Gå til innhold

Baksetesjåfører. Stressende og unødvendig. Hva er deres erfaringer?


Laraa

Anbefalte innlegg

Baksetesjåfører altså 😅 Har noen andre historier de vil dele? Her er mine: 

-Jeg hadde kjørt på, du rekker den. Peis på som F***  NÅ , så går det! 

- Hvorfor stopper du ikke opp for bilen på siden av deg?  Det må du jo gjøre. (Baksetesjåfør har ikke lappen og forstår ikke konseptet forkjørsvei og at vi er på forkjørsvei) Hadde det vært i rushtrafikken hadde jeg nok gjort det, men det er noe annet.

- Husk på å se opp for biler til høyre. Du har vikeplikt fra høyre , så pass på. (Når jeg ikke er på forkjørsvei,  og baksetesjåfører føler for å minne meg om dette)

- hjeeelp ikke skift felt. Bilen ved siden av deg er for nærme,  bruk blinklys. (Noe jeg faktisk gjorde, selv om det er snakk om Audi  😉 ) Eller jooooo forresten,  du rekker å skifte felt ser jeg jo nå, men bruk blinklys og gjør det nå med engang mens du ennå har tid. 

- Hyl og skrik, pass på!  Baksetesjåfør: oj, sorry jeg fikk en følelse av at du ville komme til å kjøre på bilene i rundkjøring, men jeg ser jo nå at du har  stoppet i god tid og vet hva du holder på med . Det er bare jeg som er så  utrolig nervøs av meg. 

Er jeg den perfekte sjåfør? Nei, men  jeg er nok som folk flest, kjører trygt, bruker blinklys og unngår risikable sjanser og er opptatt av trafikksikkerhet. Baksetesjåfører er forøvrig venner og familie,  altså folk jeg trives med,  ikke har noe oppgjort med eller misliker sterkt, bortsett fra når de sitter i kommentatorboksen. Og så det er en ting jeg ikke er, og det er baksetesjåfør, med mindre det står om liv og fare eller noe viktig på spill. Det håper jeg folk gjør med meg også,  men spar på kruttet til det virkelig gjelder og er nødvendig. Noen andre som synes baksetesjåfører er temmelig irriterende? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis flere personer som satt på med meg hadde kommentert kjøring eller blitt redd så ville jeg nok tenkt litt over om jeg var en så god sjåfør som jeg trodde.. 

Opplever dette veldig sjeldent selv, kun fra kjæresten min og da er det bare at han ikke vil at jeg skal stoppe på gult lys, vil at jeg skal kjøre ut i trangere luker osv selv om vi har god tid og ingen biler bak oss og det derfor ikke er noen vits å stresse sånn som han gjør når han kjører...

Anonymkode: 0c4ad...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min mor som passasjer for ei stund siden. Hun holdt godt fast i veska og i holderen ved taket som om hun er en gammel dame. Gispet høylytt, skvatt og kommenterte, samt omtrent sto på bremsen (som selvsagt ikke var der.) jeg kjente at det gjorde meg litt stressa, irritert og skvetten. Da vi kom fram til stedet hun skulle sa hun at jeg var så jevn, rolig, trygg og stødig sjåfør. Det var behagelig å sitte på med meg...  omg-what??? Skjønner null og niks, men jeg gleder meg ikke akkurat til å kjøre rundt på henne igjen. 

Anonymkode: 16fd5...a89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Laraa skrev:

Baksetesjåfører altså 😅 Har noen andre historier de vil dele? Her er mine: 

-Jeg hadde kjørt på, du rekker den. Peis på som F***  NÅ , så går det! 

- Hvorfor stopper du ikke opp for bilen på siden av deg?  Det må du jo gjøre. (Baksetesjåfør har ikke lappen og forstår ikke konseptet forkjørsvei og at vi er på forkjørsvei) Hadde det vært i rushtrafikken hadde jeg nok gjort det, men det er noe annet.

- Husk på å se opp for biler til høyre. Du har vikeplikt fra høyre , så pass på. (Når jeg ikke er på forkjørsvei,  og baksetesjåfører føler for å minne meg om dette)

- hjeeelp ikke skift felt. Bilen ved siden av deg er for nærme,  bruk blinklys. (Noe jeg faktisk gjorde, selv om det er snakk om Audi  😉 ) Eller jooooo forresten,  du rekker å skifte felt ser jeg jo nå, men bruk blinklys og gjør det nå med engang mens du ennå har tid. 

- Hyl og skrik, pass på!  Baksetesjåfør: oj, sorry jeg fikk en følelse av at du ville komme til å kjøre på bilene i rundkjøring, men jeg ser jo nå at du har  stoppet i god tid og vet hva du holder på med . Det er bare jeg som er så  utrolig nervøs av meg. 

Er jeg den perfekte sjåfør? Nei, men  jeg er nok som folk flest, kjører trygt, bruker blinklys og unngår risikable sjanser og er opptatt av trafikksikkerhet. Baksetesjåfører er forøvrig venner og familie,  altså folk jeg trives med,  ikke har noe oppgjort med eller misliker sterkt, bortsett fra når de sitter i kommentatorboksen. Og så det er en ting jeg ikke er, og det er baksetesjåfør, med mindre det står om liv og fare eller noe viktig på spill. Det håper jeg folk gjør med meg også,  men spar på kruttet til det virkelig gjelder og er nødvendig. Noen andre som synes baksetesjåfører er temmelig irriterende? 

 

Jeg godtok kun kommentarer av min gamle farmor som aldri tok lappen og oppførte seg på samme måten mot min farfar. Hvis noen av ungene synes noe er skummelt i trafikken hører jeg selvsagt på de - eller forklarer (f eks at en forbikjøring var trygg). Voksne som hadde kommentert hadde fått valget om å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde min mor som passasjer for ei stund siden. Hun holdt godt fast i veska og i holderen ved taket som om hun er en gammel dame. Gispet høylytt, skvatt og kommenterte, samt omtrent sto på bremsen (som selvsagt ikke var der.) jeg kjente at det gjorde meg litt stressa, irritert og skvetten. Da vi kom fram til stedet hun skulle sa hun at jeg var så jevn, rolig, trygg og stødig sjåfør. Det var behagelig å sitte på med meg...  omg-what??? Skjønner null og niks, men jeg gleder meg ikke akkurat til å kjøre rundt på henne igjen. 

Anonymkode: 16fd5...a89

Nei huff,  det kan jeg forstå 😅 slik som min svigermor. Ekstremt lettskremt,  men gir likevell mye skryt når hun først kommer seg ut av bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk setter jeg av på nærmeste busslomme, så får de gå eller ta bussen. Skaper farlige situasjoner

Anonymkode: 34a98...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en situasjon jeg aldri glemmer. Selv var jeg passasjer, men likevel.

Morfar har drukket vin og skal kjøres hjem. Mamma skal rygge ned en glatt bakke og ut på veien. Morfar forteller hva hun skal gjøre selv om det ikke trengs, og når hun ikke gjør det han sier fordi han er småfull og en dust begynner han å kjefte og smelle som bare f. Ender med at han tar tak i rattet for å kjøre selv, mamma får akkurat stoppet bilen før det går skikkelig galt, setter han av langs veien og stikker. Det tok vel to år før han fikk lov til å sitte andre steder i bilen enn i setet bak passasjersetet foran igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer gjør slikt en del ganger. Enten ironiske spørsmål om jeg tror at jeg er en lastebil fordi jeg bruker mer plass enn strengt tatt nødvendig. Bedre å bruke litt ekstra plass enn å ripe opp bilen, sier nå jeg. (For ordens skyld, på det stedet er det enveiskjøring, så de eneste som plages av kjøringen min, er de som ser det når jeg kjører ned der.) Eller så tar jeg unødige sjanser, eller så kjører jeg for forsiktig. "KJØR KJØR KJØR NÅ, du rekker å kjøre inn på veien NÅ!" eller "VIL du bli påkjørt?! Hadde ikke bilen der slakket ned, så hadde jentungen i baksetet mistet livet og du hadde flyttet ut." og så videre. Og i starten av forholdet var kommentaren at jeg kjørte som ei gammal tante. Aldri godt nok, føles det som av og til. 

Anonymkode: cc7c8...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Samboer gjør slikt en del ganger. Enten ironiske spørsmål om jeg tror at jeg er en lastebil fordi jeg bruker mer plass enn strengt tatt nødvendig. Bedre å bruke litt ekstra plass enn å ripe opp bilen, sier nå jeg. (For ordens skyld, på det stedet er det enveiskjøring, så de eneste som plages av kjøringen min, er de som ser det når jeg kjører ned der.) Eller så tar jeg unødige sjanser, eller så kjører jeg for forsiktig. "KJØR KJØR KJØR NÅ, du rekker å kjøre inn på veien NÅ!" eller "VIL du bli påkjørt?! Hadde ikke bilen der slakket ned, så hadde jentungen i baksetet mistet livet og du hadde flyttet ut." og så videre. Og i starten av forholdet var kommentaren at jeg kjørte som ei gammal tante. Aldri godt nok, føles det som av og til. 

Anonymkode: cc7c8...1b5

Det her er jo psykisk terror. Hvorfor er du sammen med ham?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig ille. Ta det opp med ham og om det ikke blir noe bedring etter en god og grundig samtale, vil jeg tro at en slik oppførsel reflekterer en også ellers...eh...anstrengt personlighet?

Anonymkode: 7a47e...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 11.7.2020 den 14.28, Laraa skrev:

Baksetesjåfører altså 😅 Har noen andre historier de vil dele? Her er mine: 

-Jeg hadde kjørt på, du rekker den. Peis på som F***  NÅ , så går det! 

- Hvorfor stopper du ikke opp for bilen på siden av deg?  Det må du jo gjøre. (Baksetesjåfør har ikke lappen og forstår ikke konseptet forkjørsvei og at vi er på forkjørsvei) Hadde det vært i rushtrafikken hadde jeg nok gjort det, men det er noe annet.

- Husk på å se opp for biler til høyre. Du har vikeplikt fra høyre , så pass på. (Når jeg ikke er på forkjørsvei,  og baksetesjåfører føler for å minne meg om dette)

- hjeeelp ikke skift felt. Bilen ved siden av deg er for nærme,  bruk blinklys. (Noe jeg faktisk gjorde, selv om det er snakk om Audi  😉 ) Eller jooooo forresten,  du rekker å skifte felt ser jeg jo nå, men bruk blinklys og gjør det nå med engang mens du ennå har tid. 

- Hyl og skrik, pass på!  Baksetesjåfør: oj, sorry jeg fikk en følelse av at du ville komme til å kjøre på bilene i rundkjøring, men jeg ser jo nå at du har  stoppet i god tid og vet hva du holder på med . Det er bare jeg som er så  utrolig nervøs av meg. 

Er jeg den perfekte sjåfør? Nei, men  jeg er nok som folk flest, kjører trygt, bruker blinklys og unngår risikable sjanser og er opptatt av trafikksikkerhet. Baksetesjåfører er forøvrig venner og familie,  altså folk jeg trives med,  ikke har noe oppgjort med eller misliker sterkt, bortsett fra når de sitter i kommentatorboksen. Og så det er en ting jeg ikke er, og det er baksetesjåfør, med mindre det står om liv og fare eller noe viktig på spill. Det håper jeg folk gjør med meg også,  men spar på kruttet til det virkelig gjelder og er nødvendig. Noen andre som synes baksetesjåfører er temmelig irriterende? 

 

Baksetesjåfører kan få muligheten til å gå av, og komme frem på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 14.28, Laraa skrev:

Baksetesjåfører altså 😅 Har noen andre historier de vil dele? Her er mine: 

-Jeg hadde kjørt på, du rekker den. Peis på som F***  NÅ , så går det! 

- Hvorfor stopper du ikke opp for bilen på siden av deg?  Det må du jo gjøre. (Baksetesjåfør har ikke lappen og forstår ikke konseptet forkjørsvei og at vi er på forkjørsvei) Hadde det vært i rushtrafikken hadde jeg nok gjort det, men det er noe annet.

- Husk på å se opp for biler til høyre. Du har vikeplikt fra høyre , så pass på. (Når jeg ikke er på forkjørsvei,  og baksetesjåfører føler for å minne meg om dette)

- hjeeelp ikke skift felt. Bilen ved siden av deg er for nærme,  bruk blinklys. (Noe jeg faktisk gjorde, selv om det er snakk om Audi  😉 ) Eller jooooo forresten,  du rekker å skifte felt ser jeg jo nå, men bruk blinklys og gjør det nå med engang mens du ennå har tid. 

- Hyl og skrik, pass på!  Baksetesjåfør: oj, sorry jeg fikk en følelse av at du ville komme til å kjøre på bilene i rundkjøring, men jeg ser jo nå at du har  stoppet i god tid og vet hva du holder på med . Det er bare jeg som er så  utrolig nervøs av meg. 

Er jeg den perfekte sjåfør? Nei, men  jeg er nok som folk flest, kjører trygt, bruker blinklys og unngår risikable sjanser og er opptatt av trafikksikkerhet. Baksetesjåfører er forøvrig venner og familie,  altså folk jeg trives med,  ikke har noe oppgjort med eller misliker sterkt, bortsett fra når de sitter i kommentatorboksen. Og så det er en ting jeg ikke er, og det er baksetesjåfør, med mindre det står om liv og fare eller noe viktig på spill. Det håper jeg folk gjør med meg også,  men spar på kruttet til det virkelig gjelder og er nødvendig. Noen andre som synes baksetesjåfører er temmelig irriterende? 

 

Moren min var slik tidligere, men det har roet seg kraftig etter at jeg konfronterte hun med at jeg har hatt førerkort i over 10 år uten en eneste ulykke og en eneste prikk med et snitt på 30K km i året de siste 7 årene. Jeg er i tillegg utrykningsgodkjent.

Hun forstod da hvor meningsløst det var å bekymre seg så mye for mine ferdigheter bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, theTitanic said:

Baksetesjåfører kan få muligheten til å gå av, og komme frem på egenhånd. 

Enig. Min mor pleier å komme med små kommentarer om ting jeg må passe på æ, typ "her er det dårlig sikt" eller "husk at det er glatt". Jeg tolererer det fra henne fordi jeg vet hun har sittet på i en ulykke en gang. 

Jeg har jobbet som sjåfør og fått god tilbakemelding på kjøringen min i profesjonell sammenheng så jeg er ganske sikker på at jeg er en helt ok sjåfør. 

Anonymkode: fd762...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en trafikklærer. Likevel skal folk mase. Fruen sier jeg kjører for fort, mamma hyler i rundkjøringer (hun forstår ikke vikeplikt), bestefar klager hvis jeg bremser når det er rein i veikanten. Folk blir aldri fornøyd.

Ordtaket: Alle som kjører saktere enn meg er noen jævla sinker, og alle som kjører fortere er uansvarlige idioter - er meget passende. Min fart er riktig, alle andre tar feil. 

Dog er jeg mer fornøyd med å bli kritisert enn å måtte sitte på mens andre kjører livsfarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...