Gå til innhold

Jungelen av mel! Hjelp og erfaring takk :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker aldri noe fysisk av noe mat jeg spiser. Blir ikke oppblåst eller noen ting. Spiser hvetemel, men i går lagde vi pizza. En til oss og en til min bror som har begynt på diett. Han måtte ned i vekt.

Syntes hans pizza var såååå god og mettende! Bunnen var laget av mandelmel, mozzarella og egg. Trodde det skulle være nok en kjedelig oppskrift og at det ikke skulle smake godt. Men den var overraskende god. Fikk mer lyst på den enn den med hvetemel som vi spiste. Må innrømme at jeg var litt lat i går og gikk for ferdigbunn fra butikken. Slik som du ruller ut og har på det du skal ha og steker. Hjemmelaget er alltid best. 
Men den med mandelmel mettet mye mer. Du blir ikke ubehagelig mett som med hvetemel. 
 

Jeg har tenkt å prøve Cocosa mel, sedan mel eller mandel mel. Hvem er best til forskjellig? 
Jeg bruker helst spelt til det meste. Havre passer ikke til pizza da det blir bløtt. Emmer-mel passer best til kringle og diverse kaker. IKKE godt som pizza deig. 
 

Hva passer pizza? Hvem er best av Cocosa, sedan og mandel? 

Anonymkode: 09975...c31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pizzadeig lages med hvetemel.

Anonymkode: 0175c...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pizzadeig lages med hvetemel.

Anonymkode: 0175c...8cd

Men hvis man vil ha litt mindre karbo og bli mer mett

Anonymkode: 09975...c31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best til Pizza er Tipo00 hvetemel. Vanlig hvetemel gjør den seig og kjedelig. 

Mandelmel etc. kan også være godt. Men er mer kaloririkt enn de andre alternativene du nevner. Akkurat som fullkorn er mer kaloririkt. Mange lurer seg selv her, og spiser like mye, selv om det er flere kalorier. 

Uansett er det ingenting som slår skikkelig pizzamel til pizza. 

Anonymkode: b8c49...c5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd pizza med mandelmel, men har prøvd med blomkålbund, laget med blomkål og egg. Den var også sinnsykt god! Nå har jeg ikke spist vanlig mel på veldig lenge da. Jeg har også brukt kokosmel blant annet til pannekaker og synes det er godt. 

Anonymkode: 049d6...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med sedan er sesam?

Jeg syns en blanding av sesam og mandelmel blir best  til "ikke søt" bakst.

Sesammel alene har lett for å smake litt skarpt syns jeg. Og bare mandelmel får litt kakepreg. kokosmel bruker jeg kun i noen få kaker/søt bakst, syns kokossmaken blir veldig dominerende.

Det er nok ikke mandelmelet alene som gir metthetsfølelse, fettet fra osten bidrar også til det.

 

 

Anonymkode: 16107...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bunn laget med mandelmel, ost og egg er nok mye mer energitett enn en vanlig pizzabunn, så det er ikke rart den metter mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...