Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig å tømme kattedo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en liten diskusjon med ei venninne. Venninnen min var imponert over at jeg tømmer/fikser kattedoen annen hver dag. Hun forteller at andre hun kjenner gjerne ikke har gjort det mer enn 1-2 ganger i uken. Vi er begge enige om at det er for lite. Men så ble vi nysjgerrige på hva normen er. 
 

Hvor ofte tømmer/fisker dere kattedoen?

Anonymkode: aeec3...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde en innekatt - annenhver dag

Med to innekatter - hver dag. Men kan bli to dager innimellom om det er travelt. 

Er en stor do, ca 15kg sand. 

(og passer en ute-katt som kun bruker doen innimellom, da er 1-2 ganger i uken selvfølgelig greit)

Anonymkode: 5de4e...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener "tømme" ved at man tar ut klumpene ned avføring og tiss så prøver vi å gjøre det hver dag. Av og til glemmer vi det så det blir annenhver dag. Vi har en innekatt. Vi bytter sand veldig sjelden da, fylker kanskje på sand 1 gang i uka. 

Anonymkode: c2205...7d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterhalvåret tømmer jeg hver dag. 
Har tre katter og to do. 
På sommeren tømmer jeg etter behov. Er det fint vær så er dem ute fra morgen til kveld, og da kan det gå over en uke uten at de setter potene i kassen. 
 

Anonymkode: e927d...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på type kattesand og do (også str på do) 1-2 høres ikke bra ut. 

Tømmer selv hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener "tømme" ved at man tar ut klumpene ned avføring og tiss så prøver vi å gjøre det hver dag. Av og til glemmer vi det så det blir annenhver dag. Vi har en innekatt. Vi bytter sand veldig sjelden da, fylker kanskje på sand 1 gang i uka. 

Anonymkode: c2205...7d0

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Jeg bytter som oftes annenhver dag, men innimellom må jeg bytte hver dag da det blir mye tiss og kanskje løs avføring hvis han får i seg noe boksmat han ikke tåler så godt. 

Jeg bruker First Price kattesand, men jeg har ikke noe erfaring med andre kattesand merker.

Kanskje det er Sanden som gjør at jeg må bytte ofte? 

Anonymkode: fff14...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tømme kattedoen, altså bytte sanden og vaske doen, gjøres 1 gang i måneden. 

Rense kattedoen for avføring og tids, gjøres hver dag. 

Jeg har utekatt som bruker doen inne også. Jeg hadde ikke likt å gjøre fra meg oppå mitt gamle. 

Anonymkode: 51536...793

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen og kveld. Tømmer jeg den ikke på morgenen står hun foran den og mjauer høyt. 1 gang i uken? Tenk å la katten tråkke i tiss og bæsj. Stakkars.

Anonymkode: 3f902...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Jeg bytter som oftes annenhver dag, men innimellom må jeg bytte hver dag da det blir mye tiss og kanskje løs avføring hvis han får i seg noe boksmat han ikke tåler så godt. 

Jeg bruker First Price kattesand, men jeg har ikke noe erfaring med andre kattesand merker.

Kanskje det er Sanden som gjør at jeg må bytte ofte? 

Anonymkode: fff14...50f

Helt sikkert sanden som er problemet. Jeg bruker everclean klumpesand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Jeg bytter som oftes annenhver dag, men innimellom må jeg bytte hver dag da det blir mye tiss og kanskje løs avføring hvis han får i seg noe boksmat han ikke tåler så godt. 

Jeg bruker First Price kattesand, men jeg har ikke noe erfaring med andre kattesand merker.

Kanskje det er Sanden som gjør at jeg må bytte ofte? 

Anonymkode: fff14...50f

Jepp. Dyr sand er bedre, da fjerner du bare klumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Jeg bytter som oftes annenhver dag, men innimellom må jeg bytte hver dag da det blir mye tiss og kanskje løs avføring hvis han får i seg noe boksmat han ikke tåler så godt. 

Jeg bruker First Price kattesand, men jeg har ikke noe erfaring med andre kattesand merker.

Kanskje det er Sanden som gjør at jeg må bytte ofte? 

Anonymkode: fff14...50f

Du kjøper sand som klumper. Det er forskjell på klumpefri og ikke klumpefri sand.

Anonymkode: 131b8...4bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EverClean klumpesand, har to katter og tømmer kassen deres hver morgen. Lett å bare ta ut bæsj og tissklumpene med klumpesand!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjerner tisseklumper og bæsj hver dag. Bytter ut all sanden ca 2. hver mnd og vasker hele doen, ellers fyller jeg på ved behov.
Bruker billig klumpesand kjøpt i Sverige, klumper ekstremt bra, lukter ikke og støver minimalt. Her hjemme har jeg pleid å bruke den dyreste de selger på vanlig matbutikk ( blå pose ).

Anonymkode: 131b8...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kattunge og skifter hver dag, noen ganger to ganger om dagen

Anonymkode: 6cebf...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Anonymkode: fff14...50f

Du bruker alt for lite sand. Og sand av for dårlig kvalitet. 

Klumpesand, og minst 10cm dyp. Da treffer det ikke bunnen selv om de graver litt. 

Anonymkode: 5de4e...190

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Med å tømme mente jeg å ta ut klumpene ja. Jeg har én innekatt. To ganger til dagen synes jeg var litt ofte. Vi bruker dyr klumpesand som ikke lukter. Synes 1-2 ganger i uka er lite selvom katten går på do ute i tillegg. Jeg tenker på lukt, hvis tiss og bæsj blir liggende over tid i kassen så lukter det uansett hvor god sand man har føler jeg. 

Anonymkode: aeec3...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Jeg bytter som oftes annenhver dag, men innimellom må jeg bytte hver dag da det blir mye tiss og kanskje løs avføring hvis han får i seg noe boksmat han ikke tåler så godt. 

Jeg bruker First Price kattesand, men jeg har ikke noe erfaring med andre kattesand merker.

Kanskje det er Sanden som gjør at jeg må bytte ofte? 

Anonymkode: fff14...50f

Tiss klumper seg jo i baller, det er jo det som er poenget med klumpesand. Hvis tiss klistrer seg til bunnen så har du enten for lite sand eller dårlig sand. :) Jeg bruker Everclean og har aldri opplevd at det er noe klissete i bunnen. 

Anonymkode: c2205...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvordan fjerner du klumper med tiss fra kattedoen? Den våte Sanden er jo klistret fast i bunnen på kassen, under den tørre sanden. 

Jeg bytter som oftes annenhver dag, men innimellom må jeg bytte hver dag da det blir mye tiss og kanskje løs avføring hvis han får i seg noe boksmat han ikke tåler så godt. 

Jeg bruker First Price kattesand, men jeg har ikke noe erfaring med andre kattesand merker.

Kanskje det er Sanden som gjør at jeg må bytte ofte? 

Anonymkode: fff14...50f

Du må bruke klumpesand, selv om den er dyrere så sparer du på ved at du ikke trenger å bytte ut all sanden hver gang du tømmer. Da fjerner du bare klumpene, du må i tillegg ha nok sand til at urinen ikke går til bunnen. 

Anonymkode: aeec3...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to innekatter, har to kattedoer. De bruker ofte den ene til å tisse i og den andre for nummer to. 

Renser kattedoene hver morgen, som en del av "morgenstellet". Da blir doene tømt for tiss og bæsj og ny sand fylles på ved behov. :)

Bruker EverClean-klumpesand for flere katter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...