Gå til innhold

Jeg trenger å lære å sy!


LarsPistasj86

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å sy mine egne tskjorter og gensere, som jeg selv kan trykke design på. Hvorfor? jeg er rett og slett lei av den dårlige kvaliteten du får i butikken om dagen. 

Men, jeg har aldri tatt i en symaskin, og hvertfall ikke en industrimaskin. Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning? 
Spør her, fordi kompis gjengen er alt for opptatt av fotball og øl til å gidde å bidra, og skal jeg være ærlig, tror jeg ikke de hadde hatt noe å komme med uansett.

Uansett, tusen takk for hjelpen.
Med Vennlig Hilsen
LarsPistasj86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du symaskin eller har du tenkt å kjøpe en symaskin? Isåfall tar du turen innom en sybutikk og forklarer hva du skal sy og så får du god hjelp der, mange steder tilbyr også litt opplæring på kjøpet. Det finnes mange greie maskiner som ikke koster allverdens, men skal du ha industrimaskin må du nok ut med ganske mye penger! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke industrimaskin for å sy t-skjorter og gensere😉. Det er tykkelsen på stoffet du må se på, om det er typ bomull eller flere lag seilduk. Min maskin til rundt 1000-lappen funker helt fint til tynne stoffer, strikkeplagg og møbelstoff, dog jeg er ikke så avansert at jeg lager klær (ennå). 

Det finnes mange gode bøker og Youtube videoer om sying. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel pfaff, kjøpt brukt på 80 tallet - som syr penere enn min nye 8000 kr elektroniske symaskin. En overlock er veldig greit ved siden av om du skal sy t-skjorter eller andre ting i jersey/french terry/tykkere jerseykvaliteter, men det er ikke nødvendig. En som syr sikk sakk og rettsøm kommer du langt med. 

Ikke noe du spurte om, men mange indiedesignere har veldig gode sømforklaringer om du kjøper mønstre hos de. Herremønstre kommer det mer og mer av - om det er interessant. F.eks https://threadtheory.ca/collections/pdf-sewing-patterns
 

På instagram har du norske Morten Wanvik som syr utrolig mye flott. https://www.instagram.com/symaskinene/

På facebook er det mange sygrupper som er veldig enkle å spørre om det er noe du lurer på - stoff, mønstre, ... f.eks Vi sygale

Symaskiner - der er det ofte veldig mange mener at den de har selv er best :) men du finner også reperatører i gruppene som har litt erfaring.

Anonymkode: 4c0a2...f8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser om gruppa som heter Vi sygale på Facebook. De er veldig flinke med tips til maskiner og kan hjelpe deg med hva du bør se etter. Jeg syr veldig mye i jersey og savner virkelig en overtransportør på min maskin. 

Anonymkode: ae239...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bedre om du går på en bruktbutikk eller på loftet og finner brukte t-skjorter av bra kvalitet enn om du lærer deg å sy for å få klær av god kvalitet. Du vil nemlig raskt oppdage at stoffet du får i butikkene og t-skjortene du får i butikkene er av rimelig sammenfallende kvalitet (det som er billig er dårlig, det som er dyrt er bra). Går du på bruktmarkedet får du det som en gang var en dyr t-skjorte (altså god kvalitet) for en tier eller sju. 

For klærne har ikke fått dårligere kvalitet. Vi har bare et sted mellom 1980-tallet og nå glemt hva som er en helt kurant pris for klær. For en t-skjorte er det rundt en tusenlapp. Mindre enn det og kvaliteten er dårlig. En tusenlapp tilsvarer det bestefaren eller oldefaren din måtte ut med, og er ikke dyrt. 

Råd: kjøp klær brukt. Skaff deg en enkel, gjerne brukt symaskin. Lær deg å sy klærne du kjøper inn, opp eller ut. Så er du selvforsynt med billig kvalitetstøy.

Anonymkode: 20b33...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bedre om du går på en bruktbutikk eller på loftet og finner brukte t-skjorter av bra kvalitet enn om du lærer deg å sy for å få klær av god kvalitet. Du vil nemlig raskt oppdage at stoffet du får i butikkene og t-skjortene du får i butikkene er av rimelig sammenfallende kvalitet (det som er billig er dårlig, det som er dyrt er bra). Går du på bruktmarkedet får du det som en gang var en dyr t-skjorte (altså god kvalitet) for en tier eller sju. 

For klærne har ikke fått dårligere kvalitet. Vi har bare et sted mellom 1980-tallet og nå glemt hva som er en helt kurant pris for klær. For en t-skjorte er det rundt en tusenlapp. Mindre enn det og kvaliteten er dårlig. En tusenlapp tilsvarer det bestefaren eller oldefaren din måtte ut med, og er ikke dyrt. 

Råd: kjøp klær brukt. Skaff deg en enkel, gjerne brukt symaskin. Lær deg å sy klærne du kjøper inn, opp eller ut. Så er du selvforsynt med billig kvalitetstøy.

Anonymkode: 20b33...344

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg ser også at gleden ved å sy egne klær kan ha/har en egenverdi. Det å kunne være kreativ, sette sammen farger og trykk slik du selv ønsker det er morsomt.

Utenom undertøy og strømpebukser har jeg ikke kjøpt klær på flere år. Jeg har sydd ulljakke, ullkåpe, kjoler, bukser, gensere, skjørt, ... som har vært dyrere enn en del jeg kunne kjøpt og samtidig billigere enn mye. Alle kvalitetstoffer er ikke dyre, og klær som man selv har sydd blir ofte brukt lenger/mer enn kjøpte. Jeg har ikke like mye i skapet som da jeg var yngre, men jeg har klær som passer - lange nok bukser, lange nok ermer. Bedre passform på alle måter. Har man tilpasset et mønster, så er det lettere å variere og samtidig vite at det passer.

Jeg har også et par kjoler sydd av min bestemors gamle duker, og vesker og nett av rester og klær som ikke er brukbare lenger. Jeg kommer til å prøve meg på mer redesign.

Anonymkode: 4c0a2...f8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lære deg å sy, så gjør det ikke for å lage t-skjorter til deg selv av god kvalitet. Gjør det fordi du liker å lage nye ting, fordi du vil ha noe unikt og fordi du synes det er moro. Hvis du føler at du MÅ lære deg å sy, så mister du fort gnisten spesielt når du ser hvor mye det koster i forhold til klær man kan kjøpe på butikk rimelig.

Du trenger ikke kjempedyre maskiner heller. Ta en tur til nærmeste butikk som selger symaskiner og spør om en god maskin for nybegynnere til en fornuftig pris. Det finnes en del på markedet og de som jobber slike steder kan sakene sine og kan anbefale deg en bra nybegynnermaskin. Veldig ofte tilbyr butikkene kurs i hvordan bruke maskinen og det er gratis hvis du kjøper maskin fra dem.

Jeg syr klær til meg selv og til barna og gjør det fordi jeg trives med det. Skal man regne sluttpris så er det omtrent alltid dyrere å sy selv enn å kjøpe klær fra ''billige'' butikker. Når man regner med stoff, tråd, annet materiell og ikke minst brukt tid fra start til sluttprodukt så ser man at det ikke gjøres for å spare penger akkurat. For meg er det hobby.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er virkelig fantastiske. Dere fortsetter å øse om dere med tips å kunnskap. Det ligger nok mer bak spørsmålet mitt, enn hva jeg gir uttrykk for, men dere svarer godt og belyser ting jeg kanskje ikke har tenkt på. igjen, tusen takk for alle de gode svarene deres ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo bør du sjekke ut Sømrom på Instagram. Det var hun som vant symesterskapet for noen år siden. Hun har tatt fagbrev nå og driver eget. Hun har kurs i å lage t-skjorte. 

Anonymkode: dffdd...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei! Det trenger du ikke! For vi lever i 2020

jeg tror du får kjøpt bedre kvalitet enn du selv greier å lage. Har du forsøkt noen andre butikker og en annen prisklasse enn de du vanligvis handler på?

Anonymkode: 9b597...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...