Gå til innhold

USA begår kollektivt selvmord - artikkel om ytre venstre aktivisme


EnKoppTe

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg visste ikke at Deli De Luca var norsk.

Når det gjelder 7-Eleven er det en amerikansk kjede - det spiller da ingen rolle at den norske delen har norske eiere. Da den startet i Norge var det import av et amerikansk konsept som siden ble kjøpt opp av Reitangruppen, som også har kjøpt opp Narvesen lenge etter etableringen. 

Så Reitan eier 7-eleven og Narvesen og Norgesgruppen eier Mix og Deli De Luca. 

7-Eleven er absolutt et amerikansk varemerke, og hadde nok drahjelp i starten av gjenkjennelseseffekten fra film og TV, men jeg mener at eierskapet av den norske delen ikke er ubetydelig for hvordan bransjen og bybildet ser ut i dag. Norske 7-Eleven har nok endret både hvordan Narvesen opererer i dag (muligvis for å unngå at de to går i direkte konkurranse med hverandre, men heller sikter mot å til sammen nå et bredere kundespekter) samt bidratt til et ganske annet kjøpsmønster generelt, med døgnåpne kiosker og servering av varm mat på nattestid og helligdager i bysentrum. Jeg er gammel nok til å huske "gamle" Narvesen, og før Deli de Luca kom til Trondheim kunne man fort få følelsen av at Reitan eide hele byen, så vi er nok ikke uenige. For min del vil jeg kanskje legge like mye ansvar på posisjonen til Reitangruppen som på amerikansk innflytelse, og derfor blir det ikke ubetydelig hvem som eier hva, om man vil støtte eller unngå å støtte det ene eller andre. (På den andre siden ville kanskje noen argumentert med at kapitalisme er en amerikansk importvare også, men det blir litt for flåsete og forenklet til at jeg skal gå dit.)

Såvidt jeg forsto det kom Deli de Luca mer eller mindre som en reaksjon mot 7-Eleven; de to har en god del likhetstrekk, og er mer i direkte konkurranse. Så om man vil velge norsk fremfor amerikansk (grovt sett) er vel Deli de Luca det "beste" valget sånn sett :)  (om man nå først har et skrikende behov for å handle calzone og smultringer klokka 03.30 natt til onsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
14 minutter siden, Mermaid Blues skrev:

7-Eleven er absolutt et amerikansk varemerke, og hadde nok drahjelp i starten av gjenkjennelseseffekten fra film og TV, men jeg mener at eierskapet av den norske delen ikke er ubetydelig for hvordan bransjen og bybildet ser ut i dag. Norske 7-Eleven har nok endret både hvordan Narvesen opererer i dag (muligvis for å unngå at de to går i direkte konkurranse med hverandre, men heller sikter mot å til sammen nå et bredere kundespekter) samt bidratt til et ganske annet kjøpsmønster generelt, med døgnåpne kiosker og servering av varm mat på nattestid og helligdager i bysentrum. Jeg er gammel nok til å huske "gamle" Narvesen, og før Deli de Luca kom til Trondheim kunne man fort få følelsen av at Reitan eide hele byen, så vi er nok ikke uenige. For min del vil jeg kanskje legge like mye ansvar på posisjonen til Reitangruppen som på amerikansk innflytelse, og derfor blir det ikke ubetydelig hvem som eier hva, om man vil støtte eller unngå å støtte det ene eller andre. (På den andre siden ville kanskje noen argumentert med at kapitalisme er en amerikansk importvare også, men det blir litt for flåsete og forenklet til at jeg skal gå dit.)

Såvidt jeg forsto det kom Deli de Luca mer eller mindre som en reaksjon mot 7-Eleven; de to har en god del likhetstrekk, og er mer i direkte konkurranse. Så om man vil velge norsk fremfor amerikansk (grovt sett) er vel Deli de Luca det "beste" valget sånn sett :)  (om man nå først har et skrikende behov for å handle calzone og smultringer klokka 03.30 natt til onsdag)

Det er jo da også Starbucks, Burger King, McDonalds og en rekke andre import butikker som fortrenger lokale konsepter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og poenget med denne ikke fullt så imponerende filosoferingen var hva sa du?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å lese da jeg så at 60% av de som hadde stemt i saken mener det IKKE er systemisk rasisme i USA... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Druid said:

Der finnes nesten ingen ufortjent kritikk av Trump, og hovedgrunnen til situasjonen som beskrives, handler om Trump. Han har vært den lille tua som har veltet dette lasset av oksebæsj ut over folk. 

Ja, hadde jeg vært amerikaner, hadde jeg stemt på han ved forrige valg, og jeg ville vurdert det nå også, men slutt å tilegne han noen som helst normale menneskelige egenskaper eller intellektuell kompetanse for å gjøre jobben. 

Og dette handler ikke om personlighet, det handler om grunnleggende mennesklig oppførsel. 

Det er ikke mange ukene siden Trump aktivt markedsførte Antifa og styrket deres argumentasjon og omdømme. Han ER så tanketom som motstanderens hevder. Spørsmålet er alternativet.

Les aviser med litt kritisk syn så er mye ufortjent kritikk.

Men helt enig i at det er tragisk at han er den beste kandidaten å plukke fra så mange.

Menneskelig oppførsel er bare fordi han ikke oppfører seg eller snakker som tidligere presidenter fordi han er en tv/ finans person ikke politiker og det er "litt" mye twitter bruk ellers er det forfriskende å få ting rett frem.

Hvordan har Trump styrket antifas argumentasjon når han prøver å få de stemplet som en terrorgruppe? De er en terror organisasjon og burde bli kalt det offentlig også. Selv i Norge har de åpent skrevet at folk som driver "høyrepolitikk" kan brukes alle midler også fysiske for å "fikses" bare synd at alt er høyrepolitikk når du ikke kommer lenger til venstre.

Trump har gjort mye bra for arbeiderklassen dette inkluderer svarte, homofile og transpersoner så når folk som han her kommer med kommunistisk propaganda fra akademia er det ikke rart nordmenn blir lurt til å tro Trump er Satan eller Hitler.

 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BRoP59/loegneren-trumps-endetid

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig godt skrevet artikkel! Ikke overrasket at det er nettopp Nettavisen som publiserer den. Det ville aldri gått i Aftenposten, VG, Dagbladet og andre mainstream. 

Jeg har ikke tid å kommentere den ytterligere nå, men kommer tilbake senere :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Drizzt said:

Utrolig godt skrevet artikkel! Ikke overrasket at det er nettopp Nettavisen som publiserer den. Det ville aldri gått i Aftenposten, VG, Dagbladet og andre mainstream. 

Jeg har ikke tid å kommentere den ytterligere nå, men kommer tilbake senere :)

VG ser ut som kan reddes etter saken om den voldelige motdemonstrasjonen som var i Trondheim hvor VG lagde en artikkel som var merket at dette er meninger redaksjonen står for. (At voldelige demonstrasjon ikke har noe i Norge å gjøre selv fra venstresiden) ble litt dårlig skrevet xD

Men Trump selger for bra for de fleste så agurken må printes^^

Endret av Gokkii
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i de intolerentes tidsalder, og det kommer til å rive hele vesten i fillebiter. Vi jobbet inderlig med å drive ut en undertrykkende og totalitær religion, kun for å erstatte den med en like undertrykkende og smalsynt nyreligion. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Gunnar Stavrums inntog har Nettavisen blitt normale igjen! Klapp på skuldra hans! Denne artikkelen føyer seg inn i en positiv trend i avisen der man tar tak i håpløse selvsagtheter i samfunnet. VG, Dagbladet og Aftenposten har vokst til å bli noen ensrettede drittaviser. De sprer marxistiskpreget propaganda og underminerer enhver vesentlig debatt. Selvsagtheter forsterkes, og motstandere shames. 

Nettavisen er den eneste mainstreamavisen verdt å lese idag. Denne krenka-kulturen må ta slutt. Vi bør heller bygge morgendagens Europa på en historisk plattform. Vi har vår historie og vår kultur, og den kan tjene som et fantastisk springbrett inn i fremtiden. Pøbelen som ønsker å rive statuer og brenner historiebøker MÅ stoppes, hvis ikke får vi rent anarki. 

Det mest påfallende med raddisene er deres hang til å gi alle hvite skylden for all urett. Ved å være hvite er vi privilegerte og skyldige i undertrykkelse. Dette ER jo rasisme 1.0.1. I kraft av min hudfarge er jeg ditt og datt. 

Sørgelig sirkelargumentasjon! Ingen er mer rasistiske enn antirasistene etter mitt syn. Det faktum at slikt tullball får uimotsagt spalteplass i de store mediehusene er flaut.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Etter Gunnar Stavrums inntog har Nettavisen blitt normale igjen! Klapp på skuldra hans! Denne artikkelen føyer seg inn i en positiv trend i avisen der man tar tak i håpløse selvsagtheter i samfunnet. VG, Dagbladet og Aftenposten har vokst til å bli noen ensrettede drittaviser. De sprer marxistiskpreget propaganda og underminerer enhver vesentlig debatt. Selvsagtheter forsterkes, og motstandere shames. 

Nettavisen er den eneste mainstreamavisen verdt å lese idag. Denne krenka-kulturen må ta slutt. Vi bør heller bygge morgendagens Europa på en historisk plattform. Vi har vår historie og vår kultur, og den kan tjene som et fantastisk springbrett inn i fremtiden. Pøbelen som ønsker å rive statuer og brenner historiebøker MÅ stoppes, hvis ikke får vi rent anarki. 

Det mest påfallende med raddisene er deres hang til å gi alle hvite skylden for all urett. Ved å være hvite er vi privilegerte og skyldige i undertrykkelse. Dette ER jo rasisme 1.0.1. I kraft av min hudfarge er jeg ditt og datt. 

Sørgelig sirkelargumentasjon! Ingen er mer rasistiske enn antirasistene etter mitt syn. Det faktum at slikt tullball får uimotsagt spalteplass i de store mediehusene er flaut.

Du har så rett i dette. Enn om folk kunne ta seg tid til å studere europeisk filosofi, kunst og historie? Det er som om hjernen flyter i gull og fløyel om hverandre hvis man bare tar seg tid. Jeg krysser fingrene for at dette er et slags ideologisk nullpunkt eller bunnivå, og at vi kanskje kan få en ny renessanse. Det er lov å håpe ❤️ 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte le høyt av ''kritiske hvithetstudier''. Hva slags rasistiske og selvhatende studie er det? 

Eller av de studentene som mener det er for mange hvite personer i pensum. Er det for mange svarte i topplistene i idretter hvor man løper raskt? Hva skal vi gjøre med det for å få flere hvite i toppen?

Nei, denne artikkelen var en fryd å lese. Venstreekstremismen ble avslørt atter en gang. 

 

 

Denne delen her er noe av det viktigste som noensinne har vært skrevet i norsk media. Til ettertanke for de som kjenner seg igjen blant støttespillerne: 

En mann ved navn Christopher Rufo oppdaget nylig at hvite offentlig ansatte i Seattle ble tilbudt et antirasisme-kurs. Han spurte byen om hva kurset innebar, under den amerikanske offentlighetsloven. Nettavisen har sett papirene.

Kurset formidlet at sentrale verdier som objektivitet og individualisme, bare var et eksempel på deres rasisme. Hvis deltagerne var kritisk, bekreftet de bare å være rasister: fornektelse og det å være defensiv var et typisk tegn på at rasismen satt ekstra langt inne. Hvis de deltok ukritisk viste de også hvordan deres rasisme var som en del av deres DNA.

Damned if you, damned if you don’t.

 

Eller Catch 22 :)

 

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg måtte le høyt av ''kritiske hvithetstudier''. Hva slags rasistiske og selvhatende studie er det? 

Eller av de studentene som mener det er for mange hvite personer i pensum. Er det for mange svarte i topplistene i idretter hvor man løper raskt? Hva skal vi gjøre med det for å få flere hvite i toppen?

Nei, denne artikkelen var en fryd å lese. Venstreekstremismen ble avslørt atter en gang. 

Denne delen her er noe av det viktigste som noensinne har vært skrevet i norsk media. Til ettertanke for de som kjenner seg igjen blant støttespillerne: 

En mann ved navn Christopher Rufo oppdaget nylig at hvite offentlig ansatte i Seattle ble tilbudt et antirasisme-kurs. Han spurte byen om hva kurset innebar, under den amerikanske offentlighetsloven. Nettavisen har sett papirene.

Kurset formidlet at sentrale verdier som objektivitet og individualisme, bare var et eksempel på deres rasisme. Hvis deltagerne var kritisk, bekreftet de bare å være rasister: fornektelse og det å være defensiv var et typisk tegn på at rasismen satt ekstra langt inne. Hvis de deltok ukritisk viste de også hvordan deres rasisme var som en del av deres DNA.

Damned if you, damned if you don’t.

 

Eller Catch 22 :)

 

"Kritiske hvithetsstudier", ja. Du sier noe der. Hva om vi snudde litt på det og byttet ut "hvit" med en annen etnisitet? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, EnKoppTe skrev:

"Kritiske hvithetsstudier", ja. Du sier noe der. Hva om vi snudde litt på det og byttet ut "hvit" med en annen etnisitet? 

Kritiske svarthetsstudier klinger ikke så godt og oppleves rasistisk, vel. At sånne rasistiske ''studier'' som angriper direkte en bestemt rase skal være statsfinansiert er for meg en av mange gåter ved Norge.

 

Men så eeeeelsker jeg de nye ordene melaninrik og melaninfattig 😂 Det er bare så morsomt å kjenne Orwells 1984 igjen på så nært hold.

https://www.an.no/debatt/rasisme/forskning/altsa-hvordan-troste-et-gratende-barn-pa-en-ikke-hvit-mate/o/5-4-1099337

https://www.document.no/2019/10/05/hva-skattepengene-vare-gar-til-kritiske-hvithetsstudier-og-hvordan-man-troster-barn-pa-en-hvit-og-akseptabel-mate/

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Jeg måtte le høyt av ''kritiske hvithetstudier''. Hva slags rasistiske og selvhatende studie er det? 

Eller av de studentene som mener det er for mange hvite personer i pensum. Er det for mange svarte i topplistene i idretter hvor man løper raskt? Hva skal vi gjøre med det for å få flere hvite i toppen?

Nei, denne artikkelen var en fryd å lese. Venstreekstremismen ble avslørt atter en gang. 

 

 

Denne delen her er noe av det viktigste som noensinne har vært skrevet i norsk media. Til ettertanke for de som kjenner seg igjen blant støttespillerne: 

En mann ved navn Christopher Rufo oppdaget nylig at hvite offentlig ansatte i Seattle ble tilbudt et antirasisme-kurs. Han spurte byen om hva kurset innebar, under den amerikanske offentlighetsloven. Nettavisen har sett papirene.

Kurset formidlet at sentrale verdier som objektivitet og individualisme, bare var et eksempel på deres rasisme. Hvis deltagerne var kritisk, bekreftet de bare å være rasister: fornektelse og det å være defensiv var et typisk tegn på at rasismen satt ekstra langt inne. Hvis de deltok ukritisk viste de også hvordan deres rasisme var som en del av deres DNA.

Damned if you, damned if you don’t.

 

Eller Catch 22 :)

 

Dette må være noe av det mest absurde jeg har lest i denne woke-tiden... I denne videoen, fra universitetet Evergreen State College, som blir nevnt i artikkelen, ser man VIRKELIG rasisme, utført av svarte studenter, fordi det var en hvit mann som var så frekk at han ikke holdt seg hjemme: 

 

Dobbeltmoralen er virkelig tragikomisk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tydeligvis er rasismen rasisme kun når den rammer ikke-hvite. Dagens paradigma er at rasisme ikke kan ramme hvite. Rasismen mot hvite ses på som hevn (?) og dermed velfortjent. Derfor er det også antatt for ren sannhet at alle hvite er i utgangspunktet rasister på grunn av sin hudfarge. Som i seg selv er ganske rasistisk å påpeke, men siden dagens paradigma er at hvite ikke kan bli utsatt for rasisme, så er det greit igjen.

Facepalm altså.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.7.2020 den 11.26, EnKoppTe skrev:

https://www.nettavisen.no/okonomi/-usa-begar-kollektivt-selvmord/3423992398.html?fbclid=IwAR3_OI5DQohG7McYTnNJeI_5lZtwAVccbk9SeB3no0u7Jaqmb1eaqaXN7V8

Denne er verdt å lese dersom man kjenner at det rykker i venstrefoten når det snakkes om rasisme, ytringsfrihet, kunnskap og sannhet. 

For min del syns jeg det var en sjeldent nyansert artikkel til å komme fra en norsk avis. Bra jobbet, Nettavisen :)

En meningsytring fra en... høyreekstremist?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

En meningsytring fra en... høyreekstremist?

Er E. Teigen høyreekstremist? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...