Gå til innhold

Fraråder de fortsatt å reise selv om de åpner opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det bare å reise nå?

Anonymkode: 21f18...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De verken råder eller fraråder, de lar det være opp til den enkelte. 

Anonymkode: a165b...923

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nødvendige reiser er anbefalt. 

Naboen får besøk av døtrene sine som bor i et annet land, og det er slike reiser dette åpner for. 

Anonymkode: 26820...8fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare nødvendige reiser er anbefalt. 

Naboen får besøk av døtrene sine som bor i et annet land, og det er slike reiser dette åpner for. 

Anonymkode: 26820...8fe

Det er fullstendig feil. 

Fra 15.juni bortfaller "fraråder" for mange land. 

Det er fritt frem å reise. UD har aldri oppfordret/anbefalt noen å reise utenlands. De sier bare om det ikke er lov, eller frarådet. Nå er det altså akkurat slik det har vært før - det er lov, og heller ikke frarådet. 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er fullstendig feil. 

Fra 15.juni bortfaller "fraråder" for mange land. 

Det er fritt frem å reise. UD har aldri oppfordret/anbefalt noen å reise utenlands. De sier bare om det ikke er lov, eller frarådet. Nå er det altså akkurat slik det har vært før - det er lov, og heller ikke frarådet. 

Anonymkode: d8969...aa8

Uenig. De sier veldig tydelig i lenken jeg postet over at dette ikke er en oppfordring til å reise. Den naturlige tolkningen av et slikt utsagn er at det er ønskelig at folk holder seg hjemme. Dette er noe mer enn de sier i en normalsituasjon. Da ville de aldri sagt noe slik.

Anonymkode: 7683b...323

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttig lenke Flere ting som bør undersøkes og tenkes gjennom før man reiser. F.eks. forsikringsdekning, regler i landet man reiser til, risiko for sykdom, risiko for nedstengning osv. 

Anonymkode: 34db9...e04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker innvendig. Er helsearbeider. Vært hjemme og i jobb siden mars. Hatt ferie og kunne/ville ikke reise pga dugnaden. Nå åpner de opp og helvete vil bryte løs. Enten finnes INGEN virus og dette er KUN for å knekke verdensøkononien( noe de i USA sier skjer nå) Vi blir tydeligvis lurt. 

Smarte folk folk holder seg hjemme! Dessuten vil prisene på fly og hoteller være skyhøye fremover.

Anonymkode: 1caae...244

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koker innvendig. Er helsearbeider. Vært hjemme og i jobb siden mars. Hatt ferie og kunne/ville ikke reise pga dugnaden. Nå åpner de opp og helvete vil bryte løs. Enten finnes INGEN virus og dette er KUN for å knekke verdensøkononien( noe de i USA sier skjer nå) Vi blir tydeligvis lurt. 

Smarte folk folk holder seg hjemme! Dessuten vil prisene på fly og hoteller være skyhøye fremover.

Anonymkode: 1caae...244

Nei, det er faktisk rekordbillig. Direktefly og luksushotell for en brøkdel av det vi betalte i fjor. 

En av oss er forøvrig lege, og jobbet døgnet rundt i begynnelsen, og var tett på tilfellene. Den andre holdt fortet hjemme. Så vi vet godt hva dugnaden krevde. 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Uenig. De sier veldig tydelig i lenken jeg postet over at dette ikke er en oppfordring til å reise. Den naturlige tolkningen av et slikt utsagn er at det er ønskelig at folk holder seg hjemme. Dette er noe mer enn de sier i en normalsituasjon. Da ville de aldri sagt noe slik.

Anonymkode: 7683b...323

Altså akkurat som brukeren over deg sier, UD har aldri oppfordret noen til å reise noe sted, de har kun frarådet eller latt det være opp til den enkelte.

Anonymkode: a165b...923

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. De sier veldig tydelig i lenken jeg postet over at dette ikke er en oppfordring til å reise. Den naturlige tolkningen av et slikt utsagn er at det er ønskelig at folk holder seg hjemme. Dette er noe mer enn de sier i en normalsituasjon. Da ville de aldri sagt noe slik.

Anonymkode: 7683b...323

Skal du tolke UD slik, så ber de deg alltid holde deg hjemme. De anbefaler aldri noen å reise. Men de fraråder å reise om det er forhold som tilsier det - noe som ikke er tilfelle for en rekke land akkurat nå 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De oppfordrer ikke til å reise, selv om det er lov: https://helsenorge.no/koronavirus/reise

Anonymkode: 7683b...323

Sitat

At det nå er åpnet for å reise, betyr ikke at helsemyndighetene oppfordrer til å reise til disse landene. Det er fortsatt smitte mange steder, og det å reise kan gi økt risiko for å bli smittet. Smittesituasjonen kan endre seg, og det er en risiko for at et grønt land kan bli rødt, da blir det karanteneplikt ved ankomst til Norge.

Det kan vel ikke sies så mye tydeligere enn dette. 

 

Anonymkode: b6b85...22a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du tolke UD slik, så ber de deg alltid holde deg hjemme. De anbefaler aldri noen å reise. Men de fraråder å reise om det er forhold som tilsier det - noe som ikke er tilfelle for en rekke land akkurat nå 

Anonymkode: d8969...aa8

Poenget er jo at UD ikke pleier å si noe annet enn å fraråde reise til enkeltland pga konkrete forhold der, og ellers uttaler de seg selvfølgelig ikke verken den ene eller den andre vei.

Men det gjør de nå: De sier aktivt at dette ikke er en oppfordring. Det er helt uvanlig at de uttaler seg slik. Selvfølgelig betyr det noe.

Anonymkode: 7683b...323

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at UD ikke pleier å si noe annet enn å fraråde reise til enkeltland pga konkrete forhold der, og ellers uttaler de seg selvfølgelig ikke verken den ene eller den andre vei.

Men det gjør de nå: De sier aktivt at dette ikke er en oppfordring. Det er helt uvanlig at de uttaler seg slik. Selvfølgelig betyr det noe.

Anonymkode: 7683b...323

Men da er vi enig i at du leser det slik, og holder deg hjemme. 

Er jo ikke verre enn det. 

Men svaret til TS er fortsatt: Ja, det er bare å reise nå. Ingen som fraråder det. 

Anonymkode: d8969...aa8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså akkurat som brukeren over deg sier, UD har aldri oppfordret noen til å reise noe sted, de har kun frarådet eller latt det være opp til den enkelte.

Anonymkode: a165b...923

Men denne gangen sier de at den manglende frarådingen ikke er en oppfordring. Det er helt uvanlig at de sier noe sånn, og det er helt åpenbart at det er et forsøk på å formidle en oppfordring til å holde seg hjemme, selv om de politisk eller juridisk ikke kan komme med en fraråding.

Anonymkode: 7683b...323

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koker innvendig. Er helsearbeider. Vært hjemme og i jobb siden mars. Hatt ferie og kunne/ville ikke reise pga dugnaden. Nå åpner de opp og helvete vil bryte løs. Enten finnes INGEN virus og dette er KUN for å knekke verdensøkononien( noe de i USA sier skjer nå) Vi blir tydeligvis lurt. 

Smarte folk folk holder seg hjemme! Dessuten vil prisene på fly og hoteller være skyhøye fremover.

Anonymkode: 1caae...244

At du er helsearbeider er vel fullstendig irrelevant? Jeg er forøvrig gift med en helsearbeider selv, og måtte holde fortet hjemme med hjemmeskole, hjemmebarnehage og hjemmekontor, mens heldige mannen min kunne dra på jobb! Ingen tvil om hvem som jobbet hardest av oss to, for å si det sånn! 

Du er jo rimelig melodramatisk - det er jo langt mellom noen importerte smittetilfeller (som det sikkert vil bli) og «helvete bryter løs». Det åpnes til områder med lite smitte, testkapasiteten er god, og med sosial distansering burde det være langt ned/opp til «helvete bryter løs». Jeg ønsker heller ikke å reise utenlands akkurat nå, først og fremst pga usikkerhet rundt forsikringer og helsetilbud i utlandet, og at reiserådene kan bli endret på kort varsel. Det er en usikkerhet jeg ikke ønsker, særlig når jeg reiser med barn.  Men jeg (TS) påpeker den økonomiske skvisen folk havner i når reiser ikke lenger  frarådes av UD, samtidig som regjeringen også sier at man ikke bør reise utenlands. Og de/vi som bestilte turer for månedsvis siden kan få valget mellom å reise eller tape titusenvis av kroner. 
Selv har jeg billetter til USA i høstferien, og jeg håper at reiserådene dit ikke blir endret. Det ligger ikke an til det slik ting er nå, så forhåpentligvis får jeg tilbake pengene enten fra SAS eller reiseforsikringen.

Anonymkode: b22a9...ff3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At du er helsearbeider er vel fullstendig irrelevant? Jeg er forøvrig gift med en helsearbeider selv, og måtte holde fortet hjemme med hjemmeskole, hjemmebarnehage og hjemmekontor, mens heldige mannen min kunne dra på jobb! Ingen tvil om hvem som jobbet hardest av oss to, for å si det sånn! 

Du er jo rimelig melodramatisk - det er jo langt mellom noen importerte smittetilfeller (som det sikkert vil bli) og «helvete bryter løs». Det åpnes til områder med lite smitte, testkapasiteten er god, og med sosial distansering burde det være langt ned/opp til «helvete bryter løs». Jeg ønsker heller ikke å reise utenlands akkurat nå, først og fremst pga usikkerhet rundt forsikringer og helsetilbud i utlandet, og at reiserådene kan bli endret på kort varsel. Det er en usikkerhet jeg ikke ønsker, særlig når jeg reiser med barn.  Men jeg (TS) påpeker den økonomiske skvisen folk havner i når reiser ikke lenger  frarådes av UD, samtidig som regjeringen også sier at man ikke bør reise utenlands. Og de/vi som bestilte turer for månedsvis siden kan få valget mellom å reise eller tape titusenvis av kroner. 
Selv har jeg billetter til USA i høstferien, og jeg håper at reiserådene dit ikke blir endret. Det ligger ikke an til det slik ting er nå, så forhåpentligvis får jeg tilbake pengene enten fra SAS eller reiseforsikringen.

Anonymkode: b22a9...ff3

Haha, du er jo ikke TS her. Det er jeg.

Ts

Anonymkode: 21f18...668

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg blir litt sånn matt av alt dette. Bare fordi det åpnes opp, er det faktisk ikke sånn at det bare er fritt fram å toge til nærmeste flyplass og ta flyet sydover. Veldig typisk nordmenn.. «bare fordi regjeringen åpner opp er det trygt!» Naivt. Man må også sette seg inn i hva slags regler og bestemmelser som gjelder i det landet man MÅÅ til nå. Det er stor sannsynlighet for smitte i andre land, og blir du syk har du ingen garanti for å få hjelp. «Men jeg har jo reiseforsikring». Nei, bare nei. Du ekke i Norge nå, sweet heart. 

Du MÅ ikke til utlandet på ferie. Folk er bortskjemte, jeg blir flau. Får litt samme følelse av de som har hytte i Sverige og ikke får brukt den én sommer, og det er jo så fælt atte! Det går ikke an liksom.

Det er lov til å tenke selv.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...