Gå til innhold

Rapport: Kraftig økning i volden mot lærerne i osloskolen


nord og ned

Anbefalte innlegg

På tre år har antall trussel- og voldshendelser mot lærere i Oslo doblet seg. I fjor ble nesten en av ti lærere rammet, viser en ny rapport.

Kraftig økning i volden mot lærerne i osloskolen, men ikke i resten av landet?

https://vartoslo.no/elever-hele-oslo-ntb/rapport-kraftig-okning-i-volden-mot-laererne-i-osloskolen-ogsa-i-ar/202583

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jaja sånn er det når dumme nordmenn stemmer sv og rødt og skriker evakueeer moria nåå!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det ingenting om hvilke skoler det gjelder?

Hvorfor står det ingenting om hvilken bakgrunn voldsutøverne hadde?

Ble det for ubehagelig å skrive hele sannheten?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et økende problem, og særlig i Oslo. Som lærer selv er jeg ikke redd, men jeg er fysisk bygd sånn at de færreste vil prøve noe, og kan ta vare på meg selv. Jeg har stor forståelse for at andre vil være redde, og at andre elever kan bli redde.

Det er nok en sammensatte grunner til at det har blitt sånn, men problemet vil fort føre til at stadig flere velger bort læreryrket og at man mister flere lærere som ikke tåler å stå i yrket.

Dessverre er ikke kommunene og skolene villige til å ta ansvaret for dette. Clement Saers-saken er meget stygg. Det er en pinlig sak for Oslo, og de kjemper fortsatt imot, noe som er utrolig i mine øyne. De burde ha en minimum av verdighet i seg, og erkjenne at man har gjort feil, og så lære av disse feilene.

I videregående burde voldelige elever eskluderes fra skoleområdet. Det bør være et fokus på trygg skolehverdag for alle elever og ansatte. Det virker som at Oslo spesielt, men også andre kommuner ikke tar dette seriøst nok, og at lovverket i tillegg ikke gir de nok muligheter til å ta tak i problemene,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
16 timer siden, Drizzt skrev:

Hvorfor står det ingenting om hvilke skoler det gjelder?

Hvorfor står det ingenting om hvilken bakgrunn voldsutøverne hadde?

Ble det for ubehagelig å skrive hele sannheten?

Nesten ingen som tør å si noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Drizzt skrev:

Hvorfor står det ingenting om hvilke skoler det gjelder?

Hvorfor står det ingenting om hvilken bakgrunn voldsutøverne hadde?

Ble det for ubehagelig å skrive hele sannheten?

Kan ikke forvente annet på lenge Inga Marte Thorkildsen er ansvarlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
16 timer siden, Drizzt skrev:

Hvorfor står det ingenting om hvilke skoler det gjelder?

Hvorfor står det ingenting om hvilken bakgrunn voldsutøverne hadde?

Ble det for ubehagelig å skrive hele sannheten?

Når den rapporterte volden har doblet seg på 3 år så tror jeg ikke "innvandring" er eneste svaret. Det er vel trolig samme innvandrerandel på osloskolene nå som for 3 år siden. 

Står i artikkelen at deler av økningen er endret rapporteringspraksis og deler er reell økning. 

15 minutter siden, Example skrev:

Dessverre er ikke kommunene og skolene villige til å ta ansvaret for dette. Clement Saers-saken er meget stygg. Det er en pinlig sak for Oslo, og de kjemper fortsatt imot, noe som er utrolig i mine øyne. De burde ha en minimum av verdighet i seg, og erkjenne at man har gjort feil, og så lære av disse feilene.

Tror de har erkjent at de har gjort "feil", problemet virker å være at erstatning krever grov uaktsomhet og ikke bare uaktsomhet.  Dommen sa at skolen kun hadde vært uaktsom og da blir det ingen erstatning slik jeg har forstått det. 

Er enig i at denne læreren burde bli møtt med mer verdighet og at sikkerheten til lærere og elever bør prioriteres høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
På 11.7.2020 den 9.23, nord og ned skrev:

 

Kraftig økning i volden mot lærerne i osloskolen, men ikke i resten av landet?

Den kraftige økningen i volden i osloskoler viser vel at de burde sjekke om volden har økt i resten av landet også. Deler av økningen var pga endret rapporteringspraksis. Får håpe at resten av landet også fokuserer på at vold i skolene ikke blir underrapportert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Storebror skrev:

Den kraftige økningen i volden i osloskoler viser vel at de burde sjekke om volden har økt i resten av landet også. Deler av økningen var pga endret rapporteringspraksis. Får håpe at resten av landet også fokuserer på at vold i skolene ikke blir underrapportert. 

Men det er vel bare å osloskolen de må bruke vektere fra Securitas for å passe på truende og utagerende elever og skape ro i skolen.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/slik-brukes-vektere-i-osloskolen-1.974383

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Storebror skrev:

Når den rapporterte volden har doblet seg på 3 år så tror jeg ikke "innvandring" er eneste svaret. Det er vel trolig samme innvandrerandel på osloskolene nå som for 3 år siden. 

Står i artikkelen at deler av økningen er endret rapporteringspraksis og deler er reell økning. 

Tror de har erkjent at de har gjort "feil", problemet virker å være at erstatning krever grov uaktsomhet og ikke bare uaktsomhet.  Dommen sa at skolen kun hadde vært uaktsom og da blir det ingen erstatning slik jeg har forstått det. 

Er enig i at denne læreren burde bli møtt med mer verdighet og at sikkerheten til lærere og elever bør prioriteres høyere. 

Ja, det kan godt hende at underrapporteringen før ledet til kraftig økning de siste 3 årene. At volden har vært der lenge, men ikke rapportert og registrert ordentlig. Men likevel synd at voldsutøvernes etnisitet ikke offentliggjøres og skolene som er mest rammet ikke nevnes. Det siste kan forklares med at nordmenn kommer til å styre unna disse skolene fremover hvis de vet hva som foregår innen skolens vegger og gjerder. Så å ikke informere nordmenn om skolens problemer er en bevis strategi som bortforklares med integrering osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke særlig overraskende når handlinger aldri får ordentlige konsekvenser :sleep: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunriseandsunset
7 hours ago, Example said:

Et økende problem, og særlig i Oslo. Som lærer selv er jeg ikke redd, men jeg er fysisk bygd sånn at de færreste vil prøve noe, og kan ta vare på meg selv. Jeg har stor forståelse for at andre vil være redde, og at andre elever kan bli redde.

Det er nok en sammensatte grunner til at det har blitt sånn, men problemet vil fort føre til at stadig flere velger bort læreryrket og at man mister flere lærere som ikke tåler å stå i yrket.

Dessverre er ikke kommunene og skolene villige til å ta ansvaret for dette. Clement Saers-saken er meget stygg. Det er en pinlig sak for Oslo, og de kjemper fortsatt imot, noe som er utrolig i mine øyne. De burde ha en minimum av verdighet i seg, og erkjenne at man har gjort feil, og så lære av disse feilene.

I videregående burde voldelige elever eskluderes fra skoleområdet. Det bør være et fokus på trygg skolehverdag for alle elever og ansatte. Det virker som at Oslo spesielt, men også andre kommuner ikke tar dette seriøst nok, og at lovverket i tillegg ikke gir de nok muligheter til å ta tak i problemene,

Skjønner ikke helt problemet til Utdanningsetaten i Oslo kommune.  Hvis de er så opptatt av image så må de vel se at det ser mye bedre ut om de tok ansvar? De fleste vil sikkert ha forståelse for at det ikke var lett å forutsi at de hadde en psykopat vandrene i gangene på skolen der Saers jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo bare le litt da. Når alt skal "ties" i hel 😄 Som om noe bra kommer ut av det. Trodde voksne folk forstod at man må være ærlig og ikke skyve fakta under teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Storebror skrev:

Tror de har erkjent at de har gjort "feil", problemet virker å være at erstatning krever grov uaktsomhet og ikke bare uaktsomhet.  Dommen sa at skolen kun hadde vært uaktsom og da blir det ingen erstatning slik jeg har forstått det. 

Er enig i at denne læreren burde bli møtt med mer verdighet og at sikkerheten til lærere og elever bør prioriteres høyere. 

En unnskyldning er ikke verdt stort, dersom man ikke er villig til å følge den opp. Selvfølgelig er det umulig for selve kommunen å detaljstyre hva som skal gjøres i enkeltsaker, men de bør signalisere i større grad at de tar læreres sikkerhet på alvor. Rektorer er alltid i skvis mellom ansatte, elever, foresatte og kommune, men her bør kommunen signalisere at de tar ansvar for hva som har skjedd, sånn at det skaper en presedens der fokuset på sikkerhet økes.

Som lærere setter man seg gjerne i potensielt farlige situasjoner. Skal man ha en viss autoritet i klasserommet, er man nødt til å kunne stå opp mot uakseptabel oppførsel. Enkelte elever vil alltid teste dette, men heldigvis går det sjelden så dårlig som i den nevnte saken.

Vi har et overdrevent fokus på enkeltelevers rettigheter, koste hva det koste vil. Bråkete elever skal til enhver pris sitte i klasserommet, til tross for at det går utover 25 andre elever. I Oslo lar man bevist voldelige elever gå rundt, uten å advare ansatte, eller ta hensyn til at det faktisk skal være trygt for den store majoriteten av elever som ikke er farlige for andre. Det er faktisk ganske sjokkerende, og sier ganske mye om hvordan den egentlige beredskapen på norske skoler. Vi lærer vel neppe før vi får en dyster vekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lampe1
På 14.7.2020 den 15.08, Drizzt skrev:

Ja, det kan godt hende at underrapporteringen før ledet til kraftig økning de siste 3 årene. At volden har vært der lenge, men ikke rapportert og registrert ordentlig. Men likevel synd at voldsutøvernes etnisitet ikke offentliggjøres og skolene som er mest rammet ikke nevnes. Det siste kan forklares med at nordmenn kommer til å styre unna disse skolene fremover hvis de vet hva som foregår innen skolens vegger og gjerder. Så å ikke informere nordmenn om skolens problemer er en bevis strategi som bortforklares med integrering osv.

Du har rett. Dette handler om å legge lokk på hvordan skolemiljøer ødelegges av innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lampe1
På 11.7.2020 den 9.23, nord og ned skrev:

På tre år har antall trussel- og voldshendelser mot lærere i Oslo doblet seg. I fjor ble nesten en av ti lærere rammet, viser en ny rapport.

Kraftig økning i volden mot lærerne i osloskolen, men ikke i resten av landet?

https://vartoslo.no/elever-hele-oslo-ntb/rapport-kraftig-okning-i-volden-mot-laererne-i-osloskolen-ogsa-i-ar/202583

Voldelige elever har ingenting i skolen å gjøre. De bør låses inne på institusjon som de neanderthalere de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 0.13, Lampe1 skrev:

Voldelige elever har ingenting i skolen å gjøre. De bør låses inne på institusjon som de neanderthalere de er.

Ja, de bør sendes på forbedringsanstalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...