Gå til innhold

Far krever 50/50, men bidrar jo ikke med noe innen foreldreansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han vil at vi skal dele alt likt, jeg har sagt at når barnet blir eldre så kan det la seg gjøre. Så i et år nå har jeg purret på å få far til å bidra på samme måte som meg, helt utenat noe endrer seg. 

Nå ser jeg at barnet kan være klar for 50/50, men da betyr det kortere tid for meg å ha orden på alt da. Alt fra hygiene, klær, medisiner, kroniske sykdommen som kun følges opp av meg, legetimer, utstyr til barnehagen, osv. 

Jeg sendte en oppsummering på melding til far om alt som det siste året kun har blitt tatt tak i av meg. Mange ganger har jeg spurt om han kan ta i et tak med noe, men det skjer ikke. Jeg ser at barnehagen også har spurt han etter utstyr, men det er kun jeg som ordner med det. Far sluttet da å svare, skal jeg bare vente å se om jeg blir innkalt til fvk av han nå? Skal jeg la det bli sak ut av det? 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, familievernkontoret er nok lurt. For å få alt på plass Og for at han skal skjønne alvoret og ansvaret ved 50/50

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at du skal gjøre mer. Det er ikke ditt ansvar å oppdra far. Du sier bare nei til 50/50 så lenge han ikke tar ansvar.

Anonymkode: a24bb...b66

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eplejuice123 skrev:

Ja, familievernkontoret er nok lurt. For å få alt på plass Og for at han skal skjønne alvoret og ansvaret ved 50/50

Skal sies at det har vi forsøkt før og det blir da bare tomprat som ender i at alt likevel havner på meg. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt på hendene dine. Klarer han ikke å ta ansvar for barnet, klarer han heller ikke å innkalle til samtale hos FVK. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til at du skal gjøre mer. Det er ikke ditt ansvar å oppdra far. Du sier bare nei til 50/50 så lenge han ikke tar ansvar.

Anonymkode: a24bb...b66

Da blir det snart en runde med advokat da. Kan de bestemme 50/50 når jeg i et år kan bevise at far ikke bidrar? Far kommer jo til å love alt mulig for å få delt likt, han er flink til å prate for seg. Så han blir lett trodd at nå skal han skjerpe seg. Jeg har bare virkelig prøvd i et år å få han til å bli den pappa'n han lover å være. Det hadde jo vært behagelig for meg å ikke måtte tenke på alt alene. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ulven skrev:

Sitt på hendene dine. Klarer han ikke å ta ansvar for barnet, klarer han heller ikke å innkalle til samtale hos FVK. 

Hehe, det er sant. Bare at han klarte høsten i fjor å kontakte advokat etter at han var misfornøyd etter møte på fvk da. Jeg var forberedt og ga et godt svar. Så trakk han seg fra hele greia. Det kan jo hende at han nå tror at han har rettigheter og prøver seg. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det snart en runde med advokat da. Kan de bestemme 50/50 når jeg i et år kan bevise at far ikke bidrar? Far kommer jo til å love alt mulig for å få delt likt, han er flink til å prate for seg. Så han blir lett trodd at nå skal han skjerpe seg. Jeg har bare virkelig prøvd i et år å få han til å bli den pappa'n han lover å være. Det hadde jo vært behagelig for meg å ikke måtte tenke på alt alene. 

Anonymkode: 23288...85f

Nei, de kan ikke bestemme noe. Dere må være enige hvis avtalen skal endres, verken advokater eller fvk kan bestemme noe. Er far misfornøyd med at du sier nei kan han gå til retten. Tror du han gidder det?

Anonymkode: a24bb...b66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de kan ikke bestemme noe. Dere må være enige hvis avtalen skal endres, verken advokater eller fvk kan bestemme noe. Er far misfornøyd med at du sier nei kan han gå til retten. Tror du han gidder det?

Anonymkode: a24bb...b66

På fvk blir vi nok ikke noe mer enig i noe. De har sagt der at de ikke kan gjøre mer for oss. Han har forsøkt advokat en gang før, men han er jo også ekstremt gjerrig, så jeg vet ikke. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På fvk blir vi nok ikke noe mer enig i noe. De har sagt der at de ikke kan gjøre mer for oss. Han har forsøkt advokat en gang før, men han er jo også ekstremt gjerrig, så jeg vet ikke. 

Anonymkode: 23288...85f

Du må bare huske at advokater ikke bestemmer noe. Si nei. Han tar det neppe til retten, for det krever innsats. Og gjør han det er det ikke vanlig at det dømmes 50/50.

Anonymkode: a24bb...b66

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare huske at advokater ikke bestemmer noe. Si nei. Han tar det neppe til retten, for det krever innsats. Og gjør han det er det ikke vanlig at det dømmes 50/50.

Anonymkode: a24bb...b66

Trodde det var mer vanlig å ha 50/50 nå for tiden. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var mer vanlig å ha 50/50 nå for tiden. 

Anonymkode: 23288...85f

Ja, fordi man blir enige om det. Ikke fordi retten pålegger det, eller det er en automatisk løsning. Og i ts sitt tilfelle høres det ut som en dårlig idé.

Anonymkode: a24bb...b66

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg noen gang får svar på meldingene eller om livet fortsetter sånn helt uten videre. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi man blir enige om det. Ikke fordi retten pålegger det, eller det er en automatisk løsning. Og i ts sitt tilfelle høres det ut som en dårlig idé.

Anonymkode: a24bb...b66

Er vel ikke uvanlig at retten dømmer 50/50 da nyere forskning viser at barn ikke blir negativt påvirket av det. 

 

At far ikke tar ansvar derimot. Men føringen må nokk komme fra mor for far trenger ikke å bevise at han tar ansvar utover at han tar vare på barnet i det daglige.

Anonymkode: d79eb...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke uvanlig at retten dømmer 50/50 da nyere forskning viser at barn ikke blir negativt påvirket av det. 

 

At far ikke tar ansvar derimot. Men føringen må nokk komme fra mor for far trenger ikke å bevise at han tar ansvar utover at han tar vare på barnet i det daglige.

Anonymkode: d79eb...23d

Han henter, leverer, gir mat, men ingenting utover det. Da tar han alltid kontakt med meg om ting som mangler. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta det rolig. Sitt stille i båten, si nei til alle henvendelser om 50/50, møt på fvk hvis han kaller inn men ikke signer noe, komtakt advokat hvis det kommer stevning. I mellomtiden dokumenterer du det han ikke gjør, og det du gjør. Dette går helt fint.

Anonymkode: a24bb...b66

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ta det rolig. Sitt stille i båten, si nei til alle henvendelser om 50/50, møt på fvk hvis han kaller inn men ikke signer noe, komtakt advokat hvis det kommer stevning. I mellomtiden dokumenterer du det han ikke gjør, og det du gjør. Dette går helt fint.

Anonymkode: a24bb...b66

Vi skal ha alt skriftlig. Det som i blant er irriterende er når det kommer noe han ikke liker så slutter han å svare. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg har endel dokumentert skriftlig hittil. 

Anonymkode: 23288...85f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at noe av det du mener må gjøres er unødvendig - og andre ting er slik ting er i dag vanskelig for far å få tak i fordi kun du får info?

 

en litt sjuk alenemor nektet barnehagen å henge oppslag med viktig fellesinfo på oppslagstavla fordi far til barnet ikke skulle vite noe om hva som skjedde i barnehagen når han hentet barnet.. - og kom med utsagn som « han følger ikke med og er lite til stede.»

Uansett - om far ønsker 50/50 og tar det daglige stellet så bør han få det. Det er verdifullt for barnet og far - og egoistisk av deg å frarøve dem det..

Anonymkode: 5f94d...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let fram forskningsrapporter som viser at man bør samarbeide godt og bo nært hverandre for at 50/50 anbefales. Han samarbeider jo ikke. 

Anonymkode: d17a7...9f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...