Gå til innhold

Fraråder de fortsatt å reise selv om de åpner opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så svart-hvitt. Det finnes da ting å gjøre i Norge om man ikke har hytte. Forøvrig er det mange utenlandske turister som blir bortvist. Anbefaler deg å følge med i aviser og nyheter. Det står der.

Anonymkode: 7683b...323

 

Men hvorfor er reise i Norge tryggere enn reise i utland? Det er den jeg ikke ser... 

 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.7.2020 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig feil. 

Fra 15.juni bortfaller "fraråder" for mange land. 

Det er fritt frem å reise. UD har aldri oppfordret/anbefalt noen å reise utenlands. De sier bare om det ikke er lov, eller frarådet. Nå er det altså akkurat slik det har vært før - det er lov, og heller ikke frarådet. 

Anonymkode: d8969...aa8

Juni er jo lenge siden nå. Mente du juli? 

Anonymkode: 759cf...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Midnight skrev:

Smittetallene er lavere i Norge enn resten av verden. Tett vil det bli overalt, men du må tenke på at det faktisk er MER smitte i andre land. Derfor kan ikke sammenligningen din brukes. Vil derfor i tillegg si at det er relativt mye tryggere å feriere i Norge som norsk turist. Egoismen lenge leve. 

Det stemmer ikke. Vi har booket tur til Kypros i september, både de og Hellas har langt lavere smittetall enn Norge (ned mot halvparten). Kypros åpner også for reiser til/fra langt færre land enn Norge gjør. Så vi anser det som ganske så trygt, fort tryggere enn å stå i kø i Norge.

Neste sommer blir det ferie på Island, også et land med svært lave smittetall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 10.39, Midnight skrev:

Jeg merker at jeg blir litt sånn matt av alt dette. Bare fordi det åpnes opp, er det faktisk ikke sånn at det bare er fritt fram å toge til nærmeste flyplass og ta flyet sydover. Veldig typisk nordmenn.. «bare fordi regjeringen åpner opp er det trygt!» Naivt. Man må også sette seg inn i hva slags regler og bestemmelser som gjelder i det landet man MÅÅ til nå. Det er stor sannsynlighet for smitte i andre land, og blir du syk har du ingen garanti for å få hjelp. «Men jeg har jo reiseforsikring». Nei, bare nei. Du ekke i Norge nå, sweet heart. 

Du MÅ ikke til utlandet på ferie. Folk er bortskjemte, jeg blir flau. Får litt samme følelse av de som har hytte i Sverige og ikke får brukt den én sommer, og det er jo så fælt atte! Det går ikke an liksom.

Det er lov til å tenke selv.

 

Jeg er så enig. Blir så pinlig berørt av alle de som tror det er en menneskerett å reise på ferie og ikke klarer å vente til neste år. 🙈(Nå snakker jeg om rene ferier. Dette gjelder ikke de som må se familie, venner eller har noe annet viktig som venter på dem i et annet land). 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke pessimist. Jeg ser ingen grunn til å bekymre meg for neste sommer allerede nå. Jeg tror vi lærer å håndtere dette viruset, Og kanskje får vi behandlingsmedisin og jeg tror vi har en vaksine til de i frontlinjen og risikogrupper neste år, selv om massevaksineringen er lenger i fremtiden.
 

Neste sommer har uansett ingen relevans for håndteringen av DENNE sommeren.

Anonymkode: 7683b...323

Jo det har faktisk det. Når hva som skjer neste år er et svært åpent spørsmål er det ikke urimelig å tro at mange da vil reise mens man fortsatt kan. Folk med eiendommer i utlandet må kanskje vurdere å selge dem, og få gjort det nå. Folk med familie og venner i utlandet vil treffe disse mens de kan. I tillegg til alle andre mulige grunner til at folk reiser utenlands.

Anonymkode: 460be...bb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 3.39, Midnight skrev:

Jeg merker at jeg blir litt sånn matt av alt dette. Bare fordi det åpnes opp, er det faktisk ikke sånn at det bare er fritt fram å toge til nærmeste flyplass og ta flyet sydover. Veldig typisk nordmenn.. «bare fordi regjeringen åpner opp er det trygt!» Naivt. Man må også sette seg inn i hva slags regler og bestemmelser som gjelder i det landet man MÅÅ til nå. Det er stor sannsynlighet for smitte i andre land, og blir du syk har du ingen garanti for å få hjelp. «Men jeg har jo reiseforsikring». Nei, bare nei. Du ekke i Norge nå, sweet heart. 

Du MÅ ikke til utlandet på ferie. Folk er bortskjemte, jeg blir flau. Får litt samme følelse av de som har hytte i Sverige og ikke får brukt den én sommer, og det er jo så fælt atte! Det går ikke an liksom.

Det er lov til å tenke selv.

 

Nå mener jo regjeringen att det ikke er større risk for å bli smittet i de landene enn her da. 
God tur alle sammen;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvorfor er reise i Norge tryggere enn reise i utland? Det er den jeg ikke ser... 

 

Anonymkode: d8969...aa8

Er jo ikke det stort sett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Loff77 skrev:

Nå mener jo regjeringen att det ikke er større risk for å bli smittet i de landene enn her da. 
God tur alle sammen;)

Vi husker jo hvor mye FHI bommet før i år.. De tippet 100 smittet til påske om jeg husker rett. Ble flere tusen! Jeg syns man rett og slett er egoistisk hvis man drar til utlandet i år.. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NorthernLight skrev:

Vi husker jo hvor mye FHI bommet før i år.. De tippet 100 smittet til påske om jeg husker rett. Ble flere tusen! Jeg syns man rett og slett er egoistisk hvis man drar til utlandet i år.. 

Og FHI fikk rett når de sa det ikke var nødvendig å stenge skoler/barnehager....

Jeg synes man er ganske rar i hodet hvis man synes andre er egoistiske selv om de følger alle lover og regler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krantz95 skrev:

Og FHI fikk rett når de sa det ikke var nødvendig å stenge skoler/barnehager....

Jeg synes man er ganske rar i hodet hvis man synes andre er egoistiske selv om de følger alle lover og regler.

Hvem som er rar kan diskuteres. Selv om man kan dra til mange land i utlandet nå uten karantene med hjemkomst, så rådes det bare å dra på nødvendige reiser.  En ferie  til utlandet er ikke veldig nødvendig i en pandemi spør du meg.

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hvem som er rar kan diskuteres. Selv om man kan dra til mange land i utlandet nå uten karantene med hjemkomst, så rådes det bare å dra på nødvendige reiser.  En ferie  til utlandet er ikke veldig nødvendig i en pandemi spør du meg.

Hundretusenvis av nordmenn drar til utlandet og hundretusenvis av utenlandske turister kommer til Norge i sommer.

Hadde det virkelig vært farlig med åpne grenser, så hadde ikke myndighetene åpnet dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, NorthernLight skrev:

Hvem som er rar kan diskuteres. Selv om man kan dra til mange land i utlandet nå uten karantene med hjemkomst, så rådes det bare å dra på nødvendige reiser.  En ferie  til utlandet er ikke veldig nødvendig i en pandemi spør du meg.

For svært mange er ferie nødvendig og svært mange av oss har også familie vi vil se. Selv om det sikkert ikke er strengt nødvendig, men det er kanskje bedre at vi lar våre eldre familiemedlemmer i Sverige bli gamle og syke før vi tar oss en tur for å fika? 

Virker just nu som at svært mange bare våknet opp og forsto de skulle dø en dag. 

Anonymkode: 3e3d9...9e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, NorthernLight said:

Hvem som er rar kan diskuteres. Selv om man kan dra til mange land i utlandet nå uten karantene med hjemkomst, så rådes det bare å dra på nødvendige reiser.  En ferie  til utlandet er ikke veldig nødvendig i en pandemi spør du meg.

En viktig presisering: UDIs reiseråd er at man skal unngå reiser som ikke er strengt unødvendige, til alle land UNNTATT de landene i EU/EØS-området det er åpnet for. Det har også blitt presisert at de ikke OPPFORDRER til å reise, men det gjør UDI aldri ellers heller. 

Anonymkode: a165b...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, NorthernLight skrev:

Hvem som er rar kan diskuteres. Selv om man kan dra til mange land i utlandet nå uten karantene med hjemkomst, så rådes det bare å dra på nødvendige reiser.  En ferie  til utlandet er ikke veldig nødvendig i en pandemi spør du meg.

Hvor står det at man kun skal ta nødvendige reiser til grønn sone?

Merker jeg har nådd et metningspunkt for koronapoliti, som lager sine egne regler.. 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Loff77 said:

Nå mener jo regjeringen att det ikke er større risk for å bli smittet i de landene enn her da.

Slutt å lyve. Som det har blitt lenket til tidligere i tråden sier de tydelig at det er mer smitte i mange av disse landene, men akkurat nå er det ikke så mye at de krever karantene for de som kommer hjem eller gir en direkte frarådning. Slike frarådninger gis vanligvis for krigsområder ol., det er ikke noe som brukes ofte. I flere områder har smitten steget kraftig de siste dagene, så det kan forandre seg fort.

Anonymkode: b64f2...38b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å lyve. Som det har blitt lenket til tidligere i tråden sier de tydelig at det er mer smitte i mange av disse landene, men akkurat nå er det ikke så mye at de krever karantene for de som kommer hjem eller gir en direkte frarådning. Slike frarådninger gis vanligvis for krigsområder ol., det er ikke noe som brukes ofte. I flere områder har smitten steget kraftig de siste dagene, så det kan forandre seg fort.

Anonymkode: b64f2...38b

Hvilke områder/land i Europa har smitten steget kraftig de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at man kun skal ta nødvendige reiser til grønn sone?

Merker jeg har nådd et metningspunkt for koronapoliti, som lager sine egne regler.. 

Anonymkode: d8969...aa8

Norges sykepleierforbund ber også folk holde seg i Norge. Men det gjør de bare for moro skyld ikke sant?? Det er også flere andre som anbefaler folk å ta ferien i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NorthernLight said:

Norges sykepleierforbund ber også folk holde seg i Norge. Men det gjør de bare for moro skyld ikke sant?? Det er også flere andre som anbefaler folk å ta ferien i Norge.

Da er det veldig greit å forholde seg til myndighetene, og ikke alle andre som måtte mene noe om saken. Reiselivsnæringen har nok også sine meninger, i likhet med alle på kg. 

Anonymkode: a165b...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NorthernLight skrev:

Norges sykepleierforbund ber også folk holde seg i Norge. Men det gjør de bare for moro skyld ikke sant?? Det er også flere andre som anbefaler folk å ta ferien i Norge.

Men hvorfor er det bedre å ta ferien i Norge, enn i utlandet? 

Det er mengder av turister fra danmark, sverige, til og med sverige og kina, i Norge nå. I Norge har vi ingen lovfestede krav (kun anbefalinger) eller sanksjoner i forhold til smittevern. Kollektivtransport er til tilder stapp fullt. Og politiet griper aldri inn, selv ikke på 17.mai, eller ved andre samlinger. Du kan se tette køer fra Tusenfryd og andre steder i de fleste medier nå. 

Da foretrekker jeg å reise til land som har bedre rutiner, og kontroll. Skal blant annet til Tyskland. Der risikerer jeg 400 euro i bot om jeg ikke etterlever krav. Noe som er veldig betryggende. 

 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig melding fra sykepleierforbundet:

- smitte tar ikke ferie

- smittevernregler gjelder

- åpent samfunn betyr bare at vi nå for tiden har en viss kapasitet til å håndtere og behandle i helsevesenet. MEN

- kapasiteten er redusert på grunn av en beintøff vår og ferieavvikling

- reiseråd er IKKE en anbefaling eller oppfordring om å reise

Hilsen en dønn sliten sykepleier som ikke fikk påskeferie, ikke fri på røddagene i mai og nå står i fare for å få inndratt ferien fordi det kanskje kommer noen luringer med korona til kommunen min for å feriere....

Anonymkode: d4ae9...807

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...