Gå til innhold

USA begår kollektivt selvmord - artikkel om ytre venstre aktivisme


EnKoppTe

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/-usa-begar-kollektivt-selvmord/3423992398.html?fbclid=IwAR3_OI5DQohG7McYTnNJeI_5lZtwAVccbk9SeB3no0u7Jaqmb1eaqaXN7V8

Denne er verdt å lese dersom man kjenner at det rykker i venstrefoten når det snakkes om rasisme, ytringsfrihet, kunnskap og sannhet. 

For min del syns jeg det var en sjeldent nyansert artikkel til å komme fra en norsk avis. Bra jobbet, Nettavisen :)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Veldig bra jobbet! Dette var svært opplysende - og utrolig skremmende.

Jeg sitter igjen med samme inntrykk. Jeg trodde dette var noe relativt nytt, men så har det altså lange røtter i USA og det syns jeg er skremmende. På en annen side så betyr det at det har etablert seg en slags motreaksjon der. Og det er jo oppløftende :)

Nå lurer jeg bare på hvorfor nordmenn er så ukritiske og dumme at de tar til seg impulser fra USA direkte fra (sosiale) medier nærmest uten spørsmål og uten å mukke. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Jeg sitter igjen med samme inntrykk. Jeg trodde dette var noe relativt nytt, men så har det altså lange røtter i USA og det syns jeg er skremmende. På en annen side så betyr det at det har etablert seg en slags motreaksjon der. Og det er jo oppløftende :)

Nå lurer jeg bare på hvorfor nordmenn er så ukritiske og dumme at de tar til seg impulser fra USA direkte fra (sosiale) medier nærmest uten spørsmål og uten å mukke. 

Samme grunn som med Trump. Han får utrolig mye ufortjent kritikk pga folk ikke liker personligheten hans.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Nå lurer jeg bare på hvorfor nordmenn er så ukritiske og dumme at de tar til seg impulser fra USA direkte fra (sosiale) medier nærmest uten spørsmål og uten å mukke. 

Det er da ikke noe nytt, dessverre. Vi har vært helt i knefall for det landet i all den tid jeg har levd. 

Det er rart når man ser noe i samfunnet skje (rive statuer, skifte navn på innarbeidede merker osv - fordi det angivelig støter den ene eller den andre personen) og en indre stemme sier til deg "hvorfor skal historien og kulturen begraves"? Men du tør egentlig ikke si det høyt fordi du tenker at Joikakaker kan vel skifte navn hvis noen blir støtt uten at det betyr noe for meg ... Så leser man denne artikkelen og plutselig skjønner du hva den indre stemmen prøvde å få frem: Joikakaker kan være et tåpelig merkenavn så mye det bare vil, men det har aldri hatt som hensikt å nedgradere eller til og med fremstille negativt samer eller deres kultur. Hvis noen skulle funnet på å lage "Blondinepudding" med et bilde av en blondine som smiler mens hun lager karamellpudding så ville jeg ikke blitt fornærmet av den grunn. Altså, hva er det med joikakakene som er negativt mot den samiske kultur? At det er villedende markedføring (inneholder mindre mengder reinsdyrkjøtt, og anbefales ganske sikkert ikke av samer) er en ting, men støtende? Virkelig? Jeg trenger forklaringen - ellers kan de ligge unna merkevaren! Dette gjelder egentlig mye av det som skjer av samme sort. 

Hvor hadde vi egentlig vært i Norge hvis det ikke var for Churchill? Hadde vi vært et fritt Norge, eller hadde vi vært en tysk delstat?

Skal vi gå drastisk til verks og fjerne alle statuer av Olav Den Hellige - han kristnet jo folket med ganske - etter dagens standard - bisarre metoder? Hvor går grensen for hva som er politisk korrekt i Norge anno 2020? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Nå lurer jeg bare på hvorfor nordmenn er så ukritiske og dumme at de tar til seg impulser fra USA direkte fra (sosiale) medier nærmest uten spørsmål og uten å mukke. 

Det er noe jeg aldri har forstått, hvorfor egentlig ganske mange nordmenn kopierer alt de gjør i USA.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er da ikke noe nytt, dessverre. Vi har vært helt i knefall for det landet i all den tid jeg har levd. 

Det er rart når man ser noe i samfunnet skje (rive statuer, skifte navn på innarbeidede merker osv - fordi det angivelig støter den ene eller den andre personen) og en indre stemme sier til deg "hvorfor skal historien og kulturen begraves"? Men du tør egentlig ikke si det høyt fordi du tenker at Joikakaker kan vel skifte navn hvis noen blir støtt uten at det betyr noe for meg ... Så leser man denne artikkelen og plutselig skjønner du hva den indre stemmen prøvde å få frem: Joikakaker kan være et tåpelig merkenavn så mye det bare vil, men det har aldri hatt som hensikt å nedgradere eller til og med fremstille negativt samer eller deres kultur. Hvis noen skulle funnet på å lage "Blondinepudding" med et bilde av en blondine som smiler mens hun lager karamellpudding så ville jeg ikke blitt fornærmet av den grunn. Altså, hva er det med joikakakene som er negativt mot den samiske kultur? At det er villedende markedføring (inneholder mindre mengder reinsdyrkjøtt, og anbefales ganske sikkert ikke av samer) er en ting, men støtende? Virkelig? Jeg trenger forklaringen - ellers kan de ligge unna merkevaren! Dette gjelder egentlig mye av det som skjer av samme sort. 

Hvor hadde vi egentlig vært i Norge hvis det ikke var for Churchill? Hadde vi vært et fritt Norge, eller hadde vi vært en tysk delstat?

Skal vi gå drastisk til verks og fjerne alle statuer av Olav Den Hellige - han kristnet jo folket med ganske - etter dagens standard - bisarre metoder? Hvor går grensen for hva som er politisk korrekt i Norge anno 2020? 

Det er veldig vanskelig å overføre amerikansk indre dynamikk over til norske forhold - vi er jo ikke amerikanere og har en helt annen historie. Ikke har vi et rasedelt samfunn, ikke har vi historie med rasedelt slaveri og vi har ingen systematisk rasisme som styrer oss fra det skjulte. Dette er en "hul" bevegelse og man kan undres på hva som egentlig ligger bak det hele. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er noe jeg aldri har forstått, hvorfor egentlig ganske mange nordmenn kopierer alt de gjør i USA.

 

Det er et veldig godt spørsmål. Av og til virker det som om nordmenn tror det står mellom USA og Russland og at de velge. Bevisst eller ubevisst..

Endret av EnKoppTe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er noe jeg aldri har forstått, hvorfor egentlig ganske mange nordmenn kopierer alt de gjør i USA.

 

Enorm påvirkning fra media: TV-serier, talkshows osv. der det feires thanks giving, halloween osv. samt at det konsumeres amerikanske produkter.

Ukritisk etablering av kjeder i Norge: I Bergen sentrum kan du ikke gå et helt kvartal nesten uten at du treffer på en Deli Deluca eller Seven-Eleven. Dette på tross av at vi hadde en norsk kjede som var veletablert: Narvesen, med god utbredelse. Jeg vet ikke en gang om det hadde vært mulig å stoppe kjedeetableringen, men at det skal være nødvendig med så mange sjapper av denne typen tror jeg ikke på.

Subway fortrengte den lokale kjeden Bon Apetit. Og det med et mye dårligere produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EnKoppTe skrev:

Det er et veldig godt spørsmål. Av og til virker det som om nordmenn tror det står mellom USA og Russland og at de velge. Bevisst eller ubevisst..

Det var jo virkeligheten i nesten 40 år, så det kommer vel ikke som en stor overraskelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Druid skrev:

Det var jo virkeligheten i nesten 40 år, så det kommer vel ikke som en stor overraskelse.

Jo, men det finnes jo en helt verden utenfor. Dessuten dør man jo ikke av å tenke selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lodifor skrev:

Samme grunn som med Trump. Han får utrolig mye ufortjent kritikk pga folk ikke liker personligheten hans.

Der finnes nesten ingen ufortjent kritikk av Trump, og hovedgrunnen til situasjonen som beskrives, handler om Trump. Han har vært den lille tua som har veltet dette lasset av oksebæsj ut over folk. 

Ja, hadde jeg vært amerikaner, hadde jeg stemt på han ved forrige valg, og jeg ville vurdert det nå også, men slutt å tilegne han noen som helst normale menneskelige egenskaper eller intellektuell kompetanse for å gjøre jobben. 

Og dette handler ikke om personlighet, det handler om grunnleggende mennesklig oppførsel. 

Det er ikke mange ukene siden Trump aktivt markedsførte Antifa og styrket deres argumentasjon og omdømme. Han ER så tanketom som motstanderens hevder. Spørsmålet er alternativet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Jo, men det finnes jo en helt verden utenfor. Dessuten dør man jo ikke av å tenke selv. 

I 40 år etter 2. Verdenskrig var det to alternativer, der Norges valg var om vi skulle starte 3. Verdenskrig eller ikke, ved en enkel politisk stortingsavstemming.

Det at vi kaller det den kalde krigen, betyr ikke at det ikke var konflikter og maktutgytelser. Bare at USA og ussr ikke direkte var i åpen militær konfrontasjon. 
 

Du vil bli overrasket over hvor mange som har dødd av å tenke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis denne revolusjonen lykkes, kan vi se på det som at USA begår kollektivt selvmord.

– Hva er det de egentlig ønsker å oppnå?

– Makt til dem selv. Målet for denne bevegelsen er å gi dem selv høy status og makt, spesielt innenfor kunst, utdanning, forskning, media, teknologi og tro. De vil rive ned samfunnet om nødvendig for oppnå denne makten.

– Til å være en som har studert dette dypt, er det veldig få åpenbare mål for aktivistene. Dette sier to ting: Nihilisme og at de blir brukt som nyttige idioter av folk som ønsker seg makt, sier Lindsay.

 

Beste Artikkelen jeg har lest på flere år. Kanskje kommer den i lærebøkene. Er veldig spent på hvordan vesten og verden vil endre seg igjennom denne revolusjonen. Den er ikke begrenset til USA. Og.. Det er nøyaktig samme mål som driver mennesker i Europa og i Norge, som i USA. De samme motivene er motivasjonen, og media sammen med gruppetenkning er katalysatorene. Det kommer til å brenne. Det hr allerede startet å brent. Folk som sier i mot; blir brent. Det forgår jakt på de. De søkes opp og kampen er unison. De som ikke er med, skal felles. Vinnerne er de som roper høyest, og hylles av flokkdyrene. 

Vent og se. Se også alle biten av at det allerede skjer. Utviklingen går raskt. Og det er idealet, som politikerne nikker heftig til og aldri vil tørre å stå opp mot. Selvfølgelig vil de ikke brennes. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

I 40 år etter 2. Verdenskrig var det to alternativer, der Norges valg var om vi skulle starte 3. Verdenskrig eller ikke, ved en enkel politisk stortingsavstemming.

Det at vi kaller det den kalde krigen, betyr ikke at det ikke var konflikter og maktutgytelser. Bare at USA og ussr ikke direkte var i åpen militær konfrontasjon. 

Du vil bli overrasket over hvor mange som har dødd av å tenke selv.

Jeg refererte til Hvermansen med nesa nedi skjermen og #socialmediatrend da jeg skrev det. Men du har selvsagt rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Blondie65 said:

Enorm påvirkning fra media: TV-serier, talkshows osv. der det feires thanks giving, halloween osv. samt at det konsumeres amerikanske produkter.

Ukritisk etablering av kjeder i Norge: I Bergen sentrum kan du ikke gå et helt kvartal nesten uten at du treffer på en Deli Deluca eller Seven-Eleven. Dette på tross av at vi hadde en norsk kjede som var veletablert: Narvesen, med god utbredelse. Jeg vet ikke en gang om det hadde vært mulig å stoppe kjedeetableringen, men at det skal være nødvendig med så mange sjapper av denne typen tror jeg ikke på.

Subway fortrengte den lokale kjeden Bon Apetit. Og det med et mye dårligere produkt. 

 

Deli de Luca er en norsk kjede, stiftet av tidligere ansatte i 7-Eleven. Hovedandelen av kjeden eies i dag av NorgesGruppen. Og norsk franchise av 7-Eleven eies av Reitangruppen, som også eier Narvesen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
4 minutter siden, Mermaid Blues skrev:

 

Deli de Luca er en norsk kjede, stiftet av tidligere ansatte i 7-Eleven. Hovedandelen av kjeden eies i dag av NorgesGruppen. Og norsk franchise av 7-Eleven eies av Reitangruppen, som også eier Narvesen.

Jeg visste ikke at Deli De Luca var norsk.

Når det gjelder 7-Eleven er det en amerikansk kjede - det spiller da ingen rolle at den norske delen har norske eiere. Da den startet i Norge var det import av et amerikansk konsept som siden ble kjøpt opp av Reitangruppen, som også har kjøpt opp Narvesen lenge etter etableringen. 

Så Reitan eier 7-eleven og Narvesen og Norgesgruppen eier Mix og Deli De Luca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i sammenheng med dette, er det en avsporing så får moderator slette det... Når noen skriver under på et politisk opprop, er disse listene offentlig tilgjengelig? Det bør være et krav, eller hvordan kan jeg sikre meg at jeg ikke står på en liste til støtte for transkjønnede nazister? 

https://www.nettavisen.no/okonomi/opprop-for-a-fjerne-churchill-statue-moter-kraftig-motbor--ytterliggaende-vas/3423980343.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...