan gå tilbake om jeg er usikker en dag på hva det egentlig var å ha smør på brødskiva. Jeg har valgt etter endel lesing å spise det jeg liker og trives med. Det er brødmat, og gjerne havre, med vanlige, fornuftige middager. Det er jo ikke så vanskelig å bli mett på det med 1900 kalorier hver dag. Men i blant får jeg lyst på noe annet og da dropper jeg kanskje knekkebrødet en lunsj og tar en Daim på kvelden om jeg fortsatt har lyst på da. 
 

skal sjekke ut YouTube! 

16 minutter siden, addict said:

Kan ikke si jeg har en varig nedgang enda, men jeg har gått ned 30 kilo. Hadde BMI på 35,4 som kvalifiserer til alvorlig fedme. Nå er jeg normalvektig. 

 

Jeg har jobbet svært mye med meg selv, psyken og grunnen til at jeg ble overvektig. Hvis du vil lese litt mer i dybden om akkurat det så har jeg postet deler av det i dagboken min som du finner under Treningsdagbok her inne. Slanking, mageskinn og bukplastikk-dagboken. Eller noe sånt. Henviser dit fordi det er litt for mye å skrive inn i en tråd 😊

 

Du bestemmer selv hva du vil få ut av vektreduksjonen din. Hvis du ansvarliggjør deg selv og lærer deg grunnen til overvekten din i prosessen så vet du hva du kan gjøre annerledes. Også i prosessen med å holde vekten. Det er en enrom mental reise, men du kontrollerer den helt selv ❤️ Ikke hør på de nautene som prøver å trykke deg ned, du har kontroll over ditt eget liv og bestemmer 😊 IKKE alle andre. Jeg skal love deg at alle som sier slike ting har mest sannsynlig prøvd. Og feilet. Eller ikke prøvd helhjertet nok. Og det trenger ikke å være deg. 

Takk for et veldig motiverende svar, jeg skal kikke på dagboken din! De siste setningene traff godt, det motiverte veldig. Du har jo rett!

Anonymkode: 75535...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest at greier du å holde vekten i et år greier kroppen å bli vant til den nye vekten. Fram til da vil kroppen på en måte kjempe for å gå opp. Så det er viktig å være bevisst på dette. Det er opp til hver enkelt å ikke gå tilbake til gamle vaner etc. Klarer man det, klarer man det :)

Anonymkode: a1250...fde

Finnes det noen tilgjengelig forskning på dette?

Anonymkode: 75535...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen tilgjengelig forskning på dette?

Anonymkode: 75535...915

Jeg tror helt ærlig ikke noe på det utsagnet. Det kan godt være at det er forskning som sier det, men jeg har helt ærlig tro på at alt slike utsagn som rettferdiggjør vektøkning fordi det er en prosess som en ikke kan påvirke selv gjør det lettere å faktisk legge på seg. Hvis man har spist etter en diett i 6 mnd-1-2 år for å gå ned i vekt så gir det absolutt ingen mening at man plutselig skal bli ukontrollert sulten og automatisk ta dårlige valg fordi kroppen liksom vil det. Det er vaner som gjør oss overvektig til syvende og sist. Selvfølgelig er det enkelte gener som gjør at vi reagerer ulikt på forskjellig type mat, men det er til syvende og sist summen av valgene man tar som gjør at vi legger på oss.

 

Selvfølgelig så krever det arbeid også å holde vekta, fordi man først går fra å ha et usunt spisemønster over til å være på et diett-spisemønster og så skal man lære et helt nytt spisemønster igjen som innebærer å ta mer avslappede valg. Det er ikke bare-bare, men med bevissthet og sunne valg så er det på ingen måte umulig. Det betyr heller ikke at man ikke skal kose seg eller leve normalt, man må bare lære seg en ny normal. 1 kakestykke i stedet for 3. Snop 1 dag i uka framfor hver dag. 50% grønnsaker og litt mindre potet. Lære seg at man kan vente til neste måltid selv om man er litt sulten. Lære seg hva en normal porsjon er. Og vips, etter en stund, så går dette av seg selv fordi man har nye vaner. Jeg tror nok det er dette de prøver å forenkle ved å si at "kroppen vil tilbake til overvekt". Det er ansvarsfraskrivelse og gjør at man ikke får en god forståelse av hva det egentlige problemet er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig overvektig som barn og tenåring og nå har jeg holdt vekten i snart 8 år. Gikk ned 35 kg. 

Anonymkode: 0b440...6ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg så mye om statistikker. Det sier ingenting om hvem du er. 

Finner du en livsstil du trives med er det lettere å bli værende. Husk at vektnedgang eller livsstilsendringer generelt sitter i hodet. Du kan visualisere deg gode resultater, og ikke minst må du ha motivasjonen på plass, og være positivt innstilt. Jeg har troen på at om du vil, får du det til. Dette klarer du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg tror tallet er 95%, ikke 99. Kommer nok også an på hvordan man måler, hvem man inkluderer. Men det er altså ca 5% som lykkes (og blant de 95% som mislykkes er det godt mulig de lykkes senere ved et annet forsøk!). 

Det er ikke styrt av tilfeldigheter, så du kan faktisk styre om du skal være en del av de 5%. Har du en dårlig periode kan du snu, det er aldri for sent, du er aldri dømt til å være en del av de 95% for alltid. Følg med på vekta, går den oppover så setter du inn tiltak igjen. 

At 95% mislykkes syns ikke jeg er rart, det inkluderer jo utrolig mange halvhjertede forsøk med rare dietter. Det trenger ikke være deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 17.29, Albbas skrev:

Jeg tror tallet er 95%, ikke 99. Kommer nok også an på hvordan man måler, hvem man inkluderer. Men det er altså ca 5% som lykkes (og blant de 95% som mislykkes er det godt mulig de lykkes senere ved et annet forsøk!). 

Det er ikke styrt av tilfeldigheter, så du kan faktisk styre om du skal være en del av de 5%. Har du en dårlig periode kan du snu, det er aldri for sent, du er aldri dømt til å være en del av de 95% for alltid. Følg med på vekta, går den oppover så setter du inn tiltak igjen. 

At 95% mislykkes syns ikke jeg er rart, det inkluderer jo utrolig mange halvhjertede forsøk med rare dietter. Det trenger ikke være deg! 

Dette!  Jeg har ikke tall på hvor mange slankere jeg har hatt rundt meg opp gjennom årene, og det er et fåtall som har valgt å prøve og gå ned i vekt på normalt kosthold.  Det er Nutrilett, "sykehusdietten", spisevinduer, 5.2-diett, blodtype-diett, osv. Noen har gått ned, og så sprekker de. Andre har klart å gjennomføre, for så å kaste seg over gamle matvaner og økt vekt igjen. Nå har jeg selvfølgelig ikke oversikt over alle "hobby-slankerne" jeg har hatt rundt meg, men ingen av de jeg har kontakt med pr.i dag har fått noe varig resultat med disse diettene. Kaller det hobbyslankere fordi dette er en aktivitet som mange av dem driver med opptil flere ganger i året (uten resultat...)  Snarveier lønner seg aldri, har du spist deg feit på kostholdet ditt så er varig kostholdsendring veien å gå!

Anonymkode: ec53e...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!  Jeg har ikke tall på hvor mange slankere jeg har hatt rundt meg opp gjennom årene, og det er et fåtall som har valgt å prøve og gå ned i vekt på normalt kosthold.  Det er Nutrilett, "sykehusdietten", spisevinduer, 5.2-diett, blodtype-diett, osv. Noen har gått ned, og så sprekker de. Andre har klart å gjennomføre, for så å kaste seg over gamle matvaner og økt vekt igjen. Nå har jeg selvfølgelig ikke oversikt over alle "hobby-slankerne" jeg har hatt rundt meg, men ingen av de jeg har kontakt med pr.i dag har fått noe varig resultat med disse diettene. Kaller det hobbyslankere fordi dette er en aktivitet som mange av dem driver med opptil flere ganger i året (uten resultat...)  Snarveier lønner seg aldri, har du spist deg feit på kostholdet ditt så er varig kostholdsendring veien å gå!

Anonymkode: ec53e...749

Den viktigste og vanskeligste jobben starter etter at vekten er borte. Den jobben er det få som tar. 

Anonymkode: adbcb...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 17.29, Albbas skrev:

Jeg tror tallet er 95%, ikke 99. Kommer nok også an på hvordan man måler, hvem man inkluderer. Men det er altså ca 5% som lykkes (og blant de 95% som mislykkes er det godt mulig de lykkes senere ved et annet forsøk!). 

Det er ikke styrt av tilfeldigheter, så du kan faktisk styre om du skal være en del av de 5%. Har du en dårlig periode kan du snu, det er aldri for sent, du er aldri dømt til å være en del av de 95% for alltid. Følg med på vekta, går den oppover så setter du inn tiltak igjen. 

At 95% mislykkes syns ikke jeg er rart, det inkluderer jo utrolig mange halvhjertede forsøk med rare dietter. Det trenger ikke være deg! 

Det handler om tap av forbrenning og, rett og slett. Akkurat det er dokumentert, uvisst hvor lenge den lave forbrenningen holder seg. Jeg har gått ned 60 kg, og holder meg her- men jeg er fullstendig nazi. Jeg vil helst ned 5-7 kg til, men det nytter ikke, uansett om jeg øker aktivitetsnivå og mindre kalorier kan jeg ikke innta uten at det er forsvarlig. Jeg teller alt fra kalorier til det jeg har forbrent via trening. Så sannheten er at man må omstille seg på et tidspunkt når man kommer til ønsket vekt og beholde det underskuddet fullstendig resten av livet,

Anonymkode: 8fd3a...756

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler om tap av forbrenning og, rett og slett. Akkurat det er dokumentert, uvisst hvor lenge den lave forbrenningen holder seg. Jeg har gått ned 60 kg, og holder meg her- men jeg er fullstendig nazi. Jeg vil helst ned 5-7 kg til, men det nytter ikke, uansett om jeg øker aktivitetsnivå og mindre kalorier kan jeg ikke innta uten at det er forsvarlig. Jeg teller alt fra kalorier til det jeg har forbrent via trening. Så sannheten er at man må omstille seg på et tidspunkt når man kommer til ønsket vekt og beholde det underskuddet fullstendig resten av livet,

Anonymkode: 8fd3a...756

Ja det er jo derfor det er snakk om endring av livsstil (og da nytter det ikke å sammenligne med andre slanke sin livsstil - man må finne den som funker for en selv). Man begynner ikke å automatisk gå opp i vekt igjen uten at man faktisk har begynt å innta for mye kalorier. Når målvekt er nådd begynner det livslange arbeidet med vedlikehold, og å finne den hårfine balansen. Og har man et tidligere problematisk forhold til mat, eller godt innarbeidede uvaner, så kan det være krevende. Men det er en selv som har kontrollen, og mister man kontrollen har man selv makten til å ta den tilbake. Det er ikke tilfeldigheter som avgjør hvem som er de 95% og 5%,men det vil nok være store variasjoner på hvor vanskelig det vil være å holde seg der, både fysisk og mentalt. 

Stor applaus til deg som har fått det til og jobber for å vedlikeholde det! Det er virkelig godt jobba. 👏 

 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går an. Her er et annet eksempel. Peter Carvell. Legger ut masse på YouTube. Han var min hjelp tilbake til en sunnere livsstil. Har mista i hvertfall 10 kg nå.

Har enda en vei å gå pga mange år på ræva, men nå klarer jeg endelig å trene og like det igjen. Han har virkelig en genuin interesse av å hjelpe folk, fordi han vet hvordan det er å være der selv.

Fått masse komplimenter og interesse fra menn de siste to mnd. Noe jeg ikke har fått på mange år. Ikke noe jeg bryr meg om egentlig, men det er i hvert fall en bekreftelse på at det går rette veien. Er ikke lenger overvektig, men jobber med å stramme opp, og er på veldig god vei der :) 

Legger ut et før og etter bilde av ham.

A7EC6C6F-9E97-4AED-9084-3CB66FDD00B3.jpeg

Anonymkode: bff83...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Albbas skrev:

https://instagram.com/mcswainj2?igshid=og6buhswtbwh

Han her har gått ned fra over 300 kg. Riktignok med slankeoperasjon, men det må nesten til, og det krever fortsatt beinhardt arbeid og riktige valg hver eneste dag. 

Synes faktisk slanking ved hjelp av operasjon ikke teller. Jeg blir ikke imponert over vektnedgang når man har operert bort deler av magesekk for å få plass til mindre. De får gjøre som de vil, men det er mye mer motiverende å lese om de som gjør det skikkelig.

Anonymkode: a1250...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes faktisk slanking ved hjelp av operasjon ikke teller. Jeg blir ikke imponert over vektnedgang når man har operert bort deler av magesekk for å få plass til mindre. De får gjøre som de vil, men det er mye mer motiverende å lese om de som gjør det skikkelig.

Anonymkode: a1250...fde

Å gå ned fra 300kg er bragd uansett, og nesten umulig å gjøre fort nok uten operasjon (fort nok, fordi man helst vil unngå å dø av overvekt før man har gått ned i vekt). Med den type overvekt har man som regel ganske alvorlige psykiske problemet med seg i bagasjen, og overspisingen en måte å håndtere det på. Operasjonen er bare et lite verktøy, du må fortsatt hver dag motstå å overspise. De fleste med slik fedme mislykkes på tross av operasjon. 

Så jo. Jeg syns det teller, og jeg blir langt mer imponert av det de får til, enn de som har gått ned 20 kg uten dette verktøyet. For det er to fullstendig ulike problemstillinger, og disse folkene må snu livet fullstendig på hodet. 

Justin jeg lenket til gikk vel ned 60 kg på egenhånd før han fikk operasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Albbas skrev:

Å gå ned fra 300kg er bragd uansett, og nesten umulig å gjøre fort nok uten operasjon (fort nok, fordi man helst vil unngå å dø av overvekt før man har gått ned i vekt). Med den type overvekt har man som regel ganske alvorlige psykiske problemet med seg i bagasjen, og overspisingen en måte å håndtere det på. Operasjonen er bare et lite verktøy, du må fortsatt hver dag motstå å overspise. De fleste med slik fedme mislykkes på tross av operasjon. 

Så jo. Jeg syns det teller, og jeg blir langt mer imponert av det de får til, enn de som har gått ned 20 kg uten dette verktøyet. For det er to fullstendig ulike problemstillinger, og disse folkene må snu livet fullstendig på hodet. 

Justin jeg lenket til gikk vel ned 60 kg på egenhånd før han fikk operasjon. 

Ved å gå ned 60 kg selv beviste han at han kunne gjøre dette, men i stedet velgete han å operere seg. Du har ikke forandret min mening.

Anonymkode: a1250...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 37 kilo snart. Har brukt 1 år på å gå ned de kiloene. Nå har jo ikke jeg holdt vekta slik du etterspør, men har gjort meg noen tanker om hva jeg tenker er viktig for å lykkes.

For å lykkes med vektnedgang må man jo gjøre noen endringer i kostholdet spesielt. Jeg har også trent en del. Det viktigste er at de endringene man gjør er noe man kan leve med, også etter at man har gått ned i vekt. Jeg har helt bevisst valgt unna å gå på diett fordi jeg vet at jeg aldri vil holde ut å gå på diett over lengre tid. For meg er det bedre med kaloritelling slik at jeg kan spise det jeg vil innenfor kaloribudsjettet, enten det er vanlig mat eller godteri.

Når det gjelder trening har jeg bestemt meg for å kun gjøre ting jeg liker å gjøre. Styrketrening er ikke gøy, så det lar jeg være å gjøre. Får likevel trent hele kroppen ved å gjøre ulike aktiviteter utendørs. Det som er litt morsomt er at jeg som egentlig aldri har vært noe glad i å sykle faktisk har funnet ut at det er helt okei i det siste. Jogging hadde jeg ikke trodd at jeg skulle finne givende igjen, men jeg har jogget mye i det siste og synes det er veldig gøy :) 

Det som er viktig nå når jeg snart er i mål med vektnedgangen, er at jeg ikke tenker "nå er jeg ferdig og kan spise det jeg vil". Jeg må fortsette å holde kostholdsvanene jeg har fått det siste året samt følge med på vekta. Jeg må sannsynligvis gjøre dette resten av livet. Her tror jeg mange feiler. De hiver seg på en diett og går ned, men når de har nådd vekten de ønsker, stopper de på dietten og går tilbake til gamle uvaner med det resultat at de legger på seg igjen. Derfor er det så viktig at man gjennomgår en livsstilsendring i stedet for en slankekur. 

 

Anonymkode: c0055...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...