Gå til innhold

Hvorfor har du mer empati med en hund enn en ku?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nok spist hun dersom det var en del av vår kulturarv, og produksjonen foregikk på en akseptabel måte. Spiste hest når jeg hadde hest, spiste ku når jeg dreiv med ku. Kaniner har lenge vært både kjæledyr og kilde til mat óg..

For øvrig er hunder svært dårlige kjøttprodusenter. Kjøttet smaker visstnok ikke godt, og fôrkonverteringen er dårlig. Det å spise kjøttetende arter generelt er en dårlig idé, og har enten dårlig næringsverdi generelt eller skyhøye verdier av næringsstoffer som vitamin A i lever da det oppkonsentreres i næringskjeden. 

Argumentene fra vegan-siden appellerer kun til følelser hos folk. Ikke fornuft eller logikk. Hvorfor prøver dere å gjøre dyr likeverdige mennesker, og alle arter likeverdige hverandre. Hvor mange søte kaniner, hjort, mus, rotter og harer dør ikke for at dere skal få økologisk og vegansk mat på bordet? Ingenting er bedre enn noe annet når det kommer til matproduksjon eller livet generelt. Alt medfører smerte, liv og død.

Hund og katt er et kjæledyr for oss, vi har utviklet oss sammen gjennom tusener av år. Ku er noe vi tradisjonelt har brukt til arbeid og mat. Kuer og griser er ikke søte, nusselige og kjærlige kjæledyr uansett hva kanaler som The Dodo etc vil få deg til å tro.

Du anser meg som uopplyst og at jeg ikke har medfølelse for levende skapninger. Og det går begge veier. Jeg har bodd på gård og jeg har vært vegetarianer. 

Anonymkode: 88088...77c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har like stort ønske om at både hund og kyr skal ha gode liv. Det at jeg ikke ønsker å spise hund handler jo om preferanse, ikke etikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Er litt nysgjerrig på hvorfor du ville følt deg jævlig om du visste en hund ville bli drept for mat mot at en ku blir det.  Du vet flere kuer blir drept hver dag for at du skal få spise. Hvorfor er dette ok, og hvorfor er det ikke ok når du vet at en hund blir drept? 

Anonymkode: 63524...8df

Er ingen «kuer» som blir til mat. Det er okser. Ku er kyr i flertall, men det visste du vel heller ikke ditt bytryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok spist hun dersom det var en del av vår kulturarv, og produksjonen foregikk på en akseptabel måte. Spiste hest når jeg hadde hest, spiste ku når jeg dreiv med ku. Kaniner har lenge vært både kjæledyr og kilde til mat óg..

For øvrig er hunder svært dårlige kjøttprodusenter. Kjøttet smaker visstnok ikke godt, og fôrkonverteringen er dårlig. Det å spise kjøttetende arter generelt er en dårlig idé, og har enten dårlig næringsverdi generelt eller skyhøye verdier av næringsstoffer som vitamin A i lever da det oppkonsentreres i næringskjeden. 

Argumentene fra vegan-siden appellerer kun til følelser hos folk. Ikke fornuft eller logikk. Hvorfor prøver dere å gjøre dyr likeverdige mennesker, og alle arter likeverdige hverandre. Hvor mange søte kaniner, hjort, mus, rotter og harer dør ikke for at dere skal få økologisk og vegansk mat på bordet? Ingenting er bedre enn noe annet når det kommer til matproduksjon eller livet generelt. Alt medfører smerte, liv og død.

Hund og katt er et kjæledyr for oss, vi har utviklet oss sammen gjennom tusener av år. Ku er noe vi tradisjonelt har brukt til arbeid og mat. Kuer og griser er ikke søte, nusselige og kjærlige kjæledyr uansett hva kanaler som The Dodo etc vil få deg til å tro.

Du anser meg som uopplyst og at jeg ikke har medfølelse for levende skapninger. Og det går begge veier. Jeg har bodd på gård og jeg har vært vegetarianer. 

Takk! Klar tale. Glimrende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du planter som lever?

Anonymkode: 58d96...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kjærligheten til å spise biff er strekre enn kjærligheten til storfe

Anonymkode: add74...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke det. Veganer blir jeg ikke, men kjøper nå kjøtt, egg og meieri fra de dyrevernalliansen har gitt grønt lys. Bruker i tillegg vegansk fløte, melk osv. 

Anonymkode: 9c58b...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bikbokelsker said:

Er ingen «kuer» som blir til mat. Det er okser. Ku er kyr i flertall, men det visste du vel heller ikke ditt bytryne.

https://naob.no/ordbok/ku

"UBESTEMT FORM FLERTALL: kuer eller kyr"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nr 1)vi prøver ikke å gjøre dyr likeverdige med mennesker.

Nr 2) Når ble økologisk likestilt med vegansk?

Nr 3 ) Du vet vel forskjellen på å utføre en handling med bevist intensjon vs en handling som som blir begått fordi det ikke finnes mere alternativer?

Anonymkode: 5555a...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nr 1)vi prøver ikke å gjøre dyr likeverdige med mennesker.

Nr 2) Når ble økologisk likestilt med vegansk?

Nr 3 ) Du vet vel forskjellen på å utføre en handling med bevist intensjon vs en handling som som blir begått fordi det ikke finnes mere alternativer?

1. Hvis mennesker er verdt mer enn dyr fra ditt ståsted, hvorfor bryr den kua deg mer enn de over 110 millioner barnearbeiderne som produserer deler av maten vår. Eller innbyggerne i Bolivia som ikke lengre har råd til hovedernæringsmiddelet quinoa fordi rike folk i vestlige land kan betaler mer. Eller cashewindustrien, den er et kapittel for seg selv.

2. Likestiller ikke vegansk med økologisk. Men dette er hvordan man kverker skadedyr i økologisk produksjon av planter. I konvensjonell produksjon bruker man bare nok plantevernmidler.

3. Selv om man ikke spiser et dyr direkte, forårsaker man fremdeles at dyr dør og lider. Er det bedre at kaniner og andre ville dyr maltrakteres i en tresker enn at en ku avlives med bolt? Eller at de sakte forgiftes av plantevernmidler? Jeg er bevisst på at det å spise planter medfører at dyr dør en smertefull død. På samme måte som både jakt, melk og kjøttindustrien medfører død og smerte. 

Fremfor å sitte i et ekkokammer, se Netflix-dokumentarer eller slaktehusvideoer anbefaler jeg deg en hands on-opplevelse. Bli kjent med en bonde, spør og grav, lær så mye du kan. Dersom du fremdeles har en like forenklet oppfattelse av matkjeden, har du iallefall langt bedre skyts kunnskapsmessig sett, og du kan bedre argumentere for at alle bør kutte kjøtt og melk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 0.33, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noen moralsk forskjell på hund og ku. Jeg synes at både kuer og hunder skal ha bra liv, og så bør de kun drepes hvis de enten skal spises eller fordi de er syke/skadet. Hunder er kjøttetere, og ikke noe jeg kunne tenke meg å spise. Dermed ville det, for meg, være uetisk. 

Anonymkode: 1ca27...ba7

Så da tenker du ogås at det er uetisk å spise gris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 0.28, Ny medlem skrev:

Det tenker jeg og. Folk blir helt fra seg av at noen spiser hunder i feks. Kina og klikker helt og bare Åhh jeg hater kinesere bla bla det er ikke greit. Da tenker jeg «Bitch please! 🤷‍♀️du spiste en burger for en halvtime siden...»

Hva man spiser er kulturelt. Og alle kulturer har sine mattabuer. Kineserne har vel ikke hunder som kjæledyr heller, derfor har de ikke samme forholdet til hunder som vi har. 

Anonymkode: 33447...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke kjøttetende rovdyr. Kuer er husdyr, ikke kjæledyr som siver inne, adlyder og brukes som venn.

Kuer og andre dyr skal selvsagt ha et godt liv og behandles og slaktes med respekt. Der ligger den største utfordringen!

Anonymkode: d524e...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvis mennesker er verdt mer enn dyr fra ditt ståsted, hvorfor bryr den kua deg mer enn de over 110 millioner barnearbeiderne som produserer deler av maten vår. Eller innbyggerne i Bolivia som ikke lengre har råd til hovedernæringsmiddelet quinoa fordi rike folk i vestlige land kan betaler mer. Eller cashewindustrien, den er et kapittel for seg selv.

2. Likestiller ikke vegansk med økologisk. Men dette er hvordan man kverker skadedyr i økologisk produksjon av planter. I konvensjonell produksjon bruker man bare nok plantevernmidler.

3. Selv om man ikke spiser et dyr direkte, forårsaker man fremdeles at dyr dør og lider. Er det bedre at kaniner og andre ville dyr maltrakteres i en tresker enn at en ku avlives med bolt? Eller at de sakte forgiftes av plantevernmidler? Jeg er bevisst på at det å spise planter medfører at dyr dør en smertefull død. På samme måte som både jakt, melk og kjøttindustrien medfører død og smerte. 

Fremfor å sitte i et ekkokammer, se Netflix-dokumentarer eller slaktehusvideoer anbefaler jeg deg en hands on-opplevelse. Bli kjent med en bonde, spør og grav, lær så mye du kan. Dersom du fremdeles har en like forenklet oppfattelse av matkjeden, har du iallefall langt bedre skyts kunnskapsmessig sett, og du kan bedre argumentere for at alle bør kutte kjøtt og melk. 

1) Hva vet du om hva jeg bryr meg om og ikke bryr meg om? Du vet ingen ting om hvilke valg jeg tar i hverdagen når det kommer til mat bortsett fra at jeg spiser vegansk.

2) igjen hvorfor trekke inn økologisk. Tenker du at det å spise vegansk automatisk betyr at vi spiser økologisk? 

3) Igjen er vi inne på den med intensjon vs ikke intensjon. Eller du mener du at enten så må man spise dyr som avlet opp ene og alene for å bli slaktet eller så må man slutte å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...